پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
مردم، مقام ها ، مسئولان از جمله امدادگران و نیروهای مسلح پس از برف و باران و سیل ویرانگر با دامنه بحران کم سابقه خود در 25 استان کشور ، خالصانه و بی منت مشغول انجام وظایف سازمانی و قانونی خود هستند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این فرصت را با همه تلخی های ویرانگری سیل، زمانی برای همدلی و ترویج در کنار هم بودن خوانده است.
شعارسال: بارش شدید باران، تگرگ و برف که از چند روز گذشته نقاط مختلف کشور را در بر گرفته، متاسفانه منجر به فوت 19 نفر در شیراز، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در لرستان، یک نفر در کهگیلویه و بویر‌احمد و یک نفر هم در خوزستان شده است.‌

مقام ها و مسئولان نیز از ساعات نخست وقوع سیل ویرانگر در استان های مازندران، گلستان، فارس، لرستان، کرمانشاه و برخی دیگر از استان ها با حضور در مناطق سیل زده اقدام به بررسی جوانب و امدادرسانی کردند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی به شرایط سخت کنونی کشور اشاره و با بیان اینکه در این شرایط متهم کردن ساده ترین راه است، تاکید کرد که اکنون کنار هم بودن را بیشتر ترویج کنیم.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم که پیشتر تاکید کرده بود اولویت اصلی دولت حفظ جان مردم در برابر سیل است و از همه دستگاه ها، سازمان ها، استانداران، فرمانداران و شهرداری‌ها خواسته بود در آماده باش کامل باشند، شامگاه سه شنبه در تماس تلفنی با استاندار مرکزی از مدیریت مناسب سیلاب و بارش های شدید این استان در 2 روز اخیر تجلیل کرد.

جهانگیری در این تماس تلفنی از زحمات تمامی اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی در طراحی و اجرای اقدام های پیشگیرانه موثر در کنترل سیلاب و برنامه ریزی مطلوب شهرستان ها در دوره بحران تشکر کرد.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان هم در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه حادثه سیل بزرگ بود، تاکید کرد که اما همه پای کار هستند.

امام جمعه گرگان که از ابتدای وقوع سیل در گلستان بصورت مستمر از مناطق سیل زده اعم از شرق، شمال و غرب استان بازدید و از نزدیک با مردم گفت وگو کرده درخصوص برداشت خود از عملکرد دستگاه های ذیربط هم گفت که برداشت من این است که این دستگاه ها واقعا در صحنه حضور داشته اند.

نورمفیدی در عین حال اقدام برخی ها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که برای تخریب روحیه مردم مصیبت زده سوء استفاده می کنند را تقبیح کرد و گفت که برخی بجای اینکه به مردم روحیه بدهند، تخریب می کنند که این از هر حیث اخلاقی، انسانی و اسلامی نیست.

همچنین فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلام‌ ایران نیز از برپایی بیمارستان صحرایی این نیرو به منظور خدمات رسانی به بیماران در مناطق سیل زده خبر داد.

امیر دریادار عبدالوهاب طاهری در گفت وگو با ایرنا گفت که 10 تیم عملیات ویژه شرایط سخت به همراه تجهیزات لازم و قایق های مخصوص آب های کم عمق برای امدارسانی به مردم شمال کشور در حال عملیات هستند.

وی افزود: چهار تیم ویژه غواصی نیز در این منطقه حضور دارند و کار امدادرسانی به مردم در منطقه سیل زده را انجام می دهند.

فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: دو فروند بالگرد نیروی دریایی ارتش نیز در استان های گلستان و مازندران مستقر شده اند و در سه روز گذشته برای امدادرسانی به مردم و انتقال بیماران و مصدومان بیش از 50 سورتی پرواز انجام داده اند.

جانشین رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز از تاکید شورای عالی مدیریت بحران کشور بر حضور تمام وقت شهرداران و دهیاران در محل کار خود خبر داد.

مسعود نصرتی با اعلام این مطلب افزود: این تصمیم در جلسه روز دوشنبه شورای عالی هماهنگی مدیریت بحران کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهوری گرفته شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این جلسه بر آن تاکید شد، حضور تمامی شهرداران و دهیاران به طور تمام وقت در محل خدمت به منظور نظارت مستمر بر انجام خدمات رسانی در ایام نوروز و مسافرت های نوروزی و همچنین لزوم حفظ آمادگی کامل برای مدیریت حوادث طبیعی با توجه به پیش بینی افزایش بارندگی در روزهای آینده است.

** گلستان

در پی واژگونی یک فروند قایق موتوری حامل 17 سرنشین اعم از امدادگران و سیل زدگان شهرستان گمیشان در استان گلستان 2 نفر مفقود شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این قایق پس از واژگونی به بدنه بتنی مربوط به یک پل برخورد و به شدت آسیب دید و تمام سرنشینان آن به داخل آب سقوط کردند.

بر پایه این گزارش نیروهای سپاه، هلال احمر و تکاوران مستقر در منطقه بلافاصله وارد عمل شده و 15 نفر را نجات دادند که اغلب آنها مجروح و مصدوم شده اند و حال یک نفر نیز وخیم است اما با وجود تلاش امدادگران هنوز دو نفر از سرنشینان قایق مفقود هستند.

سیدعلی رضا حسینی معاون فرماندار گمیشان در این خصوص گفت که برابر اطلاعات واصله بیشتر سرنشینان این قایق را بومیان منطقه و تعدادی از امدادگران حاضر از سایر شهرستان‌ های استان گلستان تشکیل می دهند.

** مازندران

فرماندار بهشهر درخصوص برآورد اولیه خسارت سیل در این شهرستان گفت: بر اساس بررسی های اولیه، خسارت بارش شدید باران و سیلاب در منطقه جلگه ای و برف سنگین در مناطق کوهستانی این شهرستان یک هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

هادی خنجری در این باره افزود: بارش های اخیر به ابنیه ، منازل مسکونی، اراضی باغی و کشاورزی، جاده‌ها و تاسیسات خسارت زد که بیشترین آن مربوط به بخش کشاورزی است.

وی میزان خسارت بخش کشاورزی را 650 میلیارد ریال، خسارت وارد شده به زیرساخت ها را 230 میلیارد ریال و خسارت وارد شده به انهار و دیواره های سنگی رودخانه ها را 70 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در بخش مسکن هم 35 میلیارد ریال خسارت به مسکن روستایی و شهری وارد شده است.

همچنین بخشدار یانه سر از توابع بهشهر از مسدود بودن 2 مسیر این بخش خبر داد و افزود: مسیر سرخگریوه به دیباج در استان سمنان و همچنین مسیر قریب محله به پرکلا و سمچول هم به دلیل رانش مسدود است.

عباسعلی حسنی گفت: هر دو مسیر از روز گذشته (دوشنبه) به دلیل رانش زمین مسدود شده و با توجه به پرخطر بودن مسیر، در حال حاضر امکان تردد در این محورها وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه این مسیرها از جمله مسیرهای روستایی پرتردد است، یادآور شد: تلاش برای بازگشایی مسیر در حال انجام است که امیدواریم در اسرع وقت شاهد بازگشایی آن باشیم.

فرمانده پلیس راه مازندران هم از بازگشایی جاده هراز خبر داد و گفت: پس از ساعت ها عملیات پاکسازی ریزش کوه در حدفاصل منطقه پلور، مسیر جاده هراز برای تردد خودروها بازگشایی شد.

سرهنگ علیرضا قدمی در گفت وگو با ایرنا افزود: محدودیت ترافیکی در این مسیر وجود ندارد و اکنون تردد در این جاده روان است، ضمن این که تمامی نیروهای امداد و نجات و راهداری نیز در آماده باش کامل به سر می برند.

فرمانده پلیس راه مازندران همچنین گفت که جاده کندوان که از روز دوشنبه به علت احتمال ریزش کوه و ایمنی پائین مسدود شده بود، همچنان بسته است.

وی افزود: نیروهای راهداری در این مسیر هم مشغول پاکسازی ریزش های صورت گرفته ناشی از بارش شدید روزهای گذشته هستند.

قدمی با بیان این که جاده سوادکوه نیز باز است و مشکلی در این مسیر وجود ندارد، گفت: تردد در محور سوادکوه نیز به علت بارش سنگین برف به کندی صورت می گیرد.

** فارس

فرماندار شیراز گفت: بیش از 70 درصد آسیب دیدگان سیل روز دوشنبه شیراز در دروازه قرآن کمک بلاعوض دو تا 8 میلیون تومانی دریافت کردند.

محمدرضا امیری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیش از 140 خانوار آسیب دیده در سیل دیروز شیراز کمک های بلاعوض خود را دریافت کرده اند به نحوی که به خانواده های آسیب دیده براساس تعداد نفرات مصدوم و همچنین میزان خسارت وارده به خودروها بین 2 میلیون تومان تا هشت میلیون تومان پرداخت شد.

وی افزود: هزینه هایی که امروز در فرمانداری شیراز به آسیب دیدگان پرداخت شده صرفا برای تامین هزینه نقل و انتقال افراد و خودروها به شهرهای مقصد و همچنین تامین اقلام و نیازهای ضروری آنها تا رسیدن به مقصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه های درمانی مصدومان سیل دیروز شیراز حتی اگر در شهرهای دیگر هم ادامه یابد بصورت رایگان خواهد بود، گفت: تمام هزینه های انتقال کشته شدگان حادثه سیل دیروز از سوی دولت پرداخت خواهد شد و انتقال اجساد به خارج استان بصورت هوایی امروز انجام می شود که این اجساد چهار مورد است که به شهرهای کرج ،آمل و اصفهان اعزام می شوند.

فرماندار شیراز افزود: انتقال درون استانی اجساد حادثه دیده سیل دیروز شیراز نیز بصورت زمینی و توسط آمبولانس های شهرداری شیراز انجام خواهد شد.

همچنین شورای مدیریت بحران شهرستان شیراز در اطلاعیه ای اعلام کرد: پرداخت وجه به آسیب دیدگان سیل شیراز در فرمانداری این شهرستان صرفا مربوط به خسارت دیدگان دروازه قرآن است لذا سایر شهروندان از مراجعه به فرمانداری شیراز خودداری کنند.

در اطلاعیه شورای مدیریت بحران شهرستان شیراز (ستاد رسیدگی به مشکلات آسیب دیدگان سیلاب شهرستان شیراز) آمده است: رسیدگی به مسائل مربوط به سایر شهروندان ساکن شیراز، درصورت بروز خسارت، در روزهای آتی پس از کارشناسی شهرداری و بنیاد مسکن و تائید خسارت توسط کارشناسان انجام خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس نیز از مصدومیت 107 نفر در جریان وقوع سیل در شیراز به ویژه در دروازه قرآن و محله سعدی خبر داد.

محمدجواد مرادیان در گفت و گو با ایرنا افزود: تعداد قابل توجهی از این مصدومان به شکل سرپایی مداوا و تعدادی نیز برای ادامه درمان به بیمارستان های نمازی، شهید رجایی، شهید دستغیب و شهید فقیهی منتقل شدند.

وی اظهار داشت: از مجموع مصدومان بستری شده در بیمارستان ها و مراکز درمانی شیراز هنوز 20 نفر بستری هستند.

مرادیان اضافه کرد: برابر اعلام پزشکی قانونی، در جریان سیل شیراز 18 نفر نیز جان خود را از دست دادند که البته در مقطعی تعداد فوتی ها 19 نفر اعلام شد که پس از بررسی مشخص شد که یک نفر از فوتی ها ارتباطی با سیل نداشته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در بازدید از مناطق سیل زده شیراز و عیادت از مصدومان بستری در بیمارستان های این شهر اعلام کرد: مردم مطمئن باشند با تخلفات احتمالی در سیل شیراز برخورد می شود.

ناصر سراج در جریان سفر به شیراز افزود: سازمان بازرسی به صورت ویژه از سوی رئیس قوه قضائیه مأموریت دارد چنانچه قصور و تقصیری متوجه شخص یا سازمانی در سیل شیراز باشد برخورد قاطع صورت گیرد.

** خوزستان

فرماندار ایذه با بیان اینکه چند اداره مسئول برآورد خسارت‌های ناشی از سیل به همشهریان ایذه ای شدند، گفت: نهادهای متولی باید هرچه سریعتر برآوردهای خود را انجام دهند.

مصطفی سمالی در گفت‌ وگو با ایرنا اظهار داشت: در پی بارش‌های سیل آسای 2 روز گذشته در شهر ایذه، آب به چند منزل مسکونی نفوذ کرد، چند مزرعه زیر آب رفت و دامداران نیز دچار حادثه شدند.

وی افزود: هلال احمر موظف شده است که با حضور در منازل آسیب دیده، نسبت به پر کردن فرم خسارات وارده به لوازم منزل اقدام کرده و نتایج را اعلام کند.

فرماندار ایذه اضافه کرد: بررسی آسیب به بافت منازل نیز به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است.

سمالی تاکید کرد: جهاد کشاورزی نیز مسئولیت بررسی خسارات وارده به کشاورزانی شد که در حادثه سیل شهرستان ایذه به نحوی متضرر شده اند و ادارات امور عشایر و دامپزشکی نیز نسبت به بررسی اتلاف دام‌های دامداران مبادرت ورزند.

وی گفت: بلافاصله پس از تهیه مستندات، تنظیم صورتجلسه و برآورد خسارت، پیگیر تامین تسهیلات خواهیم شد تا بخشی از خسارات وارده به مردم جبران شود.

همچنین فرماندار باغملک از بازگشایی راه دسترسی به 6 روستای منطقه امامزاده عبدالله (ع) با تلاش نیروهای راهداری خبر داد.

محمد نجاتی پور در گفت‌ وگو با ایرنا اظهار داشت: بارش‌های سیل آسای باران در باغملک در 2 روز گذشته موجب انسداد چند راه روستایی شده بود که با تلاش راهداران، مسیر صیدون به سمت امامزاده عبدالله (ع) پاکسازی و مسیر رفت و آمد 6 روستای این منطقه بازگشایی شد.

وی افزود: مسیر صیدون به سمت تنگ چویل و روستاهای اطراف نیز که ظهر امروز بازگشایی شده بود در چند نقطه با ریزش جزیی مواجه شد که بلافاصله برطرف گردید.

فرماندار باغملک تصریح کرد: هم اکنون تردد در کلیه مسیرهای منتهی به شهر و روستاهای باغملک در حال انجام است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دهدز هم گفت که در 2 نقطه از محور ایذه به دهدز شاهد ریزش سنگ به درون جاده هستیم و تردد با احتیاط در آن انجام می‌شود.

کیوان آبسته در گفت‌ وگو با ایرنا اظهار داشت: پس از بارش‌ باران در 2 روز گذشته، امشب محور ایذه به دهدز حدفاصل تونل‌های کارون سه در چندین مرحله دچار ریزش شد.

وی افزود: در 2 نقطه در نزدیکی هم این مشکل وجود دارد و به دلیل جاری شدن آب از کوه، ریزش به صورت مداوم ادامه دارد هر چند نیروهای راهداری در محل حاضر هستند و بلافاصله پس از ریزش سنگ نسبت به پاکسازی مسیر اقدام می‌کنند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دهدز تصریح کرد: رانندگان با احتیاط بیشتری حدفاصل تونل‌های کارون سه را پشت سر بگذارند تا در تعطیلات سال جدید شاهد حوادث ناگوار نباشیم‌.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گتوند هم از بازگشایی جاده ارتباطی 6 روستا در بخش های مرکزی و عقیلی این شهرستان که روز سه شنبه بر اثر بالا آمدن آب رودخانه فصلی مسدود شده بود، خبر داد.

علی محمدزاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: راه ارتباطی روستاهای چغامله، آبید حاجی بابا و آبید علیباز در بخش مرکزی و روستاهای محمدی، دشت بزرگ و دهلران از توابع بخش عقیلی شهرستان گتوند پس از فروکش کردن آب 2 رودخانه فصلی بازگشایی شدند.

همچنین فرماندار اندیمشک وضعیت کنونی سد دز را عادی اعلام کرد و گفت: جلسات ستاد بحران اندیمشک چندین بار از دیشب تاکنون به منظور بررسی وضعیت نقاط مختلف شهرستان با حضور نماینده و دستگاه های اجرایی تشکیل شده است.

پیمان جهانگیری در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان اندیمشک با حضور در نقاط پرخطر شهرستان، وضعیت طغیان رودخانه ها و سیلاب ها را بررسی کرده اند، از مردم خواست از حریم رودخانه ها و سیلاب ها فاصله بگیرند.

سرپرست فرمانداری شهرستان اندیکا هم با اعلام اینکه هفت کیلومتر از جاده اندیکا - شهرکرد در امتداد تالاب شیمبار زیر آب رفته، گفت: تردد از این محور به هیچ عنوان امکانپذیر نیست.

مرادعلی سعیدی پور در گفت وگو با ایرنا افزود: پلیس راه و راهداری در این محور مستقر هستند و از ورود خودروها به این جاده جلوگیری می کنند.

رئیس ستاد بحران شهرستان اندیکا ادامه داد: تاکنون خسارت جانی در این شهرستان گزارش نشده اما تعدادی گاو و گوسفند در منطقه کمغه و شیمباربالا بر اثر رعد و برق تلف شده اند.

سرپرست فرمانداری اندیکا همچنین گفت: قطعی برق در این شهرستان برطرف شده و هم اکنون شبکه برق و تلفن همراه اندیکا به حالت عادی برگشته است.

همچنین فرمانداری هندیجان در اطلاعیه ای اعلام کرد: تمام مسیرهای ارتباطی این شهرستان باز هستند و تردد از آنها بصورت روان در حال انجام است.

مسئول روابط عمومی پایگاه سازه های آبی شوشتر نیز از بسته شدن قلعه سلاسل شوشتر از مجموعه آثار ثبت جهانی این شهرستان بر روی گردشگران خبر داد و گفت: این مجموعه تا اطلاع ثانوی بر روی گردشگران بسته است.

** اصفهان

فرماندار ویژه کاشان گفت: کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت های وارده به مناطق شهری و روستایی این شهرستان در نتیجه بارندگی ها و جاری شدن سیلاب در 2 روز گذشته هستند.

علی اکبر مرتضایی قهرودی در گفت وگو با ایرنا افزود: خوشبختانه این بارندگی ها با مدیریت و کنترل اوضاع جز آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب در شهرها و روستاها خسارت جانی دربر نداشت.

وی بیان کرد: تنها به چند خانه قدیمی در کاشان آسیب هایی وارد شد اما هیچ ربطی به بارندگی ها نداشت زیرا از پیش مقاوم ساخته نشده بودند و با جابجایی، مکانی برای این خانواده ها نیز در نظر گرفته شده تا خانه های خود را بازسازی کنند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیلاب به 370 واحد مسکونی و بخشی از پل های مواصلاتی در این استان را خسارت وارد کرده است.

منصور شیشه فروش در گفت وگو با ایرنا افزود: این منازل مسکونی در مناطق مختلف استان بویژه در مناطق شرقی همچون دهستان های بهارستان و کوهستان، جبل، کوهپایه، خور و بیابانک و نایین و بخشی از بخش های غربی استان بود.

وی اضافه کرد: آبگرفتگی ها، طغیان رودخانه های فصلی و سیلاب در مناطق مختلف استان تا حد زیادی مهار شد و همین امر خسارت های زیادی را برای منطقه در پی نداشت.

** لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: براثر سیلاب اخیر آب 168 روستا در این استان قطع شده بود که با تلاش نیروهای آبفار مشکل قطعی آب 91 روستا برطرف شده است.

همچنین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان از وصل برق 78 روستای پلدختر خبر داد و افزود: با وقوع سیلاب در پلدختر برق 83 روستا قطع شده که اکنون جریان برق در 78 روستای سیل زده این شهرستان با جمعیت یکهزار و 135 خانوار برقرار شده است.

سیل همچنین پل ارتباطی روستای پران پرویز پلدختر را تخریب کرد.

سجاد بازوند دهیار روستای پران پرویز پلدختر با اعلام این خبر گفت: خط لوله انتقال گاز و پتروشیمی از بالای روستای پران پرویز عبور می کند که این لوله ها در جریان سیلاب جابجا شده اند.

وی اظهار داشت: با توجه به احتمال زیاد ریزش کوه روی این لوله ها امکان انفجار در این منطقه وجود دارد.

بازوند ادامه داد: در صورت ریزش کوه خطر انفجار قطعی است و جان اهالی در معرض خطر قرار دارد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر هم از کشف جسد یک مرد با هویت نامعلوم در ایستگاه پمپاژ آب رنگین بان واقع در حاشیه رودخانه سیمره خبر داد.

آیت فرخ پورعصر در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس تماس تلفنی نیروهای انتظامی مبنی بر مشاهده جسد در محل پل ماژین، نیروهای آتش نشانی به محل اعزام شدند.

وی اظهار داشت: این جسد مربوط به یک مرد با سن تقریبی 50 سال است.

به گفته وی جسد کشف شده جهت تشخیص هویت به پلدختر منتقل شد.

پیش از این نیز یک زن جوان در کوهدشت لرستان بر اثر بارش شدید باران جان خود را از دست داد.

همچنین ریزش آوار جوان 35 ساله الیگودرزی را به کام مرگ کشاند.

حمید کشکولی فرماندار الیگودرز با اعلام این خبر افزود: تداوم بارش ها موجب آوار شدن یک واحد مسکن روستایی و فوت یک جوان 35 ساله شد.

وی اظهار داشت: علیرغم حضور عوامل هلال احمر و اورژانس تلاش ها برای نجات جان این مرد بی نتیجه ماند.

به گفته کشکولی بارندگی های چند روز اخیر موجب تخریب 100 واحد مسکن شهری و روستایی الیگودرز شده است.

** کرمانشاه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اعلام کرد: بارش باران و جاری شدن سیل 376 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های استان کرمانشاه وارد کرد.

جلیل بالایی در گفت وگو با ایرنا افزود: بازسازی و اصلاح زیرساخت های عمرانی استان که بتواند در مقابل بارش های هم وزن بارش اخیر مقاومت داشته و دوباره آسیب نبیند، حدود 765 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از امداد رسانی به 482 خانواده سیل زده در این استان خبر داد و گفت: در 2 روز گذشته جمعیت هلال احمر به خانواده های گرفتار در آبگرفتگی و محاصره در سیلاب در نواحی مختلف استان امداد رسانی کرده اند.

آرش لهونی در گفت وگو با ایرنا همچنین از تجهیز 2 سالن ورزشی در شهر زلزله زده سرپل ذهاب برای اسکان اضطراری خانواده های ساکن در چادر و کانکس خبر داد و افزود: قبل از شروع بارندگی ها این خانواده ها در این 2 سالن اسکان داده شدند.

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه نیز از ممنوعیت جمع‌آوری کمکهای مردمی برای سیل زدگان استان گلستان غیر از هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی (ره) خبر داد.

مهدی قنادی با اشاره به وقوع سیلاب در تعدادی از شهرهای استان گلستان در پی بارش های چند روز اخیر، اظهار داشت: پس از وقوع این حادثه تاثربرانگیز مردم خونگرم و نوع دوست کرمانشاه نیز به مانند بسیاری از مردم ایران اقدام به ارسال کمک هایی برای مردم آسیب دیده این شهرها کرده اند.

وی تاکید کرد: در این راستا، هرگونه جمع‌آوری کمک های مردمی توسط اشخاص و سازمان های معروف و شناخته شده جز از طریق جمعیت هلال احمر و کمیته امداد ممنوع است.

** کردستان

استاندار کردستان با صدور پیامی جانباختن شماری از هموطنان در پی وقوع سیل در مناطقی از کشور به ویژه استان‌های گلستان و فارس را تسلیت گفت.

بهمن مرادنیا در این پیام خود نوشت: مردم استان کردستان ضمن اظهار همدردی با بازماندگان این حادثه دلخراش، با تشکیل گروه‌های مختلف و همکاری با دستگاه‌های متولی در امر کمک رسانی از ادامه برگزاری جشن های نوروزی به صورت خودجوش خودداری کرده اند.

اینجانب نیز ضمن ابراز همدردی عمیق با مردم سراسر کشور از مردم فهیم و با فرهنگ استان کردستان به خاطر این اقدام بشردوستانه و ابراز همدردی با مردم سایر نقاط کشور، تقدیر و تشکر می‌نمایم.

همچنین معاون سیاسی و استاندار کردستان هم گفت که دستگاه های امدادی و خدماتی سنندج آمادگی روبرو شدن با شرایط حاد جوی از جمله تبعات افزایش بارندگی ها را دارند.

حسین خوش اقبال در حاشیه بازدید از نقاط در معرض سیل شهر سنندج در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: امروز نشستی در زمینه پیگیری مباحث مربوط به کارگروه امنیتی و انتظامی مدیریت بحران تشکیل شد.

معاون سیاسی و استاندار کردستان اضافه کرد: در این نشست هماهنگی های لازم میان دستگاه های خدمات رسان برای آمادگی در مواقع بحرانی انجام شد و تصمیمات لازم صورت گرفت.

** خراسان رضوی

فرماندار بردسکن گفت: 20 نقطه شهرستان بردسکن مستعد جاری شدن سیل و فرونشست زمین است.

ابراهیم قاسم ‌پور در گفت وگو با ایرنا افزود: از کشاورزان و دامداران درخواست داریم از چرای دام در مناطق سیل خیز شهرستان پرهیز کنند تا شاهد اتفاق ناگواری نباشیم.

وی اضافه کرد: تا این لحظه مشکل خاصی به خاطر جاری شدن سیلاب در بردسکن نداشته‌ایم اما به خاطر فرونشست زمین مسیر شهرآباد به روستای فیروزآباد امشب مسدود خواهد بود.

همچنین

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی از آبگرفتگی پنج شهر خراسان رضوی خبر داد.

حجتعلی شایانفر در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اینک شهرهای بردسکن، خلیل آباد، کاشمر، داورزن و نیشابور دچار آبگرفتگی هستند.

وی با بیان اینکه از چهار محور مسدود شده اعلامی توسط پلیس راه خراسان رضوی محور رباط سنگ به کدکن در تربت حیدریه بازگشایی شده است، ادامه داد: هم اکنون سه راهی انداز - جاجرم، سه راهی رامشین و محور اسحاق آباد به نیشابور بر اثر جاری شدن سیلاب هنوز مسدود است اما سایرراههای ارتباطی استان باز است.

** خراسان شمالی

فرماندار شیروان گفت: شدت بارش ها و طغیان رودخانه های این شهرستان در روز سه شنبه اهالی 36 روستای منطقه را درگیر سیلاب و تبعات آن کرده است.

امین رضا مرآتی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اثر این بارندگی ها راه دسترسی 13 روستای شهرستان در سه بخش مرکزی، سرحد و قوشخانه دچار مشکل است و امروز مشکل راه ارتباطی 11 روستای دیگر نیز برطرف و بازگشایی شده است.

وی با اشاره به دیگر خسارات سیل گفت: بر اثر بارندگی ها 13 دهنه پل، 77 واحد مسکونی روستایی، 86 واحد دامداری و 21 کیلومتر راه روستایی شهرستان آسیب دیده است.

رئیس جمعیت هلال احمر بجنورد نیز از رانش زمین در روستای نرگسلوی علیا به سبب بارش شدید باران در این شهرستان خبر داد.

ابراهیم پرفند در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اثر این رانش زمین، چهار واحد مسکونی این روستا آسیب دیده که این واحدها تخلیه و ساکنان آن در چادر اسکان داده شدند.

وی با بیان اینکه در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است، افزود: پس از اسکان حادثه دیدگان این رویداد، برخی اقلام امدادی بین آنان توزیع شد.

همچنین رئیس اداره امور منابع آب اسفراین با اشاره به افزایش آب ورودی سد این شهرستان بر اثر بارندگی امروز گفت: با وجود ادامه بارش ها و ورود آب فراوان به سد بیدواز، این سد ظرفیت آبگیری بسیار بیشتری از این را دارد و خطری سد و شهر اسفراین را تهدید نمی کند.

ستاد مدیریت بحران شیروان نیز با توجه به شدت بارش ها، جاری شدن سیلاب و احتمال بروز خطرات ناشی از آن، سه شنبه شب دستور تخلیه روستای فیض آباد در بخش مرکزی این شهرستان را صادر کرد.

یادآور می شود علاوه بر شماری خودروی امدادی هلال احمر و دستگاه های خدمات رسان، بیش از 10 دستگاه مینی بوس و اتوبوس برای انتقال اهالی این روستا اعزام شدند.

اهالی این روستای در خطر سیلاب، در مدارس شهر شیروان اسکان داده خواهند شد.

همچنین با توجه به وقوع سیل و بالا آمدن آب رودخانه در محل پل بیمارستان آیت االه هاشمی رفسنجانی شیروان، برای جلوگیری از حوادث احتمالی برای مراجعان، با استقرار چند دستگاه ماشین آلات شهرداری، مسیر این بیمارستان بسته شد.

با توجه به قرار گرفتن این مرکز درمانی در آنسوی رودخانه، دیروز ستاد مدیریت بحران شیروان پذیرش بیماران در این بیمارستان را ممنوع کرده و به منظور جلوگیری از پیشامد حوادثی برای مراجعان، بیماران را به بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان ارجاع داده بود.

همچنین فرماندار اسفراین از بسته شدن راه ارتباطی اسفراین به بجنورد و سنخواست خبر داد و گفت: به دنبال بارش رگباری باران و با هدف جلوگیری از حوادث احتمالی، مسیر ارتباطی این شهرستان به مرکز استان خراسان شمالی و نیز شهر سنخواست در شهرستان جاجرم به طور موقت مسدود شده است.

طاهری رستمی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بارش شدید و رگباری باران که از نیمه شب سه شنبه در اسفراین آغاز شد، سبب جاری شدن سیلاب در برخی از مناطق این شهرستان شده است.

وی افزود: هم اکنون شمار زیادی از مناطق روستایی شهرستان از جمله روستاهای کلاته سنجر، چهارمست و سرچشمه درگیر مشکلات سیلاب هستند که تیم های امدادرسان جمعیت هلال احمر و ستاد بحران شهرستان به مناطق مزبور اعزام شده اند.

فرماندار اسفراین با اشاره به تخلیه ساکنان روستای کلاته سنجر این شهرستان، گفت: حجم سیلاب در این روستای بخش مرکزی نسبت به ظهر سه شنبه 2 برابر شده و اکنون عملیات انتقال اهالی این منطقه به روستای گراتی در مجاورت آن در مراحل پایانی است.

رستمی افزود: وضعیت سایر روستاهای شهرستان در حال پایش است که در صورت نیاز، نسبت به تخلیه آنها نیز اقدام خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین بر اثر جاری شدن سیلاب، مسیر ارتباطی روستای بام به مرکز شهرستان، که صبح سه شنبه پس از مدتی مسدود شدن، بازگشایی شده بود، از ساعتی قبل با افزایش بارش ها دوباره مسدود شده و تردد در این محور امکانپذیر نیست.

** تهران

معاون عمرانی فرماندار تهران اطمینان داد که نظارت بر ابرگودال موجود در منطقه 18 پایتخت که به دنبال تشدید بارش ها نگرانی از وضعیت آن نیز خبری شده بود، به نحو احسن انجام می شود و تلاش ها برای پیشگیری از بروز مشکلات در این بخش نیز جریان دارد.

منظور از ابرگودال، محدوده ای دارای عمق حدود 100 متری است که رحمت الله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران امروز در جریان نگرانی هایی که از جاری شدن سیلاب در تهران وجود داشت به آن اشاره و تاکید کرد که متولیان مراقب آن باشند.

حافظی امروز توئیت کرد: «در منطقه 18 تهران یک ابر گودال 400 هکتاری به عمق بیش از 100 متر قراردارد که رودخانه کن از قسمت شمال شرقی عبور می کند، اگر سیل رودخانه این دیواره 400 متری را تخریب کند، فاجعه دیگری رقم خواهد خورد».

غلامحسین آرام معاون عمرانی فرماندار تهران اما می گوید: مساحت این ابرگودال به 400 هکتار نمی رسد و فقط 180 هکتار است.

وی عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: محدوده ای در رود-دره کن به مساحت 180 هکتار وجود دارد که از آن معدنکاران شن و ماسه برداشت می کردند.

به گفته وی، معدنکاران این محدوده مکلف شده اند که دیواره های اطراف این ابرگودال را تثبیت کنند.

آرام اظهارداشت: اکنون عوامل شهرداری در این محل حضور دارند و لحظه به لحظه این محدوده را رصد می کنند تا در صورت وقوع سیلاب احتمالی به سرعت وارد عمل شوند.

معاون عمرانی فرماندار تهران گفت: این محدوده محل سه معدن متروکه شن و ماسه است که از سه سال قبل از فعالیت آن جلوگیری شده است و اکنون هیچ فعالیتی آنجا انجام نمی شود.

** سمنان

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: محور اصلی تهران- مشهد که ساعاتی پیش از دو طرف مسدود شده بود اکنون به طور کامل بازگشایی شد.

سرهنگ تقی کبیری در گفت وگو با ایرنا افزود: ترافیک پرحجمی هم اکنون در محور اصلی تهران - مشهد در محدوده استان سمنان وجود دارد که به دلیل تعداد بالای خودروهای متوقف شده در این منطقه است.

رئیس پلیس راه استان سمنان با اشاره به تلاش راهداران، گروه های امدادی هلال احمر و پلیس در بازگشایی این محور، بیان کرد: از مسافران خواسته می شود امشب را در مکان های اسکان اضطراری در شهرستان های سمنان، سرخه، آرادان و گرمسار بمانند و فردا به حرکت خود ادامه دهند.

سرهنگ داود عابدینی معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان سمنان نیز دقایقی قبل گفت: محور دامغان- معلمان به دلیل تخریب جاده ناشی از سیل و بارندگی شدید تا اطلاع ثانوی مسدود است.

همچنین برابر اعلام فرماندهی انتظامی شهرستان سمنان مسیرهای منتهی به روستای حسن آباد به دلیل احتمال وقوع سیلاب مسدود است و از شهروندان تقاضا می شود از ترددهای غیرضروری در این محور خودداری کنند.

همچنین با توجه به بارش باران در شاهرود همچون دیگر مناطق کشور، ستاد مدیریت بحران شهرداری در حال آماده باش قرار گرفت.

محسن احمدی شهردا شاهرود با اعلام این خبر افزود: 250 تن از نیروهای شهرداری در سطح شهر حضور دارند تا در صورت نیاز و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، به سرعت وارد عمل شوند.

فرماندار مهدیشهر نیز از شهروندان بخش بالادست شهمیرزاد خواست خانه ها را تخلیه کنند.

حسن ارگی گفت: توصیه می شود 100 واحد مسکونی بالادست شهر شهمیرزاد که در مسیر استخر ذخیره آب و سیلاب قرار دارند هرچه سریع تر تخلیه شود.

وی افزود: اجرای این طرح جنبه پیشگیرانه دارد و شهروندان شهمیرزادی در راستای اجرای طرح مدیریت بحران، به توصیه ها توجه کنند.

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استانداری سمنان با اعلام غافلگیر شدن یک خودروی سواری در سیل جنوب سمنان گفت: تاکنون از سرنوشت راننده و سرنشینان این خودرو و خودروهای احتمالی دیگر هیچ اطلاعی در دست نیست.‌

ایرج رئیسیان در این باره افزود: خودروی سواری ال 90 که در محدوده پل خرمشهر - حسن آباد در حال تردد بود دچار سیل گرفتگی شد.

وی ادامه داد: خودروی مذکور پس از جستجوی نیروهای هلال احمر، نهایتا در ساعت 23:30 دقیقه شامگاه سه شنبه در محدوده پل زیر گذر حسن آباد رویت و با تلاش ماموران آتش نشانی و هلال احمر از آب بیرون کشیده شد.

رئیسیان با اشاره به این که هنوز از تعداد سرنشینان این خودرو اطلاعی در دست نیست از تلاش نیروهای امدادی برای جستجوی مفقودان خبر داد.

** البرز

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج گفت: ریزش سنگ در محدوده میدان امیر کبیر کرج جزیی بود و مسیر باز است.

سرهنگ حمدالله رحمتی پور در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این ریزش حدود ساعت 20 امشب (سه شنبه) رخ داد که بلافاصله توسط نیروهای خدمات شهر شهرداری کرج جمع آوری و مسیر بازگشایی شد.

وی ادامه داد: اکنون مسیر های منتهی به میدان امیر کبیر کرج باز است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

رحمتی پور گفت: جاده کرج - چالوس برای پیشگیری از حوادث ریزش سنگ و سقوط بهمن که از شب گذشته مسدود شده، همچنان بسته است و تردد از میدان امیر کبیر کرج به سمت شمال و بالعکس ممنوع است.

** قزوین

بخشدار مرکزی قزوین گفت: شهروندان به دلیل شرایط نامساعد جوی از تردد غیرضروری در راه های روستایی بخش مرکزی قزوین خودداری کنند.

امیر جعفرزادگان در حاشیه بازدید مدیرکل مدیریت بحران استانداری از راه های روستایی بخش مرکزی قزوین افزود: با توجه به بارش باران و سرمای هوا و مه گرفتگی توصیه می شود شهروندان تا صبح فردا چهارشنبه از تردد غیرضروری در محورهای روستایی بخش مرکزی بویژه در شمال این بخش از جمله محور الولک - اسبمرد خودداری کنند.

وی اظهار داشت: با پاکسازی مسیل ها و رودها از ضایعات و موانع، خطر بروز سیلاب در بخش مرکزی قزوین کاهش یافته است.

** آذربایجان غربی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با صدور پیامی بر مشارکت گسترده مردم در جمع آوری کمک به سیل زدگان استان های مختلف کشور تاکید کرد.

در بخشی از پیام حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی آمده است: در هفته گذشته شاهد وقوع سیل در نقاط وسیعی از کشور به خصوص استان گلستان بوده ایم که به عنوان یک طلبه کوچک از مردم اهل کرامت آذربایجان غربی، خواستارم همچون گذشته با حضور گرم و مهربان خویش در میدان یاری دیگر هموطنان، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات این استان بیفزایند.

** اراک

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک با صدور پیامی وقوع سیل و جان باختن جمعی از هموطنان در این بلایای طبیعی را تسلیت گفت.

در بخشی از پیام آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی تاکید شده است: تسریع در اقدامات کمک رسانی به سیل زدگان باید بیش از پیش مدنظر مسئولان باشد و همه امکانات در این خصوص باید به کار گرفته شود.

همچنین شهردار اراک از مدیریت اختلالات ناشی از آبگرفتگی و بارش های شدید در این شهر خبر داد.

محمد کریم شفیعی با اعلام این خبر افزود: اختلالات ناشی از بارندگی شدید و بارش برف سنگین 2 روز اخیر در این شهر در سایه کار برنامه ای و همکاری بین بخشی قوی مسئولان و مردم مدیریت شد.

وی تصریح کرد: حجم و شدت بارش های اراک در 2 روز اخیر به گونه ای بود که اگر کار شناسایی مناطق آبگیر و مستعد سیلاب به درستی و با سرعت انجام نمی شد مشکلاتی ایجاد می کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 7 فروردین 1398 ، کدخبر: 83256266 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین