پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
'رختشویخانه' که به عنوان موزه مردم شناسی استان زنجان نیز مورد استفاده قرار گرفته ؛ در نوع خود بنایی منحصر بفرد و همواره مورد بازدید گردشگران و مسافران بوده است.
شعار سال : مجموعه ی تاریخی رختشویخانه حدود یک صد سال پیش در زمان مسئولیت مرحوم علی اکبر توفیقی، رئیس بلدیه شهر (شهردار وقت) زنجان ساخته شدو چنانچه از نام آن پیداست، کاربری آن برای شستشوی لباس و ظروف تعریف شده بود.
در این بنا محل شستشوی رخت ها به چهار قسمت تقسیم شده است. ابتدای شستشو حوضچه مخصوص لباس ‌های بسیار آلوده در نظر گرفته شده بود و مجرای آبی که از حد فاصل حوضچه دوم و سوم عبور می کرد، مخصوص لباس ‌های نسبتا تمیز و محل آب ‌کشی بود؛ حوضچه‌ چهارم مخصوص شستشوی ظروف آشپزخانه بوده و حوضچه‌ آخر (اولین حوض از حرکت آب)، محل آب تمیز و تامین آب آشامیدنی بوده است.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بنای رختشویخانه جنبه عام المنفعه داشته و بدون دریافت پولی در تمام مدت شب و روز در اختیار شهروندان بوده است.
یحیی رحمتی گفت: بنای رختشویخانه زنجان شامل قسمت های محل سکونت سرایدار، حیاط، مخزن آب و فضای شستشو است؛ حیاط بنا به ابعاد 23*12 متر درخت کاری شده و در قسمت شمالی آن واحد مسکونی کوچکی به مساحت حدود 60 متر، جهت اقامت سرایدار ساخته شده است.
وی ادامه داد: مخزن آب در بنای رخشتشویخانه، در منتهی الیه سمت شمالی مجموعه و مشرف به سالن شستشو قرار دارد، این بخش فضایی به طول17، عرض 5/11 و ارتفاع 8 متر است که با سه واحد پوشش طاق و تویزه برروی جرزها و دیوارها سقف شده است.
رحمتی می گوید: سطوح داخلی بنا تا ارتفاع 4 متری، دارای اندود ساروجی است و به نظر می رسد بنا می توانسته تا این ارتفاع با آب پر شود که در آن صورت مخزن گنجایش حدود 740 متر مکعب را داشته است.
فضای شستشو به ابعاد 7/13*63 متر از ساخت و طراحی جالبی برخوردار است، پوشش طاق و تویزه این بنا در میانه بر روی یک ردیف ستون سنگی 11 تایی و در کناره ها بر روی جرزها و دیوارها قرار گرفته است. ستون ها از یکدیگر 70/5 متر فاصله دارند و ارتفاع قابل مشاهده آنها 70/2 متر است.
بر روی این ستون ها پایه ای مربع از آجر ساخته شده و پاطاق پوشش بنا بر آن قرار گرفته است. در فضای میانی طاق های بالای ستون ها، گنبدهای عرقچینی نهاده و در هر کدام از آنها پنج روزنه نورگیر تعبیه کرده اند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان مصالح مورد استفاده در بنای رختشویخانه، آجر و سنگ است و آب مورد نیاز آن نیز از قنات قلعچه حاجی میربهاءالدین تامین می شده است.
به گزارش ایرنا، بنای رختشویخانه زنجان به شماره 1747 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و به عنوان موزه مردم شناسی این استان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این بنا در بافت قدیمی شهر زنجان، حد فاصل خیابان سعدی و داوود قلی، در کوچک فرهنگ واقع است.
گفتنی است از حدود 2 سال پیش بازارچه صنایع دستی زنجان نیز پس از مرمت و نوسازی ساختمان قدیمی و با ارزش در جنببنای رختشویخانه به بهره برداری رسید.
 وجود بزرگترین گنبد آجری جهان، شگفت انگیزترین غار آهکی دنیا، مومیایی های مردان نمکی با قدمت بیش از 2هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پرجاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.
گنبد سلطانیه یکی از 17 میراث جهانی ایران محسوب می شود که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی، دوره ایلخانیان می رسد.
غار کتله خور از طولانی ترین و شگفت انگیزترین غارهای آهکی جهان است که در 80 کیلومتری شهر گرماب از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است.
تا کنون حدود 22 کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر 2 کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است.
'مردان نمکی' مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.
تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت برخی از مومیایی مردان نمکی به بیش از 2 هزار سال می رسد.
به گفته دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان طی ایام تعطیلات نوروز گذشته از 27 اسفند 96 تا 14 فروردین سال 97، بیش از 640 هزار مورد بازدید از جاذبه های گردشگری استان به ثبت رسید.
در این مدت 120 هزار و 279مورد اقامت مسافران نوروزی در این استان ثبت شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:7 فروردین 1398،کدخبر:83256502،www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین