پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۷۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
یکی از مولفه‌های اثرگذار در تسریع و تسهیل رونق تولید را باید در افزایش توان صادراتی کشور جستجو کرد، مولفه‌ای که در صورت حصول آن، گشایش‌های بسیاری در صحنه اقتصادی جامعه حاصل خواهد شد.پیش از این نیز بر موضوع لزوم ارتقای توان صادراتی کشور با تمرکز بر ارزش افزوده هر چه بیشتر کالا‌ها و اقلام صادراتی تاکیدات بسیاری شده و اساسا دلسوزان نظام و انقلاب، یکی از پیش نیاز‌های توسعه اقتصادی کشور را در تحقق این امر خطیر عنوان می‌کنند.افزایش صادرات در هر اقتصادی باعث طراوت و پویایی هر چه بیشتر آن خواهد شد و نایل شدن به چنین توانی موید استعداد‌ها و توانایی‌های برجسته یک کشور در صحنه اقتصاد بین المللی است.

شعار سال: در ادامه سلسله گزارشات مرتبط با شعار سال (رونق تولید) و تبیین و بررسی الزامات و اقتضائات و دستاورد‌ها و مواهب تحقق این امر، در ذیل این گزارش، موضوع صادرات و نقش آن در تسریع و تسهیل فرآیند رونق تولید مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

اساسا توسعه توان صادراتی، تحت هر شرایطی حاوی مواهب و مزایای سازنده بسیاری برای اقتصاد کشور خواهد بود.

پیش از این نیز بر موضوع لزوم ارتقای توان صادراتی کشور با تمرکز بر ارزش افزوده هر چه بیشتر کالا‌ها و اقلام صادراتی تاکیدات بسیاری شده و اساسا دلسوزان نظام و انقلاب، یکی از پیش نیاز‌های توسعه اقتصادی کشور را در تحقق این امر خطیر عنوان می‌کنند.

افزایش صادرات در هر اقتصادی باعث طراوت و پویایی هر چه بیشتر آن خواهد شد و نایل شدن به چنین توانی موید استعداد‌ها و توانایی‌های برجسته یک کشور در صحنه اقتصاد بین المللی است.

بدون تردید، منظور نظر از صادرات، خام فروشی و یا صدور محصولاتی همچون نفت و گاز نیست و به واقع صادراتی ارزنده و قابل تقدیر محسوب می‌شود که در پی آن، ارزش افزوده حداکثری حاصل شود.

کشور ایران، از حیث جغرافیایی ضمن برخورداری از ویژگی‌های خاص و کم نظیر خود، همچون اقلیم و طبیعت چهار فصل، برخورداری از جمعیت کثیر ۸۰ میلیون نفری که به تبع در دل خود نیروی انسانی فراوانی را جای داده، پرورش و تربیت جوانان تحصیلکرده در رشته‌های گوناگون، دستمزد کمتر نیروی انسانی (در مقایسه با بسیاری از کشورها) و برخورداری از معادن و منابع زیر زمینی متعدد و متنوعی که متاسفانه در میان عوام، عموما به نفت و گاز خلاصه می‌شود، از بستر ویژه‌ای برای جهش اقتصادی و عرض اندام در حوزه‌های اقتصاد جهانی برخوردار است، حوزه‌هایی که یکی از نمود‌های آن در عرصه صادارت کالا، ظهور می‌کند، صادراتی که قادر است، تولید را از رونق افزون تری برخوردار کند و در شرایط سخت اقتصادی، از ایستایی و سکون تولید جلوگیری کند.

با افزایش توان صادراتی کشور، تبعات رکود اقتصادی در عرصه داخلی به حداقل ممکن کاهش می‌یابد

منصور رحمتی، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش بسیار نافذ صادرات در تسریع روند توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: اساسا اثرگذاری و اثر پذیری رونق تولید و صادرات، دو سویه و متقابل است و به تعبیر دیگر در فقدان و خلأ هر کدام از موارد اشاره شده، نایل شدن به اهداف مورد نظر در بخش دیگر ناممکن خواهد بود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب، امسال را تحت عنوان رونق تولید نامگذاری کرده‌اند، اما در واقع امر دغدغه معظم له در این خصوص صرفا از امسال آغاز نشده و ایشان سالهاست بر اهمیت تولید و لزوم توجه، حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از آن تأکید نموده‌اند.

این فعال در عرصه صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: با تحقق حداکثری حمایت از کالای ایرانی، تولید نیز با رونق همراه می‌شود و هر آنچه این رونق با ضریب ارتقای افزون تری توام شود به همان میزان، سرعت رفع و دفع مشکلات و نارسایی‌های اقتصادی جامعه، با شتاب فزاینده تری همراه می‌شود.

رحمتی تصریح کرد: تنها در شرایطی تولید با رونق شایسته و مطلوب مواجه می‌شود که پیش نیاز‌های مناسب تولید تامین شود، پیش نیاز‌هایی که در قالب الزاماتی همچون افزایش کیفی محصولات، کاهش قیمت تمام شده، بالا بردن سطح تیراژ تولید، قابل بررسی و تبیین است.

وی افزود: مجموعه عناصر و مولفه‌های اشاره شده باعث اقبال هر چه بیشتر جامعه هدف یا همان جامعه مصرف کننده به تولیدات و محصولات داخلی خواهد شد و نتیجه چنین استقبالی در افزایش رونق تولید ظهور می‌کند.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد:در نقطه مقابل، وقتی پیش نیاز‌های اساسی و الزامات تولید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و اقبال لازم به آن نشان داده نمی‌شود، طبیعتا تولید کشور رخوت زده و منزوی خواهد شد و این همان عارضه‌ای است که دشمن در صدد حصول آن است.

وی افزود: رونق تولید و صادرات معادله‌ای است که به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند به این ترتیب که در شرایطی که تولید با رونق همراه می‌شود، مسیر صادرات آن نیز هموار می‌شود و افزایش صادارت نیز متقابلاً به شکوفایی و رونق هر چه بیشتر آن می‌انجامد.

رحمتی در ادامه بیان کرد: یکی از دستاورد‌های ارزنده صادرات معطوف به این امر می‌شود که در شرایط سخت و دشوار اقتصادی که رکود بر صحنه اقتصادی کشور سایه افکنده، توسعه صادرات، خلاء و فقدان ایجاد شده را از بین می‌برد و در چنین شرایطی، همواره متقاضی لازم برای اقلام تولیدی وجود خواهد داشت.

وی افزود: البته برای کشوری که در شرایط جنگ اقتصادی با دشمن به سر می‌برد، اندیشیدن به کف انتظارات و مطالبات منطقی نیست و باید با تلاش حداکثری و برنامه ریزی مدون و اصولی بستری فراهم شود که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی، تولید جذاب، سود ده و توانمند باشد و قطعا در چنین شرایطی، اقتصاد کشور دگرگون و متحول خواهد شد.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: تجربه تمامی کشور‌های صنعتی جهان این واقعیت را به اثبات رسانده که نه اکثریت آنها بلکه تمامی آنها توسعه خود را با رونق تولید محقق ساخته اند.

رونق تولید، مستلزم از میان برداشته شدن موانع تولید است

علی رضا حکیمیان، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش برجسته رونق تولید در گره گشایی از مشکلات اقتصادی گفت: زمانی تولید با رونق همراه می‌شود که موانع و نارسایی‌های پیش روی تولید برداشته شود و به واقع رونق تولید نتیجه و معلول مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته در راستای زدودن چالش‌های پیش روی تولید است.

وی افزود: این چالش‌ها شمول گسترده‌ای همچون رفع مقررات دست و پاگیر و تسهیل روند تولید در فضای اداری و بروکراسی مرتبط با آن، تسهیل تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها، اقبال جامعه به خرید کالای داخلی، هزینه تمام شده حداقلی، بازاریابی اصولی و حرفه ای، ارائه محصولات با کیفیت به متقاضی و غیره را در بر می‌گیرد که تمامی موارد مذکور، در فضای اقتصاد و تولید رقابتی، قابل حصول خواهد بود.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: در چنین شرایطی به صورت بالقوه، زمینه و بستر افزایش صادراتِ محصولات تولیدی در داخل کشور فراهم می‌شود و تولیدات ایرانی جای خود را در صحنه و بازار‌های بین المللی، بیش از گذشته پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با حصول چنین توفیقی، در سایه افزایش صادرات بر ضریب و میزان رونق تولید افزوده می‌شود و اساسا میل و اقبال جامعه به خرید چنین اقلامی نیز افزایش می‌یابد آنچنان که به کرات شنیده و دیده شده یکی از معیار‌ها و شاخص‌های انتخاب کالای داخلی از سوی متقاضیان بر مبنای صادراتی بودن آن استوار شده و به تعبیری، کالای صادراتی نشانه‌ای از کیفیت بالای آن و لحاظ شدن استاندارد‌های لازم در آن کالا می‌باشد.

حکیمیان تصریح کرد: در این میان نقش رایزنان اقتصادی کشور در آنسوی مرز‌ها بسیار برجسته و نافذ است، زیرا کم نیستند کالا‌ها و محصولاتی که علی رغم برخورداری از کیفیت مطلوب نتوانسته اند جای خود را در بازار‌های بین المللی پیدا کنند که این نقیصه ریشه در عدم توانایی کافی و مطلوب در ارائه و معرفی محصولات اینچنینی دارد، امری که با نقش آفرینی سازنده رایزنان اقتصادی، قابل حصول خواهد بود.

وی گفت: رایزنان اقتصادی با بازاریابی حرفه‌ای و شناسایی ذائقه بازار‌های هدف در آن سوی مرزها، به عنوان پل رابط میان کالا‌های تولیدیِ داخل با بازار‌های بین المللی ایفای نقش می‌کنند و قطعا نائل شدن به چنین توفیقی، باعث رونق افزون‌تر تولید خواهد شد و با تحقق این امر، دستاورد‌های ارزنده متعدد و متنوعی در اقتصاد کشور پدیدار می‌شود و بخش قابل توجهی از نارسایی‌های اقتصادی مرتفع خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار 8 فروردین 98، کد خبر: 6878673، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین