پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۸۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
رسانه‌های غربی مطرح می کنند اسرائیل بلندی‌های جولان را تحت سیطره داشت و این موضوع اگرچه توسط جهان پذیرفته شده نبود اما تحریک آمیز نبود ولی ترامپ نگاه‌ها را به این منطقه متمرکز کرد.ترامپ از زمانی که در کاخ سفید حضور یافته است کارهای غیرمنتظره و مغایر با مناسبات جهانی بسیاری انجام داده است.

شعار سال: یک سال و اندی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در یک عمل غیرمنتظره دیگر حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. موضوعی که رسانه‌های آمریکایی آنرا مغایر با سیاست‌های کلی حاکمیت این کشور از گذشته تا به امروز قلمداد می کنند.

ترامپ از زمانی که در کاخ سفید حضور یافته است کارهای غیرمنتظره و مغایر با مناسبات جهانی بسیاری انجام داده است.خروج آمریکا از معاهدات گوناگون بین المللی در دوران ریاست جمهوری ترامپ از جمله این اقدامات وی است و حالا به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم غاصب صهیونیستی بر بلندی‌های جولان که یکی از مناطق پرمناقشه بین المللی است، کلکسیون اقدامات عجیب ترامپ را تکمیل کرد.ترامپ روز پنج شنبه در توییتی اعلام کرد آمریکا باید حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های جولان به رسمیت بشناسد؛ حتی اگر کشور دیگری چنین کاری را انجام ندهد.

اهمیت استراتژیک جولان برای رژیم اشغالگر قدس

بلندی‌های جولان فلات و منطقه‌ای کوهستانی که در جنوب غربی‌ترین بخش خاک سوریه مشرف به دریای الجلیل و شمال اسرائیل، که تقریبا ۶۵ کیلومتر طول و ۲۵ کیلومتر عرض دارد. از نظر نظامی، ارتفاعاتی استراتژیک به حساب می‌آید، که هم بر سوریه و هم بر اسرائیل دید دارد.

منطقه جولان در جنوب غرب سوریه واقع است و یکی از مناطق راهبردی و حساس در غرب آسیا شمرده می‌شود که تنها هفتاد کیلومتر از شهر دمشق فاصله دارد.

منطقه جبل‌الشیخ در جولان اشغالی و در نزدیکی خط ترک مخاصمه که ارتفاع آن به ۲۸۰۰ متر می‌رسد به رژیم صهیونیستی موقعیتی عالی در نظارت بر تحرکات سوریه می‌دهد.

این منطقه منبع مهم آبی هم شمرده می‌شود چون باران‌های ارتفاعات جولان رود اردن را که به دریاچه طبریه می‌ریزد تغذیه می‌کنند و آب این منطقه یک سوم نیاز آبی رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کند.

اهمیت جولان برای اسرائیل دلیل اقتصادی فاش‌نشده دیگری هم دارد و آن هم عملیات اکتشاف نفت است که به ثروت رژیم صهیونیستی از گاز موجود در خاورمیانه افزوده می‌شود و موقعیت آن را به عنوان یک بازیگر مهم در زمینه انرژی منطقه تقویت می‌کند.

سوریه در فاصله سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۶۷ میلادی از بلندی‌های جولان مناطق شمال اسرائیل را بمباران کرد. رژیم صهیونیستی این منطقه را در جریان جنگ ۱۹۶۷ خاور میانه تصرف کرد، اما جهان همچنان آن را اراضی اشغالی می‌داند. موضوع اشغال بلندی‌های جولان نه تنها از سوی جهان عرب بلکه از سوی کشورهای غربی و اروپایی نیز غیر قابل پذیرش است تا جایی که وقتی ترامپ حاکمیت جولان برای اسرائیل را به رسمیت شناخت با واکنش جدی جامعه جهانی روبرو شد. سلطه اسرائیل بر بلندی‌های جولا هیچگاه مورد تایید سازمان ملل نیز قرار نگرفته است.

مخالفت جامعه جهانی با اقدام عجیب آمریکا

در همین رابطه، اتحادیه اروپا در واکنشی رسمی موضع ترامپ در باره جولان را محکوم کرد و یادآور شد که این تصمیم هیچ تغییری در وضعیت بخش اشغالی شمال سوریه ایجاد نخواهد کرد.

همچنین «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب با اعلام این مطلب تصریح کرد: «اشغالگری فی نفسه یک جرم آشکار و سنگین است و تلاش برای مشروعیت بخشیدن به اشغال یک اشتباه بزرگ محسوب می شود.

نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد نیز، به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان را برخلاف قوانین بین المللی دانست و گفت: «پاریس انضمام این منطقه را به اسرائیل به رسمیت نمی شناسد.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم در واکنشی منفی به این تصمیم رئیس جمهور آمریکا گفت: ترامپ! شما سرزمین چه کسی را به اسرائیل می‌بخشی؟ طبق سازمان ملل، جولان جزو اراضی سوریه است. ما به شما پاسخ لازم را می‌دهیم.

چین نیز در واکنش به موضع جدید کاخ سفید در خصوص منطقه تحت اشغال اسرائیل در بلندی های جولان ضمن محکوم کردن این رویکرد اعلام کرد که مخالف هرگونه تغییر ساختار حقوقی در این منطقه است.

عربستان سعودی، نزدیک ترین متحد آمریکا در منطقه خاورمیانه نیز به جمع دیگر کشورهای عربی پیوست که تصمیم ترامپ در باره جولان را محکوم کرده اند.

ریاض معتقد است رویکرد جدید ایالات متحده در قبال بلندی های جولان «تاثیر منفی بر فرایند صلح خاورمیانه برجای خواهد گذاشت و برای امنیت و ثبات منطقه مخرب خواهد بود.»

سازمان ملل اعلام کرده است که الحاق رسمی این سرزمین نقض قوانین بین المللی است.

«استفان دویاریچ»، سخنگوی سازمان ملل متحد با اعلام اینکه آننتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز بر این مسئله تاکید دارد یادآور شد: موضع سازمان ملل همچنان مبتنی بر قطعنامه ۱۹۸۱ شورای امنیت است که در آن الحاق جولان به خاک اسرائیل غیر عملی و منتفی اعلام شده است.

«حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران در واکنش به موضع جنجالی ترامپ در خصوص جولان این رویکرد را بی سابقه و استعماری قلمداد کرده است.

رئیس جمهوری ایران در دیدار جمعی از وزرا، مدیران و مسئولان اجرایی کشور ضمن محکوم کردن این اقدام تصریح کرد: «در ذهن کسی هم خطور نمی کرد که آقایی در آمریکا بیاید و یکجانبه برخلاف قوانین و مقررات بین المللی زمینی متعلق به ملت کشوری دیگر را به یک غاصب ببخشد.»

پشت پرده حمایت ترامپ از اسرائیل چیست؟

برخی از رسانه‌ها مطرح می کنند پیشنهاد ترامپ که مغایر چند دهه سیاست آمریکا در قبال اشغال بلندی های جولان بود بیش از آن که ریشه در منافع آمریکا یا حسن نیت داشته باشد، به تحولات سیاسی اسرائیل مربوط می شود. در این تحلیل بیان می شود که اقدام ترامپ ترفندی انتخاباتی در حمایت از نتانیاهو است.

نیویورک تایمز هم در این زمینه نوشت: به رسمیت شناختن اسرائیل تازه ترین اقدام ترامپ در ادامه اقداماتی نظیر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و لغو توافق هسته ای ایران بود. اگر چه ترامپ خود را مذاکره کننده ای قوی می داند، اما اهرم های باارزشی را که رؤسای جمهور پیشین ایجاد کرده بودند، بدون این که در ازای آن ها منفعتی به دست آورد، از دست داد.

این رسانه می افزاید: بی تردید ترامپ امیدوار است این تصمیم با استقبال حامیان یهودی طرفدار اسرائیل در انتخابات ٢٠٢٠ همراه شود. به احتمال زیاد این تصمیمافزایش روزافزون اختلاف میان آمریکایی ها درباره حمایت بی قید و شرط از نتانیاهو و آثار زیانبار آن بر منافع آمریکا را تشدید خواهد کرد.

برخی از رسانه‌های غربی این اقدام ترامپ را یک اقدام تحریک ‌آمیز علیه برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران بر شمردند که بیش از پیش به حضور ایران در منطقه مهر تایید می زند. استدلال این رسانه‌ها این بود که اسرائیل بلندی‌های جولان را تحت سیطره داشت و این موضوع اگرچه توسط جهان پذیرفته شده نبود اما تحریک آمیز نبود ولی ترامپ نگاه‌ها را به این منطقه متمرکز کرد.

رسانه‌های غربی حتی گزارش داده اند که پیش از اعلام موضع جدید ترامپ هیچ نشانه ای از سیاستی جدید در این زمینه وجود نداشت.پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر به بیت المقدس از زمان اعلام چنین موضعی از سوی ترامپ غافلگیر شد. وی چند ساعت پیش از آن از عدم تغییر سیاست آمریکا درباره بلندی های جولان سخن گفته بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دانا تاریخ انتشار 8فروردین 98، کد خبر: 1471152، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
0
0
این ترامپ با استراتژی مرد دیوانه داره تمامی مقررات و عرف دیپلماتیک دنیاا رو تغییر میده به نفع خودش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین