پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
شهرستانک، روستایی کوهستانی در شمال کوه توچال است، روستایی ییلاقی که به واسطه کاخ ناصرالدین شاه قاجار به این عنوان نامگذاری شده است.

شعارسال: شهرستانک، روستایی کوهستانی در شمال کوه توچال است، روستایی ییلاقی که به واسطه کاخ ناصرالدین شاه قاجار به این عنوان نامگذاری شده است.

کوچکترین استان کشور فارغ از عنوانی که یدک می کشد، آثاری به بلندای کوه های البرز دارد، جاذبه هایی که این خطه را مهد گردشگری کرده است و می تواند نوروزی سراسر خاطره را برای مسافرانی که از این محور عبور می کنند به یادگار باقی بگذارد.

در گام چهارم گردشگری نوروزگاهی البرز، عازم شهرستانک، روستایی کوهستانی در شمال کوه توچال شده ایم، روستایی ییلاقی که به واسطه کاخ ناصرالدین شاه قاجار به این عنوان نامگذاری شده است.

این شاه قجری هر ساله در کاخش مراسم آشپزان راه می انداخت، اعتماد السلطنه در خاطراتش می نویسد: هر سال در یک روز معین ناصرالدین شاه به اتفاق وزرا، رجال، شاهزادگان و دیگر نزدیکان خود به شهرستانک می رفت و این مراسم را به جا می آورد.

این قصر که امروز ویرانه ای بیش از آن نمانده است، در منطقه ای بسیار زیبا و در سینه کش کوه ساخته شده است و رودخانه ای سرازیر از کنار آن می گذرد و امروزه پناهگاه و استراحتگاه برای کوهنوردان و گردشگران می باشد.

بهترین مسیر دسترسی به به شهرستانک راه آسفالته 10 کیلومتری است که از جاده کرج – چالوس نرسیده به گچسر منشعب شده و به این روستا منتهی می شود.

درخت سرو اورس (ارس) 2800 ساله یا کهنسال ترین موجود زنده ایران، بانوی استواری است که در سخت ترین شرایط ممکن دوام آورده و همچنان شاداب و سرحال به زندگی اش در روستای شهرستانک ادامه می دهد و بر اساس مطالعات گیاه شناسی سلاطین زیادی در زیر چتر گسترده سایه‌ هایش ظهر تابستان را به سرآورده‌ اند؛ سلاطینی که شاید در رأس همه‌ آنها ناصرالدین شاه قاجار، سلطان صاحبقران جای گرفته باشد.

مقبره استاد عباس شهری فرزند اسماعیل که در سال 1289 خورشیدی در شهرستانک متولد شد و دانشنامه خود را در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران گرفت نیز در این روستا قرار دارد، شخصی که سالها در وزارت کشاورزی کار کرد و هنری سرشار در سرودن مثنوی های اخلاقی و اجتماعی داشت.

قلعه دزدبند یا همان قلعه دختر نیز روی خط الراس کوه شهریتانک قرار گرفته است، بنایی که امروز صرفا از آن پایه‌های سه اتاق و قسمتی از سقف یکی از اتاق ‌های آن باقی مانده است، با قلوه سنگ و ملاط ساروج ساخته شده و بیشتر برای دیده بانی و اطلاع ‌رسانی مورد استفاده قرار گرفته است، ظاهراً نگهبانان و دیده بانان به وسیله آتش ‌افروزی یا با روشن کردن چراغ‌ های روغنی در داخل این بنا اطلاعات لازم را با یکدیگر رد و بدل می‌کردند.

بررسی سفال ‌های جمع‌آوری شده از داخل و اطراف بنا و همچنین بررسی نقشه، پلان و سبک معماری آن حاکی از اسلامی بودن آن است و سبک بنا و مصالح به کار رفته و سفال‌های پراکنده اطراف بنا شباهت زیادی به آثار دوره ایلخانی و تیموری دارد.

در قسمت جنوب دره گل کیله شهرستانک، دقیقاً قسمتی که باغ ‌های میوه در بالای کوه به پایان می ‌رسد، تپه شنستون قرار دارد، با توجه به اینکه در دوران تاریخی بیشتر قبرستان‌ها در دامنه کوه‌ ها ایجاد می‌شده و با وجود سفال ‌های شبیه این دوره، در این محوطه، می‌توان گفت که تپه شنستون مربوط به چادرنشینان دوران تاریخی است، همچنین از زمین ‌های تپه شنستون برای کشت ‌های دیم استفاده می ‌شود.

درخت سرو اورس، کاخ شهرستانک، تپه شنستون، قلعه دختر و طبیعت زیبای این روستا بدون شک می توانند به اندازه ای جذبه داشته باشند که شما مسافران نوروزی را برای سفر به یکی از تاریخی ترین مناطق استان البرز ترغیب نمایند.

چشم به راهتان هستیم...


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تیتر یک ،تاریخ انتشار: 8 فروردین 98، کد خبر:160608 www.titre1.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین