پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
سال ۹۷ با وجود حاشیه‌های بسیاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به پایان رسید و با قدم گذاشتن در سال ۹۸، شاهد وعده‌های جدید مسئولان برای توسعه این بخش هستیم.با این حال توسعه لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات که با ۲.۴ برابر شدن ظرفیت انتقال این شبکه همراه بود، رشد ۶ برابری ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی که موجب جهش تولید محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات شد و افزایش سهم محتوای فارسی در وب تا میزان ۲ درصد، از اقداماتی بود که در سال ۹۷ از سوی وزارت ارتباطات اعلام شد.در همین حال تجهیز تمامی شهرهای کشور به خدمات نسل سوم و چهارم ارتباطات همراه (۳G و ۴G) و راه اندازی رومینگ ملی دیتا از دیگر اقداماتی است که به عنوان گزارش عملکرد وزارت ارتباطات عنوان شده است. همچنین با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و به منظور گسترش عدالت همگانی، تعداد روستاهای بدون ارتباط به کمتر از ۳ درصد رسید.

شعار سال: اگر چه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۷ به توفیقات خوبی دست یافت اما به دلیل اوضاع اقتصادی، رکود در بخش‌های مختلفی نیز به وجود آمد و برخی از این توفیقات نمود بارزی نداشت.

با این حال توسعه لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات که با ۲.۴ برابر شدن ظرفیت انتقال این شبکه همراه بود، رشد ۶ برابری ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی که موجب جهش تولید محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات شد و افزایش سهم محتوای فارسی در وب تا میزان ۲ درصد، از اقداماتی بود که در سال ۹۷ از سوی وزارت ارتباطات اعلام شد.

در همین حال تجهیز تمامی شهرهای کشور به خدمات نسل سوم و چهارم ارتباطات همراه (۳G و ۴G) و راه اندازی رومینگ ملی دیتا از دیگر اقداماتی است که به عنوان گزارش عملکرد وزارت ارتباطات عنوان شده است. همچنین با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و به منظور گسترش عدالت همگانی، تعداد روستاهای بدون ارتباط به کمتر از ۳ درصد رسید.

رشد تعداد نرم‌افزارهای بومی موبایل محور از ۱۳۰ به ۲۵۰ هزار در سال ۹۷ با هدف تأثیر مثبت بر اشتغال و خدمات نوینی که پیش‌روی مردم گذاشت، از دیگر اتفاقات خوب سال ۹۷ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.

از سوی دیگر با توجه به بحران بیکاری، طرح‌های چهارگانه اشتغال به منظور ایجاد دهها هزار شغل با اتکا بر ظرفیت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شد تا زمینه ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان و تحصیل‌کرده فراهم شود.

در این زمینه محمدجواد آذری جهرمی گفته که «این تنها گوشه‌هایی از دستاوردهای توسعه پرسرعت زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در سال ۹۷ است و این مسیر در سال ۹۸ و در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، با سرعت و توان افزون‌تری پیموده می‌شود تا با هم افزایی نیروها و بازیگران این عرصه برای حضوری فعال و تأثیرگذار در انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در دنیا، ایران را به جایگاه شایسته خویش در این حوزه نزدیک کنیم

از این رو طی هفته‌های اخیر، وزیر ارتباطات و سایر مسئولان وزارت ارتباطات برای تحقق این اهداف در سال ۹۸ وعده‌هایی داده‌اند که به آنها اشاره می‌شود.

پیش بینی اوضاع فناوری اطلاعات درسال ۹۸

وزیر ارتباطات گفت: معتقدم در سال ۹۸ با وجود تحریم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات با رونق روبرو می‌شویم و بخش‌های دیگر به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از سوی تحریم‌ها برای ایجاد بهره‌وری و صرفه‌جویی در منابع به سراغ فناوری اطلاعات می‌آیند.

وی با اشاره به تحریم‌های تحمیلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: اگرچه تحریم‌ها برای ما ضررهایی به همراه دارد اما از نگاه اقتصادی برای ما ایجاد فرصت می‌کند. به همین دلیل معتقدم در این حوزه در سال ۹۸ با رونق همراه می‌شویم و این به خاطر ذات مساله است.

۷ هزار کامنت برای عملکرد جهرمی

در هفته‌های پایانی سال ۹۷، وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواست تا از عملکرد وی انتقاد کنند.

آذری جهرمی در این باره اعلام کرد که «بیش از ۷ هزار نظر از مردم دریافت شد و بر این اساس در سال ۹۸ تلاش خواهیم کرد ضعف‌ها را برطرف و نقاط قوت خود را تقویت کنیم؛ البته همواره در مسیر پیشرفت کشور، موانعی بوده است. با وجود تمامی چالش‌ها، ما نهایت تلاش و آنچه می‌توانستیم را انجام دادیم

قدم رو به جلوی دولت الکترونیک در سال ۹۸

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد که «با پیگیری‌های مستمر انجام گرفته در دولت در جهت توسعه خدمات دولت الکترونیک در کشور، تاکنون ۳۷ دستگاه، ۴۸۹ خدمت به مردم ارائه می‌دهند و تاکنون ۹۵ میلیون تراکنش به صورت ماهانه در مرکز ملی تبادل اطلاعات ثبت شده که نشان از کاهش ۹۵ میلیون مراجعه‌حضوری و هزینه‌های ناشی از آن دارد. از این رو امید می‌رود در سال ۹۸ و با پیوستن تمام دستگاه‌ها، ارائه خدمات در بخش‌هایی چون صنعت، کشاورزی و خدمات بیش از پیش تسهیل و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در زمان و هزینه‌ها صورت گیرد

به گفته محمدجواد آذری جهرمی، «توسعه خدمات دولت الکترونیکی به عنوان گامی برای شفافیت و بستن مسیرهای رانت و فساد مدنظر قرار گرفته است

ماهواره‌ها کاربردی می‌شوند

افزایش کاربردی‌کردن استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در توسعه بخش‌های مختلف و افزایش بهره‌وری در این حوزه از جمله وعده‌هایی است که از سوی وزیر ارتباطات برای سال ۹۸ مطرح شده است.

در این زمینه مرتضی براری رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات نیز گفته است که در سال ۹۸، شاهد تکمیل ۵ پروژه ماهواره‌ای و ارائه دستاوردهای حوزه فضایی در کشور طبق تأکیدات وزیر ارتباطات خواهیم بود که این پروژه‌ها شامل ماهواره‌های مخابراتی ناهید ۱ و ۲، ظفر، پارس یک و سامانه بلوک انتقال مداری می‌شود.

به گفته وی، حمایت همه جانبه از توسعه فناوری فضایی کشور، استفاده از تمام ظرفیت نیروی متخصص کشور، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای افزایش شتاب توسعه فناوری فضایی، اولویت حوزه فضایی در سال ۹۸ است.

پیش به سوی ۵G و اینترنت اشیا در سال ۹۸

وزیر ارتباطات همچنین از دسترسی به نسل پنجم ارتباطات همراه ۵G و توسعه فناوری اینترنت اشیا (IOT) به عنوان برنامه‌های سال ۹۸ نام برد.

به گفته جهرمی، بهره گیری از نسل پنجم تلفن همراه به صورت نمونه در حال اجرا بوده و رفع نواقص آن در دستور کار است.

وی گفت: «پیش به سوی ۵هدفی است که در کنار توسعه «اینترنت اشیا» برای سال ۹۸ در نظر داریم. هم اکنون تمامی شهرها و بیش از ۶۶ درصد روستاها دارای پوشش نسل سوم و نسل چهارم ارتباطات همراه هستند که در سال ۹۸ با وجود مانع بودن تحریم‌ها، تلاش بیشتری برای گسترش دسترسی همگانی انجام خواهیم داد.

همه روستاها به اینترنت ۳G و ۴G متصل می‌شوند

وزیر ارتباطات یکی دیگر از سیاستگذاری‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای سال ۹۸، پوشش تمام جاده‌ها و روستاهای کشور به اینترنت نسل سه و چهار عنوان کرد.

به گفته جهرمی موضوع ۴ برابر شدن سرعت اینترنت خانگی که پایلوت آن در دهه فجر ۹۷ در دزفول انجام شد، گامی برای اجرای این مهم در سایر شهرها در سال ۹۸ است.

وی افزود: تا پایان دولت دوازدهم نیز شاهد تجهیز ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پر سرعت خواهیم بود تا هموطنان ساکن در این مناطق بتوانند از مزایای آن در رونق اقتصادی روستاها بهره ببرند و جریان مهاجرت به تدریج معکوس شود.

مسیرهای ریلی راه آهن به نسل چهارم موبایل مجهز می‌شوند

وزیر ارتباطات در مراسم امضای تفاهمنامه ای که در سال ۹۷ با راه آهن منعقد شد گفت: تا شهریور ۹۸ تمامی مسیرهای ریلی کشور تحت پوشش نسل سوم و چهارم موبایل قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اهداف مدنظر ۸۰ درصد پوشش روستاها تا سال ۹۸ در زمینه اینترنت پرسرعت تکمیل می‌شود و در سال ۹۸ نیز پوشش کامل جاده‌های کشور را در حوزه اینترنت تلفن همراه خواهیم داشت.

راه اندازی پارک فناوری اقتصاد دیجیتال در ۱۰ استان

یکی دیگر از سیاستگذاری‌های وزارت ارتباطات برای سال ۹۸، تسهیل‌گری در وضعیت مشاغل وابسته به فناوری اطلاعات است که نمونه آن ایجاد پارک فناوری اقتصاد دیجیتال است. از این رو وزیر ارتباطات قول داد که ۱۰ استان کشور تا پیش از هفته دولت سال ۹۸ (شهریورماه) دارای فضاهایی مشابه پارک‌های علم و فناوری شوند که فضای فیزیکی استارت‌آپ ها را که غالباً جوان و دارای مشکل اعتبارات هستند، حل می‌کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه سال ۹۷ برای کسب و کارهای هوشمند مبتنی بر فناوری اطلاعات سال خوب و پرباری بود، گفت: «در این سال توسعه کسب و کارهای الکترونیکی و دانش‌محور بر بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شد و با افتتاح پارک فناوری‌های نوین با سرمایه گذاری وزارت ارتباطات مکانی برای رشد شرکت‌های نوپا فراهم شد

آذری جهرمی تاکید کرد که «این برنامه در طول سال ۹۸ با جدیت ادامه خواهد یافت و ما تصمیم داریم امکانات حداقلی را برای جوانان صاحب‌ایده فراهم کنیم تا با اتکا به توان علمی و استعداد خویش به ایده‌هایشان جامعه عمل بپوشانند

وی اجرای طرح شهر هوشمند، خودروی هوشمند و جاده هوشمند را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که در سال ۹۸ گام‌های زیرساختی آن برداشته می‌شود.

آرزوهای جهرمی برای سال ۹۸

در همین حال محمدجواد آذری جهرمی در رشته توئیتی آرزوهای خود را برای سال ۹۸ در ۷ محور و با عنوان «آنچه برای ۹۸ دوست دارم» اعلام کرد.

وی در این محورها بر ایجاد زیرساخت‌های ۱۰ هزار شغل، برخورد با کلاهبرداری‌های پیامکی، افزایش ۱۰۰ درصدی ۴G در روستاها، ایجاد دفترچه بیمه الکترونیکی و ارسال ماهواره ایرانی در مدار تاکید کرد.

وزیر ارتباطات در جهت اشتغالزایی، آموزش، کمک‌های بیمه‌ای و مالیاتی و پیش‌خرید محصولات ایرانی روستایی را به عنوان یکی از آرزوهایی که در سال ۹۸ محقق می‌شود، عنوان کرد. ارائه خدمات با سرعت و کیفیت بالا و ارزان، حفاظت از حریم‌شخصی و امنیت کاربران،، نبود پیامک مزاحم. گسترش دسترسی‌همگانی، شفاف سازی با اجرای دولت الکترونیکی، جوان‌گرایی و حمایت از کسب و کارهای نوپا از دیگر آرزوهای عنوان شده، از سوی وزیر ارتباطات برای سال ۹۸ است.

به گفته جهرمی، آن‌چه مسلم است حرکت به سوی توسعه دانش و فناوری و ایران دیجیتال با هیچ مانعی، چه سهو و چه عمد، توقف‌پذیر نیست. سال پیش رو، سال آزمون دیگری برای ملت و دولت است و امیدوارم، بتوانیم دوشادوش یکدیگر برای آبادانی و عزت ایران اسلامی گام برداشته و با توسعه حوزه فناوری اطلاعات سهم مهمی در توسعه همه جانبه کشور ایفا کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 9 فروردین 98، کد خبر: 4572097، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین