پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت:از توانمندی دیپلماسی پارلمانی ایران استفاده نشده است و باید در این زمینه‌ها از ظرفیت مجلس استفاده کرد و فعال شوند.وی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری باید باب تازه‌ای را در دو حوزه برای مجلس شورای اسلامی باز کند؛ اول استفاده از پارلمان جمهوری اسلامی ایران برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان و دوم، استفاده از دیپلماسی پارلمانی ایران که تاکنون از این دو توانمندی استفاده نشده است و باید در این زمینه‌ها از ظرفیت مجلس استفاده کرد و فعال شوند.

شعار سالحشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد لزوم ایفای نقش فعال مجلس شورای اسلامی در مقابل توطئه‌های آمریکا علیه ملت ایران اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در حد جایگاهش سعی کرده در زمینه سیاست خارجی فعال باشد و بیانیه‌هایی را در این خصوص صادر کرده است که از لحاظ نقش، به میزان قطعنامه‌های مجلس نمایندگان آمریکا، دارای تأثیرگذاری است.

وی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری باید باب تازه‌ای را در دو حوزه برای مجلس شورای اسلامی باز کند؛ اول استفاده از پارلمان جمهوری اسلامی ایران برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان و دوم، استفاده از دیپلماسی پارلمانی ایران که تاکنون از این دو توانمندی استفاده نشده است و باید در این زمینه‌ها از ظرفیت مجلس استفاده کرد و فعال شوند.

مجلس در زمینه سیاست خارجی نامحرم شده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آمریکایی‌ها امیال و توطئه‌های ناحق خود را از طریق پارلمان خود در سطح بین‌الملل پیش می‌برند تا به اهداف استعماری شأن، جنبه مردمی بدهند اما در ایران روز به روز نقش مجلس در زمینه سیاست خارجی تضعیف می‌شود؛ مجلس نامحرم شمرده شده و به حاشیه می‌رود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مجلس در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی امنیت ملی جایگاهی ندارد. درست است که رئیس مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی امنیت ملی است اما عملاً وی به نمایندگی از ۲۹۰ نماینده مجلس در شورای عالی امنیت ملی حضور نمی‌یابد و بیشتر نظر شخص خودش را در این شورا دنبال می‌کند.

وی صریح کرد: رابطه با آمریکا، جزو مقوله‌های کلان سیاست خارجی است که مسئولیت تصمیم گیری در مورد آن با شورای عالی امنیت ملی است و تصمیمات در این شورا اتخاذ می‌شود؛ اما مجلس در این شورا غایب است و نقشی در تصمیمات این شورا ندارد.

انتقاد از عدم حضور شمخانی در کمیسیون امنیت

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: کمیسیون امنیت ملی بارها تلاش کرده که آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی را به جلسات کمیسیون دعوت کند اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده و ایشان در جلسات کمیسیون حضور نمی‌یابد.

بی اعتنایی روحانی به درخواست کمیسیون امنیت برای جلسه مشترک

وی در مورد درخواست برای جلسه کمیسیون امنیت ملی با رئیس‌جمهور نیز گفت: این درخواست نیز به نتیجه نرسیده، درحالی‌که مقام معظم رهبری در مجلس هشتم، اجازه تشکیل جلسه‌ای دو ساعته را دادند که اعضای کمیسیون امنیت ملی خدمت ایشان رسیدند. در مجلس هفتم نیز کمیسیون امنیت ملی با آقای احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهور وقت بود، جلسه‌ای برگزار داشت.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: در سه موضوع بارها از طریق نامه‌نگاری یا رابطین مسئولان کشور، سعی داشتیم با مقامات عالی‌رتبه دیدار داشته باشیم؛ ۱- موضوع دیپلماسی پارلمانی، ۲- سیاست‌های مرزی، ۳- بودجه دفاعی؛ همه این موضوعات به شکل غیررسمی پیگیری شد و عملاً مسئولان نقشی برای مجلس شورای اسلامی قائل نشدند.

وی ادامه داد: مجلس دهم مصوبات خوبی داشت و در دو حوزه مربوط به تقویت توان موشکی کشور و مأموریت‌های فرامرزی سپاه قدس، بودجه خوبی اختصاص داده شد. از مسئولان موشکی سپاه تشکر می‌کنم که در جلسات کمیسیون امنیت ملی حضور یافتند اما هنوز مجلس نتوانسته با مسئولان محترم نیروی قدس جلسه‌ای داشته باشد.

جایگاه مجلس در حوزه سیاست خارجی در حال آب رفتن است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جایگاه مجلس در سیاست خارجی، روز به روز در حال آب رفتن است و این اقدام در کشور ما به عمد از سوی برخی افراد انجام می‌شود. ما از فرمایشات مقام معظم رهبری استقبال می‌کنیم و از این فرمایشات در راستای تقویت ظرفیت‌های پارلمانی برای سیاست خارجی استفاده خواهیم کرد.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: در مجلس هفتم، پارلمان نقش عمده‌ای در سیاست خارجی داشت. در آن زمان دو قانون به تصویب رسید که بنده در انشای این قوانین نقش داشتم؛ قانون الزام دولت به تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای و قانون الزام دولت به پایان دادن به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل. دولت طبق این دو قانون، از حق کشور دفاع کرد.

وی افزود: در مجلس هشتم نیز سه‌گانه قانونی به تصویب رسید که دست برتر را به جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی می‌داد اما این سه قانون به خوبی اجرا نشد. بنده در تدوین این قوانین نقش داشتم؛ ۱- قانون الزام دولت به احقاق حقوق جانبازان شیمیایی کشور شامل ۱۳۵ هزار جانباز و شهید شیمیایی، ۲- قانون الزام دولت به احقاق حقوق ۱۷ هزار قربانی ترور، ۳- قانون الزام دولت به احقاق حقوق قربانیان نقض حقوق بشر توسط آمریکا؛ همه این قوانین می‌تواند موجب ایجاد هزاران پرونده علیه آمریکا شود اما دولت این قوانین را اجرایی نکرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: دولت قرار بود هر ۶ ماه یکبار گزارشی از اجرای این قوانین به مجلس ارائه دهد اما هنوز چنین گزارشی به مجلس ارائه نشده است. کسانی که نقش مجلس را در سیاست خارجی تضعیف کردند، باید پاسخگو باشند. باید از موضع مقام معظم رهبری جهت احیای جایگاه مجلس در سیاست خارجی استفاده کنیم.

طرح کمیسیون امنیت و مرکز پژوهش‌ها برای احیای نقش مجلس در سیاست خارجی

فلاحت‌پیشه در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی و مرکز پژوهش‌ها برای احیای جایگاه مجلس شورای اسلامی در سیاست خارجی پیشنهاداتی دارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 9 فروردین 98، کد خبر: 4576704، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین