پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
اسکندر مؤمنی متولد ۱۳۴۱ در قائم‌شهر از فرماندهان ارشد نیروی انتظامی و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است. وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران بود.
شعار سال: دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان، اقدامات خود در چند سال گذشته در سِمت های شغلی مختلف را تشریح کرد.
 
 اسکندر مؤمنی متولد ۱۳۴۱ در قائم‌شهر از فرماندهان ارشد نیروی انتظامی و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است. وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران بود.

به گفته سردار مومنی یکی از پیچیده ترین پرونده‌های دهه ۷۰ در دستان وی بود که با تدابیر ویژه این پرونده با دستگیری فرد مورد نظر بسته شد که در ادامه این گزارش جزئیات بیشتر این پرونده مطرح شده است.

چند سال دارید؟ صاحب چند فرزند هستید و برنامه تان برای نوروز امسال چیست؟

حدود 57 سال دارم و دارای سه فرزند (دو دختر و یک پسر) هستم. پسر و یک دخترم متأهل هستند و سه نوه دارم و دختر دیگرم هم دانشجو است.

امسال چون والده بنده حدود دو ماهی است که به رحمت خدا رفته‌اند قرار شد تا تمام اعضای خانواده عید امسال در خانه پدری کنار یکدیگر باشند.

آیا در اطرافیان شما کسی سابقه اعتیاد دارد؟ چگونه با او رفتار شده و اکنون در چه وضعیتی است؟

در خانواده، اقوام نزدیک و دوستان کسی را نداریم، اما افرادی در میان آشنایان دورتر دچار این بلای خانمان سوز هستند. طبیعتا این افراد بخشی از جامعه هستند و درست است که کار درستی انجام نداده‌اند و خود خواسته دست به این کار زده‌اند و این مانند بیماری نیست که به سراغ این افراد آمده باشد، اما در هر صورت این‌ها انسان هستند و آموزه‌های دینی به انسان‌ها ارزش قائل هستند، لذا باید مطابق با شرع با آن‌ها برخورد شود و باید معتادان متجاهر و خیابانی و افرادی که از خانواده طرد شدند را ساماندهی و آن‌ها را به مراکزی معرفی کنیم که در آنجا درمان شوند تا دوباره به جامعه برگردند، مانند فردی که ناتوان و در خانه نشسته است، لذا این فرد باید درمان شود و به جامعه باز گردد و در چرخه جامعه قرار گیرد.

وافراد معتاد نیز همان گونه هستند. همه باید دست به دست هم دهند و با این‌ها برخورد مناسب و شایسته‌ای صورت گیرد، چراکه مازاد بر جامعه نیستند، بلکه آن‌ها هم نوع ما هستند. من در اجلاس سران بیانیه‌ای را قرائت کردم و توضیح دادم که این وظیفه ماست که امکانات لازم را فراهم کنیم تا این افراد درمان و بازپروری شوند و شغلی یا بگیرند و دوباره به جامعه بازگردند و جامعه نیز آن‌ها را دوباره بپذیرد تا آن فرد احساس کند مانند یک فرد عادی است. اگر بخواهیم طور دیگری به آن‌ها نگاه کنیم و آنان را سرزنش کنیم، دوباره به دوران اعتیاد خود باز می‌گردند.

این مسئله سه ضلع دارد، خود فرد، مسئولان و مدیران کشور و خانواده و جامعه. تا زمانی که خود فرد اراده نکند نمی‌تواند از این بلا نجات یابد. در مرحله دوم مسئولان کشور قرار دارند که باید بستر و زمینه‌ها را فراهم کنند و در مرحله سوم هم جامعه و خانواده هستند که باید در راستای مبارزه با موادمخدر و اعتیاد در سال جدید براساس شعار امسال «یاری گر هم باشیم» اقدام کنند. یعنی همه باید در این زمینه به هم کمک کنند. این شعار برجسته ماست.

مدت 5 ماه است که به جای نیروی انتظامی در ستاد مبارزه با موادمخدر فعالیت دارید. با این وجود کار در ستاد را بیشتر دوست دارید یا نیروی انتظامی؟

سالیان سال در نیروی انتظامی بودم، اما ستاد مبارزه با موادمخدر هم یک سازمان عظیم و گسترده‌ای است که از نیروی انتظامی جدا نیست و از نظر مأموریتی با آن مرتبط است، لذا به همین دلیل فعالیت در ستاد را پذیرفتم. البته طی سی و چند سال گذشته پیشنهادهای بسیاری مبنی بر انجام وظیفه در جاهای مختلف مطرح شده بود، اما نپذیرفتم.

حال به دلیل قرابت ستاد مبارزه با موادمخدر با نیروی انتظامی در اینجا فعالیت دارم و در حال حاضر نیز مأمور نیروی انتظامی هستم و اینجا دوباره خانه من است.

درباره علت حذف عنوان قائم مقام دبیرکل همزمان با آغاز مدیریت شما در ستاد مبارزه با موادمخدر و انتصاب شما به عنوان یک فرد مستقل در سمت دبیرکلی این ستاد توضیح دهید؟

به قبلش ورود نمی‌کنم، اما رئیس جمهور و مسئولان به این نتیجه رسیدند و به پیشنهاد خود وزیر کشور بود که اینجا یک فرد تمام وقت به عنوان دبیرکل باشد که نهایتا قائم مقامی حذف و رئیس جمهور نیز امضا کردند. طبیعتا حضورم در اینجا تمام وقت است، چون در نیروی انتظامی مأمور هستم و به عنوان قائم مقام مشغولم.

دبیرکل سابق تأکید زیادی بر مبارزه اجتماعی با مسئله اعتیاد داشتند. آیا این برنامه با حضور شما تغییر کرده است؟ شما فکر می‌کنید چطور می‌توانیم با اعتیاد در کشور مبارزه کنیم؟

همان رویه ادامه دارد و راهبرد ما نیز همین است و وزیر کشور اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادند. ما هم این راه را با همان راهبرد و ریل گذاری و با شتاب بیشتر ادامه خواهیم داد.

برنامه مبارزه اجتماعی با اعتیاد و موادمخدر برای وزیر کشور بود یا رئیس جمهور؟

طبیعتا مسئول همه ما در ستاد، رئیس جمهور است و طبیعی است که برنامه‌ها و اقدامات و راهبردها در جلسات عالی ستاد با حضور ریاست جمهور تدوین و برگزار می‌شود و دبیرکل این راهبردها را ادامه می‌دهد. پیشنهاد این طرح و برنامه از سوی وزیر کشور بود و در جلسات ستاد تصویب شد و استمرار یافت. ما نیز همان مسیر را ادامه می‌دهیم و اولویت و راهبرد اصلی ما نیز اجتماعی شدن، اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه است و باید برای ساماندهی وضع موجود تلاش کنیم و این موضوع نیز به این بستگی دارد که در سال جدید به چرخه اضافه نشود و آن چیزی که باید تداوم یابد، اقدامات پیشگیرانه است، اما باید با تلاش و شتاب بیشتر و مضاعف این را انجام دهیم. امروزمان باید بهتر از دیروز باشد.

یکم برگردیم به عقب از زمانی شروع کنیم که تصمیم گرفتید وارد نیروهای نظامی شوید. چه شد که این تصمیم را گرفتید و چرا ناجا را انتخاب کردید؟ چون فکر میکنم که ابتدا به عنوان پاسدار به عضویت سپاه در آمدید و در جنگ نیز حاضر بودید؟

اوایل انقلاب عوامل استکبار از خارج و داخل کشور دست به دست هم داده بودند تا این انقلاب از بین برود، اما در نهایت جنگ تمام شد. در دوران جنگ نیز ما جوان و تازه دیپلم گرفته بودیم. در سپاه بیشتر عضویابی بود تا عضوگیری، یعنی اشخاصی را انتخاب می‌کردند. در آن زمان من سال آخر دبیرستان و تعطیل شده بودم که یکی از مسئولان گزینش آمده بود و گفت که دعوت می کنیم از شما که عضوی از سپاه پاسداران شوید، البته قبل از این ها در بسیج همکاری داشتیم و با سپاه ارتباط داشتیم به همین دلیل بود که پیشنهاد دادند که بر همین اساس وارد سپاه شدیم تا سال 79 در سپاه بودم و بعد از 20 سال وارد ناجا شدم.

چه شد که از سپاه جدا شدید و ناجا را انتخاب کردید؟مأموریت بودید یا به خواست خودتان بود؟

سال 79 پیشنهاد شده بود که مأمور شوم و قرار شد یک چند سالی باشم و بعد از آن فرمانده انتظامی خراسان بزرگ شدم، چون زمان طولانی شده بود، منتقل شدم که همه این ها اقتضای شرایط و نیاز و پیشنهادات بود و از این شرایط ناراحت نیستم و به لحظه لحظه این ها افتخار می کنم.

اولین باری که دست به اسلحه شدید و اینکه چطور به سمت یک نفر شلیک کردید را به یاد دارید؟

قبل از این ها که ما آموزشی بودیم. پس از آن جنگ تحمیلی آغاز شد. باید جنگ و دفاع مقدس را حس کرد. تصور صحنه های آواره شدن و شهادت عده ای از مردم بسیار سخت است. ببینید یک زلزله در سرپل ذهاب اتفاق افتاد. دیدید که  مردم سراسر کشور چگونه برای امدادرسانی کمک کردند. حالا ببینید این اتفاق در تمام شهرهای مرزی بیفتد، برخی از شهرها مانند خرمشهر اشغال و مردم آواره می شوند.

تاکنون به چند مجرم، شرور یا قاچاقچی و اوباش شلیک کرده اید؟

زمانی که در خراسان بودم، ناامنی بسیار زیاد بود. اشرار حتی در مناطقی از این استان همچون قوچان ورود کرده بودند، به همین دلیل به خاطر سوابقی که در جبهه و جنگ داشتم، انتخاب شدیم و تقریبا در تمام صحنه ها حضور داشتیم و از زمین و هوا هدایت می کردیم و در چندین صحنه در هلی کوپتر و در زمین نیز عملیات ها را هماهنگ و هدایت می کردیم.

پرونده پیچیده مواد مخدری و یا محموله بزرگی را یاد دارید که کشف کرده باشید ؟

یکی از متلاطم ترین پرونده ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دهه های 70 و 80 پرونده قتل های عنکبوتی( سعید حنایی) بود که در پی آن 19 نفر از زنان به قتل رسیده بودند که فرد متهم در سال 80 دستگیر شد. اگر بخواهم بگویم یک کتاب می شود که با چه شیوه و تدابیری آن را دستگیر کردیم. بسیار پیچیده و تنهای تنها بود، به همین دلیل دیر دستگیر شد. متهم پرونده فرد بسیار باهوشی بود. من خودم با آن صحبت کردم خیلی با هوش بالایی برخوردار بود زمانی که فرمانده آنجا شدم حدود 14 قتل انجام داده بود که شاید در یک زمان دیگر 4، 5 قتل دیگر انجام داده بود، ما با انجام تحقیقات و با استفاده از روش های نوین توانستیم او را دستگیر کنیم.

اچه اتفاقی افتاد که فرد متهم به دام افتاد؟

دقیقا برنامه ریزی کرده بودیم. این فرد سر همه صحنه های قتل حاضر می شد. حتی در برخی از مواقع به جا به جایی جنازه ها کمک می کرد. یک بار نیز به دلیل مشکوک شدن دستگیر شده بود. باز رد گم کرد، اما نهایتا با طراحی که صورت گرفت و تمام نیروهای انتظامی منطقه را برای دستگیری بسیج کردیم و دستگیر شد.

خراسان در آن زمان واقعا نا امن بود. اشرار تعدادی از مردم را گروگان گرفته بودند. اشرار تقریبا با یک تن هروئین و مرفین در حال عبور بودند که با یک گروه نیروی انتظامی برخورد می کنند و یک افسر شجاع ما فرمانده دسته بود و در درگیری با این ها چند شهید و زخمی داشتیم. گفتیم اگر این ها دستگیر نشوند، این روند را ادامه خواهند داد. بلافاصله دستور تعطیلی تمام نیروهای انتظامی شهرستان های اطراف را دادیم و گفتیم که تمام راه ها را مسدود کنند. هر جایی که احتمال می رفت خودرو آن ها را متوقف کنند. اشرار 12 نفر دارای آخرین سلاح و امکانات بودند. طی سه روز رد آن ها را گرفتیم که در چندین درگیری 6 نفر از این 12 را دستگیر کردیم و 6 نفر دیگر آن ها در درگیری کشته شدند. بچه ها خیلی رشادت کردند. منطقه ای بین کاشمر و نیشابور و سبزوار بود که گفته بودیم هر کسی هر کاری در این مناطق دارد، باید تعطیل کند. این افراد را که دستگیر کردند، متوجه شدیم هیچ اثری از مواد نیست و تنها سلاح همراهشان بود. به نیروها گفتم بروید همان جایی که ماشین را گذاشتند و بگردید. بروید سر صحنه و آنجا را خوب بگردید و شخم بزنید. اشرار زمین را کنده و بعد از آن مواد را چال کرده و بعد خاک را روی آن ریخته بودند و برای اینکه عادی باشد خودرو را جایی که چاله کنده بودند گذاشتند بعد خودرو را آتش زده بودند. این آتش باعث شده بود که خاک همرنگ شود. پس از شخم زدن مواد را پیدا کردیم. قرار بود مواد را به سبزوار منتقل کنند و تحویل یک اکیپی دهند تا آن ها را به ارومیه ببرند و آن ها نیز می خواستند مواد را به گروه دیگری بدهند که این باند به صورت یک زنجیره بزرگ بود و زمانی که ما آن ها را دستگیر کردیم، با اکیپ مذکور تماس گرفتیم و گفتیم بیایید موادتان را ببرید و زمانی که آن ها سر قرار آمدند، ما آن گروه را نیز دستگیر کردیم و زنجیره وار یک باند بسیار بزرگ را که چندین و چند خانه بزرگ و امن در مشهد و شهرهای دیگری داشتند را به جز آن 12 نفر که عناصر اصلی بودند، دستگیر کردیم.

در زمان فرماندهی آقای قالیباف، رئیس پلیس 110 مشغول به کار بودید. ایده راه اندازی 110 از کجا آمد؟

زمانی که من در پلیس 110 بودم، این مرکز تشکیل شد و اولین رئیس آن نیز سردار رویانیان بود. ایده از اینجا شروع شد که مردم در مراجعه به کلانتری ها نمی دانستند به کجا باید بروند و در آنجا معطل می شدند. تصمیم گرفته شد که به جای اینکه مردم به کلانتری ها مراجعه کنند تا جایی که امکان دارد ما به سراغ آن ها برویم و این اتفاق افتاد و با پیگیری های آقای قالیباف این مرکز به خوبی جا افتاد.

110 چقدر به 911 نزدیک شده است؟

این ایده تنها مربوط به پلیس است و خارجی ها چیزی به این نام دارند. شاید مأموریت های امداد و نجات همه یکی است. زمانی که توانستید با اقدامات فرهنگی و اجتماعی تعداد تلفات جاده ای را از 28 هزار به کمتر از 15 هزار نفر در سال برسانید که این مورد یکی از اقدامات فراموش نشدنی شما در پلیس راهور بود. فکر می کنید چرا در 2 سال گذشته این روند کاهشی معکوس شده و دوباره شاهد افزایش تلفات هستیم؟

اقدامات خوبی مانند تشکیل همیار  قبل از ما و در دوران آقای رویانیان انجام شد و ما آن را گسترش دادیم، اما کاری که در زمان ما انجام شد و نقش مهمی داشت تغییر قانون راهنمایی و رانندگی پس از 40 سال بود و بازدارندگی افزایش پیدا کرد و یک اتفاق مهم دیگری که در آن قانون افتاد این بود که تا قبل از  آن اگر تصادفی رخ می داد، مقصر راننده بود. اما در قانون جدید این اختیار به پلیس داده شد که بر این اساس طبق تبصره 3 ماده 14 پلیس، جز راننده، راهساز و خودروساز نیز ممکن بود مقصر باشند، لذا خیلی تلاش شد که راه ها درست و خودروها ایمن شوند اما قبل از ورود من نیز این اتفاق ها افتاده بود و بخشی از سال 86 شروع شد و ما نیز این روند را با شتاب بیشتر ادامه دادیم. در سال 85 تعداد کشته های تصادفات به 25 هزار نفر رسید. در این 3 سال نیز کاهش داشتیم. این میزان را در همه دنیا به عدد مطلق نمی سنجند. یکی از شاخص های اصلی برای سنجش به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه است که در همین چند سال گذشته تعداد تصادفات و کشته ها روند کاهشی داشت و به نسبت عدد مطلق نیز عدد کاهش پیدا کرد.

شما در اولین اقدام سپاه و شهرداری را برای ایجاد کمپ ترک اعتیاد پای کار آوردید. در این مورد و تعداد کمپ های در حال ساخت و آماده شده توضیح دهید؟

می دانید که ستاد خود مجری نیست، بلکه مرکزی است که کار هماهنگی، نظارت و یا به عبارتی دستگاه های مختلف را پای کار می آورد و در این دوره تلاش کردیم از تمام ظرفیت ها استفاده شود. در این زمینه تمام دستگاه ها از جمله سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، شهرداری ها، سازمان زندان ها و دادستانی و غیره بیشترین نقش را دارند و ارکان اصلی در حوزه مقابله، نگهداری، بازپروری پای کار آمدند، اما در زمینه پیشگیری هنوز نیازمند اقدامات بیشتر هستیم، البته در امر پیشگیری نقش اول را خانواده و آموزش و پرورش برعهده دارند.

آیا آمار رسمی از تعداد معتادان متجاهر در کشور داریم؟ عدد اعلام شده بعد از شیوع شناسی اعتیاد در مورد تعداد معتادان کشور را قبول دارید؟

در برخی جاها نه. چراکه مکانیزم آمار مشکل دارد، مثلا تعداد کشته های تصادفات را پزشک قانونی می دهد. هر فردی که فوت می کند باید جواز صادر شود،  اما در موضوع مواد مخدر به دلیل اینکه قبح اجتماعی دارد، افراد عنوان و مراجعه نمی کنند و به این دلیل آمارها متناقض می شود.

برنامه ستاد برای شناسایی و ساماندهی معتادان چیست؟

ما یک اولویت بلند مدت داریم و یک برنامه پیشگیری. می گویند اولویت درمان با بهداشت است و اولویت بلند مدتمان شده است، مثلا یک سالی می گفتند وبا شایع شده و سبزیجات نخورید. یعنی سعی می شود آن پروژه های پیشگیرانه را انجام دهند. اینجا نیز همین گونه است. آمار معتادان متجاهر حدود 60 هزار نفر است. ما برای این باید مرکز راه اندازی کنیم و باید تعدادی مرکز برای درمان این افراد داشته باشیم. چراکه باید در کوتاه مدت ساماندهی شوند و آمار واقعی از معتادان وجود ندارد و سخت است.

اولویت های ستاد برای کاهش آمار معتادین در جامعه؟

پیشگیری برای افزوده نشدن معتادان از اولویت های ستاد است. چهار برنامه را ما همزمان داریم. مفهوم این اولیت رهایی بقیه اولویت ها نیست. یکی از این اولویت ها درمان کامل و کاهش آسیب است. فرق درمان و کاهش آسیب این است که فرد اگر به مصرف مواد پرخطر اعتیاد دارد یا صنعتی مصرف می کند و تزریقی است این فرد را به سمت مصرف مواد کمتر خطر بیاوریم و بعد درمان را آغاز کنیم و همچنان درمان،  کاهش آسیب، پیشگیری، ساماندهی معتادان متجاهر، مهارت آموزی و صیانت اجتماعی از اولویت های ستاد است.

زمان دستگیری معتادان متجاهر اگر فردی دارای سوءسابقه باشد،  این سابقه در جایی درج می شود؟

بسیاری از این افراد در مراکز ماده 15 درمان می شوند. قانون می گوید فردی که معتاد است و موادمخدر مصرف می کند باید خود را درمان کند و برای اینکه تحت درمان است باید گواهی داشته باشد. تا زمانی که تحت درمان است، او این مجرم نیست و سابقه ای ندارد، مگر اینکه در کنار آن کار خلافی کرده باشد، اما اگر تحت درمان قرار نگرفت و تجاهر به اعتیاد کرد و در جامعه مواد فروخت و جرایم دیگری انجام داد در آن زمان شامل آیین دادرسی و ماده 16 شده و دادستان وارد عمل می شود و براساس قوانین معتاد تا زمانی که تحت درمان باشد، تحت تعقیب قرار نمی گیرد. جامعه و دستگاه های مسئول باید تلاش کنند که این افراد درمان شوند و در جامعه پذیرفته شوند.

شما در سخنرانی اخیر خود در جمع سران کشورهای خارجی اعلام کردید که اگر این کشورها رویه خود را در امر مبارزه با موادمخدر تغییر ندهند، ایران تغییر رویه می دهد، در این مورد توضیح دهید؟

من در سازمان ملل پرسشی مطرح کردم و گفتم ببیند مبدا افغانستان نزدیک 400 هزار و بیش از 300 هزار هکتار زیر کشت مواد مخدر دارد و کشورهای فرا منطقه ای نیز در آنجا هستند. چطور می شود کشفیات سالانه 20 تن باشد، اما در یک لحظه باندهای قاچاق چند لایه از مرزهای ایران عبور کنند. گفتم این سوال را جواب دهید؛ پاسخ به این سوال می تواند خیلی از ابهامات را روشن کند. پس از آن گفتیم که تحریم های ظالمانه اثر می گذارد. ما برای کشف دستگاه می خواهیم، زمانی که نداشته باشیم مجبور می شویم به داخل کشور تنها توجه کنیم. چطور ما باید دلمان به جوانان شما بسوزد، اما شما جوانان ما را تحریم می کنید.

یکی از دستاوردهای سفر ما این بود که مقرر شد موضوع کانالیسم( هشیش، ماریجوانا یا گل) از جدول موادمخدر حذف شود که با رایزنی و همسو سازی کشورها این اتفاق نیفتاد. برای این موضوع اقداماتی از قبل انجام داده بودیم و با کشورهای چین، روسیه، ایتالیا، بلغارستان و ترکیه ملاقات هایی داشتیم. بعد گروه های همسو را راه اندازی و این اجماع را ایجاد کردیم و تا یک سال دیگر این کانالیسم متوقف شد و 900 هزار دلار نیز برای مبارزه با مواد مخدر گرفتیم.

ماهوارها نیز برای کمک به کشف مواد مخدر آمده اند. آیا ستاد از این تکنولوژی بهره خواهد برد؟

تا حد ممکن از تکنولوژی و پهبادها و تجهیزات خود در این زمینه استفاده می کنیم. من نیز از سران جهان پرسیدم که شما که این مواد را بر روی زمین با چشمان خود می بینید، چرا نمی توانید امحا و کشف کنید؟ ما باید اینجا گرم گرم و کیلو کیلو کشف کنیم و 18 هزار شهید بدهیم. خیلی ها در این رابطه تعجب کردند. زمانی که میگویی 820 تن یعنی 800 تن برای ایران ما باقی برای کشورهای دیگر. جمهوری اسلامی برای جان انسان ها ارزش قائل است و 40 سال برای آن مبارزه کرده است.

ستاد مبارزه با موادمخدر در زمینه شناسایی و دستگیری خرده فروشان چه اقداماتی انجام داده است؟

سیاست ستاد مبارزه با موادمخدر مقابله با سر شبکه های توزیع کننده و خرده فروشان است، چراکه هر کدام کار خود را دارند. مثلا جلوی مدارس نمی توانیم متفاوت باشیم و اتفاقا پلیس نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

نقش مشارکت های مردمی و سمن ها در مبارزه با مواد مخدر در جامعه چه اندازه بوده است؟

زمانی که می گوییم پیشگیری و اجتماعی کردن، یعنی دو نگاه وجود دارد. یک نگاه می گوید حاکمیت باید کاری کند مواد نباشد و این ایده ال است، اما آیا شدنی است؟ در کنار آن 10 هزار تن موادمخدر تولید می شود و آمریکایی ها نیز تشویق می کنند، چون قبل از ورود این ها 200 تن بود و مسیرشان نیز ایران است. این ایده آل است و ما نیز تمام تلاش خود را می کنیم. باید تلاش کنیم موادی وارد کشور و تولید نشود و مصرفی صورت نگیرد و از طرفی دیگر اجتماعی ایجاد شود تا فردی مصرف نکند. ستاد در این رابطه تنها نقش ندارد، بلکه آموزش و پرورش و صدا و سیما نقش دارند، اما نقش عمده برعهده خانواده هاست. این می شود اجتماعی کردن. این اجتماعی کردن هم در درمان و هم در کاهش آسیب است و خانواده ها می توانند موثر باشند.

طبق آمار پزشکی قانونی تعداد زیاد معتادان فوت شده در کشور به دلیل مصرف موادمخدر ناخالص بوده است و گفته شد که دولت می خواهد در بین معتادان مواد خالص توزیع کند تا آمار کشته ها کاهش یابد. این طرح وجود دارد ؟ در کجا قرار است اجرا شود؟

اصلا تحت هیچ عنوانی این سیاست دولت نیست، اما اینکه می گویند دلیل فوت زیاد معتادان متجاهر مصرف مواد ناخالص است، به این دلیل است که سودجویان در همه جا هستند.

پیچیده ترین پرونده در زمانی که فرمانده ناجا بودید،  مربوط به چه موضوعی بود؟

من در آنجا جانشین نیروی انتظامی بودم و مسئولیت ها و اقدامات را سردار اشتری فرمانده ناجا انجام می دادند. این طور نبود که من به تنهایی پرونده ای را پیگیری کنم. ایشان فرمانده بودند و کارها تحت فرمان ایشان بود و برخی موارد هم بر عهده من گذاشته می شد.

موضوعاتی که من از طرف سردار اشتری پیگیری کردم موضوعات مربوط به ارز بود که پیگیری آن از نیمه دوم سال 96 آغاز شد.

این سلطان سکه از همان زمان بود؟

من وارد جزئیات نمی شوم، اما بخش عمده پیگیری های این افراد اقدامات نیروی انتظامی بود و اقدامات بسیار خوبی انجام شد و تا سال 97 نیز ادامه داشت. نیروی انتظامی از سال 96 اقدامات این افراد را رصد می کرد و سنسورهای نیروی انتظامی حساس است.

قبل از سال 97 بسیاری از این افراد شناسایی شدند که کار بسیار پیچیده ای بود و نیروی انتظامی با اشراف اطلاعاتی گسترده با همکاری پلیس اطلاعات، آگاهی و انتظامی در یک اقدام هماهنگ و در یک کارگروه نسبت به دستگیری این افراد اقدام کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 10 فروردین 1398، کدخبر: 6871111 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین