پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
شهرستان کهگیلویه این روزها میزبانی خوب برای مسافران و گردشگران نوروزی است که بخش دیشموک با جاذبه های زیبای زیارتی و سیاحتی خود میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران است.راز و رمز طبیعت مناطق بخش دیشموک را نمی‌توان توصیف کرد؛ طبیعت در جشن بهاری این مناطق بکر آن‌ چنانمسحور کننده است که خاطره سفر هر گردشگری به نقاط گردشگری شهر دیشموک و بخش دیشموک همواره دردل او خواهد ماند. استقبال گردشگران نوروزی از دگرگونی طبیعت همواره در نخستین روزهای سال نو به چشم می‌خورد و طبیعت خدادادی و مناظر دیدنی و باشکوه بخش دیشموک خاطرات فراموش نشدنی را در دفتر خاطرات سفرهای میهمانان نوروزی ثبت می‌کند.

شعار سال: بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه هر ساله در ایام نوروز به دلیل وجود زیبایی‌های طبیعی که دارد پذیرای میهمانان نوروزی از سراسر کشور است .

امامزاده میرسالار (ع)، قلعه تاریخی دیشموک، قلعه شاه منصور، دریاچه دیشموک، سد خاکی گراب، گوردخمه یا گوردالو و دیگر جاذبه‌های گردشگری دیشموک این روزها گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

البته در روزهایی ابتدایی سال 98 و قبل از وقوع سیل در استان این منطقه گردشگران زیادی از استان های هم جوار به خود دیده است.

هر چند این روز ها مسیر ارتباطی این بخش از سمت دهدشت به خاطر بارش های اخیر شرایط مناسبی ندارد اما از مسئولین انتظار داریم تا تمهیدات لازم را جهت برطرف کردن مشکلات این بخش ها برطرف کنند.

---

راز و رمز طبیعت مناطق بخش دیشموک را نمی‌توان توصیف کرد؛ طبیعت در جشن بهاری این مناطق بکر آن‌ چنانمسحور کننده است که خاطره سفر هر گردشگری به نقاط گردشگری شهر دیشموک و بخش دیشموک همواره دردل او خواهد ماند.

استقبال گردشگران نوروزی از دگرگونی طبیعت همواره در نخستین روزهای سال نو به چشم می‌خورد و طبیعت خدادادی و مناظر دیدنی و باشکوه بخش دیشموک خاطرات فراموش نشدنی را در دفتر خاطرات سفرهای میهمانان نوروزی ثبت می‌کند.

شهر دیشموک با ارتفاع بیش از یک هزار و 900متر از سطح دریا و به جهت دارا بودن اقلیم سردسیری دارای طبیعتی بکر و منحصر به فرد است و به عبارتی می‌توان گفت دیشموک بام طبیعت کهگیلویه است.

این شهر نوپا و زیبا که دارای جمعیتی 8 هزار نفری است در فاصله 70 کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار گرفته است. مسیر دسترسی به دیشموک گرچه پرپیچ و خم است اما با رسیدن به این شهر و دیدن مناظر بکر و رویایی آن خستگی از تن انسان به در می‌شود.

نام شهر دیشموک از ریشه "دژ محکم" گرفته شده که پس ازمدتی به "دیش محکم" و در دهه‌های اخیر به دیشموک تبدیل شد. به این شهر که وارد می‌شوی چیزی که بیشتر جلب توجه می‌کند وجود انبوه درختان بلوط و چمن‌زارهای خرم و طبیعی اطراف شهر است که مانند کمربندی سبز این شهر را احاطه کرده است.

طبیعت بکر و تپه‌های پوشیده از گل‌های رنگارنگ چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را طراحی کرده است.

این شهر که زمان تاسیس آن به سال 82 بر می‌گردد از به هم پیوستن چند روستا به وجود آمده و با وجود ساخت و سازهای فراوانی که در آن انجام شده و ریختی کاملا شهری به خود گرفته در اطراف شهر باغ‌ها و مزارعی وجود دارد که به زیبایی و طراوت این شهر افزوده است.

آنان که مشتاق دیدار از طبیعت خدادادی و آب‌های خروشان در کنار شالیزارهای سرسبز هستند، با سفر به بخش دیشموک قلعه تاریخی دیشموک و قلعه شاه منصور روستای لیراب ضمن دیدار از این مناطق و بهره‌مندی از طبیعت دل‌انگیز از مهمان‌نوازی مردم خونگرم این بخش برخوردار خواهند شد.

وجود رودخانه‌های گندم کار، لیراب، آجم و فارتق و چندین چشمه دائم در حریم و اطراف شهر زیبای دیشموک باعث ایجاد تصاویر بی‌نظیر از طبیعت در این شهر شده است.

خالق طبیعتزیبایی‌های دیگری نیز به دیشموک اعطا کرده و آن دریاچه‌های فصلی متعددی است که در اطراف شهر دیشموکبه وفور یافت می‌شوند و همین دریاچه‌های فصلی در فصل‌های بهار و تابستان زیبایی‌های بی‌نظیری را به وجود می‌آورند.

کوهستان‌ها به گلستانی پر از گل‌های وحشی رنگارنگ تبدیل شده و گل‌های زرد، آبی و قرمز در میان چمن‌های سرسبز دشت‌ها جلوه‌ای خاص به طبیعت شهر دیشموک و روستاهای اطراف آن بخشیده است.

مناطق روستایی از جاذبه‌های خوب گردشگری برخوردار هستند. فعالیت کشاورزی در این مناطق می‌تواند برای میهمانان دیدنی باشد.

مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی در روستاهای بخش دیشموک بی‌نظیر است، درختان و گونه‌های مختلف گیاهی، رودخانه‌های خروشان و اماکن تاریخی در روستاهای لیراب، فارتق و اسفندان و درغک همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور است.شهر دیشموک با اقلیمی سردسیری و با ارتفاع یک‌هزار و 900 متر از سطح دریا، دارای جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری است که متأسفانه آنچنان که باید معرفی نشده‌اند.

نزدیکی دیشموک به استان خوزستان یکی از امتیازات ویژه این شهر محسوب می شود و در صورت تکمیل جاده‌های دسترسی به دیشموک از سمت خوزستان و همچنین مارگون به دیشموک علاوه بر خارج شدن این شهر زیبا از بن‌بست می‌توان شاهد معرفی و شناساندن این بهشت گمشده به سایر نقاط استان و کشور بود آب خروشان رودخانه معروف تنگ فارتق در دامنه کوه‌های پوشیده از گل و گیاه این منطقه چشم‌انداز بی‌نظیری را خلق کرده است.

امامزاده میرسالار (ع)، قلعه تاریخی دیشموک، قلعه شاه منصور، دریاچه دیشموک، سد خاکی گراب، گوردخمه یاگوردالو و دیگر جاذبه‌های گردشگری دیشموک این روزها گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

این قلعه از مکان‌های تاریخی است که قدمت لایه‌های زیرین آن به دوره اشکانی و ساسانی می‌رسد به ویژه سازه غربی صخره آن مرتبط با دوره اشکانی است. بافت معماری جدید آن به دوره‌های زندیه و قاجاریه می‌رسد. حیاط شرقی آن مربوط به دوره زندیه و قاجاریه و حیاط غربی آن به دوره اول پهلوی برمی‌گردد.

بدان جهت که این قلعه از راهروهایی زیرزمینی در دو قسمت شرقی و غربی برخوردار بود لذا به مثابه دژی محکم و استوار بود که در دنیای گذشته تصرف آن کاری سخت و دشوار بوده است.

مردم منطقه معتقدند که واژه دیشموک برگرفته از دژ (دش) محکم می‌باشد. اینکه چه کسانی در طول قدمت این قلعه در منطقه حکومت می‌کردند باید گفت غبار گرفتگی پهنه تحقیق و پژوهش پاسخ دادن به این پرسش را ناکام گذاشته است.

تنها می‌توان گفت که در دوره معاصر به ویژه از عصر قاجاریه تا انقلاب 57 این قلعه سکونت گاه کلانترنشینان بهمئی سردسیری از طایفه خلیل‌خان به ویژه تیره جعفرخانی آن بوده است.

در ادامه تصاویر مربوط به بخش دیشموک آمده است؛

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صبح زاگرس تاریخ انتشار 8 فروردین 98، کد خبر: 117145، www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین