پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا تمهیدات در نظر گرفته شده برای مشمولان غایب سربازی را تشریح کرد.
شعارسال: مشمولان غایب حتما برای خدمت سربازی باید خود را معرفی کنند، چراکه محدودیت‌هایی که قانون پیش بینی کرده زیاد است و ممکن است در زندگی با مشکلاتی مواجه شوند، این توصیه را مردی می‌گوید که چند سالی به عنوان جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا در حال خدمت است و حالا می‌خواهد برای ما از قوانین و مقررات سربازی بگوید.

سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا می‌گوید که در حال حاضر تمهیداتی برای غایبین در نظر گرفته شده که افراد می‌توانند خیلی راحت از آن ها استفاده کنند و به خدمت بازگردند.

همچنین جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا با مطلع بودن سربازان از حق و حقوقشان موافق است و می‌گوید، بهتر است مشمولان هنگام رسیدن به سن مشمولیت، از قوانین مختلف اطلاع داشته باشند.

در زیر گفتگوی تفصیلی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان را با سردار ابراهیم کریمی می‌خوانید:

سردار فرا رسیدن سال نو را به شما تبریک می گویم و آروزی سالی خوب برای شما دارم .

من هم سال ۹۸ را خدمت همه‌ هموطنان تبریک عرض می‌کنم، به خصوص سربازانی که در اقصی نقاط کشور در حال انجام وظیفه و برقراری امنیت هستند تا مردم عزیزمان بتوانند راحت تر و با امنیت بیشتر سفر کنند، که انشالله خداوند همه‌ آن‌ها را در پناه خود محفوظ بدارد.

درباره فعالیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا توضیح دهید؟ آیا در عید نوروز این سازمان تعطیل می‌شود؟

برای اینکه سازمان وظیفه عمومی بتواند مأموریت‌های خود را در طی تعطیلات انجام دهد، شیفت‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که افراد برای به انجام رساندن ضروریات فعالیت خود را حفظ می‌کنند.

به همین دلیل سازمان وظیفه عمومی ضمن اینکه در قالب کلی نیروی انتظامی باید فعالیت داشته باشد و بخشی از نیروهای ما در نقاط مختلف کشور برای انجام مأموریت‌ها در اختیار نیروی انتظامی هستند، ما هم در سازمان وظیفه عمومی ناجا فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم تا مشکلی برای مردم عزیزمان به وجود نیاید.

شما معمولا تعطیلات نوروز را کجا هستید؟

ما در نیروی انتظامی مأموریت‌هایی را داریم که باید انجام دهیم. در این راستا به استان‌ها رفته و نحوه فعالیت همکارانی که در واحدهای راهور، کلانتری‌ها و غیره در تعطیلات نوروزی خدمت می‌کنند را سرکشی و مشاهده می‌کنیم و خداقوتی به آن‌ها می‌گوییم و بررسی می‌کنیم که کار چگونه انجام می‌شود، معمولا در نوروز ما هم درگیر کارهای این چنینی هستیم و بعد از انجام مأموریت‌ها در کنار خانواده هستیم.

معمولا در نوروز کارهای نیروی انتظامی خیلی زیاد است و هم پرسنل و خود فرماندهان و مسئولان درگیر مأموریت و فعالیت ها هستند تا مردم بتوانند در این مدت با خیال راحت سفرهایی را داشته باشند.

چند فرزند دارید؟

2 فرزند دختر دارم.

به نظر شما چرا مشمولان وظیفه، اواخر اسفند و اوایل فروردین را ماه طلایی اعزام به خدمت می‌دانند؟

البته در همه‌ نیروهای مسلح به این شکل نیست و در نیروی انتظامی پس از رفتن به پادگان، در صورت گذراندن آموزش های اولیه، سربازان برای مأموریت در اختیار واحدها قرار می‌گیرند و کار می کنند، اما بعضی از نیروهای مسلح شاید ضرورت این آماده باش به معنای کامل و به بخشی از نیروها نیازی نداشته باشند، اما همه نیروهای مسلح تلاش می کنند که این افراد کنار خانواده هایشان باشند.

شاید از جهت بیشتر بودن تعطیلات نوروزی، مشمولان فکر می کنند این دوره طلایی است و برای همین معروف شده که اگر در اسفندماه اعزام شوند، از تعطیلات بیشتری بتوانند بهره مند شوند، البته عده‌ای هم ممکن است که خدمت را طلایی بدانند که البته هر دو جنبه‌اش وجود دارد.

میزان اعزامی‌های ماه طلایی، با سایر ماه‌ها چه مقدار متفاوت است؟

این به آن معنا نیست که اعزام بیشتری داشته باشیم، چراکه اعزام بر اساس نیاز و ظرفیت های ما صوررت می‌گیرد و حتی اگر درخواست های بیشتری وجود داشته باشد، بر اساس نیاز نیروهای مسلح و آن ظرفیتی که مراکز آموزش دارند، اعزام می شوند، هر چند امکان افزایش داوطلبان این ماه زیاد است، اما قاعدتا نباید میزان اعزامی‌ها با ماه‌های دیگر خیلی فرق داشته باشد، چراکه ظرفیت ها محدود است و آن ها در برج ۱ و ۲ سازماندهی می شوند.

چقدر با شفاف سازی قوانین و حق و حقوق سربازان موافق هستید و برای مطلع شدن سربازان از حق و حقوقشان تلاش کردید؟

اینکه یک مشمول یا سرباز حق و حقوق خودش را بداند، یک اصل است و افراد در آن فضایی که فعالیت می کنند باید از حق و حقوق خود مطلع باشند.

برای مشمولان و سربازان مجلاتی به اسم خود سرباز در حال چاپ است و در آن به تمام قوانین، مقررات و فعالیت ها اشاره شده است و همچنین سازمان وظیفه عمومی دو پایگاه دارد که تمام قوانین، مقررات، خدمات و بخش‌های مختلفی در آن تعبیه شده که اگر افراد به این پایگاه‌ها مراجعه کنند، قطعا حق و حقوق خودشان را بهتر می‌شناسند.

یک دفترچه راهنما هم برای افرادی داریم که خود را برای اولین بار به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی می کنند که در آن بسیاری از قوانینی که ممکن است فرد در طول دوران خدمت خود با آن مواجه شود را درج کرده ایم که به صورت الکترونیکی در اختیار مشمولان قرار داده می شود و آن ها می توانند با دانلود این دفترچه از آن استفاده کنند.

فکر می کنم تا جایی که توانستیم از تمام فضاها برای سهولت دسترسی افراد به حق و حقوق و چگونگی محاسبه آن و غیره استفاده کردیم.

همچنین بخش‌هایی را هم در طول دوره های آموزشی داخل پادگان ها به افراد توسط فرماندهان و مسئولانی که برای این کار پیش بینی شده‌اند آموزش می‌دهیم.

بهتر است مشمولانی که می‌خواهند به سن مشمولیت برسند، به این پایگاه ها مراجعه کنند تا از قوانین مختلف اطلاع داشته باشند تا به خاطر ندانستن قوانین اتفاقاتی مانند: وارد غیبت شدن، محدودیت‌ها، محرومیت‌ها و غیره برایشان رخ ندهد.

نحوه تقسیم سربازها چگونه است؟ برخی می‌خواهند در یک نیروی خاصی باشند، چگونه می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند؟

یک توزیع سیستمی در حال اجراست و بر اساس پارامترهایی که فرد دارد، انتخاب افراد را انجام می دهد.

ممکن است برخی از افراد رزومه خاصی داشته باشند، به عنوان مثال در یک کار تحقیقاتی خاص بتوانند فعالیت کنند که این البته برای مدارک تحصیلی بالا نظیر: فوق لیسانس و دکترا است که افراد رزومه خود را در سیستم ثبت می‌کنند و ما رزومه را به صورت الکترونیکی در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌دهیم و نیروهای مسلح نیز با توجه به نیازی که دارند این افراد را انتخاب و برای خود جذب می‌کنند که این هم یکی از ویژگی هایی است که افراد می توانند به خوبی استفاده کنند.

ما در سال ۹۸ این رزومه را تا سطح لیسانس پایین می بریم تا افراد بتوانند رزومه خود را ارائه کنند و ویژگی دیگری که در سال ۹۸ اتفاق میفتد مهارت است.

تلاش می‌کنیم تا افراد دارای مهارت را به یگانی ببریم و از مهارت‌هایش بهتر استفاده کنیم تا فرد بتواند مهارت خود را توسعه دهد و برای بعد از خدمت نیز بتواند مهارت خوبی را به دست آورد تا کسب و کار خوبی را بعد از خدمت خود ایجاد کند. همچنین به افراد کمک می کنیم تا شغل خوبی را برای خود دست و پا کنند.

چقدر در تقسیم سربازان به مدرک تحصیلی دقت می شود؟

ما در نیروهای مسلح تلاش داریم افراد متخصص را در سر جای خود به کار گیریم و در شبکه توزیع ما این اتفاق در حال انجام است، اما به آن معنا نیست که همه افرادی که دارای تخصص، تحصیلات، مقطع و رشته هستند در جای خود به کارگیری شوند، چراکه در نیروهای مسلح برای هر کاری یک محدودیت و ساختاری وجود دارد. همه‌ افراد باید به سربازی بیایند، اما همه‌ آن ها در تخصص خودشان به کارگیری نمی‌شوند. لذا به رزومه ها دقت می شود تا بتوانیم از افراد بر اساس رشته و مهارتی که دارند بهتر استفاده کنیم و به همین منظور افراد امتیازبندی و در جایگاه خود دیده می شوند.

در حال حاضر آماری از مشمولان غایب داریم؟

بیش از ۲ میلیون نفر مشمول غایب داریم که البته این تعداد مربوط به متولدین سال ۵۵ به بالاست که تا سال ۹۷ تقریبا ۴۰ ساله هستند، این 2 میلیون نه تنها برای اخیر نیست، بلکه برای سال‌های طولانی است و محدودیت‌ها و محرومیت‌ها را کشیدند و قانونگذار هم برای خروج از این محدودیت ها فرصتی داده تا با پرداخت جریمه این کار انجام شود.

آیا تحریم‌ها در روند صدور کارت پایان خدمت، همانند کارت ملی تأثیر داشته است؟

خیر، ما کارت پایان خدمت را به موقع توزیع می کنیم، چون سیستم ما به گونه ای طراحی شده که یک بسته چند هزارتایی باید درست شود تا سامانه بتواند آن‌ها را چاپ کند، معمولا یک تا ۲ هفته زمان می‌برد تا این کار انجام شود، برای صدور کارت پایان خدمت اول ثبت می‌شود و تا زمان تحویل درب منزل، در صورت وجود نداشتن هیچ گونه مشکلی، در کمتر از یک ماه انجام می‌شود.

چه اطلاعاتی روی تراشه کارت پایان خدمت ذخیره شده است؟

بخشی از اطلاعات روی خود کارت است، اما بعضی از وضعیت‌ها مانند مرکز آموزش، نوع آموزش، رسته و غیره در تراشه‌ای قرار دارد که پیش بینی شده است و بعضی از مواردی که در آینده اتفاق میفتد، به عنوان مثال: اگر دوره احتیاط بخواهید طی کنید، در دوره احتیاط کارت جدیدی به شما داده نمی‌شود و طی کردن دوره در تراشه ثبت می‌شود و هر اطلاعاتی که در آینده و تغییر پذیر هستند نیز در تراشه است و به مرور زمان تغییرات اعمال می شود.

آیا هنوز هم کسانی هستند که کارت پایان خدمت خود را عوض نکرده باشد؟

به افرادی که از سال ۶۲ به بعد کارت های قدیمی داشتند، اعلام کردیم که کارت هایشان را تعویض کنند و در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون کارت تعویض شده است و همه‌ کارت های سال ۶۲ به بالا را هم ابطال کردیم و هیچ سازمان و نهادی با کارت‌های قدیمی ما کار نمی کند و افراد باید تعویض کارت‌هایشان را انجام دهند.

به نظر می‌رسد که توانستیم یک آمار دقیق و حساب شده ای داشته باشیم و از طرفی هم مردم با تعویض کارت‌هایشان توانستند خدمات بهتری را از ما دریافت کنند، چراکه در گذشته برای انجام هر کاری، باید به یگان قبلی خودشان مراجعه می کردند که در حال حاضر می توانند به پلیس + ۱۰ مراجعه و تمام سرویسی که یگان ارائه می داد را به راحتی در آنجا دریافت کنند.

به نظر می‌رسد وضعیت بسیار مطلوب شده و همین نشان داد که ما چه میزان مشمول غایب داریم که به هر حال این ها با یکدیگر یک طرح کلی بود که اتفاق افتاد و تمام اطلاعات کاغذی ما به اطلاعات الکترونیکی تبدیل و در سامانه ها بارگزاری شد و بسیار وضعیت را برای خدمات رسانی و کاری که می خواهد در آینده انجام شود، راحت کرده است.

آیا این امکان وجود دارد که مشمولان تاریخ اعزام خود را تعیین کنند؟

بله، مشمولان پس از فارغ التحصیلی یک سال فرصت دارند تا خود را معرفی کنند، البته نباید مشمولان برای معرفی خود در پایان مهلت یک ساله اقدام کنند، چراکه وارد غیبت می شوند. به همین منظور فرد می تواند پس از فارغ التحصیلی به پلیس + ۱۰ مراجعه کند و برگ آماده به خدمت خود را دریافت کند.

در این مهلت یک ساله مشمول می‌تواند هر کدام از تاریخ‌های اعزام را انتخاب کند، افراد دیپلمه می‌توانند نوزدهم هر ماه را انتخاب کنند و مشمولان لیسانس به بالا نیز می توانند از ماه‌های زوج استفاده و یکی از این تاریخ‌ها را انتخاب کنند. همچنین مشمولان با همان برگ آماده به خدمت می‌توانند به راحتی سفر و کار‌های دیگر خود را انجام دهند، چراکه هیچ محدودیتی برای این افراد وجود ندارد.

توصیه ما این است که مشمولان بیایند و تاریخ اعزام خود را مشخص کنند تا بتوانند برگ آماده به خدمت خود را دریافت و از خدمات الکترونیک ما برای خروج از کشور و خیلی از کار‌های دیگر استفاده کنند.

بسیاری از مشمولان فراری پشیمان شده اند و قصد بازگشت به خدمت دارند، چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟

مشمولان غایب می توانند دفترچه آماده به خدمت بگیرند و خود را معرفی کنند، در این شرایط فرد به دادسرا فرستاده نمی شود، بلکه به خدمت سربازی اعزام خواهد شد و در صورت حسن انجام خدمت، فرمانده اجازه بخشش اضافه خدمت و بستن پرونده قضایی فرد را دارد تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید.

در رابطه با مشمولان فراری هم همین شکل است و اگر کسی از خدمت فرار کرده باشد، باید به آخرین یگان خدمتی خود مراجعه کند و در صورت مراجعه خود فرد تسهیلاتی در نظر گرفته شده و تخفیفاتی به افراد تعلق می گیرد که می توانند مشغول خدمت شوند و پرونده قضایی شان هم با تخفیف ویژه انجام می‌شود و اجازه می‌دهند که افراد به راحتی خدمتشان را به اتمام برسانند.

به غایبین توصیه می کنم که حتما خود را برای خدمت سربازی معرفی کنند، چراکه محدودیت هایی که قانون پیش بینی کرده زیاد است و ممکن است در زندگی با مشکلاتی مواجه شوند و در حال حاضر نیز از این تسهیلات می توانند خیلی راحت استفاده کنند و به خدمت بازگردند.

کسری خدمت سربازی با سابقه بسیج چندماه است و چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه کسری خدمت به سالی بستگی دارد که فرد در بسیج فعالیت داشته است، اما میزان کسری حداکثر شش ماه است و کسری خدمت ایثارگری نیز به ازای هر ماه ایثارگری یا هر درصد جانبازی و یا هرماه آزادگی پدر یا مادر ۱۲ روز است.

خدمت در کدام واحد نظامی بهتر است؟

یگان را سامانه انتخاب می‌کند و هر یک از نیروهای مسلح ویژگی خاص خود را داراست و بسته به روحیات، کارکرد و غیره که افراد دارند متفاوت است و نمی‌توان گفت کدامیک از یگان ها بهتر یا بدتر است.

افرادی که برای خدمت می‌روند، باید ببیند که از این نیروی مسلح چه چیزی را می‌توانند یاد بگیرند، یک سری مشترکات مانند انضباط، نظم و کارهای مربوط به دوره های آموزشی و غیره میان همه‌ نیروهای مسلح وجود دارد، اما یک سری ویژگی های خاص وجود دارد که فرد باید به این ویژگی ها بسیار توجه کند، چراکه برای یک سرباز فرصت بسیار خوبی است تا بتواند در آن مدتی که در نیروهای مسلح است، خوب آموزش ببیند و این را برای خود یک فرصت بداند.

باید از همه آن زمان هایی که داریم برای یادگیری استفاده کنیم، اوایل تطبیق دادن خودتان با افراد، محیط و آن کاری که به شما محول شده سخت است، اما باید خیلی زود خود را به آن کار عادت دهید، چراکه زرنگ ترین افراد آن هایی هستند که کار یاد می‌گیرند.

می خواهم بگویم که این فرصت ها مهم است و اینکه کجا راحت تر هستید خیلی موضوع مهمی نیست.

هر کدام از نیروهای مسلح علاوه بر داشتن ویژگی های مشترک، ویژگی های خاصی نیز دارند و ما از آن فرصت ها باید به نحو احسن استفاده کنیم و فکر کنیم کاری که به ما می‌دهند بهترین کار است ، لذا باید از این فرصت استفاده شود تا آن تجربه و مهارت خاص را به دست آوریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 11 فروردین 1398 ، کدخبر: 6871138 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین