پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۹۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
فراکسیون امید در حالی سال 97 را به پایان رساند که عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت و حتی خود اعضای این فراکسیون به خود نمره ناپلئونی 12 دادند.
شعارسال: مجلس شورای اسلامی دهم افت و خیزهای بسیاری در دوره حیات خود داشت. مجلس دهم از لحاظ تنوع سیاسی یک مجلس رنگارنگ با سلائق و باورهای سیاسی مختلف است و از این رو تصمیم گیری و تصمیم سازی در این مجلس بسیار سخت است. فراکسیون امید یا همان فراکسیون اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی در این گیر و دار عملکرد قابل تاملی از خود به جای گذاشت. این فراکسیون با ریاست «محمدرضا عارف» که خود در معرض انتقادات گوناگونی خصوصا از سوی همجناحی‌های خود قرار دارد اداره می شود.

بررسی کارنامه کاری فراکسیون امید در سال 97 با توجه به اینکه در سال پیش رو انتخابات مجلس یازدهم برگزار می شود می‌تواند الزام یابد. در ادامه به اقدامات و حواشی این فراکسیون در سال 97 می پردازیم.

انتخابات هئیت رئیسه مجلس و شکست دوباره اصلاح طلبان

سومین انتخابات هیات رییسه مجلس در حالی برگزار شد که رقابت جدی در این انتخابات بخصوص در مورد ریاست مجلس وجود داشت و نهایتا این انتخابات با شکست دوباره فراکسیون امید در سال سوم و البته ابقاء علی لاریجانی با رای شکننده به اتمام رسید. در این میان درحالی که فراکسیون امید سعی داشت رئیس خود یعنی عارف را به جای لاریجانی به کرسی ریاست بنشاند اما با رای تعیین کننده فراکسیون ولایی نتوانست در این حوزه به موفقیت دست یابد.

رقابت در این حوزه اگرچه گرم تر از سالهای گذشته بود اما ترکیب اصلی هیئت رئیسه مانند سالهای قبل چندان تغییری نیافت. هر چند که دو اصلاح طلب به عنوان دو نائب رئیس مجلس دهم طی سه سال گذشته حضور داشتند و فعالیت آنان به خوبی نشان می دهد که اگر اصلاح طلبان رئیس مجلس دهم می شدند چه اتفاقی در این حوزه می افتاد.

از این رو اصلاح طلبان نقش جدی در اداره و مدیریت تحولات مجلس در سه سال گذشته و بخصوص در سال 97 داشتند.

اعلام حمایت فراکسیون امید از لوایح سه‌گانه بین‌المللی

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون از لوایح سه‌گانه پالرمو، مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم حمایت می‌کند.

بهرام پارسایی در این خصوص بیان کرد: «برای اینکه ما دچار خودتحریمی نشویم و با توجه به اینکه پیوستن به این کنوانسیون‌ها به نفع منافع ملی است از آن حمایت می‌کنیم. به هر حال این اقتضای منافع ملی است و با توجه به محدودیت‌ها نیاز است که آن را تصویب کنیم چرا که تصویب آن می‌تواند در راستای منافع ملی باشد و کمک کند که فشارها کمتر شود.»

بهرام پارسایی اظهار کرد: هیات رییسه فراکسیون امید صبح روز 3 مهر 97 با روسای کمیته‌های سیاسی و اقتصادی تشکیل جلسه داد و مقرر شد پیشنهادات این کمیته‌ها برای بررسی در صحن علنی به فراکسیون ارائه شود.

در طول سال 97 اعضای فراکسیون امید حتی وقتی این لوایح در مجلس رای آورد و کار آن به طور کاملا قانونی به شورای نگهبان و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید در این زمینه فشار می آوردند که این لوایح تصویب شود.

واکنش فراکسیون امید به استیضاح رئیس جمهور

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره طرح استیضاح رئیس‌جمهوردر فراکسیون امید تاکید کرد که چنین موضوعی به هیچ وجه در این فراکسیون مطرح نشده است.

بهرام پارسایی اظهار کرد: موضوع استیضاح رییس‌جمهور تا حالا مطلقا در فراکسیون امید مطرح نشده و مواضع این فراکسیون از طریق رییس یا سخنگو اعلام می‌شود. حتی اعضای فراکسیون امید امضای خود در خصوص سوال از رییس‌جمهور را هم پس گرفته‌اند.

تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای به رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه خواستار اجرای قوانین در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و نظارت‌های کافی قضایی بر آن شدند. در میان این نمایندگان برخی از اعضای فراکسیون امید هم حضور داشتند.

محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم از مسئولان خواست صادقانه شرایط کشور را با مردم درمیان بگذارند و خواسته های آرمانی خود را به عنوان برنامه با مردم مطرح نکنند.

مصطفی کواکیبان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر در کابینه دولت گفت: اعتقاد من این است که دولت، باید بعد از تعطیلات مجلس شورای اسلامی اتفاقات و تغییراتی را در کابینه به دست خود انجام دهد. بالاخره مردم از ما توقع دارند. حداقل نتیجه این تغییرات این است که برای مردم امید ایجاد می‌شود.

علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز مسبب وضعیت جاری کشور را افرادی دانست که «موشک هوا کردند» و اجازه «اجرای برجام» را ندادند.

ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران در مجلس از افزایش امضاهای نامه نمایندگان به رییس‌جمهور با ۲۰۰ امضاء برای تغییر در تیم اقتصادی دولت خبر داد و گفت: امروز با رییس جمهور و دولت اتمام حجت کردیم و قطعا وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت را عوض می کنیم.

اصلاح طلبان و سئوال از رئیس جمهور

میرزایی نکو نماینده مجلس، درباره سئوال از رئیس جمهور گفت: «بحث سوال از رئیس‌جمهور از یک سال قبل مطرح بوده و طیف خاصی آن را دنبال می‌کنند، گویی نان هر شبشان سوال و عنوان ناکارآمدی دولت و شخص آقای روحانی است. حالا که کار به اینجا رسیده به نظر من رییس‌جمهور باید خیلی سریع به مجلس آمده و با نمایندگان صحبت کند. حتی بهتر است که تا پایان مهلت یک ماهه نیز صبر نکند. پیشنهاد ما این بود که قبل از اعلام وصول سوال با نمایندگان صحبت و مذاکره کند اما حالا که این کار را نکردند باید هرچه سریع‌تر با مجلس وارد گفت‌وگو شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: از سیدمحمد خاتمی به دلیل سخنان امید بخش و راهکارهایی که برای خروج از شرایط کنونی پیشنهاد کرد و به جای همه از مردم ایران عذرخواهی کرد، تشکر می‌کنم.

علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فضای سوال از رییس جمهوری برجسته‌سازی ناکارآمدی دولت است، افزود: پروژه تعریف شده رقبا، پروژه تخریب روحانی و تضعیف دولت است باید توجه داشته باشیم که سوال از رییس جمهوری معادل ۷۲ سوال از وزرا از نظر تعداد امضاءهاست. طبیعتا طرح چنین سوالی باید منجر به رفع ابهامی شود در حالی که پاسخ‌ سوالات بارها توسط رئیس جمهور و وزیران در قبل داده شده است و این شائبه سیاسی بودن اهداف سوال را تقویت می‌کند.

واکنش اصلاح طلبان به انتقاد برخی طلاب از رئیس جمهور

پس از سخنرانی در قم و اعتراض و انتقاد برخی از طلاب از نحوه اداره امور توسط دولت آنهم با پلاکارد اصلاح طلبان از این موضوع دستاویزی برای حاشیه سازی استفاده کردند.

در همین رابطه، پروانه مافی عضو فراکسیون امید گفت که عده‌ای محدود و کم جمعیت که موافق وحدت و انسجام داخلی نیستند دست به اقداماتی همچون تجمع روزجمعه طلاب حوزه علمیه قم با آن پلاکارد و شعارها زدند که باید دستگاههای امنیتی وزارت کشور و دستگاههای اطلاعاتی آنها را شناسایی کرده و فعالیت‌هایشان را محدود کنند.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با مشکوک دانستن اتفاقات تجمع قم و تاکید بر لزوم بررسی آن توسط مراجع ذی‌ربط گفت که این اتفاقات خلاف امنیت ملی است و خوراک تبلیغاتی علیه نظام را برای دشمنان ایجاد می‌کند.

سید فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون امید مجلس گفت: نیروهای خودسر در بسیاری از تجمعات رسمی کشور به نحوی عمل می‌کنند که موجب تفرقه بین مسئولان و سوءاستفاده دشمنان نظام در عرصه‌های بین‌المللی می‌شوند.

مخالفت فراکسیون امید از استیضاح وزرا

مجمع عمومی فراکسیون امید در شهریورماه 97 برای بررسی استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد صبح امروز (یکشنبه) برگزار شد و از حاضرین این جلسه 30 نفر با استیضاح مخالفت و 18 نفر با آن موافقت کردند.

محمدرضا تابش نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحولات اقتصادی صرفا ریشه اقتصادی ندارد، گفت: ما معتقدیم اگر ساختار اصلاح نشود نفر بعدی خیلی هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

شکایت از دو عضو فراکسیون امید در دستور کار هیات نظارت

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت که شکایت تعدادی از نمایندگان از پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری نمایندگان تهران به دلیل نطق اخیرشان به هیات رسیده که هیات نظارت، بررسی آن را در دستور کار قرار داده است.

احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰/ نمره فراکسیون امید ۱۲

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با دفاع از مدیریت لاریجانی در مجلس و حرفه‌ای و تحسین‌برانگیز خواندن آن درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: این احتمال را رد نمی‌کنم که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ ناگزیر به حمایت از فردی با ویژگی‌های آقای لاریجانی شوند.

محمود صادقی همچنین عملکرد فراکسیون امید را قابل دفاع اما مطلوب ندانست و حتی با انتقاد از نحوه هماهنگی‌ها در صحن مجلس برای رای دادن به طرح‌ها و لوایح به این فراکسیون نمره ۱۲ داد.

وی همچنین طی سخنانی در نهمین کنگره حزب اراده ملت ایران با یادآوری برخی اخبار حوادث اجتماعی در ماه‌های گذشته اظهار کرد: اینها اخباری است که برای ما عادی شده است. واقعا مسئله روز ما چیست؟ آیا مسئله ما این است که سهمیه این حزب و آن شخص در شورای عالی چقدر است؟ چرا از مسائل جامعه غافل شدیم؟ ما چقدر به دردهای مردم توجه داشتیم؟ فراکسیون امید چه می‌کند؟ ما دیگر به این مسائل فکر هم نمی‌کنیم. سوسیال دموکراسی چیست؟ عدالت اجتماعی در کجای معادلات ما قرار گرفته است؟

رای موافق فراکسیون امید به سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار

محمد رضا تابش عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه مندی این فراکسیون از دولت به دلیل عدم مشورت در معرفی وزرا، گفت که موضع فراکسیون امید درباره ترمیم کابینه بعد از تشکیل جلسه شورای مرکزی و مجمع عمومی اعلام خواهد شد.

اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نظر موافق خود را نسبت به سه وزیر پیشنهادی اقتصاد، صنعت و کار اعلام کردند.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: همه می‌دانند چه نقشی در روی کار آمدن دولت تدبیر داشتیم، از وزرای اصلاح‌طلب گله‌مندیم. بعضی از وزرا که ادعای اصلاح‌طلبی ندارند اتفاقاً با ما همراه‌تر هستند.

دور زدن قانون برای ابقای شهردار بازنشسته تهران

برخی از اعضای فراکسیون امید به همراه اعضای شورای شهر تهران جلسه ای برای ابقای شهردار بازنشسته برگزار کردند. این جلسه برای ابقای «محمد علی افشانی» با جنجال زیادی در میان افکارعمومی روبر شد.

افکارعمومی این انتقاد را از فراکسیون امید داشت که برای منافع سیاسی و جناحی خود اقدام به در زدن قانونی کردند که خود و همکارانشان در مجلس تصویب کرده بودند.4

پس از جلسه اعلام شد که فراکسیون امید برای اینکه افشانی بتواند در شهرداری تهران بماند از وی دفاع و حمایت می کند. اما با وجود انتقادات برخی از اعضای فراکسیون امید بیان کردند که این رویه درست نیست و از افشانی حمایت نمی کنند.

افرادی چون محمود صادقی که پیشتر بیان کرده بود فراکسیون امید از افشانی حمایت می کند نیز به طور آشکارا با واکنش منفی افکارعمومی حرف خود را پس گرفت.

با همه تلاش های اصلاح طلبان چه در مجلس و چه در شورای شهر تهران برای نادیده گرفتن قانون عدم بکارگیری بازنشستگان در امور دولتی اما افشانی رفتنی شد و جای خود را به «پیروز حناچی» داد.

عارف: مردم تا چه زمانی باید در تامین مایحتاج اولیه خود با مشکل روبرو باشند؟/درخواست فراکسیون امید از رئیس مجلس برای بررسی حادثه دانشگاه آزاد در مجلس

محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه تصمیم سازان باید در مدیریت و رفع مشکلات به مردم و نخبگان دلسوز اعتماد کنند، گفت: حل مشکلات کشور در گرو همدلی مردم و مسئولان و گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی، حاکمیت عقلانیت و پرهیز از غوغا سالاری و حرکتهای نمایشی است.

رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مردم تا چه زمانی باید در تامین مایحتاج اولیه خود با مشکل رو به رو باشند؟، تاکید کرد: هیچ جا به مانند دانشگاه نمی تواند دولت و مجلس را در حل معضلات کشور کمک و همراهی کند. باید نخبگان و دانشگاهیان در شرایط فعلی میدان دارباشند نه آنکه از ظرفیت‌های آنان استفاده نشود.

فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید گفت که در جلسه صبح امروز (یکشنبه‌) این فراکسیون مقرر شد که از رییس مجلس شورای اسلامی درخواست شود تا مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه موضوع حادثه دانشگاه آزاد را با حضور مسئولان ارشد این دانشگاه بررسی کند.

همچنین سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون از مسوولین وزارت اطلاعات برای بررسی ادعای اسماعیل بخشی و ارائه گزارش دراین باره دعوت کرد

سخنگوی فراکسیون امید مجلس از سفر هیاتی از این فراکسیون به شوش برای بررسی ادعاهای اسماعیل بخشی کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه خبر داد.

در همین رابطه، فاطمه سعیدی اظهار کرد: فراکسیون امید در راستای بررسی ادعاهای آقای بخشی قرار است سفری به استان خوزستان و شهرستان شوش داشته باشد تا با حضور در محل به ارزیابی نهایی بپردازد و گزارش از ارگان‌های مربوطه را دریافت کند.

به خوبی تحرکات سیاسی اصلاح طلبان از این موارد قابل رویت است. اصلاح طلبان بیشتر نشان داده اند که برای اتفاقات و حوادث کشور به منافع جناحی خود نگاه می کنند و اگر این موارد با این منافع همخوانی داشته باشد اقدام و اگر نه از کنار آن به راحتی می گذرند.

هشدار عارف درباره برخی خودزنی‌ها در داخل جریان اصلاحات/دیدار تعدادی از اعضای فراکسیون امید با رییس دولت اصلاحات

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با هشدار نسبت به برخی اظهارنظرها داخل جریان اصلاحات که از آن به عنوان به خودزنی یاد کرد و با بیان اینکه کوچکترین خطای یک فرد را به کل جریان اصلاحات تعمیم می‌دهند و شروع به پرونده سازی برای اصلاح طلبان می کنند بر ضرورت پرهیز از حاشیه سازی در خانواده اصلاحات تاکید کرد.

در روزهای پایانی سال سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از دیدار جمعی از اعضای این فراکسیون با رییس دولت اصلاحات خبر داد.

فاطمه سعیدی اظهار کرد: روز گذشته تعدادی از اعضای فراکسیون امید با آقای خاتمی دیدار کردند که در این دیدار گفت‌وگوهایی پیرامون مسائل و مشکلات کشور صورت گرفت.

وی یادآور شد که این دیدار به روال هر ساله و در سالگرد انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده است.

اما این دیدار باعث حاشیه سازی در صحن علنی مجلس شد. در جریان جلسه علنی موضوع دیدار عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رییس دولت اصلاحات واکنش جنجال‌ برانگیز تعداد معدودی از نمایندگان را برانگیخت.

محمدعلی وکیلی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه مجلس و در واکنش به نطق محمدمهدی زاهدی بیان کرد: آنچه که دکتر زاهدی در نطق خود فرمودند تعداد قابل توجهی از همکاران را مورد قضاوت غیرمنصفانه قرار دادند. ایشان فرمودند عده‌ای از نمایندگان دیداری در خلاف منافع ملی با آقای خاتمی داشته‌اند.

پس از مدتی زاهدی با قرار گرفتن مقابل جایگاه هیات رئیسه به اظهارات وکیلی اعتراض کرد که این عضو هیات رئیسه با به کار بردن لفظ «دهانت را ببند؛ خفه شو» باه اعتراض زاهدی پاسخ داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 14 فروردین 1398 ، کدخبر: 1469347 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
0
اصلاح طلبان فقط زمانی قانون رو قبول دارن که منفعتشون رو تامین میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین