پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
همدان به‌عنوان یکی از مقاصد سفرهای نوروزی تمام ویژگی‌های یک شهر گردشگر پذیر را دارد و می‌تواند یک نمونه مطلوب از ویترین جاذبه‌های گردشگری برای تعطیلات باقی مانده نوروز باشد.همدان می‌تواند محل تعطیلات یک یا دو روزه مردم استان‌های اطراف و حتی در مسیر تورهای گردشگران خارجی باشد و اگر مبدا سفر را پایتخت قرار دهیم با امکانات مهیا شده در کمتر از ۳ ساعت می‌توان با قصد سفر به این دیار در مرکز شهر همدان بود و یک سفر به یادماندنی و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی آن را آغاز کرد.بنا بر مستندات موجود در طول تاریخ؛ همدان محل حکمرانی و پایتخت دوران مختلف شاهنشاهی بوده و از این رو اماکن تاریخی این شهر کهن زیاد است و با قدمتی بیش از ۳ هزار سال جذابیت‌های خاص خود را دارد.

شعار سالطی سال‌های گذشته همدان همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر گردشگران نوروزی به شمار می‌رفته و امسال نیز با توجه به این‌که تبلیغات نسبتاً خوبی در سطح کشور در زمینه گردشگر پذیری این استان صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود میزبان شمار زیادی از گردشگران نوروزی باشد.

همدان می‌تواند محل تعطیلات یک یا دو روزه مردم استان‌های اطراف و حتی در مسیر تورهای گردشگران خارجی باشد و اگر مبدا سفر را پایتخت قرار دهیم با امکانات مهیا شده در کمتر از ۳ ساعت می‌توان با قصد سفر به این دیار در مرکز شهر همدان بود و یک سفر به یادماندنی و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی آن را آغاز کرد.

همدان با قدمتی بیش از ۳ هزار سال جذابیت‌های خاص خود را دارد

بنا بر مستندات موجود در طول تاریخ؛ همدان محل حکمرانی و پایتخت دوران مختلف شاهنشاهی بوده و از این رو اماکن تاریخی این شهر کهن زیاد است و با قدمتی بیش از ۳ هزار سال جذابیت‌های خاص خود را دارد.

اگر به تعریف سبد سفر یک گردشگر بپردازیم بی شک در طول یک روز می‌توان به ۶ یا ۷ مکان گردشگری همدان سر زد چراکه فاصله بین این مراکز چندان زیاد نیست و اگر در رسیدن به این مکان‌ها از خودرو استفاده کنیم در کمتر از ۲۰ دقیقه فاصله بین دو مکان تاریخی و دیدنی طی می‌شود.

آرامگاه ابوعلی سینا بارزترین جاذبه‌های گردشگری همدان به شمار می‌رود

هر مسافر و گردشگری در بدو ورود به همدان ناخودآگاه مسیرش را به سمت آرامگاه پزشک، منجم و ریاضیدان ایرانی، ابوعلی سینا کج می‌کند چراکه بارزترین جاذبه‌های گردشگری همدان به شمار می‌رود و در میدانی به همین نام در دل شهر قرار گرفته است.

داخل این مجموعه موزه ابوعلی سینا وجود دارد که این موزه اشیای گران‌بها، تابلوهای نقاشی و نسخ خطی کتاب‌های بوعلی سینا را مانند نسخه قدیمی کتاب قانون نوشته‌ی ابن‌سینا، نگهداری می‌کند.

آرامگاه باباطاهر بر فراز تپه‌ای در شمال غربی همدان است

باباطاهر همدانی، معروف به باباطاهر عریان نیز شاعر دوبیتی سرای اواخر قرن چهارم و اواسط قرن پنجم هجری است که معاصر با دوره حکومت سلجوقیان است و آرامگاه وی بر فراز تپه‌ای در شمال غربی همدان و در یک میدان مستطیل‌شکل زیبا و سرسبز قرارگرفته و دارای گنبدی فیروزه‌ای رنگ به شکل منشور و قاعده‌ای هشت‌ضلعی است و سقف آن نیز به زیبایی تمام کاشی‌کاری شده است.

دو لوح برنجی نیز در داخل آرامگاه وجود دارد که یکی از آن‌ها شامل اسامی هیئت مؤسس انجمن آثار ملی در زمان تأسیس آرامگاه و دیگری نام افرادی است که در کنار باباطاهر دفن شده‌اند و مساحت زیربنای این آرامگاه و باغ اطراف آن به ۸۹۵۶ مترمربع می‌رسد.

گنبد علویان یکی دیگر از آثار تاریخی و دیدنی همدان است که در چهارباغ علویان و در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد و از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در میان نمونه‌های به‌جامانده معماری دوره اسلامی بی‌نظیر و از نمونه‌های منحصربه‌فرد معماری ایران‌زمین است.

گنبد علویان بنایی متعلق به قرن ششم هجری

بنای گنبد علویان که تا چندی قبل در محدوده‌ی دبستانی کوچک در بافت قدیمی شهر قرارگرفته بود و فرصتی برای شناساندن معماری منحصربه‌فرد خود نداشت، اکنون پس از آزاد کردن بافت پیرامون و تجهیز محدوده آن در وضعیت مناسب‌تری قرارگرفته و به دلیل معماری ویژه و تزئینات بسیار پیچیده‌ی گچی آن، درخور معرفی است.

بر اساس شناسنامه فنی بنا، این گنبد یکی از یادگارهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به‌عنوان مسجد، احداث و در دوره‌های بعد، با ایجاد سردابی در زیرزمین به مقبره‌ی آن خاندان تبدیل‌شده است.

گنج‌نامه یک مجموعه تفریحی، تاریخی و طبیعی است

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری همدان که به هیچ عنوان نباید دیدنش را از دست داد، گنج‌نامه است؛ یک مجموعه تفریحی، تاریخی و طبیعی با کتیبه یا سنگ‌نبشته‌های از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس‌آباد حک‌شده است.

این کتیبه‌ها هرکدام در سه ستون ۲۰ خطی به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند و در سمت چپ هر دو لوح، متن پارسی باستان به پهنایی معادل ۱۱۵ سانتیمتر، وسط آن‌ها متن عیلامی و در سمت راست، متن بابلی نو، حک‌شده است.

آبشار گنج‌نامه نیز با ۱۲ متر ارتفاع در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و در ۵ کیلومتری غرب همدان کنار کتیبه‌های گنج‌نامه قرار دارد و دارای آب دائمی است و در زمستان‌ها نیز در جریان است و هرسال شمار بالایی از بازدیدکنندگان را به آن‌جا می‌کشاند.

گذشته از دیدنی‌های داخل شهر همدان که هر بیننده‌ای را جذب می‌کند به‌جرات می‌توان گفت غارها نیز از آن دسته جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار و صدالبته پر رمز و راز هستند که دوستداران طبیعت خاص خود را می‌طلبد.

زیبایی و شگفتی غار علیصدر هر بازدید کننده‌ای را حیرت‌زده خواهد کرد

غار علیصدر در استان همدان یکی از هزاران غاری است که زیبایی و شگفتی آن هر بازدید کننده‌ای را حیرت‌زده خواهد کرد چراکه به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی جهان یکی از جاذبه‌های دیدنی کشور ایران است که سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت و بیست و سومین اثر طبیعی ملی به شمار می‌رود.

علیصدر طولانی‌ترین غار آبی دنیا است و ویژگی‌های محصورکننده و شگفتی‌های طبیعی این غار باعث می‌شود هنگام عبور از آن متوجه گذر زمان نباشید.

روستای ورکانه همدان نیز که به‌عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شهرت یافته با سنگ‌های لاشه که تمام کوچه‌های آن را احاطه کرده‌اند زیر نورهای موضعی به رنگ قهوه‌ای سوخته در می‌آیند و تصاویر اروپای دوران رنسانس را یادآور می‌شود.

خانه‌های ورکانه سنگی است

آن چیزی که ورکانه را برای مسافران تماشایی می‌کند بافت دیدنی روستا است چراکه کوچه پس کوچه‌ها و خانه‌های سنگی، روستا را به یک منطقه شگفت‌انگیز تبدیل کرده و بر خلاف خانه‌های چوبی روستایی مناطق شمال و خانه‌های خشتی و گلی سایر مناطق روستایی ایران، خانه‌های ورکانه سنگی است و تصویری متفاوت از آنچه تاکنون از یک روستا در ذهن است، پیش چشم می‌آورد.

در هر کوچه این روستا که قدم می‌گذاری، فرش سنگی زیر پا، احساسی زیبا را در وجود انسان ایجاد می‌کند کمااینکه تمام کوچه‌ها جدول‌کشی شده و مانند شهری زیبا به نظر می‌رسد.

مقبره استر و مردخای است در همدان، بازارهای تاریخی آنکه مانند بازارهای اغلب شهرهای قدیمی مسقف هستند و از بافت معماری اسلامی برخوردارند، تپه عباس‌آباد، موزه هگمتانه، شیر سنگی، باغ‌موزه نظری، دره مرادبیگ، تخت نادر، پیست اسکی برف، پیست اسکی چمن تاریک دره، چشمه ملک همدان، پارک مردم، پارک پرواز هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارد که حضور گردشگران نوروزی را به انتظار نشسته‌اند.

شهرستان‌های استان همدان آماده میزبانی میهمانان نوروزی هستند

در همین خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بابیان اینکه امسال نیز ستاد تسهیلات سفر جلسات مختلفی برگزار کرده و هماهنگی‌های لازم برای آنکه بتوانیم با کیفیت مطلوبی خدمات را به گردشگران ارائه دهیم صورت گرفته است، گفت: تمام شهرستان‌های استان همدان میزبانی میهمانان نوروزی هستند.

علی مالمیر با بیان اینکه موضوع نوروزگاه‌ها مانند سال‌های گذشته در برنامه کاری قرار گرفت و به دستگاه‌های گوناگون اعلام شد که هر یک برنامه‌های خاصی را ارائه دهند، گفت: یک تقویم قابل پیش‌بینی در اختیار گردشگران قرار گرفت.

آنچه مسلم است اینکه همدان خود را برای میزبانی از مسافران و گردشگران آماده کرد تا با آغوش باز پذیرای میهمانان نوروزی باشد و خاطره‌ای خوش از این ایام را در ذهن آنها به یادگار بگذارد و این روزها مسافران در همدان حضور دارند و از زیبایی‌های آن بهره می‌برند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 14فروردین 98، کد خبر: 4564473، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین