پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۹۹۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
درصورتی‌که رشد اقتصاد ایران در سال 1397 همان‌طور که مسعود نیلی مشاور ارشد سابق روحانی گفته است سه درصد باشد به نظر می‌رسد امسال این رشد منفی 4.5 تا 5.5 درصد شود.
شعار سال : کسب‌وکار ایرانیان در سال 1398 چگونه خواهد شد؟ اقتصاددانان دراین‌باره دریک چیز اشتراک نظر دارند: امسال سال بهتری نسبت به 1397 نخواهد بود . این اشتراک رأی معنایش می‌تواند این باشد که ایران و ایرانیان روزهای بدتری را باید تجربه کنند. یکی از دلایل بدتر شدن وضعیت کسب‌وکار و معیشت ایرانیان نیز این است که تولید ناخالص داخلی ایران در سال 1398 بازهم با رشد منفی و البته بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.
درصورتی‌که رشد اقتصاد ایران در سال 1397 همان‌طور که مسعود نیلی مشاور ارشد سابق روحانی گفته است سه درصد باشد به نظر می‌رسد امسال این رشد منفی 4.5 تا 5.5 درصد شود.
مسعود نیلی در یک میزگرد برگزارشده در اسفندماه پارسال با روزنامه دنیای اقتصاد گفته است"  اگر فرض کنیم رشد اقتصادی امسال سه درصد منفی باشد معنی‌اش این است که ۵۰ هزار میلیارد تومان از سطح درآمد اقتصاد ما کاسته خواهد شد. این کاهش معادل این است که هرماه ۵۰ هزار تومان از درآمد هر ایرانی کاسته شود."  درصورتی‌که متوسط خانوارهای ایرانی در سال 1397 را 3.5 نفر فرض کنیم با توجه به محاسبه‌های انجام‌شده مورد استناد نیلی در سال 1397 هر خانواده ایرانی به‌طور متوسط 175 هزار تومان کاهش را تجربه کرده است. در این صورت انتظار می‌رود با لحاظ کردن رشد منفی 4.5 درصدی سال 1397 در تولید ناخالص داخلی و با لحاظ کردن سایر شرایط  میزان کاهش درآمد هر خانواده ایران به‌اندازه میزان سقوط اقتصاد بازهم کاهش را تجربه کرده و درآمد ماهانه هر خانواده ایرانی دست‌کم 260هزار تومان کاهش یابد. این کاهش درآمد خانوارها تنها از ناحیه کاهش تولید ناخالص داخلی خواهد بود و به تورم در سطح بالای پیش‌بینی‌شده ارتباط ندارد . نیلی باور دارد : " سال آینده اقتصاد ایران نگران‌کننده است. حجم نقدینگی در مقیاسی بزرگ در حال افزایش است. شاید مقدار مطلق افزایش نقدینگی در سال آینده بیش از کل حجم نقدینگی موجود در اقتصاد تا پایان سال ۱۳۹۱ باشد. از آن‌طرف تحریم ازیک‌طرف منابع در اختیار اقتصاد را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر منابع در اختیار دولت را با شدتی بیشتر تقلیل می‌دهد. افزایش نقدینگی در مقیاس بزرگ همراه با رکود و نظام چند قیمتی، به‌طور طبیعی به گسترش فساد و رانت جویی و افزایش نابرابری خواهد انجامید. بروز این پدیده همراه با دسترسی گسترده و سریع به اطلاعات (فضای مجازی) و تعداد کثیر فارغ‌التحصیلان جوان بیکار، زمینه بسیار مساعدی را برای شکل‌گیری پوپولیسم چپ فراهم می‌کند "
علاوه بر نیلی شماری از اقتصاددانان ایرانی و نیز مراکز پژوهشی باور دارند نرخ تورم سال 1398 احتمال از سال قبل فراتر رود و در این صورت کاهش قدرت خرید خانواده‌ها بازهم محسوس‌تر خواهد شد. آیا شرایط اقتصاد ایران گونه‌ای است که بتواند از این وضعیت تأسف‌بار برای خانواده‌های ایرانی جلوگیری کند؟ درصورتی‌که نگاهی به ترکیب فرماندهان اقتصادی دولت داشته باشیم و یادمان باشد که مجادله‌های سیاسی داخلی روند فزاینده دارند و شدت تحریم‌ها نیز بیشتر خواهد شد باید بااحتیاط بیشتر به آینده نگاه کرد.

شعار سال ، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ساعت 24، تاریخ انتشار: 17 فروردین 1398، کدخبر:435019،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین