پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان وبلوچستان در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: گزارش های اولیه حکایت از واژگونی خودروی حامل اتباع بیگانه غیرمجاز دارد و تیراندازی به سمت آنها هنوز تایید نشده است.

شعارسال: ‍‍معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان وبلوچستان در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: گزارش های اولیه حکایت از واژگونی خودروی حامل اتباع بیگانه غیرمجاز دارد و تیراندازی به سمت آنها هنوز تایید نشده است.

 در ایام تعطیلات نوروز امسال که همه پرسنل امدادی و راهداری در حالت آماده باش کامل بودند، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد که بر اثر واژگونی خودروی وانت تویوتا حامل "اتباع بیگانه غیرمجاز"، در محور جالق به کلگان شهرستان سراوان ۱۴ نفر مجروح شدند.

فریبرز راشدی ادامه داد: هر چند این افراد تبعه غیرقانونی کشور همسایه بودند اما بلافاصله توسط آمبولانس های اورژانس به بیمارستان منتقل شده و همه اقدامات درمانی برای مداوای آنها در سریع ترین زمان ممکن انجام شد.

به مخاطره افتادن جان شهروندان ایرانی اولین و مهمترین خطری است که در پی ورود غیرقانونی این افراد متحمل می شویم چرا که خودروهای آنها علاوه بر سوار کردن چندین برابری ظرفیت، با سرعت های سرسام آور و بسیار زیاد در جاده های استان اقدام به رانندگی می کنند که همین امر سلامت مسافران در جاده ها را به مخاطره می اندازد

در حالی که از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران اقدامات درمانی برای این افراد انجام شده بود اما "صبغت احمدی"، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در مصاحبه با یکی از رسانه های برون مرزی ایران گفته بود که "کابل از مقام‌های ایران درباره تیراندازی سربازان ایرانی به گروهی از مهاجران افغان در سراوان توضیح خواسته است".

احمدی روز پنج‌شنبه، ۱۵ فروردین به بخش افغان یکی از رادیوها گفته بود که در اثر هدف قرار گرفتن خودروی حامل اتباع این کشور تعدادی از مسافران کشته و مجروح شدند که مقامات ایرانی باید توضیح دهند.

در همین رابطه گفتگویی با معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان وبلوچستان انجام دادیم که محمدهادی مرعشی به خبرنگار عصرهامون گفت: متاسفانه مدتهاست که اتباع غیرمجاز کشورهای همسایه به صورت غیرقانونی و مخفیانه از طریق مرزهای سیستان وبلوچستان وارد کشور می شوند که این ورود پنهانی آنها صدمات سخت و جبران ناپذیری به کشور وارد می کند.

وی افزود: به مخاطره افتادن جان شهروندان ایرانی اولین و مهمترین خطری است که در پی ورود غیرقانونی این افراد متحمل می شویم چرا که خودروهای آنها علاوه بر سوار کردن چندین برابری ظرفیت، با سرعت های سرسام آور و بسیار زیاد در جاده های استان اقدام به رانندگی می کنند که همین امر سلامت مسافران در جاده ها را به مخاطره می اندازد.

اگر افغانستان با این اقدام به طور جدی مقابله کند هرگز شاهد جان باختن و جراحت اتباع کشور خود که به صورت غیرقانونی وارد ایران می شوند نخواهد بود.

مرعشی با اشاره به آمار بالای تصادفاتی که در جابجایی "اتباع بیگانه غیرمجاز" در استان رخ داده است تاکید کرد: این موضوع بارها و بارها نیز تذکر داده شده و به همین دلیل تعداد زیادی از شهروندان ایرانی بر اثر تصادف و برخورد شاخ به شاخ با خودروهای حامل اتباع غیرمجاز جان خود را از دست داده و یا دچار مجروحیت و معلولیت های زیاد و سختی شده اند.

وی تصریح کرد: اتباع غیرمجاز پس از ورود مخفیانه به خاک ایران قصد تردد به عمق کشور را دارند اما متاسفانه در مسیر راه بر اثر واژگونی خودرو یا تصادفات متعدد ناشی از سرعت زیاد، سبقت غیرمجاز و سوارشدن بیش از حد قانونی ظرفیت خودرو، مجروح شده و گاهاً جان خود را از دست می دهند که اگر افغانستان با این اقدام به طور جدی مقابله کند هرگز شاهد جان باختن و جراحت اتباع کشور خود که به صورت غیرقانونی وارد ایران می شوند نخواهد بود.

وی ادامه داد: نظیر این حادثه در ایام نوروز امسال رخ داد که بالغ بر 14 نفر از اتباع کشور افغانستان که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده بودند بر اثر واژگونی خودرو مجروح می شوند اما در اسرع وقت به بیمارستان شهرستان سراوان منتقل شده و روند درمان آنها انجام می شود.

معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان وبلوچستان تاکید کرد: علیرغم تمامی اقدامات انسان دوستانه که برای این افراد چه در این حادثه و چه در حوادث متعدد گذشته صورت گرفته اما وزارت خارجه افغانستان ادعای تیراندازی ماموران به سمت این خودرو را مطرح کرده اما باید اعلام کنم که بر اساس گزارشات اولیه؛ واژگونی خودرو علت اصلی این حادثه اعلام شده است.

مرعشی تصریح کرد: اما باز هم در حال بررسی جزئیات و همه جوانب موضوع هستیم ولی تاکنون ادعای تیراندازی ماموران به سمت این خودرو تایید نشده است که به محض اتمام تحقیقات اطلاع رسانی می شود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این ورود غیرقانونی و غیرمجاز اتباع بیگانه تاکنون بالغ بر 2 میلیارد تومان به وزارت بهداشت خسارت وارد کرده و بیمارستان های استان به ویژه در شهرستان سراوان و زاهدان مبالغ هنگفتی را صرف درمان و رسیدگی به اتباع غیرمجاز خارجی کرده اند که جبران هم نشده است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون،تاریخ انتشار : 17فروردین 98، کد خبر:110291 www.asrehamoon.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین