پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸
در پی وقوع سیل در بخش اعظمی از مناطق کشور خسارات بسیاری به بخش‌های مختلف ازجمله بخش کشاورزی وارد شد. بر اساس آخرین برآوردها بر اثر سیل اخیر در استان‌های مختلف بالغ‌بر چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شد؛ همچنین ۱۵ هزار رأس دام عشایر تلف شدند.

شعارسال: براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی، سیل اخیر تا تاریخ سیزدهم فروردین‌ماه بیش از ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶ استان کشور وارد کرده که این خسارت ۷۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است. این درحالی است که مسئولان جهاد کشاورزی و دولتمردان وعده جبران خسارات ناشی از سیل را به کشاورزان این مناطق داده‌اند.

خسارات سیل به کشاورزی جبران می‌شود

یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، گفت: تمامی تلاش مسئولان جهاد کشاورزی و دولت این است که خسارت بخش کشاورزی را هرچه سریع‌تر جبران کنند که بر این اساس نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است. سیف اظهار داشت: کشاورزان این اطمینان خاطر را داشته باشند که مسئولان جهاد کشاورزی و دولت در کنار آنان هستند. وی در ادامه ضمن اظهار امیدواری از جبران خسارت ناشی از سیل در بخش کشاورزی به بهترین نحو ممکن گفت: تولید یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد وفاق همه ارکان نظام در شرایط حاضر است. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این مهم طی چند ساله گذشته به‌خصوص در بخش کشاورزی به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است. سیف ادامه داد: به‌رغم بارندگی‌های اخیر و آسیب بخشی از مزارع گندم و تولیدات باغی استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و سایر استان‌های سیل‌زده میزان تولید محصولات کشاورزی قابل‌قبول بوده و نسبت به چند سال اخیر رشد مناسبی داشته است.

وی گفت: بارش‌های اخیر گرچه برخی از مردم را آزرده خاطر کرده؛ اما برای حوزه بخش کشاورزی نوید سال پر محصولی را می‌دهد. معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ضمن تأکید بر این‌که مقوله بیمه بیش‌تر باید مورد توجه کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد، افزود: صنعت بیمه برای افزایش سهم بیمه و پوشش ریسک حوزه کشاورزی در بخش‌های مختلف باید تلاش بیش‌تری داشته باشد تا ضمن کاهش نوسان، ثبات در تولید ایجاد شود. وی با اعلام این مطلب که عملکرد مدیریت بحران در کاهش خسارت‌های جانی ناشی از سیلاب بسیار مطلوب بوده است، اظهار داشت: خوشبختانه در بخش خسارت‌های مالی در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی بیمه می‌تواند نقش به‌سزایی ایفا کند. سیف تأکید کرد: بی‌شک رشد صنعت بیمه و کاهش ریسک بخش تولید می‌تواند رونق تولید را در کشور به‌همراه داشته باشد. وی با بیان این خبر که گلستان جزو استان‌های خوب کشور در تولید گندم است، ادامه داد: اکنون ۱۰ درصد گندم و پنج تا ۱۰ درصد دانه روغنی کلزا کشور در این استان تولید می‌شود.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ضمن اشاره به این‌که از ساعات نخست وقوع سیلاب در گلستان وزیر جهاد کشاورزی سه‌بار به این استان سفر کرده است، گفت: گلستان به لحاظ کشاورزی بسیار مورد توجه است. وی با تأکید بر این‌که هنوز بخشی از مزارع مناطق گرفتار در سیل زیر آب قرار دارد که باید پس از فروکش کردن آب میزان خسارت‌ها بررسی و برآورد شود، افزود: به‌طور کلی تا فروکش کردن آب تنها می‌توان زندگی روزمره مردم گرفتار در سیل را تأمین کرد. سیف عملکرد حوزه تولید در بخش کشاورزی طی چند سال اخیر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه با آغاز اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه محصولات استراتژیک، بهره‌وری آب، توسعه تولیدات گلخانه‌ای و غیره اقدامات مؤثری انجام شده است.

خسارات زیادی به زیرساخت‌های مناطق عشایری وارد شده است

همچنین کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایر ایران، گفت: سیل در لرستان خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های مناطق عشایری استان ازجمله راه‌های عشایری وارد کرده است که عمده آن در مناطق عشایری شهرستان پلدختر است. وی با اشاره به نشست ستاد بحران سیل سازمان امور عشایر به‌منظور بررسی وضعیت سیلاب در مناطق عشایری و خسارات وارده به عشایر و اتخاذ تصمیمات لازم برای امدادرسانی به عشایر آسیب‌دیده، اظهار داشت: حجم سیل و خسارت‌های آن در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، گلستان و کرمانشاه بیش‌تر از مناطق دیگر است.

قندالی گفت: سیل در لرستان خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های مناطق عشایری استان ازجمله راه‌های عشایری وارد کرده است که عمده آن در مناطق عشایری شهرستان پلدختر است. وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز اصلی عشایر لرستان به مواد غذایی، پوشاک، پتو، چادر، پلاستیک و نایلون است. وی با بیان این‌که خوشبختانه در خوزستان در حوزه عشایر اتفاق خاصی نیفتاده است، خاطرنشان کرد: در مناطق عشایری با هشدارهایی که داده شد و اطلاع‌رسانی‌های به‌موقعی که صورت گرفت، تقریباً همه عشایر آماده مقابله با سیل بودند و به ارتفاعات رفتند و خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات جانی تاکنون گزارش نشده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به بازدید از مناطق عشایری سیل‌زده گلستان، گفت: در گلستان به دام، سرپناه و زیرساخت‌های مناطق عشایری خساراتی وارد شده بود که بخشی از آن غفلت خود مردم و بخشی نیز غفلت برخی از دستگاه‌ها است که تمهیدات لازم را انجام نداده بودند. وی اضافه کرد: در مجموع حدود ۱۵ هزار رأس دام عشایر در سیلاب‌های اخیر در سراسر کشور تلف شدند که عمده آن مربوط به استان گلستان است. قندالی با اشاره به این‌که خوشبختانه امسال با توجه به بارندگی‌ها وضعیت مراتع کشور خوب است، افزود: پیش‌بینی‌های هواشناسی این است که تا اواخر اردیبهشت‌ماه بارندگی‌های خوبی خواهیم داشت که البته این ‌بارندگی‌ها تخریبی نخواهد داشت. براساس این گزارش، هماهنگی با منابع طبیعی استان‌ها برای تنظیم تقویم کوچ و تأخیر در کوچ بهاره عشایر، اعزام ماشین‌های سنگین امور عشایر استان‌های معین به استان‌های سیل‌زده، پیگیری ایجاد ظرفیت قانونی برای احداث سرپناه مطمئن برای عشایر از طریق فراکسیون عشایری مجلس و اعزام سه اکیپ به لرستان، ایلام و خوزستان برای بررسی وضعیت سیل در مناطق عشایری و برآورد خسارت‌ها و نحوه خدمات‌رسانی به عشایر از مصوبات این نشست بود.

دبی آب سیل لرستان می‌توانست خسارات بیش‌تری را وارد کند

در این راستا احمدعلی حبیب‌کاظمی، رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی، نیز اظهار کرد: قبل از سیل اخیر استان لرستان اقدامات خوبی در رابطه با اطلاع‌رسانی انجام شده است. وی اضافه کرد: این آگاهی‌ها باعث شد که خسارت در زیربخش‌های مختلف کشاورزی کاهش پیدا کند؛ چراکه این آمار می‌توانست بیش‌تر نیز باشد. حبیب‌کاظمی بیان کرد: با دبی آبی که در استان آمد می‌توانست خسارت‌ها بیش‌تر از این مقدار باشد. رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در بخش دام هنوز راستی‌آزمایی نشده و البته هم‌اکنون نیز آمارها محدود هستند. وی با بیان این‌که جمع‌بندی خسارات برای انجام اقدامات بعدی مفید است، ادامه داد: ما نیز باید آستین بالازده و به میدان برویم؛ چراکه مردم توقع دارند در کنارشان باشیم. حبیب‌کاظمی در رابطه با پرداخت غرامت‌ها نیز گفت: مصوبه شیلات برای این پرداخت‌ها در لرستان باعث تحمیل خسارت زیادی به آبزی‌پروران می‌شود؛ چراکه تولید آن‌ها ماهیان سردآبی است که تناژ بالایی در هکتار دارند.

آغاز پرداخت غرامت کشاورزان سیل‌زده

محمدابراهیم حسن‌نژاد، قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی، با بیان این‌که به بهره‌برداران بخش کشاورزی که محصولاتشان را بیمه کرده بوده‌اند خسارت پرداخت می‌شود، نیز گفت: بیش از ۷۱ هزار مورد غرامت خسارت‌دیدگان در ۱۶ استان کشور تاکنون توسط کارشناسان، ارزیابی شده است و تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان خسارت مابقی اراضی و واحدهای تولیدی را نیز ارزیابی کنیم. حسن‌نژاد تأکید کرد: میزان خسارات پرداختی به سیل‌زدگان مطابق با تعهدات بیمه‌نامه‌هایی که از ما خریداری کرده‌اند، محاسبه و پرداخت می‌شود. قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان این‌که حجم خسارات بالاست، گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از خسارت جمع‌بندی شده است و این ارزیابی همچنان ادامه دارد. بر اساس این گزارش، همچنین به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان، در سیل اخیر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی از بین رفته است و ۳۲۰ هزار هکتار در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیده‌اند.

مختار مهاجر افزود: ۷۷ هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش بیمه است و با حضور قائم مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت غرامت‌های آنان آغاز شده است. وی افزود: برای مزارعی که بیمه نشده‌اند نیز مطابق مصوبه هیئت دولت و متناسب با خسارات وارده تا سقف دو میلیون تومان به ازای هر هکتار، غرامت پرداخت می‌شود که این پرداخت از هفته آینده آغاز خواهد شد. وی افزود:طبق قولی که داده بودیم نخستین فقره پرداخت از مرحله اول به کشاورزان پرداخت شد. برهمین اساس سیدمحمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده توسط وزارتخانه و میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی گفت: این خسارات ۳۴ درصد به استان گلستان، ۱۳ درصد خوزستان، ۱۲ درصد مازندران، ۱۱ درصد لرستان، شش درصد فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، اصفهان، همدان، خراسان‌شمالی، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، ایلام، کردستان و تهران وارد شده است. موسوی گفت: خسارت سیل اخیر ۴۹ درصد به زیربخش زراعت، ۲۲ درصد به زیربخش آب، خاک و امور زیربنایی، ۱۶ درصد به زیربخش باغبانی و ۱۳ درصد به زیربخش دام و طیور و آبزیان وارد شده است. مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، با اشاره به فعال‌سازی تمامی بخش‌های سازمانی وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور جهت مشارکت فعال با نظام مدیریت بحران سیل و همچنین اطلاع‌رسانی و هشدار به جامعه هدف، اظهار کرد: ظرفیت‌های سخت‌افزاری وزارت جهاد کشاورزی شامل ۷۶۲ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی سنگین، سبک، تجهیزات لجستیکی برای مقابله با سیل اخیر به‌کار گرفته شد. وی به بسیج و اعزام یک‌هزار و 400 نفر نیروی کارشناسی، ترویجی و خدماتی سازمان‌های جهاد کشاورزی جهت کمک به اجرای برنامه‌های ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها و استان‌ها اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و انهار لایروبی و لجن‌کشی شد و انسداد خروجی ۴۰ دهنه زهکش و ۳۰۰ مورد مزارع آبزی‌پروری و کانال‌های آب‌رسانی کشاورزی رفع شد. موسوی اضافه کرد: در این مدت، ۱۶۰ کیلومتر سیل‌بند، ۵۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۰ کیلومتر شبکه برق چاه‌های کشاورزی مرمت شد. وی بازکردن دو دهانه پل، ترمیم شش‌دهانه انهار و لوله‌گذاری جهت خروج آب از اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی را از دیگر اقدامات مقابله با سیل برشمرد و اظهار داشت: در سیل اخیر، ۳۰ هزار تن نهاده‌های دامی، ۱۰ تن بذر، ۱۰ هزار کیلوگرم گوشت، ۳۲۰ هزار کیلوگرم آرد، سه‌هزار کیلوگرم تخم‌مرغ، شش‌هزار پرس غذای گرم، ۱۵۰ تخته چادر استقرار دام و هفت‌دستگاه نانوایی سیار تأمین و توزیع شده است. موسوی با اشاره به جابه‌جایی خانوارهای عشایری در معرض خطر سیل و تجهیز انبارها و ‌میهمان‌سراها به‌منظور اسکان مسافران سیل‌زده، یادآور شد: ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در سطح ۱۰۵ روستا و مناطق عشایری جابه‌جا شده و اسکان موقت یافتند. وی گفت: دوهزار و 800 رأس دام و ۵۰۰ هزار قطعه طیور تلف شده بر اثر سیل اخیر دفن بهداشتی شده است. موسوی بازدید، ارزیابی و ایمن‌سازی چاه‌ها، قنوات، سیل‌بندها، تأسیسات آبی، دریچه‌های تنظیم آب، کانال‌های آبیاری و سدهای خاکی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای با مقابله سیل اخیر عنوان کرد.

بانک‌ها یک‌سال وام خود از کشاورزان را دریافت نکنند

قاسم ساعدی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، با اشاره به این‌که زندگی کشاورزان براساس زراعت است و عموماً برای کشت و زرع وام می‌گیرند،، گفت: پیشنهاد می‌شود در بخشنامه‌ای از بانک‌ها خواسته شود یک‌سال این وام‌ها را دریافت نکنند. قاسم ساعدی با بیان این‌که هویزه و دشت آزادگان قطب دامداری استان هستند، گفت: در این دو شهرستان دام‌های سبک و سنگین زیادی وجود دارند و امیدواریم علوفه آن‌ها تأمین شود؛ زیرا علوفه کشاورزان به زیر آب رفته است. وی با اشاره به لزوم تجدیدنظر در بحث مدیریت آب در کشور اظهار داشت: قرار بود سدها عاملی برای تنظیم و مدیریت آب باشند؛ اما به‌دلیل عدم لایروبی آن‌ها در سال‌های گذشته شاهد بروز مشکلاتی هستیم. رئیس مجمع نمایندگان استان این مسأله را عاملی برای عدم استفاده از ظرفیت واقعی سدها دانست و افزود: در بحث رهاسازی آب نیز شفافیت وجود ندارد. ساعدی تصریح کرد: مدیریت به معنای تبدیل تهدیدها به فرصت است، مدیریت آب در سطح کلان و کشور باید اصلاح شود تا کشاورزان در تابستان دچار کم‌آبی و در زمستان دچار سیلاب نشوند. وی ادامه داد: تابستان گذشته در خوزستان به‌دلیل کم‌آبی کشت تابستانه ممنوع اعلام شد؛ اما از بهمن‌ماه تاکنون آب در دشت‌های دشت آزادگان و هویزه جریان دارد. رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: آب پشت سدها ذخیره شده بود؛ اما در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گرفت مجمع نمایندگان خوزستان در نامه‌ای خواستار رسیدگی به این مسأله از سوی دادستان استان است. وی خواستار رسیدگی به خواسته نمایندگان و مردم درخصوص سیلاب‌های اخیر شد و ادامه داد: امیدواریم سفر رئیس مجلس شورای اسلامی برای استان بازخوردهای خوبی داشته باشد.

برآورد دقیقی از میزان خسارت مزارع گندم در دسترس نیست

همچنین علیقلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران، اظهار داشت: با توجه به وقوع سیل‌ اخیر بخشی از مزارع گندم زیرآب رفت که تا مساعد شدن هوا برآورد دقیقی از خسارت نداریم. نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران با اشاره به این‌که برآورد دقیقی از میزان خسارت مزارع گندم در دسترس نیست، اظهار کرد: براساس بازدید‌های هوایی و پیش‌بینی ستاد مدیریت بحران بخشی از اراضی گندم در استان‌های گلستان، خوزستان و... دچار خسارت شدند. وی افزود: با توجه به وقوع سیل‌های اخیر مزارع زیادی زیرآب رفتند که تا مساعد شدن هوا به هیچ عنوان امکان برآورد خسارت وجود ندارد. ایمانی از شیوع آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم خبر داد و گفت: با توجه به افزایش شدت بارندگی‌ها در روز‌های اخیر، شیوع آفات و بیماری‌ها به مزارع گندم خسارت وارد کرده است که تا عادی شدن شرایط به هیچ عنوان امکان برآورد خسارت و پیش‌بینی تولید وجود ندارد. این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه طبق اعلام ستاد مدیریت بحران زیربخش‌های مختلف کشاورزی همچون دام و طیور، زراعت، باغبانی و زنبورعسل دچار خسارت شدند، اما تا برآورد نهایی هیچ یک از آمار قابل استناد نیست؛ چراکه امکان دسترسی وجود ندارد. نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران با اشاره به این‌که استان‌های اصلی تولید گندم گرفتار سیل شدند، بیان کرد: با فروکش کردن کامل آب حاصل از سیلاب‌های اخیر در مزارع و باغ‌ها و بازدید‌های میدانی می‌توان میزان خسارت در سطح گندمزار‌ها را مشخص کرد. وی بیان کرد: با توجه به آن‌که عمده گندم تولیدی از استان‌های خوزستان، گلستان و ایلام تأمین می‌شود، از این رو تا عادی نشدن شرایط آب و هوا نمی‌توان گفت برآورد‌های تولید ۱۴ میلیون تنی گندم محقق می‌شود و خودکفایی گندم برای چهارمین سال متوالی استمرار می‌یابد یا خیر. این مقام مسئول با اشاره به این‌که وقوع سیل اخیر در مناطق دیم گندم نعمت بوده است، اظهار کرد: اگرچه وقوع سیل اخیر در برخی مناطق خساراتی را وارد کرده است، اما در مقابل برای مزارع دیم و مزارعی که دچار سیل نشدند، در افزایش عملکرد گندم تأثیرگذار بوده است؛ به‌طوری‌که می‌توان تا حدی امیدوار بود که بخشی از میزان خسارت‌دیده مناطق سیل‌زده جبران شود.

ایمانی از برداشت جزئی گندم در استان‌های جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با توجه به مساعد شدن شرایط آب‌وهوا پیش‌بینی می‌شود که برداشت گندم ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده از خوزستان آغاز شود و سپس از مناطق گرمسیری به نیمه گرمسیری و معتدل و سپس سردسیری برسد؛ چراکه سیکل فیزیولوژیکی گیاه تبدیل شده است. به گفته ایمانی، براساس برآورد‌های اولیه مزارع گندم و کلزا پیش‌بینی می‌شود که استان‌های سیل‌زده بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند. نایب‌رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران با اشاره به ضرورت حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده بیان کرد: دولت باید از کشاورزان خسارت‌دیده حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد؛ چراکه تولیدکنندگان خسارت‌دیده یک‌سال دچار خسارت شدند و برای سال زراعی بعدی باید نهاده‌های تولید و ماشین‌آلات کشاورزی لازم را تأمین کنند، در غیر این صورت شرایط برای ادامه تولید بسیار سخت است. این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود نسبت به خروج غیرقانونی گندم از مرز‌ها هشدار داد و افزود: در شرایط کنونی گندم چندانی در دست مردم نیست و از آن‌جا که تمامی گندم‌ها وارد سیلو‌های دولتی شده است، امکان خروج وجود ندارد. وی در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون دلالان و واسطه‌ها به‌سبب خرید نقدی و بالاتر از قیمت تضمینی گندم از کشاورزان به‌دنبال آن هستند تا گندم تولیدی را از مرز‌های کشور خارج کنند؛ چراکه آن سوی مرز‌ها هر کیلو گندم با نرخ پنج تا شش‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما به هر حال از کشاورزان انتظار می‌رود که از عرضه گندم به دلالان و قاچاقچیان اجتناب کنند و همواره گندم تولیدی خود را تحویل سیلو‌های دولتی دهند تا منفعت آن نصیب کشور شود.

1300 هکتار از اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب دچار خسارت شد

علی سلیمانی، رئیس جهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب، با بیاناین‌که براثر بارش شدید باران و وقوع سیل اخیر یک‌هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی و باغ‌های این شهرستان دچار خسارت شد، عنوان کرد: از مجموع این خسارات‌ها یک‌هزارو 100 هکتار اراضی کشاورزی، 207 هکتار باغ‌، 50 متر کانال تخریبی، 15کیلومتر لایروبی، تلفات 39 رأس دام، پنج دستگاه موتور پمپ، یک دستگاه تراکتور، سامانه آبیاری تحت فشار در 100هکتار اراضی کشاورزی و 80 کندوی زنبورعسل است. وی اظهار کرد: پرسنل مدیریت جهاد کشاورزی در چند روز اخیر در راستای رفع موانع و مشکلات برای مقابله با سیلاب احتمالی با تمام توان و به‌‌صورت شبانه‌روزی پای‌کار بودند تا کم‌ترین مشکل و خسارت به سطح شهر و شهروندان وارد شود. از ابتدای فعالیت سامانه بارشی در سرپل‌ذهاب بیش از 117 میلی‌متر باران بارید که منجر به وقوع سیلاب و خسارت 50 میلیارد ریالی به زیرساخت‌های مختلف این شهرستان شد. رئیس جهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب گفت: از مجموع حدود 55 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی در سرپل ذهاب، دو هزار و 300 هکتار آن باغ است که سالانه حدود 14 هزار تن انواع محصولات از آن برداشت می‌شود. سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از 90 هزار تن جمعیت دارد.

امکانات لازم برای مبارزه با آفت سن ضروری است

چنگیز ابراهیمی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، نیز گفت: با توجه به سیلاب‌های اخیر و احتمال شیوع آفت سن در مزارع استان تأمین امکانات لازم برای مبارزه با این بیماری ضروری است. ابراهیمی با اشاره به این‌که سیل اخیر کشاورزان را متحمل خسارت‌های زیادی کرده است، افزود: آفت سن بسیار خطرناک است و هزینه‌های سنگینی را بر کشاورزان تحمیل خواهد کرد. وی اظهار داشت: در رابطه با بیماری‌های گیاهی نیز همین شرایط وجود دارد و هرچه سریع‌تر باید اقدام به کانون‌کوبی شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: برای مقابله با آن باید پیش‌بینی‌های لازم انجام و امکانات مورد نیاز فراهم شود. ابراهیمی بیان کرد: موتور، پمپ، تلمبه و تانکر برای باغ‌ها و دستگاه سم‌پاشی و سایر امکانات برای مبارزه با این بیماری باید تأمین شود.

سیل به 412 مزرعه پرورش ماهی لرستان خسارت وارد کرد

کیارش بیرانوند، مدیرکل شیلات لرستان، نیز گفت: 412 مزرعه پرورش ماهی این استان در جریان سیلاب‌های اخیر دچار خسارت شد. بیرانوند بیان کرد: شیلات لرستان رتبه نخست را در بین استان‌های غیر ساحلی داشت که با سیلاب اخیر یک بحران عظیم در بخش آبزی‌پروری در این استان به‌وجود آمد. وی اظهار داشت: 50 تن ماهی به‌دلیل وجود مزارع در کنار رودخانه‌ها در سیلاب‌های اخیر از بین رفتند. مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: در منطقه شول‌آباد که هنوز راه شکافی نشده سازه‌های 25 مزرعه پرورش ماهی نیز از بین رفته است. بیرانوند افزود: 14 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش آبزی‌پروری لرستان فعالیت می‌کردند که اغلب بیکار شدند. وی تأکید کرد: مصوبه دولت برای پرداخت غرامت به مزارع استان‌های سیل‌زده شمالی در لرستان نباید اجرا نشود؛ زیرا که در صورت محاسبه به هکتار تولید‌کنندگان لرستانی به‌دلیل فعالیت در حوزه ماهیان سردآبی زیان سنگینی متحمل می‌شوند. مدیرکل شیلات لرستان ادامه داد: حمایت از مزارع پرورش ماهی در استان باید براساس تناژ تولید باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:17فروردین1398 ، کدخبر: 64807: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین