پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
فرآورده‌های غذایی و نوشیدنی‌ها یکی از عظیم‌ترین صنایع کنونی جهان به‌شمار می‌آیند. طی سالیان اخیر این صنعت با توفان‌هایی در مسیر خود مواجه شده است که می‌توان به رشد کند در بازارهای نوظهور، افت قیمت‌ها و تغییر در سلیقه مشتریان به سمت محصولات سالم‌تر اشاره کرد. با این حال این صنعت به رشد خود در سطح جهان ادامه داده است و اکنون برخی از بزرگ‌ترین‌ کسب‌و‌کارهای جهانی در این بخش فعالیت می‌کنند.

شعار سال: وب‌سایت «دیلی ریکوردز» در گزارشی به بررسی ۱۰ شرکت برتر تولید فرآورده‌های غذایی و نوشیدنی‌ها پرداخته است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند:

نستله

شرکت غذایی «نستله» در واقع یک غول جهانی در صنعت غذا و نوشیدنی است که درآمد آن بالغ بر ۹/ ۷۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بوده است. از زمان آغاز فعالیت این شرکت سوئیسی در ۱۵۰ سال پیش اکنون این شرکت چند‌ملیتی در بازار ۱۸۹ کشور حضور دارد و ۳۳۵ هزار پرسنل برای آن کار می‌کنند. این شرکت با در اختیار داشتن دو هزار برند زیرمجموعه نظیر غذای کودک، آب‌ معدنی، غلات صبحانه، شکلات و شیرینی، قهوه، غذای پختنی، منجمد، لبنیات و نوشیدنی خود را به‌عنوان یک برند جهانی تجاری مطرح کرده است.

رشد این برند در سال‌های اخیر متاثر از تجارت نوشیدنی‌هایی نظیر «نسکافه» و «اسپرسو» بوده است که ۶۸/ ۲۱ درصد مجموع درآمد‌های این شرکت از محل فروش این دو محصول حاصل می‌شود. این غول صنعت نوشیدنی و غذا طی سال‌های اخیر تمرکز خود را بر بهبود کیفیت غذایی و بهداشتی مشتریان خود قرار داده است. در این زمینه بخش سلامت شرکت نستله به‌تازگی با یک موسسه درمانی وارد همکاری ۱۴۵ میلیون دلاری شده است تا روش‌های جدیدی را برای کاهش آلرژی برخی افراد به غذا ایجاد کنند.

پپسی

با دراختیار داشتن ۲۲ برند منحصر به فرد نظیر پپسی، لایز، گاتوراد و تروپیکانا، شرکت پپسی اکنون دومین شرکت تولید نوشیدنی و غذا در جهان به شمار می‌آید. اما سابقه تاسیس این شرکت به سال ۱۸۹۸ یعنی زمانی که کلیب برادهام، موسس آن طرز تهیه جدیدی از کولا را برای رقابت با «کوکا کولا» ساخت باز‌می‌گردد. نام این شرکت پس از ادغام با با شرکت «فریتو‌لی» به پپسی تغییر یافت. این شرکت به تازگی بر بهبود ارزش غذایی و بهداشتی محصولات خود متمرکز شده است، چراکه در این روزها مشتریان در حال فاصله گرفتن از محصولات غذایی با ارزش غذایی پایین هستند. این شرکت که در سال ۲۰۱۸، درآمد آن بالغ بر ۵۳/ ۶۳ میلیارد دلار بود از قصد خود برای کاهش میزان شکر و چربی اشباع شده در محصولات خود بدون تغییر در طعم آن خبر داده است. این شرکت آمریکایی به‌تازگی وارد همکاری با سازمان «تی بی» شده است که تخصص آن درمان بیماری «سل» است. قرار است این همکاری منجر به ساخت طعم‌های منحصر‌به‌فردی توسط پپسی شود که کمک می‌کند تا طعم ناخوشایند داروهای سل کمرنگ شود.

آن‌هایزر بوش اینبو

شرکت آنهایزر بوش اینبو به‌طور رسمی همزمان با ادغام سه شرکت بلژیکی اینتربرو، شرکت برزیلی آمبو و شرکت آمریکایی آن‌هایزر بوش تشکیل شد. از آن زمان این شرکت به بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده نوشیدنی در جهان بدل شده است که دارای بیش از ۲۰۰ برند زیرمجموعه و درآمد سالانه ۴۴/ ۵۶ میلیارد دلار است. برخی از نوشیدنی‌های محبوب آن، بودوایزر، کرونا، استلا آرتویس، بکز، هوگاردن براهاما و انتارکتیکا هستند. این شرکت همچنین دارای ۱۵۵ هزار نفر پرسنل است که در ۲۵ کشور جهان فعال هستند. در سال ۲۰۱۶، این شرکت توانست برند رقیب خود، ساب‌میلر را با قیمت ۱۰۷ میلیارد دلار خریداری کند. قرارداد مذکور موجب شد تا شرکتی پدید آید که اکنون نیمی از تولیدات در زمینه نوشیدنی‌ها را در اختیار دارد. به گفته کارلوس بریتو، مدیر‌عامل آن‌هایزر بوش این شرکت بنا دارد تا در آینده «کوکا کولا» را نیز خریداری کند.

جی‌بی‌اس

«جی‌بی‌اس» بزرگ‌ترین‌ شرکت تولید‌ و صادرکننده فرآورده‌های گوشتی (گوساله، خوک و مرغ) در جهان به‌شمار می‌آید که دارای بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی در ۱۵ کشور جهان است. این شرکت که مقر اصلی آن در سائو‌پائولو برزیل است از یک شرکت محلی به غول صادراتی در این صنعت بدل شده است که اکنون به بیش از ۳۵۰ هزار مشتری در ۱۵۰ کشور جهان محصولاتش را عرضه می‌کند. جی‌بی‌اس، با درآمد سالانه ۲/ ۴۶ میلیارد دلاری طی سال‌های اخیر رشد بی‌نظیری داشته است به‌نحوی که رشد فروش آن با ۲/ ۳۵ درصد روبه‌رو شد. سهم قابل‌توجهی از این رشد مربوط به‌ بازار آمریکا است که ۴۸ درصد از صادرات جی‌بی‌اس را وارد می‌کند. اما توسعه این شرکت در بازارهای جهانی متاثر از خرید شرکت‌های کوچک‌تر نظیر شرکت «سوئیفت‌اند کمپانی» بوده است که بزرگ‌ترین شرکت تولید فرآورده‌های گوشت گوساله و خوک در آمریکا است. در سال‌های اخیر این شرکت بیش از ۵ میلیارد دلار را صرف خرید برخی از شرکت‌های رقیب خود در منطقه کرده است.

فرآورده‌های غذایی تایسون

شرکت «فرآورده‌های غذایی تایسون» که در ایالت آرکانزاس واقع شده است، یکی از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های تولید و صادر‌کننده گوشت گوساله در آمریکا و جهان است. از ۱۱۱ واحد تولیدی این شرکت، ۱۰۷ واحد آن در آمریکا است. محصولات این شرکت نظیر گوشت خوک و مرغ به بازارهای ۱۳۰ کشور جهان صادر می‌شوند. این شرکت با درآمد ۲۶/ ۳۸ میلیارد دلاری خود دارای ۱۱۳ هزار پرسنل است که در آمریکا و دیگر واحد‌های تولیدی در سراسر جهان فعال هستند. شرکت تایسون بنا دارد تا به پرچمدار صنایع گوشتی آمریکا بدل شود. به‌تازگی بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت این شرکت را آینده صنعت غذایی دانسته است.

کوکاکولا

شرکت کوکاکولا که بنیان‌گذار آن جان‌پمبرتون داروساز در سال ۱۸۸۶ بوده است اکنون به یک برند منحصر به‌فرد بدل شده است که روزانه ۷/ ۱ میلیارد بار در بیش از ۲۰۰ کشور جهان نوشیده می‌شود. این شرکت آمریکایی واقع در ایالت آتلانتا تحت مدل تجاری فعالیت می‌کند که تنها در این محل کنسانتره کولا را به تولید می‌رساند و فرآیند بسته‌بندی، فروش و توزیع محصول نهایی به عهده شرکت‌های بسته بندی در سراسر جهان است. به‌عنوان برنامه‌ای برای تمرکز بیشتر بر تولید سودآور کنسانتره، کوکاکولا بخشی از تاسیسات بسته‌بندی خود در چین را به ارزش یک میلیارد دلار واگذار کرد. این شرکت با درآمد سالانه ۴/ ۳۵ میلیارد دلاری خود به تازگی برنامه‌ای را درجهت ساخت کارخانه‌ای عظیم در هیوستون اعلام کرده است. این پروژه ۲۵۰ میلیون دلاری قرار است در سال ۲۰۲۰ به‌طور رسمی افتتاح شود.

مارس

شرکت مارس فعالیت خود را از یک قرن پیش آغاز کرد. مارس یک شرکت فرآورده‌های غذایی مطرح در سطح جهان است که از سوی خانواده مارس اداره می‌شود. مقر اصلی آن در ایالت ویرجینیا است و این کسب‌و‌کار خانوادگی با درآمد سالانه ۳۵ میلیارد دلار توانسته خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های اصلی تولید فرآورده‌های غذایی مطرح کند. این برند دارای محصولات گوناگونی نظیر شکلات، محصولات حیوانات‌خانگی، غذا و نوشیدنی است. مارس به‌تازگی خرید چند شرکت کوچک‌تر را آغاز کرده و برنامه دارد تا سهم خود را از بازار شیرینی و شکلات در جهان که هم‌اکنون ۵/ ۱۳ درصد آن را در اختیار دارد، افزایش دهد.

آرچر دنیلز میدلند

شرکت آرچر دنیلز میدلند یکی از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های تولید فرآورده‌های غذایی در جهان است که مشتریان خود را در ۱۴۰ کشور جهان دارد. این شرکت آمریکایی اکنون ۳۳ هزار پرسنل دارد و همچنین دارای بیش از ۴۶۰ کارخانه فرآوری محصولات خام و ۳۴۰ واحد تولیدی دیگر در سراسر جهان است. این شرکت مواد اولیه‌ای را که برای ساخت غذا، غذای حیوانات و محصولات انرژی‌زا استفاده می‌شود به‌تولید می‌رساند. درآمد سالانه این شرکت در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲/ ۳۴ میلیارد دلار بوده است.

کارگیل

شرکت کارگیل یک کسب‌و کار چند ملیتی است که از سوی یک خانواده گردانده می‌شود و به‌طور شگفت‌آوری دارای فهرست بلند بالایی از محصولات غذایی، کشاورزی، محصولات صنعتی و مالی و خدماتی از این قبیل است. این شرکت به‌طور کامل توسط خانواده‌های مک‌گیل و مک‌میلان اداره می‌شود که مالک بیش از ۹۰ درصد از آن هستند. با دراختیار داشتن بیش از ۱۵۰ سال تجربه در کشاورزی، تولید، صادرات و نیز تولید محصولات گوشتی، کارگیل اکنون بزرگ‌ترین‌ شرکت خصوصی در آمریکا است که دارای ۱۵۰ هزار پرسنل است و به مشتریانی در ۷۰ کشور جهان خدمات می‌رساند. درآمد این شرکت بنابر آخرین آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۷ برابر با ۵/ ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

دانون

شرکت «دانون» که در سال ۱۹۱۹ در بارسلونای اسپانیا تاسیس شد یکی از بازیگران بین‌المللی در صنعت غذا و نوشیدنی است. در سال ۲۰۱۸، دانون توانست در ۱۲۰ کشور درآمد ۸۸/ ۲۷ میلیارد دلاری کسب کند. این شرکت البته بخش مهمی از محبوبیت خود را به‌دلیل تولید لبنیات به‌دست آورده است. همچنین تولید آب‌ معدنی با برند‌های گوناگون نظیر آکوا از محصولات این شرکت به حساب می‌آید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 17 فروردین 98، شماره: 3511472


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین