پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
اسفند نفس‌هاي آخرش را مي‌کشيد که عادل فردوسي‌پور لبخند بغض‌آلودي روي لبانش نقش بست؛ روي صحنه آمده بود تا دو جايزه را که به قول خودش يکي از ديگري ارزش بسيار بيشتري داشت، بگيرد؛ جايزه‌ای را که به خاطر برتر شناخته‌شدن برنامه 90 بود، گرفت؛ چند کلمه‌اي حرف زد، گلايه کرد، لبخند تلخي زد و چند کنايه خطاب به علي فروغي بر لب آورد و رفت روي صندلي خود نشست.

شعار سال: رفتنش اما سروصداي زيادي به پا کرد؛ علي فروغي، مدير جوان و جديد شبکه سه سيما که با شنيدن سخنان عادل حسابي قيافه‌اش در هم کشيده شده بود، اجازه نداد رفتن و نشستن عادل همراه شود با بازگشت او و نشستن روي صندلي برنامه 90. اسفند که نفس‌هاي آخرش را مي‌کشيد، برنامه 90 هم نفس‌هاي آخرش را کشيد؛ مسئولان شبکه سه خبر دادند در سال جديد برنامه 90 با عوامل جديد روي آنتن مي‌رود و به عادل فردوسي‌پور هم پيشنهاد دادند راهي شبکه ورزش شده و قائم‌مقام اين شبکه تخصصي شود. شايعه حذف عادل از شبکه سه و کم‌رنگ‌شدن برنامه مورد علاقه او، آن‌قدر ضرب محکمي داشت که فضاي مجازي را تحت تأثير قرار داد؛ خيلي‌ها کنار عادل ايستادند و از او حمايت کردند، عده‌اي هم به او پشت کرده و پسِ پرده خوشحالي کردند.

جرقه حذف عادل فردوسي‌پور
شايعه حذف عادل فردوسي‌پور يا دست‌کم محدود‌کردن و کم‌رنگ‌‌کردن او از زماني کليد خورد که علي فروغي به‌عنوان مدير جديد شبکه سه سيما معرفي شد. به محض اينکه علي فروغي، رئيس سابق بسيج صداوسيما، از راه رسيد، در شبکه‌هاي اجتماعي شايعه‌اي به راه افتاد که فروغي جوان براي «هواکردن» برنامه 90 عزمي جدي دارد. مثل بقيه مواردي که در شبکه‌هاي اجتماعي مطرح مي‌شود، اين موضوع چندان جدي گرفته نشد؛ به‌ويژه اينکه رفتار فروغي با برنامه 90 و عادل فردوسي‌پور در اوايل حضورش در شبکه سه سيما چندان خصمانه به نظر نمي‌رسيد. البته اين شرايط «دوري و دوستي» دوام زيادي نداشت؛ چون با شروع برنامه «بيست هیجده» که عادل فردوسي‌پور به مناسبت برگزاري جام جهاني روي آنتن برد، اختلاف نظرها شکل گرفت؛ اختلاف اصلي بر سر دعوت از میهمانان برنامه بود که يکي‌يکي حذف شدند. البته اختلاف نظرها فقط مربوط به حذف میهمانان نبود؛ چون حذف تعداد زيادي از آيتم‌هاي از پيش تهيه‌شده نیز مزيد بر علت شد تا دخالت‌هاي فروغي در کار عادل فردوسي‌پور خودنمايي بيشتري داشته باشد. جرقه اختلاف‌ها همان‌جا بود.
شرکت توسکا
بسياري اين‌طور تصور مي‌کردند که اختلاف نظر فروغي با عادل فردوسي‌پور فقط محلي براي قدرت‌نمايي دو طرف است؛ فروغي که زمان پخش اولين برنامه 90، 11 سالش بود، مي‌خواست هرطور شده به عادل بفهماند رئيس کيست و در سوي مقابل، عادل هم که پشتش به هواداران بي‌شمار برنامه‌اش گرم بود، نمي‌خواست جلوي فروغي يک «بله‌قربان‌گوي» تمام باشد. اين‌طور در رسانه‌ها بازتاب داده شده بود که اختلاف نظر اين دو فقط بر سر آيتم‌هاي برنامه است نه چيز ديگري. در اين ميان بايد به يک مورد ديگر که کمتر به آن پرداخته شده و دست بر قضا آتشي بر کينه‌ورزي دو طرف است نیز اشاره شود؛ ماجرا مربوط به شرکت توسکاست که کل برنامه‌هاي تبليغاتي سيما را مديريت مي‌کند. برنامه «روبيکا» که اسپانسر اصلي برنامه‌هاي ورزشي و سرگرمي سيما هم است، زيرمجموعه همين همکاري با توسکا محسوب مي‌شود. ماجرا از اين قرار است که از عادل فردوسي‌پور مي‌خواهند به تبليغ اين «اپ» در برنامه‌اش بپردازد و عادل هم که علاقه زيادي به معرفي اين برنامه نداشت از انجام اين فرمان سر باز مي‌زند. به اعتقاد او، معرفي مداوم اسپانسر در برنامه‌اي که آيتم‌هايش با مديريت خودش طراحي شده، چندان سنخيتي ندارد. اين موضوع آتش اختلافات فروغي، مسئولان شبکه سه و البته عادل فردوسي‌پور را شعله‌ور مي‌کند؛ آتشي که در ادامه ابتدا دامان برنامه 90 و سپس دامان خود علي فروغي را هم گرفت.

دخالت‌ها در برنامه 90
با پايان رقابت‌هاي جام جهاني و شروع فصل فوتبال داخلي، اختلاف‌ نظرها به برنامه 90 کشيده شد؛ از جنجال‌ها بر سر میهمان‌هاي برنامه گرفته تا پخش‌نشدن آيتم‌هاي متعددي که هربار برنامه را با يک خلأ و شوک روبه‌رو مي‌کرد. مهم‌ترين موضوع مربوط به ممانعت براي پخش فساد در فوتبال ليگ يک بود که مديريت سيما اصرار عجيبي براي پخش‌نکردن آن در برنامه 90 داشت. البته نه اينکه برنامه 90 پيش‌تر اسير قيچي سانسور نشده باشد، ولي در اين بازه زماني و پس از حضور فروغي به طرز عجيبي بايدها و نبايد‌ها افزايش يافت. اين اختلاف نظرها هرچند جزئي وجود داشت تا اينکه بالاخره اوج آن مشخص شد؛ ماجرا مربوط به بازي انگليس اسپانيا در رقابت‌هاي ليگ ملت‌هاي اروپا بود که در شب پخش برنامه 90 رقم خورد؛ جايي که مديريت شبکه سه در اتفاقي عجيب و در حالي که اين بازي را مي‌شد شبکه ورزش پخش کند، تصميم گرفت آن را به‌جاي برنامه 90 روي آنتن ببرد تا مثلا به عادل فردوسي‌پور بفهماند قدرت دست کيست! پس از اين تصميم، فردوسي‌پور در گفت‌وگويي اعلام کرد او در کنار بقيه بچه‌هاي 90 آماده پخش برنامه بوده‌اند، ولي تصميم مديريت بوده که به‌جاي برنامه 90، مسابقه فوتبال پخش شود. به دلیل همان مصاحبه برنامه 90 از سوي علي فروغي يک هفته ديگر هم تحريم شد تا دوباره روي آنتن نرود. هفته بعد از آن هم که به مناسبت اربعين برنامه 90 پخش نشد تا براي اولين‌بار در دهه اخير برنامه عادل فردوسي‌پور در اوج رقابت‌هاي ليگ برتر، سه هفته روي آنتن شبکه 3 سيما نرود.

تهيه‌کننده‌اي به نام هاشمي
پروژه حذف عادل فردوسي‌پور و برنامه 90 تصميمي نبود که يک‌ شبه گرفته شود، چون به نظر مي‌رسد علي فروغي در کنار ديگر برنامه‌سازان شبکه سه در بازه زماني چند ماهه تصميم گرفتند با سناريويي پيچيده برنامه 90 را کم‌رنگ کنند. ماجرا مربوط به برنامه «فوتبال برتر» به تهيه‌کنندگي مهدي هاشمي است؛ يکي از تهيه‌کننده‌هاي محبوب مسئولان شبکه سه. هاشمي که ابتداي فصل فوتبالي تصميم به ساختن چنين برنامه‌اي مي‌گيرد، سراغ محمدحسين ميثاقي مي‌رود تا او را از تيم عادل فردوسي‌پور جدا کند و به‌عنوان مجري وارد اين برنامه کند. ميثاقي هم از خدا خواسته اين فرصت را بهترين فرصت ممکن دانست تا از زير سايه عادل فردوسي‌پور، رفيق و يار غارش بيرون بيايد. محمدحسين ميثاقي که دست بالا در برنامه 90 نقش يک گزارشگر ميداني را داشت، يک‌باره به‌عنوان مجري برنامه فوتبال برتر مطرح شد تا رفته‌رفته شايعات نشستن او به‌جاي عادل فردوسي‌پور مطرح شود؛ به‌ويژه اينکه ميثاقي هنگام جدايي‌اش از برنامه 90، چند نفر ديگر از تيم 90 را هم با خود به فوتبال برتر مي‌برد تا دستش در ساختن آيتم‌ها چندان کوتاه نماند. نکته‌اي که البته براي بسياري هنوز به‌عنوان سؤال مطرح است، اسپانسر برنامه فوتبال برتر است؛ چون عده‌اي اعتقاد دارند اسپانسر اين برنامه را خود هاشمي آورده است، ولي عده‌اي ديگر مي‌گويند اسپانسر را محمدحسين ميثاقي آورده تا خودش در کنار اين اسپانسر آماده شود تا رقيب عادل فردوسي‌پور شوند. هرچند البته براي روايت دوم سندی قطعي در دست نيست. در اين ميان خود ميثاقي هم خيلي خوب مي‌دانست قرار است در چند ماه آينده اتفاقات جديدي رخ دهد. در بين اعضاي برنامه فوتبال برتر که محمدحسين ميثاقي اجرايش را بر عهده گرفته، مطرح شده بود که قرار است اين برنامه جايگزيني براي برنامه 90 باشد و رفيق قديمي عادل هم در تلاشي بيخود مي‌خواست وانمود کند چنين شايعاتي بي‌پايه است.

ناموفق مثل آسيا 2019
هاشمي تهيه‌کننده که می‌کوشید برنامه‌هايش در شبکه سه را قوي‌تر و بيشتر کند، برنامه جام ملت‌ها را گرفت و اجرايش را به دست مجري موردعلاقه‌اش يعني محمدحسين ميثاقي داد؛ با وجود اينکه به نظر مي‌رسيد اجراي اين برنامه به عادل فردوسي‌پور سپرده شود، ولي عادل از شبکه سه کنار گذاشته شد تا فقط گزارش يکي، دو بازي از جام ملت‌ها سهمش باشد و بقيه آيتم‌ها را ميثاقي و دوستان بر عهده گرفتند. هاشمي در سر داشت تا همان برنامه‌اي را که عادل فردوسي‌پور براي جام جهاني داشت، اين‌بار با ميثاقي و براي جام ملت‌ها اجرا کند تا اين‌طور القا کنند که مي‌شود بدون عادل فردوسي‌پور هم تورنمنت‌هاي بزرگ‌تر را اداره و پخش کرد. البته محتواي نه چندان جذاب اين برنامه و اجراي نه چندان پخته مجري آن نشان داد که سهم برنامه و عواملش نمره‌اي منفي بيش نيست.

فساد در نظرسنجي
پروژه حذف عادل فردوسي‌پور و برنامه 90 همان‌طور‌که در بالا عنوان شد با سناريويي از پيش تعيين‌شده رقم خورد؛ مسئولان شبکه سه که پيش‌تر با دخالت‌هايشان در پخش آيتم‌هاي برنامه 90 و البته کم‌رنگ‌کردن حضور فردوسي‌پور در شبکه تلاش کرده بودند عادل و برنامه‌اش را ناديده بگيرند، سعي کردند در اواخر سال گذشته آخرين ضربه را هم به اين برنامه و البته مجري‌اش بزنند. ماجرا مربوط به نظرسنجي برترين‌هاي شبکه سه بود؛ هم برترين برنامه و هم برترين مجري. اينجا بود که دوباره نفوذ مديريت شبکه سه و در رأس آنها علي فروغي به چشم آمد. ازآنجاکه طبق روال مسئولان هر شبکه خودشان برنامه و مجريان برتر را براي حضور در جشنواره و انتخاب مردمي کانديدا مي‌کنند، اين‌بار عادل فردوسي‌پور را از دور خارج کردند؛ عادل که هر ساله به‌عنوان يکي از مجريان برتر معرفي مي‌شد، اين‌بار حتي نامش در بين مجريان هم نبود. استدلال مسئولان شبکه سه اين بود که 90 به‌خاطر مجري‌اش شناخته‌شده است، پس دليلي ندارد که هم مجري و هم برنامه معرفي شود. اين استدلال در شرايطي درباره عادل مطرح شد که مثلا درباره احسان عليخاني و برنامه‌اش اجرا نشد و آنها در هر دو بخش مجري و برنامه معرفي شدند. اين‌طور شد که فقط برنامه 90 به‌عنوان يکي از برنامه‌هاي برتر راهي نظرسنجي شد. البته اين موضوع هم از قبل حساب شده بود چون در سال‌هاي گذشته که نظرسنجي برگزار مي‌شد، برنامه 90 معمولا پشت سر برنامه‌هاي خندوانه يا مثلا دورهمي به‌عنوان دومين برنامه برتر شناخته مي‌شد و اين عادل فردوسي‌پور بود که عنوان برترين مجري را از آنِ خودش مي‌کرد.
به اين موضوع بايد برنامه نظرسنجي را هم اضافه کرد؛ يکي از راه‌ها براي رأي‌دادن که همان ستاره مربع‌هاي معروف بود، اما راه ديگر همان برنامه روبيکا بود که عادل پيش‌تر نشان داده بود علاقه‌اي به معرفي آن در برنامه‌هاي تحت نظارتش ندارد. اتفاقا از طريق همين برنامه روبيکا بود که به ناگاه آن اتفاق صورت گرفت و برنامه برنده‌باش محمدرضا گلزار از برنامه 90 پيشي گرفت! وقتي آن حادثه به بار آمد، پاي وزير ارتباطات هم به ميان کشيده شد تا او برخلاف ادعاي مسئولان ذي‌ربط نه از هک بلکه از دستکاري در آراي مأخوذه حرف بزند. سرانجام تقلب‌هاي صورت‌گرفته پاک و برنامه 90 که غالبا به عنوان دومين يا سومين برنامه انتخاب مي‌شد، اين‌بار از سوي مردم به عنوان برترين برنامه معرفي شد. يک شکست بزرگ براي علي فروغي و تيم سناريونويسش که فکرش را نمي‌کردند با کارهايي که کرده بودند به محبوبيت بيشتر برنامه 90 دامن زده باشند.
سخنراني عادل
شکست علي فروغي مقابل عادل فردوسي‌پور و برنامه 90 فقط مربوط به همين بخش نطرسنجي جشنواره سيما نشد، چون عادل فردوسي‌پور نه تنها جايزه انتخاب مردمي را به دست آورد، بلکه جايزه انتخاب هيئت داوري صداوسيما را که از قديمي‌هاي سازمان بودند هم نصيب خودش کرد تا علي فروغي در يک شب دوباره طعم شکست را بچشد. اين جايزه دوم نشان مي‌داد که برنامه 90 و عادل فردوسي‌پور همچنان محبوب صداوسيمايي‌ها است و فقط در اين ميان عده‌اي قليل از مديران شبکه سه که با هدف حذف عادل پا به ميدان گذاشته بودند، نمي‌خواستند عادل نفوذ زيادي داشته باشد. بعد از اعطاي اين جايزه‌ها بود که عادل فردوسي‌پور سخنراني انتقادي را ايراد کرد و از سختي‌هايي گفت که در شبکه سه عليه او صورت گرفته است. شعف عادل از حمايت‌هاي مردمي از يک‌سو و در‌هم‌رفتن صورت علي فروغي از سوي ديگر نشان مي‌داد که مدير جوان شبکه سه که شکست را تاب نياورده است، درپي انتقام‌‌گرفتن از عادل فردوسي‌پور است.

حرکت خزنده ميثاقي و دوستان
کمي پيش از علني‌شدن اختلاف علي فروغي و عادل فردوسي‌پور در بين تيم برنامه‌ساز «فوتبال برتر» که محمدحسين ميثاقي اجراي آن را به عهده داشت، شايعه مطرح شده بود که قرار است از اين به بعد مدت برنامه طولاني‌تر شود؛ به اين معني که مثلا در همان شب پخش بازي‌ها يا يک شب ديگر، برنامه دوباره پخش شود تا کار کارشناسي و داوري بازي‌هاي برگزار‌شده در ليگ هم در همين برنامه فوتبال برتر روي آنتن برود! اين پيشنهاد و شايعه درست به معناي موازي‌کاري با برنامه 90 بود. طبق قانوني در بين برنامه سازهاي يک‌ شبکه، يک گروه برنامه‌ساز نبايد برنامه‌اي موازي با برنامه ديگر بسازد. داستاني که ميثاقي و دوستانش به دنبال آن بودند دقيقا مطرح‌کردن موضوعاتي بود که قرار بود در برنامه‌اي مثل 90 پخش شود؛ همان بحث کارشناسي بازي‌ها، مصاحبه و کارشناسي داوري آن.
اين موضوع از قبل به صورت مخفيانه به گوش عوامل برنامه فوتبال برتر رسانده شده بود. البته برايش يارگيري هم شده بود و با تعدادي از خبرنگاران ورزشي هم تماس گرفته بودند تا براي برنامه فوتبال برتر با چنين محتوايي مطلب تهيه کنند. اين موضوع چراغ خاموش ازسوی ميثاقي و تهيه‌کننده برنامه برتر پيگيري شد تا نوبت به آخرين برنامه 90 در اسفند رسيد. در شرايطي که آيتم‌هاي اين برنامه ساخته و عواملش منتظر روي آنتن رفتن برنامه بودند به ناگاه خبري از سوي مسئولان شبکه سه منتشر شد که قرار است از سال آينده برنامه 90 با عوامل جديد روي آنتن برود و ديگر خبري هم از عادل و دوستانش نخواهد بود. البته در کنار اين موضوع پيشنهادي عجيب هم براي عادل فردوسي‌پور از سوي مسئولان مربوطه مطرح شد که آن هم قائم مقامي شبکه ورزش بود؛ پيشنهادي که خيلي سريع ازسوی عادل رد شد تا نشان دهد او همچنان دل در گروي 90 خودش دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 17 فروردین 98، شماره: 3395


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین