پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
در تقابل میان مدیریت لیبرالی و جهادی باید به نتایج چنین مدیریت هایی توجه کرد، این که در تاریخ حوادث و بحران هایی که در ایران رخ داده است کدام یک موفق تر بوده اند؟ لیبرال ها با نگاه منفعت طلبانه یا جهادگران با نگاه خدمت به مردم.
شعارسال: بارندگی ها ی شدیدی که چند روز قبل از عید آغاز شده بود، موجب شد 25 استان از کشور در آغازین روزهای سال جدید درگیر آب های خروشانی به نام سیل شوند؛ کارزاری که آزمونی برای مدیران در روزهای اول سال 98 به حساب می آمد.

همراه با سیل، طوفانی هم در توییتر به پا شد؛ هشتک " #استاندار_گلستان" بود که یکی پس از دیگری نوشته می شد. با گذشت چند روز از سیل گلستان اما خبری از استاندار نبود، اگر چه #باز_هم_بسیج، ارتش، سپاه و هلال احمر بود که در میدان مدیریت و کمک به حادثه دیدگان حضور داشتند.

نبود استاندار گلستان از سویی و نبود رئیس جمهور از سویی دیگر موجب اعتراض و عکس العمل های مردم نسبت به این نوع از مدیریت شد.

اعتراضات مردم علاوه در فضای واقعی در فضای مجازی نیز شنیده می شد، از جمله آن که در توئیتر نوشته شد:

اوج تدبیر دولت لیبرال ها کمک به سیل زدگان است که حسام خان، در توئیتر رپرتاژ خبری می رود و تشتک #سیل_گلستان_مازندران ترند می کند… رئیس دولت هم کماکان در قشم عشق و حال می کند.

تفاوت نیروهای لیبرال با نیروهای جهادی در مواقع بحرانی به این شکل هست که #مسئولین به سرعت از کانون خطر فاصله گرفته و به جزیره قشم و حتی خارج از کشور سفر می کنند؛ ولی نیروهای #داوطلب از اقصی نقاط کشور برای کمک به شمت منطقه آسیب دیده مس شتابند چه زلزله کرمانشاه و چه سیل گلستان

البته کشور پیش از این نیز شاهد مدیریت لیبرالی از سوی اصلاح طلبان بوده است. در دی ماه سال ۸۲ و دقیقا دو هفته پس از زلزله بم ، مجلس ششم رسما زنگ تحصن را زد. حتی نماینده بم هم متحصن شد این در حالی بود که ۳۰هزار کشته و ۲۰۰هزار زخمی و آواره ارمغان این زلزله بود اما تحصن ها در اعتراض به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان و نگرانی برای انتخابات مجلس هفتم بود.

رئیس جمهور وقت هم به مجلس پیام داد که «باهم می‌مانیم و باهم می‌رویم» به نظر می رسد از دید لیبرال ها زمانی شرایط بحرانی است که منافعشان به خطر افتد از این رو نگرانی منافع لیبرال ها بیش از جان مردم در اولویت است.

کم کاری‌های اخیر توسط دولت آن هم در مدیریت سیل بخاطر نگاه لیبرالی است

جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار آرمان کرمان در رابطه با نحوه ی مدیریت بحران سیل در کشور می گوید: مدیریت سیل در کشور انگیزه ی جهادی میخواهد، لذا کسانی پا به عرصه ی مدیریت گذاشتند که چنین دیدگاهی دارند.

قناد باشی در ادامه به دو مدیریت جهادی و لیبرالی اشاره می کند، و معتقد است کم کاری‌های اخیر توسط دولت آن هم در مدیریت سیل بخاطر نگاه لیبرالی برخی مسئولین به این قضیه است چرا که لیبرال ها تنها با انگیزه ی سود طلبی اقدام به کار می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که لیبرال ها هر جا سودی باشد به آنجا گرایش میابند.

احمد حمزه یکی از نمایندگان مجلس و عضو فراکسیون امید اما می گوید: در مدیریت سیل کم کاری توسط دولت رخ نداده است چرا که وزرای کابینه از همان روزهای اول در مناطق سیل زده حضور داشته اند و کاری که باید انجام می دادند را انجام داده اند.

او تاکید دارد که در مدیریت سیل الزامی بر حضور رئیس جمهور در مناطق حادثه دیده نبود چرا که تنها نظارت او کافی است.

این در حالی است که در فضای مجازی کلیپ های متعددی از اعتراضات مردم نسبت به عدم رسیدگی مسئولین دولتی و کم توجهی آنان به شرایط سیل زدگان درحال انتشار است.

مدیریت لیبرالی نمایشی و فرمایشی است

محمود بابایی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما نحوه ی مدیریت بحران سیل در روزهای اخیر توسط دولت را ناشی از تفکرات لیبرالی می داند.

بابایی می‌گوید: نقطه اختلاف بین مدیریت جهادی و لیبرالی در تعریف مدیریت نیست چرا که در هر نوع از این دو مدیریت اعتقاد به برنامه ریزی، سازماندهی و رهبری وجود دارد. به واقع در مدیریت جهادی، مدیر خود در صحنه ی عملیات است، خودش را خط مقدم قرار می دهد و مدیریت میکند ، نه آنکه در فضایی خارج از فضای عملیاتی حضور داشته باشد.

این کارشناس سیاسی مدیریت لیبرالی را یک مدیریت آکواریومی خواند که درآن تصمیم‌ها در اتاق های بسته شیشه ای و با اطلاعات مکانیزه شده صورت میگیرد، اطلاعاتی که با واقعیات فاصله دارد.

بابایی در ادامه تاکید می کند که شکل مدیریت لیبرالی نمایشی و فرمایشی است در حالیکه حضور مدیر جهادی موثر و بدون تکلف است او می گوید مدیریت جهادی را در زلزله ی کرمانشاه و نحوه ی حضور رهبری برای مدیریت مساله را به وضوح می توان دید.

در تقابل میان مدیریت لیبرالی و جهادی باید به نتایج چنین مدیریت هایی توجه کرد، این که در تاریخ حوادث و بحران هایی که در ایران رخ داده است کدام یک موفق تر بوده اند؟ لیبرال ها با نگاه منفعت طلبانه یا جهادگران با نگاه خدمت به مردم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 18 فروردین 1398 ، کدخبر: 1473658 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین