پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
رئیس ستاد برگزاری سی‌ و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به پرسش‌هایی در رابطه با این رویداد مهم قرآنی پاسخ داد و از تأثیر این مسابقات در سطح منطقه، اهداف برگزاری مسابقات قرآنی، چگونه می‌توانیم از برگزاری این مسابقات به عنوان محرکی برای به حرکت درآوردن برنامه‌ها و فهم قرآنی در کشور استفاده کنیم و… سخن گفت.
شعار سال : رئیس ستاد برگزاری سی‌ و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به پرسش‌هایی در رابطه با این رویداد مهم قرآنی پاسخ داد و از تأثیر این مسابقات در سطح منطقه، اهداف برگزاری مسابقات قرآنی، چگونه می‌توانیم از برگزاری این مسابقات به عنوان محرکی برای به حرکت درآوردن برنامه‌ها و فهم قرآنی در کشور استفاده کنیم و… سخن گفت.

چگونه می‌توانیم سبک زندگی قرآنی را ترویج بدهیم؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مصطفی حسینی با در آستانه برگزاری این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به پرسش‌های در رابطه با این رویداد مهم قرآنی پاسخ داد.

وی ابتدا با ارائه نکاتی از کلیات برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کری، اظهار کرد امسال تغییراتی در سبک برگزاری مسابقات اعمال شده است و روش گزینش ما در مرحله مقدماتی یک روش بازی بوده است و اکنون این روش در برخی از کشورهای دیگر هم انجام می‌شود. در گذشته بنا به دعوت‌نامه‌ای که برای برخی از کشورها ارسال می‌کردیم در هر کشور بنا به دلایلی در هر کدام از رشته‌ها یک نفر را به عنوان نماینده معرفی می‌کردند و همین امر باعث شده بود آن کیفیتی که به دنبال آن بودیم دیده نشود.

رئیس ستاد برگزاری سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با طرح این مطلب که آن ساختاری که در مسابقات قرآنی در کشور ما وجود دارد در سایر کشورها نیست گفت: ما برای معرفی یک قاری به سایر کشورهای اسلامی مثل الجزایر، ترکیه و … قاریان قرآنی را اعزام می‌کنیم که در مسابقات شهرستانی، استانی و پس از آن در مرحله کشوری حضور داشته‌اند و به اردوها اعزام شده‌اند. اما این ساختار معمول کشورهای اسلامی نیست و پس از ارسال دعوت‌نامه به انتخاب خود یک نفر را اعزام می‌کنند. امسال بر اساس تصمیم ستاد عالی مسابقات مکاتبه‌ای با کشورهای اسلامی داشتیم و درخواست کردیم که افراد بیشتری را معرفی کنند و آثاری در بخش حفظ و قرائت برای ما ارسال کنند.

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران یک مراسمی متشکل از اجزای مختلف است و ۱۲ همایش پژوهش‌های قرآنی را در بر می‌گیرد

حسینی گفت: افرادی که در بخش قرائت و حفظ کل آثاری را ارسال کردند از طریق سامانه‌ای که برای آنها طراحی شده بود سوالاتی را مطرح کردیم و به آنچه که می‌خواستیم رسیدیم. حدود ۶۵۰ اثر از ۸۳ کشور به دبیرخانه برگزاری مسابقات قرآنی ارسال شد. در بخش بانوان، آقایان، طلاب علوم دینی، دانش‌آموزان و نابینایان آثار مورد داوری قرار گرفت و در نتیجه افرادی که در مرحله نیمه نهایی هستند منتخبین این رشته‌ها محسوب می‌شوند. از این جهت گزینش بهتری صورت گرفت و افراد بهتری در مسابقات حضور دارند. یکی از مسائل مورد توجه هر ساله این بود که مخاطبانی که در سالن می‌نشینند توقع تلاوت جذاب را دارند. خوشبختانه با این روش ما می‌توانیم یک جریان تأثیر گذار و تلاوت شایسته را شاهد باشیم؛ این تفاوت جدی است که در مسابقات امسال رخ داده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: این چند روز برگزاری صرفاً برای فینال مسابقات است و سالهای گذشته مرحله نهایی و نیمه نهایی در سالن بود اما امسال فقط فینال در مصلی برگزار می‌شود و حتی مرحله نیمه نهایی در هتل اسکان شرکت کنندگان صورت می‌گیرد. در روز ۲۰ فروردین در سه شیفت کاری مرحله نیمه نهایی را داریم. افرادی که به مرحله نهایی راه پیدا کنند از بعد از ظهر ۲۱ فروردین در مصلی رقابت خود را آغاز می‌کنند. مسابقات دانش آموزان دختر و خانم‌ها در هتل هما و مسابقات طلاب نیز در شهر قم برگزار خواهد شد.

حسینی ادامه داد: همچون سایر ادوار در کنار سی‌وششمین دوره مسابقات آقایان، سومین دوره مسابقات طلاب، ششمین دوره مسابقات دانش‌آموزی، سومین دوره مسابقات بانوان و چهارمین دوره مسابقات نابینایان برگزار می‌شود. مسابقات بین‌المللی قرآن ایران یک مراسمی متشکل از اجزای مختلف است و ۱۲ همایش پژوهش‌های قرآنی را در بر می‌گیرد. طبعاً آثار پژوهشی یک دبیرخانه مستقل دارد و حدود ۶۵۰ اثر در رشته‌های مختلف به این دبیرخانه ارسال شده است. دبیرخانه در بخش پژوهشی هم فعال است. امسال بنا به سخت گیری‌هایی که داشته‌ایم آمار کشورهای شرکت کننده به ۸۳ کشور رسیده است.

وی یادآور شد: سیاست‌های برخی کشورها که به دنبال این هستند که ما را به انزوا ببرند به برکت برگزاری این مسابقات آنها به سایه رانده شده‌اند؛ نه در بعد میهمان‌های ویژه بخش داوران و نه در بعد میهمان‌های ویژه شرکت کنندگان اثری منفی از اقدامات آنها نداریم. در برخی از زمینه‌ها وضعیت نسبت به چند سال گذشته بهتر شده است و شاهد این هستیم که برخی از کشورهایی که تحت تأثیر برخی از کشورهایی همچون عرستان سعودی و … بوده‌اند و داوران یا نمایندگان ما را به مسابقات دعوت نمی‌کردند به رویه عادی خود برگشته‌اند و نماینده جمهوری اسلامی ایران را نیز دعوت می‌کنند که این امر حاکی از آن است این کشورها خودشان به نوعی به انزوا کشیده شده‌اند و از صحنه مسابقات حذف شده‌اند. کشور عربستان چند سالی است که نماینده اعزام نمی‌کند.
ارزش‌های قرآنی را به گفتمان تبدیل کنیم
باید برای تغییر مسابقات فکری کنیم تا این مسابقات در یک سطح مسابقات فوق حرفه‌ای برگزار شود

رئیس ستاد برگزاری سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ادامه با اشاره به پرورش استعدادهای قرآنی و ب بیان اینکه مسابقات قرآنی در کشور ما یک رویداد ویژه و بسیار اصیل قلمداد می‌شود گفت: برگزاری این مسابقات و تأثیری که در اوایل انقلاب به فضای قرآنی کشور بخشیده تأثیر عجیبی است. این مسابقات در بین قرآنیان رقابت، هیجان و شور و اشتیاق زایدالوصفی را به وجود می‌آورد. تا پیش از اینکه این مسابقات در کشور آغاز شود در برخی از کشورها که امروز بیشترین رتبه را در فضای قرآنی کسب کرده‌ایم در سالهای اول انقلاب حتی شرکت کننده نداشتیم و برخی از سال‌ها مسابقات بدون نماینده ایران در برخی از رشته‌ها برگزار شده است حتی یک حافظ کل قرآن نیز نداشتیم. در سال ۶۳ خانم ام الافخر علامه به نمایندگی از ایران در رشته حفظ کل رتبه اول را کسب کرد. در دهه ۷۰ استاد برجسته‌ای همچون استاد شهریار پرهیزگار حافظ کل قرآن کریم و نماینده ایران در این مسابقات شرکت کرد. این مسابقات موتور محرکی برای به حرکت درآوردن برنامه‌های قرآنی و فضای قرآنی کشور است و بهانه‌ای برای حضور قاریان مصری همچون استاد غلوش، استاد شحات و… است که به بهانه این مسابقات در جمهوری اسلامی ایران به عنوان داور و یا میهمان ویژه حضور پیدا کرده‌اند. اوج فعالیت‌های قرآنی و محافل گرم و جذاب این مسابقات در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شکل گرفت.

حسینی ادامه داد: امروز ضمن اینکه این مسابقات به یک جریان و رویه‌ای تبدیل شده است که هر سال دقیق‌تر از سالهای گذشته برگزار می‌شود در عین حال قدری از استقبال آن کاسته شده است و دلیل آن تغییر ذائقه در رویدادهای مشابه است. اگر در رویدادهای فرهنگی و سینما همچون فیلم فجر و یا مسابقات ورزشی از عنصر رسانه بهره برده می‌شود، ما هم باید در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز از عنصر رسانه بهره ببریم. در دهه ۶۰ بهره‌گیری از عنصر رسانه کاملاً سنتی بود اما رفته رفته از ابعاد هنر و رسانه برای تقویت و تبدیل مسابقات قرآنی به عنوان یک جریان بهره برده‌ایم. چند سالی است که در شهر تهران کمپین بزرگ تبلیغاتی شعار مسابقات «یک کتاب، یک امت» شکل گرفته است و صدها سازه تبلیغاتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال است. این تفاوت بسیار مشهود است اما باید جنس کار رسانه‌ای‌تر شود. باید برای تغییر مسابقات فکری کنیم تا این مسابقات در یک سطح مسابقات فوق حرفه‌ای برگزار شود و از این طریق عموم مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. ما امروز در کشور مسابقات قرآنی الاسراء را در شبکه قرآن و معارف سیما داریم که در آن قهرمانان قرآنی فرازهای برجسته قرآن را با تقلید از اساتید مشهور مصری ارائه می‌دهند و برای آحاد مردم این شکل از برگزاری مسابقات دیدنی‌تر از یک مسابقه‌ای است که فردی بخواهد صوت و قرائت ارائه بدهد. چرا که حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اوج و فرود یک تلاوت زمان می‌برد و این امر از حوصله برخی از افراد خارج است. اما در مسابقه‌ای که افراد تند و سریع تلاوت می‌کنند مخاطب راحت‌تر می‌تواند ارتباط برقرار کنند. برگزاری این مسابقات حرفه‌ای می‌تواند در مخاطبان بیشتری اثرگذار باشد.

وی در ادامه با طرح این ایده که باید در بعد فنی تنوع و پردازش بیشتری به حاشیه‌ها مسابقات قرآنی داشته باشیم تا شیرینی این مسابقات بیشتر به چشم مخاطب بیایید اظهار کرد: امروز شاهد این هستیم که در فوتبال و سینما بعضاً در مواردی گاهی حاشیه‌ها جذابیت بیشتری از متن دارند. باید این اتفاق رخ بدهد و با زندگی شخصی که از کشور دیگری آمده است آشنا شویم چرا که گاهی اگر با حاشیه‌ها آشنا شویم و مخاطب بداند که این فرد در کشور خود چه شخصیت و جایگاهی دارد آگاهانه‌تر می‌توانیم با او ارتباط برقرار کنیم. بخشی از این حاشیه‌نگاری‌ها و پرداختن به زندگی نامه قرآنی‌ها در این دوره از مسابقات شکل می‌دهد.
ارزش‌های قرآنی را به گفتمان تبدیل کنیم
ما زمانی می‌توانیم منادی تغییر سبک زندگی به سمت سبک زندگی قرآنی باشیم که مراکز تعلیم و تربیت ما همچون حوزه و دانشگاه به معنی واقعی کلمه از قرآن بهره‌مند باشند و افرادی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند بر اساس یک چارچوب قرآنی تربیت شوند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که شعار" یک کتاب یک امت" تا چه اندازه می‌تواند منادی وحدت باشد و باید چه کنیم که با توجه به ناهنجاری‌های اجتماعی قرآن بیشتر در متن زندگی ما باشد گفت: یکی از کارهای اساسی پیش روی ما این است که در مراکز تولید علم در جهت کاهش ناهنجاری‌ها باید از مفاهیم قرآنی بهره ببریم و به مخاطب برسانیم که چگونه می‌تواند با استفاده از مفاهیم قرآنی ناهنجاری‌های اجتماعی را کاهش بدهد. متأسفانه حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما بهره کافی را از قرآن ندارند. در وهله اول توقع از حوزه‌های علمیه است که از مبنای قرآنی برای امور تربیتی تبلیغی و ترویجی استفاده کنند. این در حالی است که آن‌قدری که باید، حضور قرآن در حوزه‌های علمیه لمس نمی‌شود و به همان قدر نیز در دانشگاه‌ها. اگر امروز هم در دانشگاه‌ها به حوزه قرآنی می‌پردازیم بخش اعظم آن درباره بحث علوم و اصطلاحات قرآنی است و این موضوع تغییراتی در سبک زندگی مردم نخواهد داشت. ما زمانی می‌توانیم منادی تغییر سبک زندگی به سمت سبک زندگی قرآنی باشیم که مراکز تعلیم و تربیت ما همچون حوزه و دانشگاه به معنی واقعی کلمه از قرآن بهره‌مند باشند و افرادی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند بر اساس یک چارچوب قرآنی تربیت شوند. آن هم در رشته‌های مختلف نه فقط در رشته‌های اعتقادی.

حسینی در ادامه با ارائه نمونه‌های از فعالیت‌های عملی قرآن در کشورهای اسلامی گفت: در جهان اسلام نمونه‌هایی از این موضوع را داریم. مثلاً در دانشگاه الازهر مصر حتی اگر فردی بخواهد در رشته غیر از علوم انسانی تحصیل کند باید حفظ و مفاهیم قرآنی را بداند، شرط ورود برای برخی از رشته‌ها حفظ کل قرآن کریم و برای سایر رشته‌هایی مثل تجربی حفظ بخش اعظمی از قرآن کریم است. حتی فردی که می‌خواهد در زیست و شیمی کار کند با نگاه تولیدی باید کار کند و حاصل مطالعات و مکاشفات او بسیار متفاوت با کسی است که نگاه سکولار دارد. ما وقتی در خود حوزه‌های علمیه وارد می‌شویم و برخی از مباحث فقهی و عقیدتی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که مجرد از اندیشه‌های قرآنی است. خروجی حوزه و دانشگاه ما مدیران آینده کشور هستند که در وزارت علوم و سایر مجموعه‌ها کار تعلیم و تربیت را بر عهده دارند. آنها باید سبک زندگی قرآنی را فرا بگیرند تا بتوانند در زندگی آیندگان آن را ساری و جاری کنند.

بهره امروز ما از قرآن در آموزش و پرورش و دانشگاه نهایتاً آشنایی با الفاظ قرآنی و بخش‌های کمی از معارف قرآن است

وی گفت: امروز دانش آموختگان ما که در رسانه‌ها قرار می‌گیرند و در آموزش و پرورش هستند چون تربیت آنها قرآنی نبوده از باب؛ "ذات نیافته از هستی بخش کی می‌تواند که بود هستی بخش" نمی‌تواند بهره درستی از مفاهیم قرآنی داشته باشد. بهره امروز ما از قرآن در آموزش و پرورش و دانشگاه نهایتاً آشنایی با الفاظ قرآنی و بخش‌های کمی از معارف قرآن است. هنوز فرهنگ حاکمیت قرآن در نظام‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما به منصه ظهور نرسیده است. نه سیاست‌مداران خیلی خودشان را ملزم می‌دانند بر مبنای قرآن عمل کنند نه سایر کارگزاران؛ عقب ماندگی مفاهیم قرآنی را داریم. تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی و خیلی از موارد و مشکلاتی که در کشور وجود دارد به دلیل مراعات نکردن مفاهیم قرآنی است. اقدامات خود ما و کاستی‌هایی که باعث شده از مفاهیم قرآن دور بمانیم و در حق همسایه، هم کیش و هموطنان خود درست رفتار نکنیم. این سودجویی‌ها و منفعت طلبی‌ها ناشی از دوری از معارف قرآنی است و این رفتار منجر به این شده است که یک عقب افتادگی فرهنگی در کشور داشته باشیم. قرآن متعالی‌ترین فرهنگ را برای ما به ارمغان می‌آورد. اگر ارزش‌های قرآنی را بفهمیم و به گفتمان در جامعه خود تبدیل کنیم آنگاه دیگر مثال نمی‌زنیم که در فلان کشور قحطی آمد و مردم چگونه رفتار کردند. اگر سرمایه داران، بازاریان، صنعت گران، مصرف کنندگان، تولید کنندگان و.... همگی از فرهنگ متعالی قرآن در گویش، منش، سکنات و رفتار خود استفاده کنند دیگر شاهد این مشکلات عمیق نخواهیم بود.
ارزش‌های قرآنی را به گفتمان تبدیل کنیم
تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی و خیلی از موارد و مشکلاتی که در کشور وجود دارد به دلیل مراعات نکردن مفاهیم قرآنی است. اقدامات خود ما و کمبود و کاستی‌هایی که باعث شده از مفاهیم قرآن دور بمانیم و در حق همسایه، هم کیش و هموطنان خود درست رفتار نکنیم. این سودجویی‌ها و منفعت طلبی‌ها ناشی از دوری از معارف قرآنی است و این رفتار منجر به این شده است که یک عقب افتادگی فرهنگی در کشور داشته باشیم. قرآن متعالی‌ترین فرهنگ را برای ما به ارمغان می‌آورد. اگر ارزش‌های قرآنی را بفهمیم و آنها را بدانیم و تبدیل به گفتمان در جامعه خود گنیم آنگاه دیگر مثال نمی‌زنیم که در فلان کشور قحطی آمد و مردم چگونه رفتار کردند.

رئیس ستاد برگزاری سی‌و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: آنچه از مسابقات و محافل قرآنی پند می‌گیریم این است که اولین لایه‌های آشنایی و تبلیغ و ترویج قرآن کریم در جامعه رخ بدهد و این مسابقات یک مقدمه و زمینه سازی برای ایجاد تحقق و مفاهیم قرآنی در جامعه شود. قاعدتاً اکنون ما به این شعار انقلاب که شعارش حاکمیت قرآن بوده است هنوز به طور کامل نرسیده‌ایم. ما نیازمند یک منظومه از فعالیت‌های قرآنی هستیم که توسط متولیان باید به وجود بیاید. اختلال دیگری که در کشور داریم ساختارهای تکراری، موازی و متداخلی است که جلوی بسیاری از کارهای اثرگذار را گرفته است. متولیان متعددی در برنامه‌های قرآنی داریم. در بخش حاکمیتی و دولتی نمی‌توانیم یقه هیچ کسی را بگیریم و امروز کسی پاسخگوی عقب ماندگی کشور نیست. از ما به عنوان متولی برگزاری مسابقات، مطالبه می‌کنند که چرا قرآن در جامعه حاکم نیست؟ در حالی که حاکمیت قرآن بر عهده برگزار کننده دستگاهی نیست که مسابقات را برگزار می‌کند. برای حاکمیت قرآن باید در آموزش و پرورش، رسانه و دانشگاه و پس از آن در خانه و خانواده و مساجد کارهای مختلف و اثرگذار ورود کنیم. امروز گاهی دهها نهاد می‌خواهند در مسجد کار اثرگذار و فرهنگی کنند و از این طریق انرژی ما گرفته می‌شود و منابع صرف کارهای موازی می‌شود.

او ادامه داد: باید با اعتبارات و بودجه‌های فراوان صرفاً حقوق افرادی که می‌خواهند یک کار انجام بدهند و به یک نتیجه هم نمی‌رسد را بپردازیم. امروز وقت و هزینه دهها نهاد صرف کارهای موازی می‌شود. زمان آن رسیده که به جای اینکه از رویدادی مثل مسابقات قرآنی کارهای عمیق و اثرگذار بخواهیم؛ در مقام برنامه‌ریزی بتوانیم یک برنامه‌ریزی قوی و خوبی در کشور داشته باشیم.

وی گفت: قدیمی‌ترین مسابقات قرآن در جهان اسلام در کشور مالزی برگزار می‌شود که قریب به ۶۰ دوره از برگزاری این مسابقات می‌گذرد. برگزاری این مسابقات برای سایر کشورها الهام بخش بوده است و در عین حال جامعیت مسابقات جمهوری اسلامی ایران را ندارد. تنوع ما در مسابقات بسیار زیاد است و بالغ بر ۶ مسابقه بین‌المللی در بخش آقایان، بانوان، طلاب، دانش آموزان، دانشجویان و نابینایان برگزار می‌شود. همچنین مسابقاتی برای نیروهای مسلح برگزار می‌شود و با برخی از کشورها هر سال مسابقاتی را در عرصه‌ی بین‌المللی برگزار می‌کنیم. ما با کشور عمان مسابقاتی را برگزار می‌کنیم که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. همچنین در کنار برگزاری این مسابقات همایش پژوهش‌های قرآنی و هشتمین دوره تجلیل از بانوان قرآنی را داریم. نمایشگاه‌ها و نشست‌های قرآنی نیز در این دوره از مسابقات قرآنی برگزار می‌شود. در مجموع یک فصلی از رویدادهای مختلف قرآنی در این مسابقات برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این چنین تنوعی در هیچیک از مسابقات قرآنی کشورهای جهان اسلام دیده نمی‌شود. اینکه مسابقات کشور مالزی در برخی از کشورها به عنوان بزرگترین مسابقات قرآنی مطرح می‌شود ما هم تلاش کرده‌ایم که از تجربیات آنها استفاده کنیم. اما این را باید بدانیم که مسابقات ایران از سوی سایر کشورها به عنوان ام المسابقات نامیده می‌شود که جامع تمام رشته‌ها و جزئیات است و تکامل و پیشرفت بسیار زیادی را در این سال‌های اخیر داشته است؛ امیدواریم که بتوانیم مسیرهای نرفته را نیز طی کرده و این مسابقات تبدیل به یک رویداد جامع و جهانی شوند. ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی قریب به ۲۵ رتبه در دیگر کشورها کسب کرده‌ایم و این پیشرفت و موفقیت در بین کشورهای اسلامی مثال زدنی است. رتبه‌هایی که در مالزی داریم رتبه‌های اول، دوم یا سوم است. هیچیک از کشورهای اسلامی جایگاهی که ایران پس از پیروزی انقلاب پیدا کرده است را ندارند.
ارزش‌های قرآنی را به گفتمان تبدیل کنیم
نهاد مسابقات قرآن الهام بخش‌ترین کارها را برای رفع موازی کاری انجام داده است

حسینی یادآور شد: یقیناً در بحث موازی و کارهای تکراری در کشور وضعیت مناسبی را نداریم و تعاملات در فضای قرآنی باید پیش از قبل باشد. مسابقات قرآنی تلاش کرده که سردمدار رفع موازی کاری باشد و به نوبه خود تلاش کرده‌ایم که اجازه ندهیم کارهای تکراری رخ بدهد. مسابقات دانش‌آموزی که هر سال توسط آموزش و پرورش برگزار می‌شود. همچنین مسابقات نابینایان توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شد و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و طلاب و جهاد دانشگاهی در بخش مسابقات دانشجویان جداگانه فعالیت می‌کنند و ما فقط نقش حمایت‌گری را داریم. در شرایطی که در کشور ما خیلی فرهنگ کارهای هم‌افزا و متمایل و مشترک به وجود نیامده و در عین حال تلاش کرده‌ایم که یک صدا شنیده شود. برای ما هم مطلوب نبود ۶ دعوت‌نامه به وزارت اوقاف یک کشور ارسال کنیم. در عین حال تمام سختی‌ها را به جان پذیرفتیم که یک صدا منعکس شود. دستگاه‌های قرآنی کشور باید بدانند که برگزاری این مسابقات یک المپیاد قرآنی و جشنواره قرآنی است و متولی امور قرآنی سازمان اوقاف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا جهاد دانشگاهی نیست بلکه همه کارگذار هستیم. در بخش مسابقات کشوری خیلی انرژی از ما گرفته شد که مسابقات قرآنی دانش‌آموزی برای آموزش و پرورش باشد و ما صرفاً پشتیبان باشیم. یا اینکه آزمون اعطای مدرک که توسط شورای توسعه برگزار می‌شود به صورت هماهنگ برگزار شود. نهاد مسابقات قرآن الهام بخش‌ترین کارها را برای رفع موازی کاری انجام داده است؛ اگر چه هنوز کار موازی زیاد داریم. برای کشوری که منادی قرآن است اینکه بتوانیم علی رغم مصوبه شورای توسعه قرآنی بعد از سال‌ها زحمت اتحادیه قرآنی را ادغام کند و یا مجوز برای مؤسسات را یکسان کند سخت است.

حسینی با گلایه از موازی کاری‌ها گفت: وقتی در فضای قرآنی نمی‌توانیم به چنین بلوغی برسیم توقع اتحاد و انسجام و یکپارچگی از دیگر اصناف دشوار است. در عین حال ما با توجه به امکانات و اختیارات سازمان اوقاف تلاش کردیم کارهای تکراری و موازی را جمع کنیم. ما در سال‌های گذشته همایش تجلیل از بانوان قرآنی را داشتیم و زمانی که متوجه شدیم در زیرمجموعه ارشاد همایش بانوان قرآن پژوه برگزار می‌شود. ما دیگر این مسابقات را به صورت مستقل برگزار نکردیم. همچنین همایش قصه‌های قرآنی از سوی معاونت قرآن و ارشاد در کنار مسابقات آیات برگزار شد. ادعا می‌کنیم که تنها مجموعه قرآنی بوده‌ایم که تلاش کرده‌ایم موازی کاری را حذف کنیم و امیدواریم دیگر همکاران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و سایر مجموعه‌های قرآنی موازی کاری را کنار بگذارند.

وی گفت: در فضای مجازی نیز قدم به قدم جلو آمدیم نمی‌گویم ۹۰ قرآنی داریم اما قرار است با کارگردان و سناریوهایی که در نظر داریم برگزاری مسابقات در فضای مجازی به صورت بهتری دیده شود. اینکه ما فقط بخواهیم صرفاً در شبکه قرآن برنامه داشته باشیم بدیهی است که این مسابقات از دید برخی از مخاطبان پنهان می‌ماند. درصدد هستیم که با یک اطلاع رسانی و تبلیغ دقیق از طریق فضای مجازی و « tv پلاس» پوشش رسانه‌ای مناسبی را برای این دوره از مسابقات قرآنی داشته باشیم. همچنین از پیام رسان‌های مختلف نیز بهره می‌بریم تا این مسابقات را به صورت ویژه‌تری مخابره کنیم. از رسانه‌ی ملی نیز می‌خواهیم که این مسابقات را در سطح گسترده‌تری پوشش بدهند و اهتمام بیشتری به آن داشته باشند.

وی گفت: سهم قرآنی و کاربردی کردن مفاهیم قرآن، محوریت همایش‌های پژوهش قرآنی است و کاربردی کردن قرآن در زندگی جز اصولی است که به آن می‌پردازیم. به اندازه‌ی کافی به موضوع الفاظ و المان‌ها، و آرایه‌ها می‌پردازیم. قاعدتاً از همایش پژوهش‌های قرآنی این توقع می‌رود که بتوانیم مفاهیم قرآنی را در سطح جامعه پیاده کنیم. موضوعات و مقالاتی را برای این پژوهش‌ها سفارش داده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که موضوعات کاربردی و جامع باشد.

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ با حضور ۸۳ کشور برگزار می‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:18فروردین 1398،کدخبر:98011805601،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین