پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۰۰۰۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
دانشگاه که به عنوان مهد فرهنگ و علم جامعه محسوب می‌شود، علاوه بر تعلیم و آموزش دانشجویان، دغدغه‌های دیگری نیز دارد. دغدغه‌هایی از جنس تأمین منابع مالی موردنیاز برای انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان و تعالی آنان در حوزه‌های مختلف!
شعار سال: سال ۹۷، به طور میانگین دانشگاه‌های سطح یک، ۲۰ درصد بودجه خود را دریافت نکردند و دانشگاه‌های دیگر کشور نیز با همین مشکل مواجه شدند.

دانشگاه که به عنوان مهد فرهنگ و علم جامعه محسوب می‌شود، علاوه بر تعلیم و آموزش دانشجویان، دغدغه‌های دیگری نیز دارد. دغدغه‌هایی از جنس تأمین منابع مالی موردنیاز برای انجام فعالیت‌های علمی و  فرهنگی دانشجویان و تعالی آنان در حوزه‌های مختلف!

سال ۹۷ برای دانشگاه‌ها سالی پر فراز و نشیب بود. سالی که رایزنی  و حتی چانه زنی‌های وزیر علوم  با سازمان برنامه و بودجه و هیئت دولت را طلبید تا برای بودجه سال ۹۸، چاره اندیشی کنند که البته نتیجه تمام تلاش‌ها در پرداخت بودجه امسال مشخص می‌شود.

اما در روزهای پایانی سال، گفته‌های وزیر علوم حاکی از این موضوع بود که اسفندماه ۹۷ با اسفند سال‌های گذشته، تفاوت عمده‌ای دارد. تفاوتی که در میزان پرداخت بودجه رخ نشان داد.

در حالی که  طبق سنت سال‌های گذشته، روزهای پایانی اسفندماه، میزان باقی مانده از بودجه دانشگاه‌ها به حساب آنان واریز می‌شد؛ سال ۹۷، به طور میانگین  دانشگاه‌های سطح یک، ۲۰ درصد بودجه خود را دریافت نکردند و دانشگاه‌های سراسر کشور نیز با مشکل مواجه شدند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با فارس این خبر را تأیید کرد و گفت: به‌طور معمول دانشگاه‌ها در ماه پایانی سال، میزان باقی‌مانده از بودجه خود را دریافت می‌کنند البته مقدار بودجه برای هر دانشگاه‌، متفاوت و متناسب با رتبه‌بندی آنها اختصاص پیدا می‌کند. میزان تخصیص و پرداخت بودجه به دانشگاه‌ها متفاوت است و دانشگاه‌ها به‌طور متوسط نزدیک به ۸۳ یا ۸۵ درصد از بودجه خود را توسط سازمان برنامه‌وبودجه دریافت کرده‌اند.

کمبود بودجه، مشکلی فراگیر

 دانشگاه های مختلف از دانشگاه‌های صنعتی تا دانشگاه های تخصصی علوم انسانی با این مشکل مواجه شدند. سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: باوجود آنکه بیش از ۱۵ روز از شروع سال جدید می‌گذرد اما بودجه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۹۷ به طور کامل پرداخت نشده است.

وی افزود: ۸۰ درصد بودجه ۹۷ به دانشگاه پرداخت شده که عدم تخصیص آن، دانشگاه را با مشکلات عمده‌ای مواجه می‌کند، البته سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قول همکاری دادند تا پس از تعطیلات، میزان  باقی مانده بودجه پرداخت شود ولی تاکنون محقق نشده است.

حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز از عدم پرداخت کامل بودجه این دانشگاه به فارس خبر داد و گفت: در آخرین مرحله پرداخت بودجه به دانشگاه‌ها، اولویت‌های دیگری برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شد که به همین دلیل پرداخت کامل بودجه اتفاق نیفتاد. تقریباً ۸۰ درصد بودجه دانشگاه در سال ۹۷ پرداخت شده و هنوز ۲۰ درصد آن باقی مانده است.

انتظار تزریق بودجه از صندوق توسعه ملی

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم وصنعت  نیز با اشاره به معوقات۱۸۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه‌ها گفت: یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معوقات کل دانشگاه‌ها از سال ۹۷ است و مشکل عدم پرداخت کامل بودجه برای همه دانشگاه‌ها است.

وی افزود: متأسفانه دانشگاه علم و صنعت نیز مانند سایر دانشگاه‌ها نتوانسته بودجه سال گذشته را به طور کامل دریافت کند. بر این اساس ۲۰ درصد از اعتباری که به دانشگاه اختصاص داده شده بود، هنوز از خزانه به حساب دانشگاه واریز نشده است.

ذاکری  درباره دلیل عدم پرداخت کامل بودجه به دانشگاه‌ها توضیح داد: عدم تحقق درآمدهای دولت و عدم تأمین نقدینگی از مواردی است که این مشکل را ایجاد کرده که طبیعتا سازمان برنامه و بودجه به دنبال حل این مشکل است.   بنا شده تا معوقات دانشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی پرداخت شود و طی آخرین اخبار، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای برداشت از این صندوق هستند تا ظرف همین هفته پرداخت انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین علت اینکه معوقات بودجه دانشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود، این است که طبق قانون، این مجوز وجود ندارد که مبلغی در سال ۹۸ برای معوقات سال ۹۷ از خزانه برداشت شود.

با وجود آنکه به اتمام فروردین ماه نزدیک می شویم نه تنها هنوز معوقات دانشگاه ها به آنها پرداخت نشده بلکه  سخنی از بودجه ۹۸ و زمان پرداخت آن نیز به میان نیامده است که این مشکل می تواند گریبان فعالیت های علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها را نیز بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1398، کدخبر: 13980119000394 ، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
0
0
دانشگاهها با اینهمه شهریه ای که میگیرن بازهم کمبود بودجه دارن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین