پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
زادگاه جنگجویان لیارسنگ بن استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

شعارسال:  زادگاه جنگجویان لیارسنگ بن استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان با اعلام این خبر گفت: مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه‌ای بسیار گسترده ای است مساحت این مجموعه 27 هکتار بوده که شامل گورستان باستانی- محوطه ی استقرار، پناهگاه صخره ای و درختان قدیمی است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: این مجموعه در سال 1391 مورد شناسایی قرار گرفت با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولاتی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان 1393 هیاتی به سرپرستی ولی جهانی انجام و در نتیجه منجر به کشف یک محوطه عظیم شدسپس این کاوش‌ها در فواصل سال‌های 1395 و1396و1397 ادامه پیدا کرد که در نتیجه این پژوهش‌ها در 10 کارگاه و حدود 31 گمانه آزمایشی منجر به کشف آثار بسیارمهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی شد.

وی افزود: طی این کاوش‌ها 3 نمونه قبور از نوع تدفین‌های خمره‌ای، دخمه ای، چاله‌ای و اشیا بسیار ارزشمند از نوع سفالین، مفرغین و... بدست آمد. همه این آثار نشانگر اهمیت این مجموعه تاریخی در ادوار تاریخی است.

امیرانتخابی ضمن اشاره به این‌که مجموعه باستانی لیارسنگ بن به شماره 31448 مورخ 19/12/1397 به مساحت 27 هکتار و حدود حریم 57 هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، در پایان خاطر نشان کرد: هرگونه تخریب و صدمه به این اثر تاریخی طبق ماده 562 لغایت 568 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب و مجرم تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان، تاریخ انتشار:19 فروردین 1398 ، کدخبر:18541  www.eskannews.com،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین