پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۲۴۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۴
نابه‌سامانی بازار گوشت مدتی است که در کشور رخ‌نمایی کرده و تشکیل صف‌های طولانی و دعوا بر سر گوشت‌های یخی وارداتی به صحنه‌ای آشنا برای بیش‌تر مردم تبدیل شده است.

شعارسال:  قیمت گوشت سبب شده سهم این ماده پروتئینی در سبد مصرف خانوارها کاهش پیدا کند. با این روند قیمت گوشت در کشتارگاه‌ها ۷۰ هزار تومان و در خرده‌فروشی‌ها تا ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ستاد تنظیم بازار در تنظیم بازار این محصول پروتئینی با شکست مواجه شده و تبعات دیگری نیز به همراه داشته است. تلخی ماجرا آن‌جاست که بسیاری از تولیدکنندگان وقتی می‌بینند هزینه‌های تولید برایشان صرفه اقتصادی ندارد، عطای دامداری را به لقای درآمدهایش می‌بخشند و خودشان در صف‌های مشتریان گوشت جا خوش می‌کنند و همین‌ها سبب شده که سرانه تولید گوشت به‌شدت کاهش پیدا کند.

بی‌تدبیری سازمان‌های متولی مشهود است

در همین ارتباط نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است بی‌تدبیری علت افزایش قیمت گوشت‌های قرمز است. وی می‌گوید: واردات گوشت قرمز با ارز چهارهزار و 200 تومانی است، اما فروش ۱۲۰ هزار تومانی آن نشان می‌دهد که دولت در این زمینه نتوانسته کارآیی مناسبی داشته باشد. نعیم امینی فرد خاطرنشان می‌کند: افزایش بحران‌های اقتصادی، بی‌اخلاقی و تخلفات در حوزه گوشت قرمز افزایش پیداکرده، درحالی که نهادهای نظارتی باید به‌گونه‌ای عمل کنند که امکان هر تخلفی به صفر برسد. وی تأکید می‌کند: سازمان استاندارد و وزارت صنعت در این حوزه وظیفه سنگینی دارند و باید از بروز تخلفات جلوگیری کنند. امینی فرد می‌گوید: وزارتخانه متولی تولید با بی‌تدبیری سبب شده که قیمت گوشت افزایش پیدا کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی هم نتوانستند در تعادل قیمت نقش داشته باشند و به همین دلیل بحران افزایش گوشت به وجود آمد. وی تصریح می‌کند: دولت باید ‌سازکارهای لازم را برای تأمین گوشت مورد نیاز مردم فراهم کند تا مواد غذایی سالم و پروتئین کافی در اختیار مردم قرار گیرد. امینی فرد خاطرنشان می‌کند: با این‌که منابع لازم برای تأمین گوشت در اختیار دولت است، اما مردم باید همچنان گوشت۱۲۰ هزار تومانی بخرند و این نشانه سوء‌مدیریت در این حوزه است.

قیمت‌ها روزبه‌روز گران‌تر می‌شود

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس نیز عملکرد سازمان‌های تعزیرات حکومتی و حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را ضعیف ارزیابی می‌کند و می‌گوید: درحالی که میلیاردها تومان بابت خرید کالاهای اساسی هزینه می‌شود، اما با این‌حال شرایط بازار گوشت قرمز مناسب نیست و روزبه‌روز قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. رحیم زارع با اشاره به این‌که تأمین معیشت مردم اولویت اساسی مسئولان است، ادامه می‌دهد: به مردم وعده داده می‌شود که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما گرانی‌ها هر روز بیش‌تر می‌شود که این قابل‌قبول نیست و در بسیاری از خانواده‌ها گوشت قرمز از سفره حذف‌شده است. وی با اظهار نگرانی از شرایطی که در حال حاضر در بازار محصولات غذایی وجود دارد، ادامه می‌دهد: اگر اتفاقی در این زمینه رخ ندهد، امسال نیز گرانی خواهیم داشت. نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک بودن ماه رمضان می‌گوید: باید مدیریت جهادی در بازار محصولات غذایی به وجود بیاید و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و نیز سازمان تعزیرات حکومتی وارد گود شده و شرایط را برای مردم تعدیل کنند.

سیل در گرانی گوشت تأثیر داشته است

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی نیز می‌گوید: سوداگری، دلالی، صادرات، قاچاق و نقدینگی بالای موجود در جامعه عواملی است که سبب گرانی محصولات دامی و خصوصاً گوشت قرمز شده. علی‌اکبری در گفت‌وگو با روزنامه «سبزینه» می‌گوید: پیش از عید نیز در حوزه گوشت قرمز بی‌برنامگی زیادی را شاهد بودیم، اما سیل نیز اکنون مزید بر علت و سبب بالا رفتن قیمت گوشت شده است. وی در ادامه می‌افزاید: قاچاق دام باعث شده که قیمت گوشت بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته باشد و متأسفانه این موضوع وقتی شدت گرفت که تغییرات نرخ ارز انگیزه را برای قاچاقچیان فراهم کرد تا برای خروج دام زنده از مرزها اقدام کنند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که پیش از عید افزایش قیمت‌ها ناشی از جنبه روانی در بازار و تأثیرات عید بود، ادامه می‌دهد: اما بر اساس برآوردها و بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص بود که در بازار با کمبود دام زنده مواجه نیستیم و سوداگری و دلالی موجب بالا رفتن قیمت گوشت قرمز شده است. عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیل اخیر تأثیر زیادی روی دام‌ها داشته است. هرچند هنوز میزان خسارت وارده به این بخش به‌طور کامل مشخص نشده است، اما همین ماجرا و تلف شدن دام‌ها می‌تواند بر روی قیمت گوشت در آینده نزدیک تأثیرگذار باشد.

برای خودکفایی در گوشت قرمز مشکلی نداریم

اما علی بختیاری، دیگر عضو کمیسیون کشاورزی، مشکل حوزه گوشت قرمز را مجوزهای صادراتی می‌داند که باید لغو شوند، زیرا افرادی که گوشت قرمز وارد می‌کنند، مجوز این را دارند که دام زنده صادر کنند. نماینده مردم بافت و رابر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که گرانی‌های گوشت بر مصرف این ماده حیاتی در خانواده‌ها تأثیر گذاشته است، ادامه می‌دهد: آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد از گوشت مصرفی در داخل کشور توسط دامداران داخلی تولید می‌شود، اما وجود واسطه‌ها و صادرات دام از عواملی است که باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده است. وی به عدم مدیریت درباره اعطای مجوزها در این حوزه اشاره‌کرده و می‌افزاید: قانونی تصویب‌شده بود که بر اساس آن افرادی که مجوز واردات گوشت قرمز داشتند، می‌توانستند دام زنده صادر کنند و همین موضوع سبب شده بود که افراد سودجو وارد این عرصه شوند و حجم گوشت دام زنده که از کشور خارج می‌شد، از میزان وارد شده بیش‌تر بود و همین موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورد. بختیاری خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته طی یک سال ما حدود 100 تن گوشت وارد می‌کردیم، اما این رقم در سه ماه آخر سال ۹۷ وارد شد که نشان از تنش در بازار گوشت قرمز دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:19فروردین1398 ، کدخبر: 64914: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین