پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
تنها چند ماه از اعتراضات گسترده کارمندان مایکروسافت علیه قرارداد ۴۷۹ میلیون دلاری این غول فناوری با ارتش امریکا نگذشته بود که نسخه ارتشی و سفارشی از هدست واقعیت مجازی «هولولنز» به طور رسمی وارد یگان‌های نظامی ارتش ایالات متحده امریکا شد.اوایل هفته جاری قرارداد جنجال برانگیز مایکروسافت با ارتش امریکا جنبه عملی به خود پیدا کرده و به طور رسمی «هولولنز» مایکروسافت در اختیار یگان‌های ارتش و سازمان های مربوطه امریکا قرار گرفت. هدست واقعیت مجازی هولولنز در حال حاضر توسط ارتش‌های مختلف در سراسر دنیا برای آموزش و تمرین نیروهای نظامی و چریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شعار سال: ارتش امریکا راهی متفاوت در پیش گرفته و قصد دارد از این فناوری نوین در شرایط جنگی و برای عملیات نظامی مورد استفاده قرار دهد. به گزارش بلومبرگ، ارتش امریکا قصد دارد با بهره‌گیری از این فناوری به منظور به روزرسانی نیروهای نظامی خود، توانایی کشتار سربازان در میدان جنگ را افزایش داده و ضمن افزایش دقت در تشخیص هدف، ضریب تصمیم‌گیری مناسب پیش از آگاهی دشمن از شرایط را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

نسخه ارتشی هولولنز با دیدی 360 درجه

به گفته برخی مقامات مایکروسافت نسخه ارتشی هولولنز از سیستم ارتقای بصری ارتش پشتیبانی کرده و متفاوت از نسخه معمولی آن طراحی شده است. نیروهای ارتش با قراردادن این هدست مجازی بر چشمان خود، گویی وارد دنیای مجازی همانند یک بازی رایانه‌ای شده و عملیات نظامی را در فضایی متفاوت از دنیای واقعی اما با وسعت دید عالی و ابزارهای کمک رسان دیگر به منظور مقابله با دشمن انجام می‌دهند.

یکی از قابلیت‌های مهم هولولنز قرارگیری اطلاعات مورد نیاز و ضروری در کسری از ثانیه در مقابل چشم نیروهای نظامی است. به گونه‌ای که این سیستم در زمانی اندک، اطلاعاتی مانند موقعیت جغرافیایی سرباز، موقعیت جغرافیایی دشمن، اطلاعات ناوبری و هر نوع اطلاعات مفید دیگر را در دوربین جلویی به نمایش درمی‌آورد. این سیستم همچنین می‌تواند برخی نیازهای سربازان مانند نقشه خوانی یا حمل قطب نما را رفع کرده و موقعیت مکانی سربازان خودی را به منظور واکنشی سریع‌تر در عملیات نظامی اطلاع دهد. این سیستم طوری طراحی شده است که اهداف و مسیرهای حرکت را به سربازان نشان داده و برنامه بعدی جنگ را یادآوری می‌کند.

گفتنی است هولولنز مایکروسافت همچنین به سربازان و نیروهای داخلی تانک‌ها دیدی 360 درجه‌ای و کاملاً دقیق بخشیده و دسترسی به اطلاعات بسیار دقیق را که در حالت عادی غیرممکن است، فراهم می‌کند. این فناوری در عین حال به سفارش پنتاگون به شمارشگر میزان فشنگ‌های مصرفی توسط سربازان، تعداد دقیق دشمنان، خودی‌ها و مجروحین تجهیز شده و مناسب ترین مسیر برای حرکت در هنگام شب را به سربازان نشان می‌دهد.

جنجال در قرارداد 479 میلیون دلاری

اما چرا ورود فناوری «هولولنز» به ارتش امریکا این همه جنجال برانگیز بوده است؟ در ماه نوامبر سال 2018 میلادی، قرارداد مایکروسافت با ارتش امریکا برای ساخت یک نسخه سفارشی و ویژه از هدست واقعیت مجازی هولولنز فاش شد. ماجرا از این قرار بود که ارتش امریکا به منظور تأمین نیازهای فناورانه خود در عملیات نظامی، مناقصه‌ای برگزار کرده و از شرکت‌های غیرنظامی همانند مایکروسافت و مجیک لیپ برای ارائه طرح هایشان دعوت کرد. از الزامات شرکت در مناقصه ارائه هدستی با امکان دید در شب، سنجش تنفس و علائم حیاتی، محافظت از گوش‌ها و پایش ضربات وارده به سر بود. غول فناوری مایکروسافت در این رقابت نسبتاً دشوار رقیب خود را کنار زده و پیروز میدان شد. پس از آن ارتش امریکا در قراردادی سفارش ساخت و توزیع بیش از ۱۰۰ هزار هدست واقعیت مجازی در ارتش امریکا را ارائه داده و مایکروسافت نیز با آغوش باز ساخت این هدست‌ها را پذیرفت.

اما این تنها آغاز جنجالی بزرگ در میان کارمندان کمپانی مایکروسافت بود؛ چرا که به محض انتشار همکاری این کمپانی با ارتش امریکا، گروهی از کارمندان با انتشار بیانیه‌ای از قرارداد تأمین هدست‌های واقعیت مجازی برای سربازان امریکایی ابراز نگرانی کردند.

آنها در نامه‌ای سرگشاده نوشتند: قرار نبود ما اسلحه تولید کنیم و تک تک ما باید بدانیم از حاصل کار ما چگونه استفاده می‌شود. آنها همچنین تأکید کردند که نیروهای ارتش با استفاده از این فناوری به سربازان می‌آموزد چگونه دشمنان خود را در میدان جنگ واقعی هدف بگیرند و به قتل برسانند.کارمندان مایکروسافت در عین حال تصریح کردند: «ما برای توسعه سلاح‌های کشتار جمعی استخدام نشدیم. مایکروسافت باید فعالیت‌های خود را برای تقویت ارتش امریکا جهت ایجاد خشونت و آسیب‌رسانی بیشتر به مردم متوقف کند. ما حق داریم درباره چیزی که می‌سازیم نظر بدهیم و بگوییم چگونه استفاده شود

گفتنی است کارمندان این کمپانی همچنین پافراتر گذاشته و در اعتراضی گسترده از «ساتیا نادلا» مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت خواستند این قرارداد را با ارتش لغو کنند.

دسترسی امریکا به برترین فناوری ها

اما پاسخ مقامات مایکروسافت به این اعتراض‌ها چه بود؟ در گام اولیه «برد اسمیت» رئیس مایکروسافت در پستی توئیتری نوشت: افرادی که از ایالات متحده امریکا محافظت می‌کنند باید به برترین فناوری‌های روز دنیا دسترسی داشته باشند. اسمیت همچنین در میان هیاهوی کارمندان اعلام کرد آنهایی که راضی نیستند تا روی این پروژه‌ها کار کنند، می‌توانند به بخش‌های دیگر شرکت منتقل شوند.

«ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت نیز به طور رسمی از قرارداد با پنتاگون دفاع کرده و گفت در این قرارداد هیچ مشکلی وجود نداشته و تنها در جهت رشد و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید در جهان منعقد شده است.

از سوی دیگر مایکروسافت نیز با انتشار بیانیه‌ای اعتراضات کارمندان را نادیده گرفته و اعلام کرد: نسبت به همکاری با ارتش امریکا متعهد بوده و در تلاش است تا این قرارداد را اجرایی کند.

در بخشی از بیانیه آمده است: «ما در درجه اول معتقدیم امریکا باید با دسترسی به فناوری های نوین از جمله فناوری های ساخت مایکروسافت دفاعی قدرتمندانه در مقابل دشمنان داشته باشد. در درجه دوم نیز ما مشکلات اخلاقی و سیاست‌های جدیدی که همراه به کار‌گیری هوش مصنوعی در حوزه تسلیحات به وجود آمده را مد نظر داشته و نگرانی کارمندان را کاملاً درک می‌کنیم. این در حالی است که ما انتظار نداریم تمامی کارمندان از مواضع شرکت پشتیبانی کرده و با آن موافق باشند

این اولین اعتراض کارمندان مایکروسافت به سیاست‌ها و برخی تصمیم‌ها و فعالیت‌های این شرکت نیست؛ چرا که پیشتر نیز کارمندان این کمپانی فناورانه، نسبت به ارائه خدمات به سازمان مهاجرت و گمرک ایالات متحده (ICE) اعتراض کرده و خواستار توقف آن شدند. چرا که آنها تصمیم دونالد ترامپ برای دیوارکشی با مکزیک را غیرقانونی دانسته و حضور مایکروسافت در اجرایی کردن این اقدام را اقدامی کاملاً نادرست معرفی کردند. در چنین شرایطی مدیرعامل مایکروسافت مجبور شد سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ را محکوم کرده و اعلام کند که فناوری‌های مایکروسافت تنها در بخش‌های اداری سازمان مهاجرت و گمرک ایالات متحده استفاده می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 20فروردین 98، کد خبر: 507011، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین