پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۴
فرودگاه استانبول که چند روزی‌است کارش را رسماً آغاز کرده، به‌عنوان هوشمندترین فرودگاه جهان شناخته می‌شود؛ ‌برخی سیستم‌های هوشمند این فرودگاه برای اولین‌بار در جهان به‌کار گرفته شده‌اند. فرودگاه استانبول که از روز شنبه کارش را شروع کرده تا جای «آتاتورک» را بگیرد، یکی از عجیب‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا لقب گرفته و به روایت بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری، هوشمندترین فرودگاه در تمام جهان است. مقام‌های ترکیه می‌گویند پس از افتتاح همه بخش‌های این فرودگاه در آینده، استانبول دارای بزرگ‌ترین فرودگاه جهان خواهد شد. تجهیزات عجیب این فرودگاه که برخی از آنها برای اولین‌بار در چنین سطح گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند، باعث واکنش‌های مثبتی به این موضوع شده است.

شعار سالفرودگاه استانبول که از روز شنبه کارش را شروع کرده تا جای «آتاتورک» را بگیرد، یکی از عجیب‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا لقب گرفته و به روایت بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری، هوشمندترین فرودگاه در تمام جهان است. مقام‌های ترکیه می‌گویند پس از افتتاح همه بخش‌های این فرودگاه در آینده، استانبول دارای بزرگ‌ترین فرودگاه جهان خواهد شد. تجهیزات عجیب این فرودگاه که برخی از آنها برای اولین‌بار در چنین سطح گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند، باعث واکنش‌های مثبتی به این موضوع شده است. به‌جز این، انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات فرودگاه قدیمی آتاتورک به مقصد جدید در عرض حدود 45ساعت یک رکورد بزرگ و مهم در جابه‌جایی‌های غول‌آسا در جهان به جا گذاشته و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین جابه‌جایی تاریخ هوانوردی جهان یاد می‌شود. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به فناوری‌های خیره‌کننده این فرودگاه.

اولین برج سایبری جهان

این مرکز که در بخش انفورماتیک فرودگاه قرار گرفته، تمام مسیرهای عبور هواپیما و باند پرواز را با کمک 17دوربین بسیار قدرتمند روی یک صفحه نمایش غول‌پیکر به نمایش می‌گذارد. 8 عدد از این دوربین‌های اعجوبه دقت تصویری برابر با 100مگاپیکسل دارند. با وجود این برج، ‌به محض اینکه یک هواپیما بنشیند و در باند قرار بگیرد، دوربین‌ها می‌توانند کد مخصوص هواپیما (کد رجیستری) و تمام اطلاعات مربوط به آن را بلافاصله شناسایی و ثبت کرده و روی صفحه نمایش نشان بدهند. با وجود این سیستم بیست‌وچهار ساعته عملا بخش‌های غیرضروری و زمان‌گیر مکالمه بین خلبان و برج مراقبت حذف می‌شود.

فناوری به‌جای پرسنل زیاد

فرودگاه استانبول، نخستین فرودگاه ترکیه خواهد بود که در آن با اسکن چهره عبور و مرور مسافران را کنترل می‌کنند. مسافر می‌تواند چمدانش را در یک فضای مخصوص قرار داده، لیبل پرواز را از چاپگر خودکار دریافت کرده و در نهایت چمدانش را شخصا روی نقاله بگذارد. صدور کارت پرواز نیز از طریق سیستم‌های مشابه‌ خودکار انجام می‌شود. عبور از گیت حفاظت نیز به‌صورت الکترونیکی و هوشمند انجام خواهد شد و بعد از دریافت اثر انگشت و اسکن چهره اگر این اطلاعات با چیپ بیومتریک پاسپورت‌ یکسان باشد، به مسافر اجازه عبور داده خواهدشد.

دوربین‌های چندکاره

10 هزار و 500 دوربین فرودگاه 3 کارکرد مختلف دارند:

شناسایی خلافکارها: داده‌های این دوربین‌ها به‌صورت بلادرنگ توسط یک سیستم تشخیص چهره که به پلیس متصل است، بررسی می‌شود تا خلافکاران تحت تعقیب شناسایی شوند.

شناسایی چمدان‌های رها شده: برای جلوگیری از بمب‌گذاری‌های احتمالی یا جا ماندن وسایل مسافران در فرودگاه، یک سیستم هوشمند روی همین موضوع تمرکز دارد. اگر چمدانی برای زمانی مشخص در جایی رها شده باشد، ‌پیام هشدار به تیم حفاظت ارسال می‌شود.

سنجش تراکم: این دوربین‌ها مبادی ورودی و خروجی را زیر نظر می‌گیرند تا حجم مسافران عبوری را در هر 100 مترمربع بررسی کنند. با این حساب، مسافران به محل‌های با تراکم کمتر هدایت می‌شوند.

جابه‌جایی غول‌آسا

انتقال وسایل فرودگاه آتاتورک به استانبول، بزرگ‌ترین جابه‌جایی تاریخ هوایی جهان لقب گرفته است. در این جابه‌جایی، ‌در عرض 45ساعت، ‌47هزار تن وسیله و ابزار در 686کامیون و صدها دستگاه خودروی باربر دیگر جا داده شد تا یک سفر بزرگ 40کیلومتری به سمت جنوب را آغاز کند. به جز این، 337هواپیما نیز به محل جدید منتقل شدند. گفته می‌شود در جریان این پروژه بلندپروازانه دست‌کم 1800کارمند مشغول کار بودند و در پی آن، 3 اتوبان اصلی استانبول ترافیک سنگینی داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 20فروردین 98، کد خبر: 51746، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین