پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
درحالی که قرار است ماسوله در قالب پرونده جنگل‌های هیرکانی، تیرماه سال ۹۸ در اجلاس میراث جهانی یونسکو مطرح شود، اما همچنان ساخت و سازهای حریم ماسوله مانع ثبت جهانی خواهند بود.

شعار سال: چندی پیش علی اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) عنوان کرد: با توجه به اینکه هر کشور سالیانه یک سهمیه برای ثبت جهانی آثار تاریخی خود دارد، ما تلاش کردیم با اقدامات ابداعی آثار بیشتری را در قالب یک پرونده به ثبت جهانی برسانیم، در این راستا ماسوله هم در قالب پرونده جنگل‌های هیرکانی، تیرماه سال ۹۸ در اجلاس میراث جهانی یونسکو مطرح می‌شود و امیدواریم با دفاع کارشناسان سازمان این پرونده امسال در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

شهرود امیرانتخابی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان) درخصوص آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی ماسوله گفت: بنابر دستور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید هرچه زودتر پرونده ماسوله برای مطرح شدن در یونسکو آماده شود. در این میان کارهای پرونده انجام شده است اما برخی موانع وجود دارد که باید در استان حل شود.

تخریب و جابه‌جایی ساختمان‌ها و اداراتی که در حریم ماسوله قرار دارند، نیازمند دستور و ابلاغ استانداری است

او درخصوص موانع ثبت ماسوله در فهرست میراث جهانی یونسکو گفت: منظر فرهنگی شهر ماسوله دارای حرائمی است که باید حفظ و موانع موجود در آن رفع شود. به طور مثال اداره برق و مخابرات در حرائم ماسوله قرار دارند و باتوجه به نظرات کارشناسان و بازرسان یونسکو که قبلا از ماسوله دیدن کردند، باید این موانع در حرائم ماسوله حذف و حریم پاکسازی شود. باید این اداره‌ها از حریم حذف و به‌جای دیگری منتقل شوند. همچنین باید چند سازه تخریب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خاطرنشان کرد: تخریب و جابه‌جایی این ساختمان‌ها و ادارات، نیازمند دستور و ابلاغ استانداری است و اداره میراث فرهنگی استان قدرت ابلاغ چنین مواردی را به اداره مخابرات یا برق ندارد. از این رو نامه‌نگاری‌های لازم را با استاندار گیلان انجام دادیم که باتوجه به آنکه استاندار فعلی، گردشگری را اولویت استان قرار داده، امیدواریم هرچه زودتر شاهد ابلاغ نامه استاندار برای پاکسازی حرائم ماسوله باشیم.

امیر انتخابی با تاکید بر آنکه توسعه گردشگری گیلان با حضور گردشگران خارجی رونق خواهد یافت، تصریح کرد: جای‌گیری نام ماسوله در فهرست میراث جهانی یونسکو، فضای لازم برای حضور گردشگران خارجی را فراهم می‌سازد. سایر ارگان‌ها و ادارات نیز باید میراث فرهنگی را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.

او معتقد است: الزامی ندارد که همین الان این ادارات و ساختمان‌ها تخریب شوند اما نیاز است تا استاندار نامه تعهدی مبنی بر جابه‌جایی یا تخریب ساختمان‌های موجود در حرائم ماسوله بنویسد که طی ۵ ساله آینده این ساختمان‌ها جابه‌جا خواهد شد. در این میان بازرسان یونسکو مجاب می‌شوند که امکان ثبت ماسوله در فهرست میراث جهانی میسر خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان یادآور شد: به محض تکمیل پرونده، بازرسان یونسکو برای بازدید از ماسوله خواهند آمد. البته در دور گذشته، حضور بازرسان یونسکو باتوجه به آنکه تعهدی از استاندار دریافت نکردند بی‌نتیجه ماند؛ این درحالی است که استاندار فعلی نظر مساعد برای نوشتن نامه را اعلام کرده است. چراکه اولویت میراث در حال حاضر، ثبت ماسوله در فهرست میراث جهانی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران تاریخ انتشار 21فروردین 98، کد خبر: 748484، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
0
اینهمه ساخت و ساز غیر اصولی تمام فرهنگ و ریشه های ایرانی را داره از بین میبره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین