پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۳۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
ستاد تنظیم بازار فعالیت باسابقه ای دارد اما با افزایش قیمت‌ها و حساس شدن فعالیت این ستاد به نظر می رسد، عملکرد موثری انجام نمی‌شود.

شعار سال: با گذشت سه ماه از نابسامانی قیمت و موجودی شکر در بازار که البته بعد از گوشت، مرغ، پیاز در حال تبدیل شدن به اپیدمی است، به نظر می‌رسد اراده‌ای برای سامان دادن به این اوضاع وجود ندارد.

هر جلسه ستاد تنظیم بازار که تشکیل می‌شود، تنها از سوی مدیران اعلام می‌شود این میزان حواله (در زمینه شکر) صادر و این میزان به استان وارد شده اما مشخص نیست توزیع شکر به چه نحوی انجام می‌شود و مصرف‌کنندگان خرد چگونه می‌توانند شکر مورد نیاز خود را تامین کنند.

در این بین بحث نظارت پیش می‌آید و اینکه چرا هر کس هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و هر کالایی را با هر قیمتی به فروش می‌رساند و کسی نیست نظارت کند و به نظر می‌رسد جلسات بی‌فایده و فقط وقت گذرانی است.

بارها در همین جلسات ستاد تصویب و اعلام شد قیمت مرغ نباید از عددی مشخص بیشتر باشد اما همچنان مرغ به همان قیمتی که می‌خواهد به پرواز در می‌آید و با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان مشخص نیست مرم باید مایحتاج خود را با چه قیمتی تامین کنند.

امروز نیز در دومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان در سال جدید مجددا بحث شکر و موجودی و قیمت آن و همچنین قیمت مرغ در بازار کرمان مطرح شد اما باز هم ارائه آمار و بحث‌های متناقض کاری از پیش نبرد.

"مجید نژادبیگلری" -مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه کرمان- امروز 18 فروردین ماه در جلسه تنظیم بازار استان کرمان درباره وضعیت شکر اظهار کرد: 3000 تن مجوز شکر از کارخانه میبد در پایان سال 97 دریافت کردیم که 2048 تن با معرفی‌نامه برای ما ارسال و 1587 تن به استان واصل شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این مجوز تا پایان فروردین ماه است، افزود: مجوز یک هزار تنی برای ذخایر استراتژیک استان کرمان گرفته‌ایم که نزدیک به 600 تن آن در انبارهای استان تخلیه و مابقی تا دو سه روز آینده به استان می‌رسد.

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه کرمان با اشاره به اینکه 68 تن از حواله‌های باقی مانده از کارخانه فسا استان فارس در تعطیلات نوروز بارگیری و به استان واصل شده است، گفت: خوشبختانه ذخیره شکر خوبی در استان داریم و هر زمان برای هر قشر که دوستان اعلام کنند، می‌توانیم شکر توزیع کنیم و حواله‌های باقی مانده عمدتا مربوط به شهرستان‌هاست.

"رضا سنجری" -مدیرکل امور اقتصادی استانداری کرمان- در این جلسه گفت: اگر دارندگان حواله شکر قرار بوده شکر را به استان کرمان حمل کنند، چرا انجام نشده و چه تضمینی وجود دارد که طی دو روزه کار را انجام بدهند؟ زمان زیادی تا پایان ماه باقی نمانده و اگر این حواله‌ها باطل شود چه کسی پاسخگو است؟

"ارسلان میری" -مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان- نیز در این جلسه بیان کرد: متاسفیم که آمار متناقض است. باید مشخص باشد چه میزان حواله برای شکر صادر و چه میزان شکر دریافت شده است. به نظر می رسد عزم جدی پشت این قضیه نیست.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف و حل نشدن مشکل افزود: مشکلات مردم همچنان باقی مانده و نتوانستیم شکر را قبل از سال به دست مردم برسانیم. باید ببینیم مشکل کار کجاست؟

همچنین "مهدی حسینی‌نژاد" -رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان- در این جلسه اظهار کرد: تا ششم فروردین 600 تن شکر در شهر کرمان توزیع شده که 100 تن به اتحادیه قنادان، 50 تن به اتحادیه فالوده فروشان، 30 تن به فروشگاه‌های بزرگ و 30 تن به اتحادیه لبنیات برای توزیع مردمی اختصاص داده شده است.

وی افزود: 250 تن برای توزیع به فروشگاه‌های صنفی اختصاص داده شده و برای 11 فروشگاهی که در این زمینه تخطی کرده بودند، پرونده تشکیل شده است.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه 140 تن از 600 تن شکر موجود است و برنامه‌ریزی می‌کنیم با قیمت مصوب تنظیم بازار توزیع شود، بیان کرد: سالانه 65 هزار تن شکر در استان کرمان نیاز داریم که باید برای تامین این میزان فکری بکنیم.

"رضا اشک" -مدیرکل بازرسی استانداری کرمان- نیز در این جلسه گفت: سئوال این است توزیع شکر خارج از شبکه توزیع در استان باید صورت بگیرد یا نه؟ چه کسی باید نظارت کند؟

وی افزود: 1500 تن شکر به استان وارد شده که مقدار زیادی است لذا باید ببینیم قیمت 4000 تومانی شکر از کجا آب می‌خورد؟

"بنی اسدی" -مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان- در این جلسه درباره قیمت مرغ و تامین نهاده‌های یارانه‌ای عنوان کرد: اخیرا حدود 2000 تن سویا از انبار کرمان و یک هزار تن از بندر به مرغداران داده‌ایم و امروز سهمیه 2000 تن ذرت به ما داده شده و بعد از این باید کم کم با تامین نهاده‌ها به نرخ یارانه‌ای به این سمت برویم که قیمت مرغ به مرور اصلاح شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 18 فروردین 98، کد مطلب: 98011805996: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین