پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
بارش‌های سیلابی اخیر در كشور موجب بروز خسارت‌های عدیده در زمینه‌های مختلف زیرساخت، تاسیسات عمرانی، كشاورزی، مسكونی، تجاری و اداری چند استان شده است. بــــا وقوع سیل گسترده در چند استان كشور و خسارات 20-10 هزار میلیارد تومانی، اكنون نحوه جبران خسارت واردشده به مردم، كشاورزان و زیرساخت‌های شهری و روستایی، یکی از مهم‌ترین نقاط تصمیم‌گیری دولت و مجلس است. برخی نمایندگان مجلس و مسؤولان اجرایی ازجمله رئیس‌جمهور و رئیس‌كل بانك مركزی، برداشت از ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی را ساده‌ترین راه برای جبران خسارت سیل عنوان كرده‌اند. اما سایر راه‌ها کدام است؟ روز گذشته فارس از نامه رئیس‌جمهور به رهبر معظم انقلاب برای برداشت 2000 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به منظور جبران خسارات ناشی از سیل در برخی مناطق كشور خبر داد.

شعار سال: رئیس‌كل بانك مركزی هم در این باره گفته است: قطعا بودجه ۹۸ امكان پاسخگویی به نیاز سیل‌زدگان را ندارد و در كنار تسهیلات بانكی، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ضروری خواهد شد. با این حال، این كار مخالفانی هم دارد و بسیاری از كارشناسان معتقدند به جای برداشت از صندوق توسعه ملی، بهتر است دولت و مجلس به راه‌های دیگری همچون اختصاص مازاد درآمد نفتی، اعطای خط اعتباری از طریق افزایش پایه پولی، استفاده از منابع حاصل از مابه‌التفاوت ارز كه نصیب شركت‌های بزرگ فولادی و پتروشیمی شده، انتشار اوراق نیكوكاری و كاهش هزینه‌های جاری دستگاه‌ها (غیر از حقوق و دستمزد) دست بزنند.

از شركت‌های خصولتی بگیرید

دكتر احسان سلطانی، كارشناس اقتصادی با انتقاد از اقدام دولت مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل به خبرنگار ما توضیح داد: پول در كشور كم نیست، اما به دلیل نبود مدیریت در بخش هزینه، شاهد هدررفت منابع و همچنین ایجاد رانت هستیم كه این موضوع برای عده‌ای خاص خوب خواهد بود اما عامه مردم آسیب می‌بینند.

وی با توضیح این مطلب افزود: برداشت از منابع صندوق توسعه ملی سهل‌الوصول‌ترین و راحت‌ترین راه برای جبران خسارت سیل است، در حالی كه راه‌های دیگری هم وجود دارد كه متاسفانه دولت به آن توجهی ندارد.سلطانی به راهكارهای دیگر جبران خسارت سیل پرداخت و تصریح كرد: سال گذشته تحقیقی را به پایان رساندم كه نشان می‌داد 18 شركت بزرگ خصولتی با این‌كه درآمدشان دو برابر شده بود همچنان منابع ارزان، برق و گاز و مواد اولیه دریافت می‌كردند و این در حالی است كه این شركت‌ها از پرداخت مالیات معافند. در شرایطی كه كشور دچار بحران است و نیاز به نقدینگی دارد باید از این شركت‌ها كه سودشان در سال گذشته حدود 40 هزار میلیارد تومان بوده مابه‌التفاوت منابع ارزان و فروش‌شان گرفته شده و به حساب خزانه دولت واریز شود.این كارشناس اقتصادی اضافه كرد: در این صورت دیگر نیازی به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی یا استفاده از خط اعتباری بانك مركزی نیست.وی تاكید كرد: البته مشخص است دولت در این زمینه اقدامی نمی‌كند به این دلیل كه شركت‌های بزرگی مانند فولاد مباركه، چادرملو كه در زمینه معادن سنگ‌آهن فعالیت دارد، پتروشیمی خلیج فارس و مس سرچشمه مدیران دولتی دارند اما در زمان پاسخگویی گفته می‌شود خصوصی هستند. در نتیجه دولت از سود این شركت‌ها بعید است بگذرد.

سلطانی با تاكید بر این‌كه نوسان نرخ ارز و گرانی بر همه كالاها تأثیر گذاشت و عموم مردم با این موضوع دست و پنجه نرم می‌كنند گفت: زمانی كه هزینه‌های خانوار افزایش می‌یابد باید كارخانه‌های دولتی برای جبران عملكرد دولت به كار گرفته شوند.

به گفته وی، منابع ارزی به راحتی به دست نمی‌آید كه بخواهیم به‌راحتی از آن برداشت كنیم.

پرداخت از منابع بانك مركزی

دكتر كامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان این‌كه برداشت از صندوق توسعه ملی و ایجاد خط اعتباری از منابع بانك مركزی برای جبران خسارت سیل به یك اندازه تورم ایجاد می‌كند به خبرنگار ما گفت: اكنون مسؤولان دولتی معتقدند باید از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل برداشت كنند و برخی دیگر ایجاد خط اعتباری از منابع بانك مركزی را پیشنهاد می‌دهند كه هر دو به یك اندازه برای اقتصاد مضر است و بنده هیچ كدام از این راه‌ها را پیشنهاد نمی‌كنم.وی تاكید كرد: در كشورهای توسعه‌یافته خسارت‌های مربوط به حوادث غیرمترقبه توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود اما این موضوع در ایران به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی برای بیمه كردن و همچنین ضعف در عملكرد بیمه‌ها باعث پرداخت‌های بلاعوض دولتی خواهد شد.ندری با بیان این‌كه اجرای سیاست‌های پولی در كوتاه‌مدت منجر به ایجاد اشتغال می‌شود، تصریح كرد: زمانی كه سیاست‌های پولی به اجرا درمی‌آید خیلی زود شاهد اشتغال و تورم می‌شویم كه در نظر اول اشتغال به چشم می‌آید اما پس از مدت كوتاهی اثرات اشتغال از بین می‌رود و آنچه برای مردم باقی می‌ماند تورم است.

رئیس گروه بانكداری اسلامی پژوهشكده پولی و بانكی، چگونگی برداشت از صندوق توسعه ملی در شرایط فعلی را توضیح داد: احتمالا منابع صندوق توسعه ملی كه به صورت ارزی است در اختیار بانك مركزی قرار می‌گیرد و بانك مركزی معادل ریالی آن را پرداخت می‌كند كه در شرایط فعلی كه در تحریم قرار داریم این دارایی، صوری محسوب می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جام جم تاریخ انتشار ------، کد خبر: 19180، www.jamejamdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین