پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
شاید سال ۱۳۹۸ یکی از مهمترین سال‌های پیش روی توسعه استان ایلام باشد چراکه قرار است طرح‌های مهمی اقتصادی در استان افتتاح و راه آهن استان نیز کلنگ زنی شود.

شعار سال: ایلام با جمعیت ۵۸۰ هزار نفری در غرب ایران از استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر به رغم تلاش‌های فراوان هنوز در بسیاری از شاخص‌های توسعه از میانگین‌های کشوری عقب است.

در سال‌های اخیر وعده‌های فراوانی برای توسعه استان از سوی مسئولان کشوری و استانی برای توسعه استان داده شده ولی هنوز بخشی از آنها محقق نشده و یا در حال اجرایی شدن است.

برای سال ۹۸ طرح‌های و اهداف مهمی در راستای توسعه استان از سوی مسئولان طراحی شده که قطعاً با افتتاح چند پروژه کلان اقتصادی برای اشتغالزایی و کلنگ زنی پروژه‌های زیرساختی می‌توان شاهد توسعه استان در چند بخش بود.

علاوه بر مسئولان، کارشناسان اقتصادی نیز معتقد هستند برای توسعه استان ابتدا باید زیرساخت‌های استان ایجاد شود تا زمینه برای سرمایه گذاری در استان هموار باشد.

زیرساخت‌های استان ایلام اولویت کار مسئولان باشد

یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی استان ایلام در این ارتباط گفت: ایلام استانی است که دوری از مرکز کشور و نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب باعث بخش مهمی از عقب افتادگی آن شده است.

علیرضا پور احمد ادامه داد: از اولویت‌های مهم مسئولان استانی و کشوری در سال ۹۸ باید توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مثل راه آهن، ایجاد بزرگراه و آزادراه، برقراری پروازهای متعدد در فرودگاه ایلام واست.

وی تصریح کرد: آنچه که معلوم است در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان شاهد سرمایه گذاری در استانی پر ظرفیتی مثل ایلام بود، نفت و گاز، کشاورزی، مرز مهران، گردشگری، دامپروری و از جمله ظرفیت‌های مستعد استان برای سرمایه گذاری است.

پوراحمد عنوان کرد: جذب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری بر روی ظرفیت‌های استان ضروری است و علاوه بر این توسعه طرح‌های بزرگ استان مثل پتروشیمی دهلران، ان جی ال، فاز دوم پتروشیمی که شروع شده باید شتاب بخشیده شود.


پوراحمد بیان کرد: توسعه میدان‌های نفتی مشترک باید رأس کاری مسئولان کشوری باشد، این مهم علاوه بر توسعه میدان‌های نفتی باعث اشتغالزایی چند هزار نفر در استان می‌شود.

وی افزود: استان ایلام دارای ۲۰ هزار نفر بیکار است و قطعاً با اجرای چند طرح بزرگ اقتصادی می‌توان شاهد حل بخشی از بیکاری بود، بنابراین باید توسعه زیرساخت‌های، جذب سرمایه گذاری، اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی منجر به توسعه و اشتغال در استان شود.

این کارشناس اظهار داشت: با تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی استان که تولیدات استان در کشور سرآمد است، می‌توان شاهد اشتغال و شکوفایی بخش اقتصادی استان بود، به عنوان مثال سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ و ۲۵ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

سال ۹۸ پروژه‌های بزرگی در ایلام افتتاح و کلنگ زنی می‌شود

در همین ارتباط استاندار ایلام اظهار داشت: چشم اندازها و طرح‌های بسیار خوبی برای سال ۹۸ در استان ایلام پیش بینی شده و آینده‌ای روشن در انتظار استان است.

قاسم سلیمانی دشتکی عنوان کرد: استان ایلام با داشت ظرفیت‌های مهمی مثل مرز مهران، ۱۱ ذخایر گاز، چهار ذخایر نفت، کشاورزی، سدهای متعدد، اربعین مستعد توسعه است و در این بخش‌ها کارهای مهمی در استان در سال آینده شروع می‌شود.

استاندار ایلام تصریح کرد: برای سال ۹۸ احتمالاً رئیس جمهور به استان سفر خواهد کرد، کارخانه‌های بزرگی به بهره برداری خواهد رسید که رقم سرمایه گذاری این طرح‌ها بیش از چهار هزار میلیارد تومان است که باعث تحول در تولید و اشتغال استان می‌شود.


وی اضافه کرد: جهش بزرگ استان برای سال ۹۸، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان خواهد بود، قطعاً پروژه راه آهن استان به طول ۷۲ کیلومتر آغاز می‌شود که البته این طرح در چند فاز اجرای می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است فاز اول راه آهن ایلام به طول ۱۷ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان اجرایی شود که این مهم منجر به توسعه زیرساخت‌های استان می‌شود.

توسعه راه‌های ارتباطی استان شتاب بخشیده می‌شود

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: بخش مهم دیگر در جهش توسعه زیرساخت‌های استان شروع به کار بزرگراه مهران-دهلران-اندیمشک است که این مهم نیز در مراحل فراخوان قرار گرفته و در سال ۹۸ قطعاً بخشی از این پروژه آغاز می‌شود.

استاندار ایلام عنوان کرد: تونل کبیرکوه از بزرگترین تونل‌های ارتباطی کشور بین شهرستان‌های دره شهر-آبدانان به طول ۶.۵ کیلومتر در سال ۹۸ کار حفاری به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در بخش توسعه راه‌های ارتباطی استان اعتبارات استان در سال ۹۸ جهش زیادی داشته است، افزود: مسئولان استان دنبال اتصال استان به آزادراه‌های از طریق استان لرستان و کرمانشاه هستند.

وی تصریح کرد: پروژه چهارخطه کردن محور ایلام-مهران که به واسطه تردد زوار اربعین طی سال‌های اخیر آغاز شده در سال ۹۸ به اتمامی می‌رسد و مشکلات ترافیک طی ایام اربعین در مسیر حل می‌شود.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: برای سال ۹۸، بودجه اربعین استان ایلام به بیش از ۷۵ میلیارد تومان رسیده است که این مهم برای توسعه زیرساخت‌های استان هزینه می‌شود.

توسعه پروژه‌های نفت و گاز در استان

استاندار ایلام اظهار داشت: در بخش نفت و گاز در سال ۹۸ طرح‌های و کارهای خوبی پیش بینی شده که یکی از مهمترین آنها احتمالاً فاز دوم پتروشیمی ایلام به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: برای توسعه میدان‌های نفت و گاز ایلام بیش ۷۰۰ میلیون دلار اختصاص یافته که به تازگی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ شده که چهار درصد آن برای توسعه زیرساخت‌های استان هزینه می‌شود.

سلیمانی دشتکی تصریح کرد: توسعه میدان‌های نفت و گازی تنگه بیجار، پتروشیمی دهلران، پتروشیمی مهران، میدان‌های نفتی آذر و چنگوله نیز در سال ۹۸ شتاب بخشیده می‌شود.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه یک برنامه پنج ساله برای خارج شدن از محرومیت نیاز است، گفت: در سال ۹۸ با اجرای طرح‌های کشاورزی بیش از ۱۰۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی می‌شود.

وی گفت: در کنار طرح‌های بزرگ برای استان در سال ۹۸، طرح‌های اشتغال روستایی، حمایت از روستاهای مرزی، راه اندازی بازارچه مرزی چنگوله و چیلات، طرح‌های گردشگری و صنایع دستی، فعال کردن واحدهای تولیدی راکد و.... نیز دنبال می‌شود.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: بیش از ۱۴۱ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی در ایلام پرداخت شده که تعدادی از این طرح‌ها در سال ۹۸ به ثمر می‌نشیند.

با توجه به محرومیت‌های استان ایلام در بخش‌های مختلف نیاز است مسئولان هر سال برنامه‌های مختلفی را برای توسعه استان در نظر بگیرند، اگرچه بخشی از محرومیت‌ها فقط با سرمایه گذاری دولت امکان پذیری است اما فراهم کردم شرایط برای حضور سرمایه گذاران در استان نیز بسیار حائز اهمیت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 21 فروردین 98، کد مطلب: 4586665: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین