پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۶۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
قاسم ساعدی‌‌ رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان از ممانعت وزارت نفت در برابر جاری شدن سیلاب به تالاب "هورالعظیم" خبر داد.

شعارسال: اگر مسوولان دولت و قضا رسیدگی نکنند از مقام رهبری استمداد می طلبیم

قاسم ساعدی‌‌ رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان از ممانعت وزارت نفت در برابر جاری شدن سیلاب به تالاب "هورالعظیم" خبر داد.

نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس گفت: وزارت نفت از آغاز عملیات اکتشفات و حفاری نفت، هور العظیم را به 5 مخزن تبدیل کرد که مخازن یک و دو اندک آبی دارند اما مخازن 3،4 و 5 خشک هستند.

او گفت:‌ این اقدام موجب باقی ماندن کانون ریزگردها در خوزستان خواهد شد و دستگاه‌های نظارتی، دادستان و سازمان بازرسی کل کشور باید به موضوع ورود پیدا کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان تاکید کرد: اگر مسئولان نظارتی و قضایی نیز توجه لازم را به این مساله نداشته باشند، نمایندگان و مردم خوزستان‌ از مقام معظم رهبری درخواست کمک کرده و نامه‌ای خطاب با ایشان تدوین خواهد شد.

بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب های ایران است. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق است.

این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است.

هورالعظیم به دلیل عدم پرداخت حقابه قانونی از سوی وزارت نیرو، سال های اخیر را با خشکی دست به گریبان بوده و همین موضوع، عامل اصلی پیدایش کانون ریزگرد در این استان و نیز استان های همجوار و حتی پایتخت شده است.

سال گذشته کم آبی هورالعظیم تا آنجا پیش رفت که این تالاب خالی از آب و پوشیده از علف های خشک و نیمه خشک، نزدیک به چهار ماه در آتش می سوخت و دود آن تا شهرهای آبادان و سوسنگرد نیز رسیده بود. با اینهمه اما وزارت نیرو و سازمان برق و آب خوزستان، به پرداخت حقابه قانونی این تالاب، تن در نداد تا آنجا که بارش باران، آتش هور را خاموش کرد.

بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲، دولت صدام حسین تلاش کرد تا این تالاب را بخشکاند؛ چرا که تصور می‌کرد گروه‌های مسلحی در این محل زندگی می‌کنند.

بیشتر ساکنان این منطقه پس از خشک شدن هور، به شهرها، و گروهی نیز به ایران نقل مکان کردند. تا سال ۲۰۰۳ و سقوط صدام که آب دوباره به این منطقه باز شد، بیشتر از ۹۰ درصد تالاب خشک شده بود.

تقریباً تمام روستاهای مجاور تالاب به جز شهر "رفیع" به‌طور کلی ازبین رفته‌است.

خشک شدن هورالعظیم، چه در ایران و چه در عراق، میزان وقوع توفان‌های ریزگردی را افزایش داده و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهایی حدود ۲۱ برابر استاندارد مواجه شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان ، تاریخ انتشار : 22فروردین 98، کد خبر: 18630،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
0
0
وزارت نیرو حاضر است مردم بمیرن اما سود خودش خدشه دار نشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین