پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
برخلاف تصور بیشتر شهروندان که گمان می برند با بارش های اخیر به پایان خشکسالی و فصلی بودن زاینده رود رسیده ایم، اما همچنان ذخیره سد ناکافی است.
شعارسال: اصفهان بعد از ده سال خشکسالی شدید، سال آبی خوبی را پشت سر گذاشت و شاهد بارش های زیادی بود. میزان بارندگی به حدی بود که با تایید وزارت نیرو، آب زاینده رود به مدت 20 روز از هشتم تا 28 بهمن ماه باز شد.

با ادامه بارندگی‌ها خبر بازگشایی مجدد قلب تپنده شهر برای تعطیلات نوروز منتشر شد که با پیگیری‌های رئیس‌جمهور این اتفاق مهم پس از سال‌ها رخ داد و شهروندان و گردشگران توانستند اصفهان را در نوروزگاه با زاینده رود جاری اش به تماشا بنشینند.

تابستان سال پیش شرایط آب‌شرب و ذخیره سد زایندهرود در حد بحران بود و خیلی از مردم با قطعی مکرر آب در روزهای گرم تابستان مواجه بودند ولی امسال بارش‌ها این امکان را فراهم ساخته تا همچنان شاهد جاری بودن زاینده رود باشیم. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این‌باره گفت: افزایش خروجی آب از سد زاینده‌رود برای تحویل نوبت دوم حقابه کشاورزی اصفهان برای ادامه کشت پاییزه تا بیستم خرداد ماه ادامه خواهد یافت.

حسن ساسانی با اعلام ذخیره‌ی 370 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد زایندهرود افزود: آمار تجمعی بارش‌ها در چلگرد، ایستگاه شاخص زایندهرود تا روز هفدهم فروردین ماه یک‌هزار و 954 میلی مترثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: ورودی سد زاینده‌رود هم اکنون191 و خروجی آن 59 مترمکعب بر ثانیه است. در حالی که در ابتدای نوروز خروجی آب کمتر از این بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: برای آبیاری کشت کشاورزان شرق و غرب اصفهان هشتم بهمن ماه ۹۷ به مدت 20 روز خروجی از سد زاینده رود افزایش یافت و آب تحویل کشاورزان محترم شد و در سال 98 نیز آب تا خرداد ماه باز خواهد بود.

با این حال این شرایط حکایت از تکمیل ظرفیت سد زاینده رود در اثر بارش های اخیر ندارد و به گفته ساسانی، سد زاینده‌رود به عنوان بزرگترین سد استان اصفهان، از ظرفیتی معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب برخوردار است که تا قبل از وقوع بارش‌های اخیر، میزان آب ذخیره شده در این سد، حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب بود. در حالی که این ظرفیت با ورودی ۲۲۸ و خروجی ۷۳ مترمکعب بر ثانیه، در 21 فروردین ماه به ۴۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

یعنی چیزی نزدیک به یک میلیارد متر مکعب از ظرفیت این سد همچنان خالی است و شرایط موجود تنها نگرانی تامین آب شرب در فصل گرم تابستان را برطرف میکند.

با شدت گرفتن بارش ها و جاری شدن سیل در استان های مختلف به ویژه خوزستان، خیلی‌ها تصور می کردند که سد زاینده رود پر آب و تا مدتهای مدیدی شاهد جاری بودن زایندهرود خواهند بود. تصور اشتباهی که با گزارش و آمارهای حاصل از ذخیره سد همخوانی ندارد.

یک منبع آگاه که نمی‌خواست نامش فاش شود به خبرنگار ایلنا گفت: باسیل اخیر در استان خوزستان شاهد پیوستن 8 میلیارد مترمکعب آب به دریا بودیم در حالی که اصفهان نیازمند تنها یک میلیارد از این آب بود تا ظرفیت سد زاینده رود تکمیل شود.

وی تصریح کرد: لجبازی نمایندگان خوزستان و بیتفاوتی نمایندگان اصفهان به قیمت خروج هشت میلیارد مترمکعب آب به سمت دریا شد. این جدای از خسارت‌های میلیاردی به طبیعت، کشاورزی و خانه های مردم سیل‌زده خوزستان است.

ادبیات نا مناسب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی سبب شده تا حتی شهروندان هم نسبت به موضوع آب در برابر هم جبهه بگیرند. به طوری که در شبکه‌های فضای مجازی شهروندان اصفهانی پیام خوزستان را سیل برد، درحالیکه اصفهان نیازمند آب است مرتب در حال بازنشر است. از سوی دیگر در همین فضا برخی از شهروندان خوزستانی از اینکه آب به اصفهان نرسیده ابراز رضایت می کنند.کاش افرادی که با رای مردم به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند، پیشتر آموزش های لازم برای همبستگی و همدلی بین شهروندان ایران بزرگ و عزیز را آموزش می دیدند.

با این وجود اصفهان معین خوزستان اعلام شد تا در شرایط بحرانی که اهالی خوزستان درگیر سیل شده اند به شهروندان عزیز این خطه کمک‌رسانی کند. در شرایط فعلی که بخش‌های قابل توجهی از استان خوزستان در گیر سیل و سیلاب است، این سوی کشور سد زایندهرود تشنه آب باقی مانده و امیدواریم نمایندگان مجلس بعد از حمایت از سپاه پاسداران لباس خدمت به تن کرده از مردم سیل زده و مردمی که ذخیره سدشان نیازمند تامین آب است حمایت کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1398 ، کدخبر: 749195 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین