پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۸۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
براساس آمار رسمی در گلستان ۲۵۰ میلی متر در دو روز بود و این رقم در سیل ژاپن به ۵۸۳ میلی متر در یک روز رخ داد.

شعار سال: در روزهایی که سیل بخش‌های زیادی از شهرهای ایران متاثر از خود کرد، بحث‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و سیل در ایران و نحوه مدیریت آنها را با سیل سهمگین ژاپن در سال ۲۰۱۸ مقایسه کردند. سی سال ۲۰۱۸ ژاپن با توفان سهمگینی در روز پنجشنبه، پنجم جولای و بارندگی شدید در قسمت‌های مرکز و غرب این کشور آغاز شد و تا یکشنبه، هشتم ماه جولای ادامه یافت. اوج وقوع این سیل در نزدیکی شهر موتویاما رخ داد و بر اثر جاری شدن سیل و به دنبال آن، رانش زمین، خسارت‌های جانی و مالی زیادی در ژاپن به وجود آمد. این درحالی است که در بسیاری نقاط مانند شهر موتوباما، میزان بارندگی در یک روز، به 583 میلی متر رسیده است. برای اینکه بدانیم این میزان بارندگی چقدر بالاست می‌توان آنها با میزان بارندگی در گلستان مقایسه کرد. براساس آمار رسمی در گلستان ۲۵۰ میلی متر در دوروز بود و این رقم در سیل ژاپن به ۵۸۳ میلی متر در یک روز رخ داد.

خسارات جانی و مالی سیل ژاپن

بیش از ۲۲۵ نفر طی سیل و رانش زمین در این حادثه طبیعی، جان خود را از دست دادند و ۱۱ نفر نیز مفقود شدند. علاوه بر صدها خانه که ویران شدند، یک پل نیز در شهر هیروشیما بر اثر طغیان رودخانه فرو ریخت. به دستور مقامات محلی بیش از یک و نیم میلیون نفر خانه‌هایشان را ترک کردند. ۵۴ هزار نیروهای پلیس و ارتش و آتش‌نشانی برای کمک‌رسانی به مردم گرفتار شده در بیش از ۱۰۰ ناحیه مشغول شدند و علاوه بر آن، شمار نیروهای مدیریت بحران، دفاع مدنی، یگان‌های ساحلی، پلیس و آتش‌نشانی شرکت‌کننده در عملیات امداد به 75 هزار نفر رسیده و عملیات امداد و نجات با 80 بالگرد با سرعت زیادی انجام شد.


ژاپنی‌ها بعد از وقوع سیل چه کردند؟

پس از سیل در ژاپن یوشهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد که برای از بین بردن اثرات منفی ناشی از سیل کمیته ویژه ای تشکیل و بودجه 18 میلیون دلاری درنظر گرفته شده است.

آنها در سال‌های اخیر برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از سیل، اقدامات مهمی در کشور ژاپن انجام و قوانین بخصوصی ایجاد شد:

-در ساختمان‌هایی که پس از زلزله‌ی کوبه در ژاپن ساخته می‌شوند، باید از بتون آرمه استفاده شود.

-پس از این سیل، دولت ژاپن به دلیل افزایش تأسیس مراکز نظارتی و مدیریتی مقابله با حوادث غیرمترقبه، در سال 2001 وزارت مدیریت ریسک را تأسیس کرد تا این مراکز به صورت یکپارچه تحت نظارت باشند.

-آموزش فراگیر جهت مقابله با حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله.

-طراحی سامانه‌های اعلام هشدار که گاهی در شدیدترین وقایع طبیعی مانع از بروز تلفات انسانی شده‌اند.

-پس از سیلِ جولای 2018 نیز، دولت ژاپن در ماه نوامبر، برای کاهش اثرات تخریبی این حادثه طرحی را برنامه ریزی کرد که شامل اقداماتی از جمله جلوگیری از فروپاشی فرودگاه‌ها بود.

- علاوه بر این، طرح پیشنهادی شامل نتایج بازرسی‌های اورژانسی پس از حوادثی مانند لغزش زمین و طغیان رودخانه‌ها طی همین حادثه نیز بود.

- از جمله اقداماتی که به نظر حیاتی می‌آمدند، حفاظت منابع انرژی اضطراری در برابر سیل و افزایش ارتفاع دیواره رودها و اسکله‌ها بود.

-طبق پیش‌نویسی که از این مجموعه اقدامات تهیه شده، تمام موارد باید طی سه سال آینده اجرا شود.

همچنین براساس بازرسی‌های انجام شده، یکی از اولین اقداماتی که پس از این سیل انجام شد، نصب برق اضطراری فرودگاه‌ها در زیر زمین بود.

تفاوت سیل در ژاپن و ایران

در واقع آنچه که باعث ایجاد تفاوت میان مدیریت سیل در ایران و ژاپن می‌شوند، مربوط به دو نکته است. نکته اول اینکه در ژاپن با توجه به آموزش‌های اجتماعی مردم سیل زده مشارکت بالایی دارند. در این رابطه یکی از شهروندهای ایرانی در کشور ژاپن در این باره می‌گوید: خودم در اوساکا دیدم خونه‌هایی رو که اول قربانی زلزله و بعد سیل و طوفان شده بودن، شش ماه بعد هنوز سقفشون پلاستیک کشیده بود و آماده سکونت نبود. ژاپن کارگر شهرداری و رفتگر نداره و اگر محل شما بر اثر سیل و زلزله و طوفان و کثیف بشه یا باید خودتون تمیز کنید یا توی نوبت باشین تا از شهرداری بیان؛ مثلاً مجتمع ما یک ماه و نیم توی نوبت بود تا بیان و درخت‌ها رو جمع کنن. نکته اصلی صبر و رفتار منطقی ژاپنی‌هاست‌.

او در ادامه می‌گوید: اینجا از انتقاد و هیاهو خبری نیست، بلایای طبیعی رو کاملاً طبیعی میدونن و سعی می‌کنن مدیریتش کنن. اینجا هم بلای طبیعی کشته و خسارت ایجاد می‌کنه ولی رفتار مردم در مقابل محیط زیست، کاملاً احترام‌آمیزه. مردم ژاپن هرگز تصاویر کشته‌ها و خرابی‌ها رو منتشر نمی‌کنن؛ حتی بدون حضور نیروهای کمکی و دولتی، در همون لحظات اولیه، نظم و مدیریت بین خود مردم ایجاد میشه و همه صبورانه و به دور از هیجان منتظر آرام‌شدن اوضاع باقی میمونن؛ اینها چیزهایی بود که خودم شاهدش بودم.

تخلیه یک و نیم میلیون نفر در ژاپن بر اثر سیل و یک نکته

اما نکته دوم درباره مقایسه سیل در ایران و ژاپن، مربوط به سیل سال ۲۰۱۸ ژاپن می‌شوند و تخلیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهرهای در معرض خطر است. در سیل سال ۲۰۱۸ ژاپن به دستور مقامات محلی بیش از یک و نیم میلیون نفر خانه‌هایشان را ترک کردند. این در حالی است که شهروندان در ایران با مقاومت بسیار زیادی اقدام به ترک خانه‌ها و مناطق در معرض خطر می‌کنند و بخش زیادی از تلفات انسانی در سیل مربوط به همین مسإله است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ 20 فروردین 98، کد مطلب: 1248468: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین