پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
باران در تمامی فرهنگ ها و نزد همه اقوام و ملل، مظهر رحمت و برکت آسمانی است. ایرانیان نیز از دیرباز بر اساس طبع لطیف و روح شاعرانه ای که دارند، همواره قطرات باران را نمادی از پاکی، صافی، خلوص و نعمت می دانند.

شعارسال: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست های راهبردی اقتصادی، طی سالیان گذشته در صنعت سد سازی یکی از پیشگامان دنیا محسوب می گردد تا علاوه بر ذخیره سازی آب های سطحی از پدیدآمدن سیل در مناطق مختلف پیشگیری نماید اما گاه جبر طبیعت همه معادلات بشری را بهم می ریزد و فزونی همان قطرات زیبا و طرب انگیز باران، موجب خسارات های سنگین جانی و مالی می شود.

البته تمامی کشورها با این نوع حوادث و سوانح طبیعی آشنایی تام و کامل داشته و بعضا گستره صدمات و خسارات ویرانگر بلایای طبیعی تا حدی گسترده می گردد که هیچ دولتی هرچقدر هم بزرگ و قدرتمند، یارای کنترل و مدیریت همه ابعاد و جوانب خسارات و صدمات را نیست.

اینجاست که جوامع و ملت های اقصی نقاط جهان با اتکال به مفهوم زیبای نوع دوستی، انسانیت و تشریک مساعی به کمک ملتی که در این نوبت گرفتار حادثه است می شتابد و البته متقابلا در نوبتی دیگر حمایت از حادثه دیدگان کشوری دیگر در گوشه ای دیگر ازین کره خاکی در اولویت همگان قرار می گیرد.

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

شیخ اجل سعدی

اما گاه سیاست های هژمونیک دولت های استعمارگر نیز همراه و همسان جبر طغیانگر طبیعت شده و بیرحمانه بر ملتی می تازند آنگاه که یک دولت هژمون با اعمال تحریم های یکجانبه گرایانه خود بطور مستقیم و غیر مستقیم مانع از رسیدن کمک های انسانی و بشردوستانه ملت ها و کشورهای دیگر به ملتی غمبار و حادثه دیده می شوند، چه می توان نامیدش جز 'تروریسم اقتصادی'؟!

ملت بزرگ و تمدن ساز کشورم روزها و شبهایی را در ماتم و عزای مصیبت سیلی خانمان برانداز سپری کردند که دقیقا مصادف با ایام عید باستانی سال نو شمسی ایران نیز بود عید نوروز مشابه و از نظر زمانی با چند هفته اختلاف تقریبا مقارن با رسم کهن نهادینه شده به عنوان عید بهاره در تمدن ارزشمند چینی است. (یکی از مشترکات فرهنگی دو ملت که در واقع هر دو تمدن متعلق به پیکره واحد تمدن های باستانی شرق هستند.)

اما برای درک بهتر شرایط کنونی کافی است ذکر نمایم بیش از 22 استان از مجموع 31 استان سرزمینم دچار حادثه ویرانگر سیل هستند که در برخی مناطق ده ها نفر از کودکان و بزرگسالان جان خود را از دست داده و دهها هزار خانه و کاشانه ویران شده اند.

شاید اکنون با توجه به این سطح عظیم از تلفات و خسارات، معنا و مفهوم دقیق عبارتی که جناب آقای دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با ابعاد پنهان تحریم های یکجانبه آمریکا اعلام نمود روشن تر گردد: «تروریسم اقتصادی»

با این حال همانگونه که جناب آقای 'وانگ یی' وزیر محترم امور خارجه چین در پیام صمیمانه و محبت آمیز خود خطاب به وزیر امور خارجه ایران اذعان نموده بود، رجاء واثق دارم دولت جمهوری اسلامی و ملت بزرگ و تاریخ ساز ایران از این شرایط سخت نیز، همچون بسیاری موارد دیگر با عزت و اقتدار کامل گذر خواهد کرد و دو کشور چین و ایران به عنوان شرکای جامع استراتژیک مشترکا قادر خواهیم بود این برهه حساس را با همراهی و همکاری دوستان چینی خود تبدیل به برگی زرین در تاریخ روابط و تعاملات دو ملت نموده و در عرصه روابط بین الملل نیز بی اعتباری اقدامات یکجانبه گرایانه را عیان ساخته، بر چندجانبه گرایی در مدیریت جهانی تاکید مجدد نماییم.

-----------------------------------------------------------------

* سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در چین

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22فروردین1398 ، کدخبر: 83274178: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین