پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: پیش نویس وضع قوانین جدید برای مبارزه با برخی مواد مخدر صنعتی و نیز مواد مخدری مانند گل و اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است.
شعارسال: سردار محمد مسعود زاهدیان افزود: پیش نویس این قوانین به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و در حال بررسی است و نتیجه قطعی آن ظرف دو تا سه ماه آینده اعلام می شود.

وی اضافه کرد: در مورد برخی مواد مخدر صنعتی و همچنین داروها، خلاء قانونی وجود دارد. به همین علت پلیس تمایل دارد این قانون هر چه زودتر تصویب شود اما اختیارش با پلیس نیست و تصویب این مساله در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

بر اساس این گزارش گفته می شود برای برخی مواد مخدر از جمله «گل» در قانون مبارزه با مواد مخدر، موارد قانونی دیده نشده است تا دست پلیس در مبارزه با این ماده مخدر که اکنون مصرف آن در بین جوانان در حال شیوع است، باز باشد؛ بر این اساس لازم است تا در این زمینه قانونی به تصویب برسد تا پلیس بر اساس قانون به مبارزه با این ماده مخدر بپردازد.

سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این باره پیش از این در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که نام گل در قانون مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد و در مواد چهار، پنج و هشت این قانون که مربوط به جرایم است، نامی از گل نمی بینیم. با این حال حمل، خرید و فروش مواد مخدر و روانگردان جرم است و مصرف کنندگان و فروشندگان گل مجرم هستند.

پیش از این محمدرضا قدیرزاده، عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود، مصرف ماده توهم زای گل یا همان ماری جوانا در بین نوجوانان و جوانان افزایش یافته است، ماده ای که عامل افسردگی، خستگی، کاهش حافظه کوتاه مدت، خشونت، بی انگیزگی، اختلال بینایی، روان پریشی و خودکشی است.

وی ادامه داد: چند سالی است که ماده اعتیادآور گل، نقل محافل دوستانه شده و متاسفانه بیشترین مصرف آن هم در قشر جوان و نوجوان کشورمان مشاهده می شود.

گل از گیاه شاهدانه تهیه می شود و مصرف آن آثار سوء جسمانی و روانی فراوانی دارد. ماده موثر موجود در گیاه شاهدانه، تترا هیدرو کانابینول یا THC است و سرشاخه‌های گلدار گیاه شاهدانه را که حاوی مقادیر بالا THC است، ماری جوانا می‌نامند که این ماده در کشورمان بیشتر به اسم «گل» شناخته می‌ شود.

قدیرزاده تصریح کرد: گل غالبا تدخین (دود کردن) می شود. اغلب آن را در کاغذی می‌پیچند و به صورت سیگار می‌کشند که در اصطلاح «سیگاری» نامیده می شود.

وی اضافه کرد: ماری جوانا جزو مواد توهم‌زا دسته‌ بندی می‌شود و در این حالت، احساسات فرد به طور غیرطبیعی تغییر پیدا می ‌کند.

وی اعلام کرد: از طرف دیگر تفکر غلط اعتیادآور نبودن گل باعث می شود جوانان نسبت به سایر مواد بیشتر به حشیش روی آورند، به طوری که در چند سال اخیر شاهد افزایش مصرف مشتقات شاهدانه و از جمله گل در کشورمان به خصوص در خانم های جوان هستیم حتی برخی نوجوانان، جوانان، مصرف گل را آرامش بخش تلقی می ‌کنند، چون اطلاعات نادرستی درباره آن از دیگران دریافت کرده ‌اند.

سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ نیز چندی پیش در نشست خبری با خبرنگاران گفت: مصرف ماده مخدر گُل در پایتخت به علت برخی تبلیغات غیرواقعی به ویژه در فضای مجازی خیلی زیاد شده است چرا که برخی در شبکه های مجازی تبلیغ می کنند که گل ماده مخدر نیست و اعتیاد ندارد؛ در حالی که این طور نیست، گل ماده مخدر است و اعتیاد دارد.

با توجه به مطالب گفته شده، اینکه پیش نویس وضع قوانین در مورد برخی مواد مخدر از جمله گل در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است، اتفاق خوبی است و امیدواریم هر چه زودتر قوانین مرتبط با این گونه مواد مخدر تصویب شود تا شاهد کاهش مصرف آن در بین جوانان که سرمایه های کشور هستند، باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1398 ، کدخبر: 83275455 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
تمام جونها و دختر و پسرامون الوده این اعتیاد شدن خدا همه رو به راه زاست هدایت کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین