پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
گزارش‌های رسیده از ارگ بم حکایت از آن دارد که طی بارش‌های شدید هفته‌های گذشته حجم زیادی از آب در قسمت «کُناری محله» جمع شده که هنوز تخلیه نشده است آن هم در حالی که در روزهای پیش رو بر اساس هشدار هواشناسی استان کرمان در معرض شدید باران قرار دارد.

شعار سال: بر اساس گزارش‌ها و عکس‌های واصله از ارگ بم در بارش‌های اخیر، مقدار زیادی آب در قسمت«کُناری محله» ارگ از هفته‌های گذشته باقی مانده است که هنوز هم تخلیه نشده است.

این درحالی است که بنا به گفته کارشناسان یکی از عامل‌های اصلی تخریب بناهای خشتی افزون بر باد، بارندگی است. آن هم در شرایطی که اطراف ارگ بم خندقی وجود دارد که محیط اطراف ارگ به سمت این خندق شیب دارد و به محض آغاز بارندگی از جمله بارندگی‌های اخیر، آن خندق پر از آب می‌شود و این آب هفته‌ها باقی می‌ماند که اکنون هم هست و در زمین نفوذ می‌کند و به دیواره‌های ارگ رخنه می‌کند.

از سویی بنا بر عکس‌های ارسالی، با وجود آن که آب بارش‌ها از چند هفته پیش در محوطه کناری محله جمع شده اما مسوولان متولی اقدامی برای تخلیه آن انجام نداده‌اند و این احتمال را پیش رو می‌گذارد که این آب‌های راکد منجر به سست‌شدن پی‌ها و ریختن آنها شوند.

در حالی که می‌شد با یک پمپ آب و تانکرهای کوچک آب را تخلیه کرد.از سویی طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی استان کرمان طی روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه در معرض بارش شدید باران قرار دارد و مشخص نیست حجم بارش‌های افزوده شده به بارش‌های پیشین تخلیه نشده از ارگ بم، چه میزان ممکن است به این اثر ثبت جهانی آسیب وارد کند؟

آیا مدیر پایگاه ارگ بم و مسوولان میراث فرهنگی استان کرمان تدابیری برای تخلیه آب ارگ بم و سایر بناهای تاریخی طی روزهای آتی اندیشیده‌اند؟ آن هم درحالی که ماندگاری آب برای روزهای متوالی خطر سستی بنا بویژه بناهای خشتی را در بر خواهد داشت.

اداره کل مدیریت بحران استان کرمان هم هشدارهای لازم را داده و اعلام کرده است:«پیرو اطلاعیه شماره 2-691سه شنبه مورخ ۹۸/۰۱/۲۰ و با توجه به اعلام سازمان مدیریت بحران کشور به اطلاع می‌رساند سامانه بارشی فعالی از روز جمعه مورخ ۹۸/۱/۲۳ وارد کشور شده و طی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در کشور فعال خواهدبود، بر این اساس پیش بینی می شود:

شنبه: بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در استان های هرمزگان، غرب و جنوب کرمان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان

یکشنبه: بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در استان های خراسان جنوبی، یزد، شرق فارس، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

دوشنبه: بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق در جنوب شرقی کرمان، با توجه به شدت بارش ها، آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیل ها در مناطق یاد شده، به هم استانی‌های گرامی وفرمانداری ها، شهرداری ها، دهیاری هاو سازمان ها و ارگان های ذیربط توصیه می‌شود، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از کاهش خسارات احتمالی را به عمل آورند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 22 فروردین 98، کد مطلب: 18652: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین