پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
سرمدی،‌ محمدی، آصفی، حسینی، قشقاوی، مهمان‌پرست، عراقچی، افخم، جابری‌انصاری و قاسمی ۱۰ سخنگویی بودند که پیش از این وظیفه اعلام مواضع دستگاه دیپلماسی را برعهده داشتند و حالا «موسوی» به عنوان یازدهمین سخنگو به این سمت مشغول شد.
شعارسال: پس از آنکه بهرام قاسمی دهمین سخنگوی وزارت امور خارجه اسفند ماه سال گذشته (1397) به عنوان سفیر جدید ایران در پاریس منصوب شد، چند گزینه برای تصدی این سمت در رسانه‌ها منتشر شد از جمله «سید عباس موسوی» مدیرکل اطلاع رسانی و امور سخنگویی و «افسانه نادی‌پور» دستیار وزیر امور خارجه در امور حقوق شهروندی و در نهایت امروز (شنبه) 24 فروردین ماه قرعه تصدی این سمت به نام «سید عباس موسوی» افتاد و محمدجواد ظریف موسوی را به عنوان یازدهمین سخنگوی وزارت خارجه منصوب کرد و از این پس قرار است موسوی جوان‌ترین سخنگوی وزارت خارجه اخبار و مواضع دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کند.

در گزارش زیر نگاهی کوتاه به سوابق یازده سخنگوی وزارت خارجه شده است.

سرمدی اولین سخنگوی دستگاه دیپلماسی

«مرتضی سرمدی» اولین سخنگوی دستگاه دیپلماسی بود و پس از آن محمود محمدی در دوران علی اکبر ولایتی و مدتی نیز در ابتدای دوران وزارت خارجه سید کمال خرازی در این سمت ایفای وظیفه کرد. سرمدی در حال حاضر قائم مقام وزارت خارجه است.

مرتضی سرمدی نخستین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود که تا سال 1370 این سمت را برعهده داشت. وی پس از آن معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و همچنین سفیر ایران در لندن شد.

*محمود محمدی دومین سخنگو

دومین سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران «محمود محمدی» بود. او در سال‌های 1370 -1377 مشاور وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه بود.

محمدی که دارنده مدرک دکترا در رشته سیاست بین‌الملل از دانشگاه شرق شناسی ناپل ایتالیاست، طی سال‌های 1388-1387 مشاور وزیر امور خارجه بوده و در دوره هفتم نمایندگی آباده در مجلس شورای اسلامی را عهده‌دار بود و پس از آن هم به عنوان سفیر ایران در الجزایر راهی الجزیره شد و با پایان ماموریتش به کشور بازگشت. وی در طی سال‌های 1382-1378 نیز عهده‌دار سفارت ایران در تونس نیز بوده است.

حمیدرضا آصفی سومین سخنگو

«حمیدرضا آصفی» به مدت هشت سال در دوران وزارت سید کمال خرازی و اوایل دوران وزارت منوچهر متکی عهده‌دار این سمت بود.

متولد 1331 تهران و دارنده مدرک دکترای شیمی و از 1377 تا 19 شهریور 1385 سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد بود و به گفته خودش با سخنگویی زندگی کرده است.

آصفی در ابتدا استاد دانشگاه بود و مدتی در خبرگزاری جمهوری اسلامی و سپس به عنوان معاون صدا و سیما فعالیت کرد و به پیشنهاد علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه آن زمان و در اوایل 1363 وارد وزارت خارجه شد و هشت سال به عنوان اولین و آخرین سفیر ایران عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی در آلمان شرقی بود، بعد از اتمام دوره سفارت به مدت 4 سال مدیرکل آمریکا و سپس مدیرکل غرب اروپا بود و سپس به مدت پنج سال (72 -1377) به عنوان سفیر ایران در فرانسه فعالیت کرد.

آصفی بعد از هشت سال سخنگویی وزارت خارجه، مدتی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه بود و پس از آن عهده‌دار سفارت ایران در ابوظبی شد و اکنون در حوزه اقتصادی مشغول به فعالیت است.

و اما چهارمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی سید محمدعلی حسینی

پس از آصفی «سید محمدعلی حسینی» حدود دو سال ( 19 شهریور‌ 1385 تا تیرماه 1387) در پشت تریبون سخنگویی به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌داد و مواضع دستگاه سیاست خارجی را تشریح می‌کرد.

حسینی که دارای مدرک کارشناسی علوم پایه از دانشگاه بنگلور هندوستان و همچنین کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی و دانشجوی کارشناسی ارشد همین رشته است، سوابقی چون پژوهشگر مرکز تحقیقات صنایع دفاع، کارشناس سیاسی نهاد ریاست جمهوری، معاون اداره امور نمایندگی‌های خارجی، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در اردن و همچنین در سوریه، معاون اداره اول خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، معاون کمیته اقتصادی لبنان، دبیر شورای مشاورین وزیر، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، مدیرکل ارزیابی و نظارت، سرپرست معاونت آسیا و اقیانوسیه و معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و سفیر ایران در رم را در کارنامه 25 سال فعالیتش دارد. او که پس از بازگشتش از رم مدتی در مرکز دیپلماسی عمومی به عنوان معاون این مرکز فعالیت کرد، در حال حاضر نیز به عنوان مدیرکل امور بین‌الملل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول است.

حسن قشقاوی پنجمین سخنگو

پس از حسینی نوبت به «حسن قشقاوی» رسید و پنجمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز به مدت یک سال و هفت ماه عهده‌دار این سمت بود.

قشقاوی که فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه شهید بهشتی است دوره سطح حوزه علمیه قم را نیز گذرانده و پیش از تصدی سخنگویی وزارت خارجه به مدت چهار سال 1387-1383 سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد و سفیر آکرودیته در لتونی بوده است. وی در سال‌های 1379-1375 نیز به عنوان سفیر ایران در قزاقستان فعالیت کرده است.

حسن قشقاوی همچنین به مدت هشت سال (دوره چهارم و ششم) نماینده مردم شهریار و رباط کریم بود. وی همچنین مشاور وزیر امور خارجه و کارشناس سیاسی اداره کل غرب اروپا نیز بوده است.

قشقاوی 31 تیرماه 1387 به عنوان سخنگو و دستیار ویژه وزیر امور خارجه معرفی و آبان 1388 این سمت را به رامین مهمان‌پرست واگذار کرد و خود عهده‌دار معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه شد و در پی تغییر ساختار وزارت خارجه در روزهای پایانی دی ماه 1396 به عنوان مشاور وزیر منصوب و بعد از مدتی نیز به اسپانیا رفت و در حال حاضر عهده‌دار سفارت ایران در مادرید است.

رامین مهمان‌پرست ششمین سخنگو

«رامین مهمان‌پرست» فارغ‌التحصیل مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است، پیش از اینکه به عنوان ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی عهده‌دار این سمت شود، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، معاون مدیرکل اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، نماینده وزارت امور خارجه در امور مدارس خارج از کشور، سفیر ایران در تایلند و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه بوده است. مهمان‌پرست از نهم آبان 1388 تا 21 اردیبهشت 1392 در این سمت فعالیت کرد.

پس از آنکه مهمان‌پرست در پی ثبت‌نام در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری از سخنگویی استعفا داد، سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه 21 اردیبهشت ماه 1392 با حفظ سمت معاونت، عهده‌دار سخنگویی نیز شد. مهمان‌پرست پس از آن به ورشو رفت و سکان سفارت ایران در لهستان را برعهده گرفت و با پایان ماموریتش مرداد 1397 به تهران بازگشت.

هفتمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی

«سید عباس عراقچی» که آذر 1390 پس از بازگشت از ماموریت توکیو به معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه منصوب شده بود، به عنوان معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل، رئیس اداره اول اروپای غربی، سفیر ایران در هلسینکی و سفیر آکردیته در استونی، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، معاون پژوهشی دفتر مطالعات، رئیس مرکز مطالعات خلیج فارس دفتر مطالعات، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان کنفرانس اسلامی و معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها در طی سال‌های گذشته فعالیت کرده است.

او همچنین در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و سعید جلیلی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای حضور داشته است.

عراقچی 21 اردیبهشت ماه 1392 با حفظ سمت معاونت (آسیا و اقیانوسیه)، عهده‌دار سخنگویی نیز شد و تا شهریور 1392 در این سمت فعالیت کرد.

او در دوران وزارت خارجه ظریف به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام فعالیت کرد و در پی تغییر ساختار وزارت خارجه در روزهای پایانی دی ماه 1396 و در پی تجمیع معاونت‌های منطقه‌ای در یک معاونت سیاسی، به عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه مشغول به فعالیت است.

مرضیه افخم هشتمین و اولین زن سخنگوی وزارت امور خارجه

«مرضیه افخم» در دوران وزرات علی‌اکبر ولایتی معاون اداره اطلاعات و انتشارات و در دوران وزارت سید کمال خرازی مدیرکل اطلاعات و مطبوعات و در دوره وزارت علی‌اکبر صالحی مدیرکل دیپلماسی عمومی این وزارتخانه بود. وی پس از عراقچی به عنوان هشتمین و اولین زن سخنگو عهده‌دار این سمت شد.او از شهریور 1392 تا آبان 1394 در این سمت فعالیت کرد.

افخم در حال حاضر نیز به عنوان سفیر ایران در مالزی و اولین سفیر زن جمهوری اسلامی عهده‌دار سفارتخانه ایران در کوالالامپور است.

جابری‌انصاری نهمین سخنگو

نهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه «حسین جابری انصاری» مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه بوده است. وی پیش از این در سمت سفیر ایران در لیبی و همچنین مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و مشاور معاونت عربی و آفریقا فعالیت کرده است.

جابری‌انصاری مدرک کارشناسی خود را از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.

وی همچنین به عنوان کارشناس در سفارت ایران در دمشق فعالیت کرده است. جابری‌انصاری همچنین دستیار معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه بوده است.

وی که آبان 1394 به سخنگویی منصوب شد در حدود هفت ماه و نیم عهده‌دار سمت سخنگویی و ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه بود و پس از آن به عنوان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه منصوب و در پی تغییر ساختار وزارت خارجه در اواخر دی ماه 1396 به عنوان دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی منصوب شد و امروز (24 فروردین 1398) هم در حکمی جدید از سوی ظریف به جای «حسین پناهی‌آذر» معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه شد.

دهمین سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش فارس، بهرام قاسمی که سی ام خرداد 1395 به جای جابر‌ی‌انصاری دهمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی شد، پیش از این مسئولیت‌هایی چون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، رئیس اداره دوم سیاسی، رئیس اداره اول مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه و معاونت پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر عهده داشته است.

او روز گذشته (جمعه) 23 فروردین ماه 1398 بعد از دو سال و 9 ماه از رسانه‌ها خداحافظی کرد (+) و قرار است از این پس در سمت جدیدش در سفارت ایران در پاریس به عنوان سفیر جدید ایران مشغول به فعالیت شود.

یازدهمین سخنگوی وزارت خارجه

و اما «سید عباس موسوی» یازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه که امروز (شنبه)‌ 24 فروردین ماه به جای بهرام قاسمی عهده دار این سمت شده، پیش از این مدیرکل اطلاع رسانی و امور سخنگویی بوده و قبل از آن هم در سمت‌هایی چون رئیس اداره دیپلماسی رسانه‌ای، دبیر اول سرکنسولگری ایران در هنگ کنگ و رایزن دو سفارت ایران در هلند مشغول به خدمت بوده است.

او که فارغ التحصیل دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه است، جوان‌ترین سخنگویی است که در این مدت عهده‌دار این سمت شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 24 فروردین 1398 ، کدخبر: 13980124000260 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین