پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
مجلس این روزها به جد به‌دنبال اثر‌گذاری و فعالیت در حوزه سیاست خارجی است؛ به همین دلیل طرح و ایده‌های متعدد نمایندگان با مهر اقدام علیه آمریکا یکی بعد از دیگری خبرساز می‌شوند. طرح دو فوریتی مقابله با آمریکا در حمایت از سپاه پاسداران، طرح سه فوریتی اقدام متقابل با آمریکا در حمایت از سپاه پاسداران، طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران و طرح تشکیل فراکسیون مقابله با تحریم‌ها در مجلس 4طرحی هستند که نمایندگان با به جریان انداختن آنها پویایی مجلس در حوزه سیاست خارجی را دنبال می‌کنند.

شعار سال :مجلس در هفته گذشته با 4طرح، یک نامه و یک بیانیه درصدد جبران انفعالش در حوزه سیاست خارجی بر آمده است.

مجلس این روزها به جد به‌دنبال اثر‌گذاری و فعالیت در حوزه سیاست خارجی است؛ به همین دلیل طرح و ایده‌های متعدد نمایندگان با مهر اقدام علیه آمریکا یکی بعد از دیگری خبرساز می‌شوند.
بیش‌فعالی بهارستان در حوزه سیاست خارجی چنان است که از آغاز فعالیت مجلس در سال 98و تنها در 3 روزکاری، در این‌باره 4طرح تدوین شده و یک بیانیه با امضای ۲۵۵ نماینده در پاسخ به قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا خوانده شده است.

تعدد طرح‌ها
طرح دو فوریتی مقابله با آمریکا در حمایت از سپاه پاسداران، طرح سه فوریتی اقدام متقابل با آمریکا در حمایت از سپاه پاسداران، طرح تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران و طرح تشکیل فراکسیون مقابله با تحریم‌ها در مجلس 4طرحی هستند که نمایندگان با به جریان انداختن آنها پویایی مجلس در حوزه سیاست خارجی را دنبال می‌کنند.
مضاف بر این 4طرح و بیانیه‌ای که ذکرش رفت، 200تن از نمایندگان در نامه‌ای هم خطاب به مقام معظم رهبری از خلأ قانونی موجود در جهت مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران ابراز شرمساری کردند.
رهبر انقلاب در سخنرانی سنتی خودشان در حرم مطهر امام رضا(ع) در ابتدای سال از انفعال مجلس در حوزه سیاست خارجی گلایه کرده و فرموده بودند: «یک نمونه از شرارت‌های آمریکا این است که کنگره در 2 سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت‌های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟»
نمایندگان در نخستین روزهای کاری خود طرح دو فوریتی را با نام اقدام متقابل علیه آمریکا تدوین و تصویب کردند. همزمان با این طرح، طرح 3فوریتی دیگری هم به هیأت رئیسه ارائه شد که برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده است، مجلسی‌ها هنوز طرح مذکور را تعیین تکلیف نکرده‌اند که خبر از تدوین طرح دیگر در پاسخ به تحریم‌های آمریکا در بهارستان به گوش می‌رسد.  این طرح که از سوی قریب به 52 نفر از نمایندگان امضا شده است، طرح « تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران» نام دارد و در 4ماده، مقابله با کشورهای همراه آمریکا را درنظر گرفته است.
 براساس ماده یک این طرح کلیه کشورهایی که به تبعیت از ایالات متحده آمریکا ازخرید و فروش نفت یا هر کالای دیگر از ایران خودداری و یا با اعمال محدودیت در معاملات شهروندان یا دولت متبوع خود با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در تحریم جمهوری اسلامی ایران با آمریکا همکاری کنند  کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران محسوب می‌شوند و مشمول تنبیهات مقرر شده دراین قانون می‌گردند. همچنین در ماده 2 این طرح دولت موظف شده است، هر 6‌ماه یک‌بار فهرست کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران را به گمرکات کشور و مناطق آزاد ابلاغ و از طریق رسانه‌ها منتشر کند.
براساس ماده 3این طرح از تاریخ تصویب این قانون هرگونه واردات کالاهای مصرفی از آمریکا و کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران از طریق گمرکات یا مناطق آزاد ممنوع است. آخرین ماده این طرح تأکید می‌کند که فروش نفت و گاز ایران به کشورهای موضوع این قانون به‌مدت ۱۰ سال از آخرین باری که هر کشور در فهرست کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران قرار گیرد، ممنوع است.

تشکیل فراکسیون مقابله با تحریم‌ها در مجلس

بیش فعالی مجلس در موضوع مقابله با تحریم‌های آمریکا تنها به موارد مذکور محدود نیست و برخی از نمایندگان خبر از تشکیل فراکسیون مقابله با تحریم‌ها در مجلس می‌دهند، چنانچه محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از تهیه طرحی برای تشکیل فراکسیون مقابله با تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی خبر داد و  گفت: «ذیل فراکسیون مقابله با تحریم‌ها حدود 18مأموریت تعریف شده که یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های عنوان شده در این طرح آن است که میان کشورمان با دیگر کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا که حدود 25کشور هستند، ارتباطات ویژه‌ای برقرار شود تا از طریق تقویت این ارتباطات، یک قطب بزرگ اقتصادی و سیاسی علیه آمریکا و کشورهای همراهش تشکیل شود و همه این کشورها از تحریم‌ها عبور کنند.» به گفته پورمختار، طرح تشکیل کمیسیون ویژه مقابله با تحریم‌ها فعلاً 20امضا دارد که باید به 50امضا برسد تا آن را جهت بررسی در صحن علنی به هیأت رئیسه مجلس ارائه دهیم.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری،تاریخ انتشار:25فروردین 1398،کدخبر:52284،newspaper.hamshahri.org
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین