پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۴۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
نتایج یک نظرسنجی نشان داد ۸۸ درصد از مردم در یک سال گذشته گوشت وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نکرده اند.
شعارسال: دومین قسمت از برنامه «پایش» در سال 98، به مناسبت سالگرد اعلام نرخ 4200 تومانی، موضوع نرخ ارز و تحولات آن را بررسی نمود.

در همین خصوص سلیمی زادگان، کارشناس اقتصادی برنامه پایش، بابیان اینکه اعلام نرخ 4200 تومانی برای ارز در فروردین 97 اشتباه بزرگی بود،گفت: اعلام این نرخ لطمه زیادی به اقتصاد کشور زد و در این مدتی که این نرخ برای دلار اعلام شد، ذخایر ارزی بسیاری از دست دادیم.

وی افزود: این اتفاق یک شمشیر دو لبه بود و اگر بازار ارز مدیریت می‌شد، مجموعه بازارهای کشور نیز به آرامش دست می‌یافت.واقعاً اگر این اشتباه رخ نمی‌داد در آن برهه دوماهه به‌اندازه بیش از 6 ماه ارز کشور در شرایط تحریم مصرف نمی‌شد.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اثرگذاری تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی بر بازار ارز بیان کرد: در برهه‌ای از تابستان 97 نرخ ارز تا 18 هزار تومان رشد کرد اما با تغییر رئیس بانک مرکزی و بکار کیری سیاست‌های درست ارزی،نرخ مذکور رو به کاهش رفت. بنابراین در حال حاضر نرخ دلار نیز، نرخ واقعی آن نیست و به عقیده کارشناسان در شرایط تحریم نرخ واقعی دلار در حدود 6 الی 7 هزار تومان است.

سلیمی زادگان در ادامه افزود: ما باید به سمت بازار متشکل ارزی حرکت کنیم. یعنی همه عرضه و تقاضای بازار ارز را شفاف کنیم. سامانه نیما این کار را انجام می‌دهد. بنابراین همه عرضه‌کنندگان و متقاضیان باید در یک سامانه واحد نیازهایشان را برآورده کنند و از این طریق می‌توان بازار آزاد را نیز به حاشیه راند.

سلیمی زادگان افزود: اعطای ارز 4200 تومانی به برخی کالاها باعث بروز پدیده‌های قاچاق شد و باید به‌جای این کار، به خانوارها یارانه ارزی داده می‌شد که این کار در صورت انجام، قدرت خرید مردم را بالا می‌برد و از طرف دیگر از رانت و قاچاق را نیز جلوگیری می‌کرد. نمونه این موضوع واردات گوشت با ارز 4200 تومانی بود که گوشت با این قیمت به دست مردم نرسید و باعث حواشی گوناگونی در کشور گشت.

قیمت خرید تضمینی گندم باید به 2200 تومان افزایش یابد

موضوع دیگر موردبررسی در «پایش» یکشنبه به خرید تضمینی گندم اختصاص یافت.

در این زمینه سلیمی زادگان،کارشناس اقتصادی برنامه پایش بابیان اینکه موضوع گندم مسئله استراتژیکی برای کشور است و باید از قاچاق آن به خارج از کشور جلوگیری کرد، گفت: تعیین قیمت تضمینی گندم باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور و تورم باشد، به‌گونه‌ای هم برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد و هم برای آن‌ها ایجاد انگیزه کند.

کارشناس اقتصادی برنامه «پایش»، با تأکید بر لزوم تعیین یک نرخ عادلانه برای خرید گندم از کشاورزان گفت: قانونی در کشور وجود دارد که قبل از شروع سال زراعی باید نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شود اما این اتفاق رخ نداد و در مهرماه نرخ 1470 تومانی برای گندم تعیین گردید که باعث اعتراض کشاورزان به این موضوع شد.

وی افزود: عدم تعیین نرخ عادلانه برای گندم باعث می‌شود که کشاورز به‌جای فروش گندم خود به دولت، آن را دلال بفروشد و انگیزه خود در این زمینه را از دست دهد. در حال حاضر دلال‌ها گندم‌های کشاورزان را به قیمتی بی از 2 هزار تومان می‌خرند درحالی‌که دولت بعد از اعتراض کشاورزان نرخ 1700 تومانی را اعلام کرد.

سلیمی زادگان در ادامه بیان کرد: در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و منطقه قیمت گندم بسیار بالاتر از قیمت خرید تضمینی گندم در داخل کشور است و در سال‌های قبل عدم مدیریت تعیین قیمت خرید تضمینی باعث کمبود گندم در کشور و به‌تبع آن واردات این کالای استراتژیک شده که قیمت تمام‌شده آن نیز بیشتر از قیمت داخلی بوده است.

وی گفت: باید در زمینه خرید گندم یک سامانه شفاف طراحی شود تا از طریق آن نیازهای کشور در این حوزه احصا شود تا با دانستن این نیازها، بتوان این موضوع را به‌صورت صحیح مدیریت کرد. در کشورهای پیشرفته نیز این نکته رعایت می‌شود و باعث شده است که در آمریکا بیش از 14 برابر نیاز خود غلات تولید کند.

سلیمی زادگان در پایان در خصوص تبعات عدم تعیین نرخ متناسب برای خرید گندم افزود: این مسئله باعث شده است که خودکفایی در تولید گندم هم از دست برود و برای تأمین نیازهای خود همانند گذشته مجبور به واردات گندم شویم. بنابراین نیاز است قیمت خرید تضمینی به 2200 تا 2400 افزایش یابد تا از این طریق از فروش گندم به دلالان و خروج آن از کشور جلوگیری نماید. ارز گندم در بورس کالا نیز راهکار صحیح مدیریت گندم در کشور است.

88 درصد مردم گوشت یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند

همچنین سؤال نظرسنجی برنامه «پایش»، به‌صورت زیر از مخاطبان سؤال پرسیده شده است:

آیا در یک سال اخیر گوشت وارداتی با نرخ دولتی، به دست شما رسیده است؟1.بله 2.خیر

در پایان نیز 88 درصد از مردم اعلام نمودند که در یک سال گذشته گوشت وارداتی به دست آن‌ها نرسیده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 26 فروردین 1398 ، کدخبر: 3980126051 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
0
0
مدیریت و تنظیم بازار بسیار بی نظم و بدون برنامه انجام شد و نارضایتی بسیار بالاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین