پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۴۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
با توجه به موضعگیری منطقه‌ای حماس قبل از سال ۲۰۱۰، و حضور آن در شبه ائتلافی با ایران، سوریه و حزب الله برای مقابله با اسرائیل، این جنبش در برابر مهمترین چالش تاریخ خود قرار گرفته است.

شعار سال : عبدالله عقرباوی در الجزیره نوشت:با توجه به موضعگیری منطقه‌ای حماس قبل از سال ۲۰۱۰، و حضور آن در شبه ائتلافی با ایران، سوریه و حزب الله برای مقابله با رژیم صهیونیستی، این جنبش در برابر مهمترین چالش تاریخ خود قرار گرفته است. حماس ماهیت خاصی در منظومه فکری و سیاسی خود دارد؛ ماهیت پیچیده‌ای که شرح آن مجال گسترده‌ای می‌طلبد؛ اما به طور خلاصه می‌توان گفت: تصمیم مسئولان حماس برای خروج از سوریه، دشوارترین تصمیم آن‌ها بود، که باعث موضع سلبی از سوی ایران شد.

 در ادامه این مطلب آمده است: اما هر اندازه هم ماهیت حماس پیچیده باشد، مساله ثابت درباره آن این است که یک جنبش آزادی خواهی ملی است که وارد یک درگیری موجودیتی با رژیم صهیونیستی شده و همین مساله است که رفتار سیاسی و گزینه‌های استراتژیک آن را تعیین می‌کند. با توجه به طبیعت پیچیده این جبش، باید گفت: موضوع درگیری آن با اسرائیل، تنها عامل سیاست ان در قبال بحران سوریه نیست.

آنچه مسلم است، حماس امروز در حال گذراندن دشوارترین مراحل حیات خود است و کمرنگ شدن روابطش با ایران نیز تاثیر زیادی روی آن دارد؛ چرا که این جنبش یک حامی مالی و نظامی، یا بهتر بگوییم یک هم پیمان منطقه‌ای خود را از دست داده است که ویژگی اساسی آن، دشمنی با رژیم صهیونیستی است. بر این اساس، مراد ما از طرح این مباحث ان است که هر قدرت منطقه‌ای که قصد ایفای نقش در این محدوده جغرافیایی را داشته باشد، باید نگاه همه جانبه‌ای به مسائل داشته باشد و مهمتر از هر چیز، رفتار عملیاتی تهران در سوریه یا عراق را مدّ نظر قرار دهد.

در این میان، جنبش حماس باید در نظر داشته باشد که طبیعت درگیری بین ایران و رژیم صهیونیستی یک حالت منطقه‌ای ایجاد می‌کند که امکان استفاده از آن بعنوان عامل فشار بر اسرائیل و طرح آن برای سیطره بر منطقه وجود دارد و باید از این مهم برای ایجاد شرایطی در راستای متوقف شدن خونریزی‌ها که تنها به نفع صهیونیستهاست، بهره برده شود.

در مجموع، حقیقت مهمی که بازیگران سیاسی باید در نظر داشته باشند، آن است که ایران یک واقعیت اثرگذار در منطقه است که بیش از دیگران از شاخص‌های مهمی برای ایفای نقش منطقه‌ای مستقل برخوردار است. از این رو، این بازیگران و بویژه، حماس باید در نظر داشته باشند که لازمه بهره بردن از ایران و موضع آن در مورد مساله فلسطین بعنوان فرصتی برای مقابله با رژیم صهیونیستی، یک تعامل فراگیر با این کشور است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ 26 فروردین 98، کد مطلب: 470682: www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
0
0
حماس باید می فهمید فقط می تونه به ایران اعتماد کنه مشکلش از جایی شروع شد که خواست با عربستان نزدیک شه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین