پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳
نفت در آخرین هفته کاری بازارها برای نخستین بار درسال‌جاری میلادی وارد کانال 71 دلار شد. در پایان معاملات روز جمعه هم بهای شاخص نفت خام برنت به بشکه‌ای 71 دلار و 55 سنت رسید. علت اصلی این افزایش هم بروز اختلال در عرضه نفت برخی از کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود که محدودیت عرضه نفت در بازارهای جهانی را به همراه دارد.

شعار سال: رویترز در این باره علت دیگر رشد قیمت‌ها را اینچنین توصیف کرده است: «کاهش تولید نفت اوپک و تصمیم غیرمعقولانه امریکا برای اعمال تحریم‌ بر اعضای مؤثر این سازمان از جمله ایران و ونزوئلا، شرایط بروز تشنج در بازار جهانی نفت را فراهم آورده و قیمت طلای سیاه را به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال 2018 میلادی (آبان-آذر) تاکنون رسانده است.

انتشار آمارهای امیدوارکننده درباره اقتصاد چین نیز سبب کاهش نگرانی‌ها در خصوص افت تقاضای جهانی نفت شده است.»آمارها نشان می‌دهد از آغاز سال جدید میلادی (دی 97) بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت تاکنون به ترتیب 40 و 30 درصد افزایش داشته‌اند.


احتمال کاهش تقاضای جهانی نفت
اما در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از احتمال کاهش میزان تقاضای نفت در بازارهای جهانی نفت خبر داد. این سازمان در گزارش ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) پیش‌بینی کرد میزان تقاضای جهانی در پی افت شدید میزان تولید نفت عربستان و ونزوئلا کاهش می‌یابد.بنابر پیش‌بینی این سازمان، نرخ رشد مصرف جهانی نفت در سال 2019 تغییر نخواهد کرد و به میزان یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز ثابت خواهد ماند.این گزارش حاکی است میزان تقاضای جهانی نفت در سال 2018 میلادی 99 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بود.این سازمان همچنین در خصوص تبعات افزایش بهای جهانی نفت هشدار داد. در حال حاضر بهای نفت خام برنت از مرز 71 دلار برای هر بشکه عبور کرد. این درحالیست که این رقم در سال 2018 حدود 50 دلار بود.در پی کاهش عرضه نفت اوپک و اعمال تحریم بر ونزوئلا، میزان عرضه جهانی نفت در ماه مارس (اسفند 97- فروردین 98)، 430 هزار بشکه در روز کاهش یافت.
احتمال تمدید نشدن توافق اوپک پلاس جدی شد
همچنین الریاض به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، برخی از گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که به خاطر مسائلی که در بازار نفت مطرح می‌شود، توافق اوپک پلاس تمدید نخواهد شد و احتمالاً روسیه از این توافق خارج خواهد شد. در حال حاضر تولید نفت خام عربستان سعودی در دو سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است؛ زیرا دولت پادشاهی عربستان به دنبال تلاش برای افزایش قیمت بوده است اما الآن مشخص نیست که برنامه جدید این دولت چه باشد؟نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن (خرداد) برگزار خواهد شد که حدود یک ماه بعد از اتمام معافیت‌های فعلی خریداران نفت خام ایران است. احتمال دارد که امریکا این معافیت‌ها را در ماه مه (اردیبهشت) با محدودیت بیشتر تمدید کند اما هر تصمیمی که گرفته شود بر توافق اوپک پلاس اثر خواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 25 فروردین 98، شماره: 7034


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین