پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۰۱۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
با تصمیم شورای سنجش و پذیرش قرار است کنکور کارشناسی‌ارشد که نزدیک 700 هزار نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند اواخر خردادماه برگزار شود اما این تصمیم جای چند سوال دارد؛ تکلیف سهمیه داده‌شده به سیل‌زدگان به کجا می‌رسد؟ آیا با این تصمیم این سهمیه لغو می‌شود یا براساس گفته رئیس سازمان سنجش به داوطلبان حادثه‌دیده منظور می‌شود؟ ایرادات فنی گرفته‌شده به این تاخیر که شخص رئیس سازمان سنجش نیز به آن اشاره کرده است به چه صورتی خواهد شد و اینکه تداخل آن با قرنطینه کنکور سراسری چه می‌شود و رشته‌هایی که غیرمتمرکز برگزار می‌شود چه سرنوشتی خواهند داشت؟

شعارسال: همه چیز از سیل آغاز شد و بعد از خسارت‌های اقتصادی و عمرانی آن گریبان حوزه آموزشی را نیز گرفت، به‌طوری که مدارس و حتی برخی دانشگاه‌ها به تعطیلی کشانده شدند و همین مساله به آزمون‌های ابتدایی سال جاری نیز رسید، به‌طوری که تنها در یک کمپین که نزدیک به 20 هزار نفر آن را امضا کردند، از وزیر علوم درخواست شده بود که آزمون کارشناسی‌ارشد که در هفته اول اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، به تعویق بیفتد: «از شما وزیر محترم درخواست می‌کنیم بزرگواری نموده جهت تعویق تاریخ برگزاری این آزمون همان‌گونه که به مشمولان وظیفه مساعدت شد، عنایت ویژه‌ای به این مهم مبذول فرمایید و حتی‌الامکان در صورت صلاحدید تاریخ برگزاری آزمون را بین یک تا دو ماه به تعویق بیندازید

مقاومت ابتدایی سنجش

البته تنها این درخواست نبود و مطالبات اینچنینی درباره دیگر آزمون‌ها از جمله کنکور سراسری و آزمون‌های پزشکی دیده می‌شد که در همان روزهای ابتدایی، سازمان سنجش با توجه به استدلال‌های خود مقاومت زیادی برای به تعویق نینداختن آزمون‌ها نشان می‌داد. در اطلاعیه‌ای که این سازمان در هجدهم فروردین‌ماه منتشر کرده، آمده است: «ضمن ابراز همدردی با هموطنان عزیزی که در جریان سیل اخیر در بخش‌هایی از شهرها و استان‌های کشور دچار خسارت شده‌اند، بدین‌وسیله به اطلاع داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ می‌رساند، نظر به اینکه فرآیند اجرایی آزمون مذکور طولانی بوده و باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که نتایج نهایی در اوایل شهریورماه اعلام گردد، لذا آزمون مطابق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده قبلی در روزهای پنجشنبه پنجم اردیبهشت و جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸ برگزار خواهد شد.» البته در این اطلاعیه از اختصاص یک سهمیه به سیل‌زدگان خبر داده شده بود.

مجلس وارد می‌شود

هنوز یک روز از این اطلاعیه نگذشته بود که نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی دوفوریتی برای تعویق کلیه آزمون‌های سازمان سنجش خبر داد و گفت: «در این طرح آمده است آزمون‌های ذکرشده تا تاریخ ۱۵ خرداد به تعویق بیفتد

ایرادات فنی رئیس سازمان سنجش

فردای آن روز این اظهارنظر مجلس با واکنش ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش روبه‌رو می‌شود. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا عقب انداختن کنکور کارشناسی‌ارشد را ناممکن و دارای ابهامات فنی عنوان می‌کند و می‌گوید: «اگر بخواهیم آزمون ارشد را در خردادماه برگزار کنیم، باز هم امکان‌پذیر نیست، زیرا با دو مشکل فنی مواجه می‌شویم؛ یکی اینکه اصولا با فرآیند اجرایی قرنطینه کنکور سراسری تلاقی می‌کند. دیگر اینکه حدود ۱۰، ۱۵ رشته مانند معماری، طراحی صنعتی، نقاشی، کارگردانی، تربیت بدنی و... کنکور کارشناسی‌ارشد امتحانات عملی و تشریحی دارد که انجام آن حدود دو ماه زمان می‌برد. علاوه‌بر مشکلات فنی و اجرایی اگر آزمون ارشد را در خرداد هم برگزار می‌کردیم، دانشگاه‌ها نمی‌توانستند در زمان مقرر کلاس‌ها را شروع کنند. با جمیع این جهات چون داوطلبان معدودی در استان‌های آسیب‌دیده وجود داشتند، تصمیم بر این گرفته شد که یک جور دیگر این آسیب جبران شود

منظور خدایی از «تصمیم بر این گرفته شد که یک جور دیگر این آسیب جبران شود» همان اختصاص سهمیه به حادثه‌دیدگان است. او در این گفت‌وگو درباره این سهمیه نیز می‌گوید: «شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه برای زلزله‌زده‌ها دارد که ما آن را در سال گذشته برای داوطلبان زلزله‌زده در سرپل ذهاب و کرمانشاه اعمال کردیم و این مصوبه مربوط به سیل‌زدگان نیز خواهد بود. بعد از سیل آق‌قلا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتباتی کرد و تقاضایی مبنی‌بر تعمیم آن مصوبه به کل بلای طبیعی از جمله سیل‌زده‌ها داشت. طبق صحبت‌هایی که شد، دبیر شورا هم موافقت خود را اعلام کرد تا این سهمیه به سیل‌زده‌ها نیز تعمیم داده شود که در واقع مازاد بر ظرفیت است

خدایی ادامه می‌دهد: «از ظرفیت اصلی دیگر داوطلبان کم نمی‌شود، زیرا برخی‌ اعتراض می‌کنند شانس ما در کنکور کمتر شده است، لذا این سهمیه‌ها مازاد و به صورت کوتاه‌مدت است و این‌گونه نیست که برای بلندمدت در نظر گرفته شده باشد. به هر حال ما این سهمیه‌ها را اعلام کرده‌ایم تا ان‌شاءالله آن را برای داوطلبان کنکور کارشناسی و کارشناسی‌ارشد اعمال کنیم

تعویق آزمون‌های وزارت بهداشت

در حواشی تعویق کنکورهای وزارت علوم بود که وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای از تعویق آزمون‌های علوم پزشکی کارشناسی‌ارشد، دکتری تخصصی و زبان انگلیسی خبر داد. براساس گزارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت در سال ۹۸ آزمون دکتری تخصصی (PhD) در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خرداد ۹۸ و آزمون کارشناسی‌ارشد در تاریخ ۲۷ و ۲۸ تیر ۹۸ و آزمون زبان MHLE در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۸ برگزار خواهد شد.

سنجش و پذیرش کوتاه آمد

سرانجام با اعلام تعویق آزمون‌های وزارت بهداشت، سازمان سنجش نیز روز گذشته اعلام کرد با توجه به مشکلات موجود در مناطق سیل‌زده و براساس گزارش‌های سازمان هواشناسی و در نظرگرفتن وضعیت موجود استان خوزستان و گزارش‌های وزارت کشور و هلال‌احمر، شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی به‌‌رغم وجود مشکلات اجرایی، تأخیر در اعلام نتایج نهایی آزمون‌ها، نیاز به تغییر و اصلاح برنامه زمانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای شروع سال تحصیلی و مشکلاتی که ممکن است برای داوطلبان سایر مناطق ایجاد کند، در جلسه فوق‌العاده روز شنبه مورخ 24/01/98 مصوب کرد که زمان برگزاری آزمون‌های تحصیلات‌تکمیلی به این ترتیب تغییر ‌یابد:

-1 زمان برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد سال 1398 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از روزهای 5 و6 اردیبهشت 1398 به روز‌های 23 و 24 خرداد 1398 تغییر ‌یابد.

- 2زمان برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال 1398 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روزهای 30 و 31 خرداد 1398 به روز‌های 27 و 28 تیر 1398 تغییر ‌یابد.

- 3زمان برگزاری آزمون‌ دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال تحصیلی 99-98 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روزهای 12 و 13 اردیبهشت 1398 به روز‌های 30 و 31 خرداد 1398 تغییر ‌یابد.

البته براساس این مصوبه آزمون سراسری سال 1398 در تاریخ اعلام‌شده قبلی (13 و 14 تیرماه 1398) برگزار خواهد شد.

چند ابهام بی‌پاسخ

به هر حال تصمیم شورای سنجش و پذیرش اعلام شد و قرار است کنکور کارشناسی‌ارشد که نزدیک 700 هزار نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند، اواخر خردادماه برگزار شود. اما این تصمیم جای چند سوال دارد؟

1 تکلیف سهمیه داده‌شده به سیل‌زدگان به کجا می‌رسد؟ آیا با این تصمیم این سهمیه لغو می‌شود یا براساس گفته رئیس سازمان سنجش به داوطلبان حادثه‌دیده منظور می‌شود؟

2 ایرادات فنی گرفته‌شده به این تاخیر که شخص رئیس سازمان سنجش نیز به آن اشاره کرده است به چه صورتی خواهد شد؟ اینکه تداخل آن با قرنطینه کنکور سراسری چه می‌شود و دوم اینکه رشته‌هایی که غیرمتمرکز برگزار می‌شود، چه سرنوشتی خواهند داشت؟

3 آغاز کلاس‌های درس برای این داوطلبان به چه صورت خواهد بود و اگر فرض بر تاخیر یک ماه یا دو ماه بعد از مهرماه باشد، امتحانات پایان‌ترم به تاخیر می‌افتد یا دانشگاه‌ها کلاس‌های جبرانی در نظر خواهند گرفت؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تیتر امروز ، تاریخ انتشار: 25فروردین 1398 ، کدخبر:103994 www.titreemroz.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین