پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۶۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
تعداد آثاری که قرار است تا چند روز آینده در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش گذاشته شوند، به مرور اعلام می‌شود و تعداد فیلم‌سازان ایرانی که برخی از آنها با نخستین ساخته سینمایی‌شان در جشنواره حضور دارند کم نیست و در کنار آنها فیلم‌هایی از بسیاری از کشورها در بخش‌های مختلف آماده رقابت در این رویداد سینمایی هستند.

شعار سال: امسال ۱۵ فیلم برای حضور در بخش جلوه‌گاه شرق انتخاب شده است. «بی‌حسی موضعی»، ساخته حسین مهکام، برای نخستین‌بار به نمایش گذاشته خواهد شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: جلال، دانشجوی سابق رشته فلسفه، متوجه می‌شود خواهرش که به اختلال روانی دوقطبی مبتلاست، با مردی ثروتمند به نام شاهرخ ازدواج کرده که به شرط‌بندی بازی فوتبال اعتیاد دارد. جلال با عصبانیت از خانه بیرون می‌زند تا به خانه دوستش، بهمن، برود که یک آهنگ‌ساز زیرزمینی است. در مسیر، جلال با یک راننده تاکسی به نام ناصر آشنا می‌شود و این دو شب عجیبی را در کنار هم سپری می‌کنند. مستند «جای خالی دوست»، ساخته محمدعلی طالبی روایتگر زندگی دو دختر، عسل و نیلوفر، نوجوانان ۱۵ ساله‌ای است که یک ویدئوی سه‌دقیقه‌ای را در موبایل خود ضبط می‌کنند و در یوتیوب می‌گذارند و می‌گویند قصد دارند خودکشی کنند. «۲۳ نفر»، نخستن ساخته مهدی جعفری که روایتی است از یک داستان واقعی. «مهمانخانه ماه نو»، ساخته تاکه‌فومی تسوتسویی، محصول مشترک ایران و ژاپن در سال ۲۰۱۸ است که نغمه ثمینی فیلم‌نامه‌نویس و جواد نوروزبیگی و شهره گلپریان تهیه‌کنندگانآن هستند.
فیلم‌های خارجی بخش «جلوه‌گاه شرق» سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شامل «امینه»، ساخته أیمن زیدان از سوریه در سال ۲۰۱۸، «بازگشت به خانه»، ساخته داریا شوماکووا محصول مشترک روسیه و ارمنستان در سال ۲۰۱۹، «عبور از مرز»، ساخته هو مِنگ محصول سال ۲۰۱۸ چین، «تقاطع»، ساخته نام رُن ساخته سال ۲۰۱۸ مالزی، «چاه»، ساخته ژانابک ژتیروف در سال ۲۰۱۸ قزاقستان، «شکیبایی»، ساخته رشید مالکوف در سال ۲۰۱۸ از ازبکستان، «تپه‌های بی‌نام»، ساخته هلال بایداروف از کشور آذربایجان در سال ۲۰۱۸، «شکستن همزمان بیست استخوان»، ساخته جمشید محمودی از افغانستان در سال ۲۰۱۸، «پیچ‌گوشتی»، ساخته بسام جرباوی محصول مشترک فلسطین، آمریکا و قطر در سال ۲۰۱۸، «اعلان»، ساخته محمود فاضل جوشکون محصول مشترک ترکیه و بلغارستان در سال ۲۰۱۸ و «آهنگ درخت»، ساخته آیبک داییربکوف محصول مشترک قرقیزستان و روسیه در سال ۲۰۱۸ هستند.
در بخش جام جهان‌نما نیز «همچنان که می‌مردیم»، به کارگردانی مصطفی سیاری محصول سال ۲۰۱۸ که تاکنون در بخش رقابتی اوریزونتی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در ایتالیا، بخش رقابتی کارگردانان تازه جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو در آمریکا و بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم کرالا در هند حضور داشته است نمایش داده می‌شود. مصطفی سیاری فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی است. او کار حرفه‌ای خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرد.
«روزهای نارنجی»، ساخته آرش لاهوتی در جشنواره‌های متعددی، از جمله جشنواره فیلم تورنتو در کانادا، جشنواره بین‌المللی فیلم کلگری در کانادا، جشنواره فیلم زوریخ در سوئیس، جشنواره بین‌المللی سائوپائولو در برزیل، جشنواره فیلم TOF در لهستان، جشنواره فیلم مالاتیا در ترکیه، جشنواره مد فیلم فستیوال در ایتالیا و جشنواره بین‌المللی مانهایم- هایدلبرگ در آلمان حضور داشته که در جشنواره مانهایم آلمان جایزه بهترین فیلم جشنواره با عنوان «سینماگر بزرگ تازه‌وارد»، جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما) و جایزه کلیسای جهانی را دریافت کرد و در چهارمین دوره جشنواره سینه‌ایران تورنتو برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه و جایزه بهترین بازیگر زن شده است. «پری دریایی»، به کارگردانی امیرمسعود آقابابائیان جایزه خروس زرین و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی چنگ دائو در چین را از آن خود کرده و اولین نمایشش در ایران در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر است. مستند «دلبند»، ساخته یاسر طالبی، محصول سال ۲۰۱۸ است که در همان سال در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) در هلند حضور داشته و فیلم برگزیده در بین ۱۰ فیلم برتر مخاطبان بوده است. در سال ۲۰۱۹ در سیزدهمین دوره بخش جنبی فرهنگ غذا در جشنواره فیلم برلین آلمان انتخاب شده، بهترین فیلم بخش رقابتی جشنواره مستند بیگ‌اسکای در ایالات متحده آمریکا بوده و همچنین در جشنواره بین‌المللی مستند حقوق بشر در اکراین و جشنواره بین‌المللی مستند هات‌داکس در کانادا حضور داشته است.
در بخش «جام جهان‌نما» (جشنواره جشنواره‌ها)ی سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۴ فیلم خارجی و چهار فیلم ایرانی حضور دارند. «جام جهان‌نما» یا «جشنواره جشنواره‌ها» از بخش‌های اصلی، ولی غیررقابتی جشنواره جهانی فیلم فجر است. در این بخش فیلم‌هایی از ایران و جهان به نمایش درمی‌آیند که پیش از این از جشنواره‌های مهم جهان جوایزی را کسب کرده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 26 فروردین 98، شماره: 3403


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
به امید درخشش سینماگران ایرانی در این جشنوراه جهانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین