پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، چندی پیش ژو فنگ، استاد روابط بین‌الملل در فرودگاه به هنگام رد شدن از گیت با دو مأمور اف‌بی‌آی مواجه شد که به او دستور دادند پاسپورت خود را به آنها نشان دهد.

شعارسال: اف‌بی‌ای به ظن جاسوسی، مانع سفر برخی از پژوهشگران، محققان و اندیشمندان چینی به آمریکا می‌شود.

 به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، چندی پیش ژو فنگ، استاد روابط بین‌الملل در فرودگاه به هنگام رد شدن از گیت با دو مأمور اف‌بی‌آی مواجه شد که به او دستور دادند پاسپورت خود را به آنها نشان دهد.

این استاد دانشگاه چین اعلام کرد که مأموران اف‌بی‌ای به او گفتند به کشورش بازگردد.

در طول ۴۰ دهه گذشته چین و آمریکا تلاش کرده‌اند که روابط خود را عادی سازی کنند. واشنگتن به طور معمول پذیرای محققان و اندیشمندان چینی به آمریکا بود، حتی زمانی که پکن استقبال کمتری از محققان آمریکایی برای سفر به چین می‌کرد.

اما اکنون با توجه به شواهد اخیر به نظر می‌رسد که این در، در حال بسته شدن است، دو کشور رقابتهای استراتژیک خود را افزایش داده و تنشها میان دو طرف در حال گسترش است.

در همین راستا سفر چهره‌های اکادمیک از هر دو کشور با شک و تردید بسیاری مواجه است. در این باره نگرانی‌هایی درباره جاسوسی، دزدی‌های تجاری و مداخله‌های سیاسی مطرح شده است.

در همین راستا اف‌بی‌ای عملیات ضد جاسوسی خود را با هدف جلوگیری از ورود چهره‌های آکادمیک چین به آمریکا افزایش داده است؛ چهره‌هایی که مظنون به داشتن ارتباطات با آژانس‌های اطلاعاتی چین هستند.

در سال گذشته میلادی ویزای ۳۰ استاد دانشگاه چین در حوزه‌های علوم اجتماعی و رؤسای مؤسسات آکادمیک و کارشناس که مظنون به ارتباط با آژانس‌های اطلاعاتی چین هستند، لغو شده و یا مورد بازنگری قرار گرفته‌ است.

رئیس اف‌بی‌ای در جلسه استماع سنا سال گذشته میلادی اعلام کرد: چین یک تهدید علیه کل جامعه محسوب می‌شود که باید به آن پاسخ داده شود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: مأموران اجرای قانون آمریکا بر این باورند که سرویسهای اطلاعاتی چین به طور فزاینده از محققان و پژوهشگران چینی که به آمریکا سفر می‌کنند، برای مورد هدف قرار دادن شهروندان آمریکایی به منظور کسب اطلاعات استفاده می‌کنند.

اف‌بی‌ای اعلام کرد که این سازمان نمی‌تواند انجام تحقیقات درباره سفر محققان را رد و یا تأیید کند. همچنین برخی از محققان چینی با ممنوعیت ویزا رو به رو شده‌اند.

در همین میان رئیس مؤسسه مطالعات آمریکایی چین اعلام کرد که وی توسط مأموران اف‌بی‌ای در آتلانتا در ماه ژانویه مورد بازجویی قرار گرفته است و سپس ویزای او لغو شده است.

در این میان برخی از محققان آمریکایی اعلام کرده‌اند: جلوگیری از ورود چهره‌های آکادمیک حوزه علوم اجتماعی چین به آمریکا باعث مخدوش شدن چهره این کشور به عنوان یک کشور آزاد و حامی توسعه علوم و دانش می‌شود.

از سوی دیگر برخی محققان آمریکایی نیز اعلام کردند، اگر این روند به این شکل ادامه یابد در این صورت تبادلات آکادمیک میان دو کشور به صورت یک خیابان یک طرفه درمی‌آید که تنها برای چین سودمند خواهد بود.

البته چین در طول دهه‌های گذشته از دادن ویزا به برخی از چهره‌های آکادمیک سرشناس و پرنفوذ آمریکا که به خصوص منتقد وضعیت حقوق بشر چین بوده‌اند، خودداری کرده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار:26 فروردین 1398 ، کدخبر: 98012610975،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین