پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
با توجه به خبرهای فراوان سرقت و فروش آثار تاریخی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام ، دیوار و … هنوز این تجارت ادامه دارد و با توجه به این‌که خرید و فروش آثار تاریخی جرم محسوب می‌شود، هیچ کدام از نهادها و سازمان‌های مربوطه برای جلوگیری از این تجارت، دست به کار نشده‌اند.

شعار سال: کافی است، یکی از مدیران مربوطه در گوشی خود، چند کلمه را جستجو کند تا به عمق فاجعه پی ببرد. در زیر بخشی از قوانین جهت استحضار مدیران تَکرار می‌شود.


نظر به ضرورت حفظ ذخائر متعلق و مربوط به میراث‌های اسلامی و فرهنگی و لزوم حفظ و حراست این میراث‌ها از نقطه نظر جامعه‌شناسی و تحقیقات علمی و فرهنگی و تاریخی و نظر به لزوم جلوگیری از غارت و صدور آن ذخایر ارزنده به خارج از کشور که براساس مقررات مملکتی و بین‌المللی منع شده است، ماده واحده ذیل تصویب می‌شود:


۱- انجام هرگونه عمل حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیا عتیقه و آثار تاریخی مطلقا ممنوع است و مرتکب به حبس تادیبی از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیا مکشوفه و آلات و ادوات حفاری به نفع بیت‌المال محکوم می‌شود. چنان‌چه حفاری در اماکن تاریخی که به ثبت آثار ملی رسیده‌ باشد انجام گیرد مرتکب حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

۲منظور از اشیا عتیقه، اشیایی است که طبق ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد. در مورد اشیایی که قدمت آن از یک صدسال کمتر باشد پس از تأدیه (پرداختن) خُمس بهای تقویم شده آن از طرف کاشف، به نفع بیت‌المال اشیا مکشوفه به وی تعلق‌ خواهد گرفت.

۳- اشخاصی که اشیا مکشوفه را بر خلاف ترتیب مقرر در این قانون به معرض خرید و فروش بگذارند به مجازات مقرر در بند یک محکوم‌خواهند شد.

آیین‌نامه اموال منقول فرهنگی تاریخی هنری نهادهای فرهنگی عمومی و دولتی؛ مصوب سال ۸۱؛ «یادآوری این نکته ضروری است که آثار مادی یا ملموس میراث فرهنگی به دو دسته منقول و غیر منقول تقسیم می‌شوند.اموال منقول فرهنگی- تاریخی به اموالی اطلاق می‌شود که قابلیت جابه جایی و نقل و انتقال داشته باشند. اموال غیرمنقول مانند محوطه‌ها، تپه‌های باستانی و تمام آثار معماری برجا مانده از گذشته است که قابلیت جابه‌جایی و نقل و انتقال ندارد.»


ماده ۲۸ آیین نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی تاریخی منقول مجاز مصوب سال ۱۳۸۴؛ اشتغال به تجارت اموال فرهنگی‌- تاریخی حاصل از حفاری‌های باستان‌شناسی یا حفاری‌های‌غیرمجاز و همچنین اجزا و قطعات آثار تاریخی‌- فرهنگی غیرمنقول ممنوع است‌. و طبق قانون سرقت لوازم و قطعات آثار فرهنگی و تاریخی موزه‌ها، اماکن تاریخی و خرید و فروش آن با علم به مسروقه‌بودن، اشیا مذکور، سارق ضمن استرداد به حبس یک تا پنج سال محکوم می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 29 فرودین 98، کد مطلب: 18827: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین