پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
29 فروردین سالروز گرامیداشت غیورمردانی از سرزمین ایران است، مردانی که به سخت‌کوشی و شجاعت شهره‌اند، آنان که صلابت و شکوهشان غرور را روانه قلوب دوستان می‌کند و ترس و اضطراب را بر دل دشمن می‌افکند، آری گرامی می‌داریم یاد و خاطره دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران را، همان‌ها که از ابتدای جلوه‌گری انقلاب با امامشان دست بیعت دادند و هیچ‌گاه از عهد خویش دست برنداشتند و همواره در کنار دیگر مجاهدان این سرزمین از جان و مال و ناموس مردم ایران‌زمین و حریم ولایت دفاع کردند و جان دادند و جانانه شدند.

شعارسال: نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی مزین به نام رزمندگان و شهدایی است که شجاعت و تخصص، ایمان و صلابت، علم و عمل را همزمان داشتند، همان‌ها که از ابتدایی‌ترین روزهای انقلاب با امامشان دست بیعت دادند و شدند بازوی محکم و «السابقون انقلاب»، همان‌هایی که هم چون عقابی تیزپرواز، با تمام قدرت به دل دشمن می‌زدند و تمام پلیدی‌ها را با خاک یکسان می‌کردند... و اما امروز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های چهل‌ساله درخت تنومند و ریشه‌داری شده که کمتر کسی یارای مقابله با آن را دارد، دلیرمردان نهاجا امروز با دو بال علم و عمل و به پشتوانه ولایت فقیه قله‌های رفیع حراست از میهن را فتح کرده و امنیت خاطر را برای ملت سرافراز ایران به ارمغان آورده‌اند. گرامی می‌داریم یاد و نام شهدای این نیروی سرافراز را و بر دستان پرتوان ادامه‌دهندگان راهشان بوسه می‌زنیم.

در همین حال 29 فروردین سالروز گرامیداشت غیورمردانی از سرزمین ایران است، مردانی که به سخت‌کوشی و شجاعت شهره‌اند، آنان که صلابت و شکوهشان غرور را روانه قلوب دوستان می‌کند و ترس و اضطراب را بر دل دشمن می‌افکند، آری گرامی می‌داریم یاد و خاطره دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران را، همان‌ها که از ابتدای جلوه‌گری انقلاب با امامشان دست بیعت دادند و هیچ‌گاه از عهد خویش دست برنداشتند و همواره در کنار دیگر مجاهدان این سرزمین از جان و مال و ناموس مردم ایران‌زمین و حریم ولایت دفاع کردند و جان دادند و جانانه شدند.

در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی کیهان را با یکی از دلاورمردان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر عزیز نصیرزاده، امیر فرماندهی محترم نیروی هوایی ارتش می‌خوانید.

* برای شروع بفرمایید که نهاجا چیست؟ چون بسیاری از مردم آشنایی چندانی با این بخش از ارتش ندارند.

نهاجا، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و نزاجا نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

* فرق نیروی هوایی و هوانیروز در چیست؟

هوانیروز زیرمجموعه نیروی زمینی است، در واقع یگان پروازی نیروی زمینی است که وسیله پروازی آنها بالگرد است و کار آن پشتیبانی از نیروی زمینی است. نیروی هوایی یک نیروی مستقل است که بیشتر تجهیزات پروازی آن بال ثابت است اما بالگرد هم دارد؛ ولی برای پشتیبانی کارهای خودمان است.

* نهاجا در چه زمینه‌هایی نقش‌آفرینی داشته است؟

عرصه‌های اصلی جنگ سخت زمین و دریا و هوا است و طبیعتا نیروی هوایی بیشترین فعالیت را در جنگ سخت دارد، چرا که علاوه ‌بر آنکه در هوا عملیات انجام می‌دهد، در روی زمین می‌تواند نیروی زمینی و در سطح دریا نیروی دریایی را پشتیبانی کند.

* نیروی هوایی جمهوری اسلامی چه زمانی شکل گرفت؟

شکل‌گیری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد به 19 بهمن سال 57، که ضربه نهایی را به رژیم منحوس پهلوی زد و کاملا از این رژیم جدا شد و به صفوف مردم پیوست و با امام (ره) بیعت کرد. رژیم پهلوی روی نیروی هوایی حساب ویژه‌ای باز کرده بود، چون نیروی هوایی نیرویی جوان‌تر از دیگر نیروها بود، بیشتر آموزش‌هایش را خارج از کشور می‌دید و تصور آنها این بود که نیروی هوایی و کارکنان متخصصش انس بیشتری با فرهنگ غربی دارند و حالا حالاها وابستگی خود را به رژیم پهلوی حفظ خواهند کرد، و تصور نمی‌کردند به عنوان اولین نیرو بخواهند از رژیم پهلوی جدا شده و به انقلاب بپیوندند؛ اما این کار انجام شد و هویت جدیدی به نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیدا کرد و شعار این نیرو شد همان اصطلاحی که امام به نیروی هوایی دادند؛ یعنی «السابقون انقلاب».

بعد از انقلاب و حتی قبل از جنگ ماموریت‌های زیادی را دیدیم که ماموریت ویژه و جنگی بود، ناآرامی‌هایی در برخی از نقاط کشور به وجود آمد، از جمله در کردستان و چند جای دیگر که نیروی هوایی از همان ابتدا حضور داشت و با توجه به توانمندی‌هایی که در نیروی هوایی وجود داشت درگیر این مسائل بود.

با توجه به شرایطی که در کشور وجود داشت و برآوردی که صدام از بعد نظامی در کشور داشت تصورش این بود که ارتش ایران توان مقابله با حمله را نداشته باشد، از طرفی نیروهای مردمی هم شکل نگرفته بود؛ لذا تهاجم‌هایی را به کشور ما حتی قبل از 31 شهریور 59 داشتند، یعنی ما قبل از آن تاریخ درگیری هوایی داشتیم و تعدادی شهید دادیم و اسیر هم گرفتیم. یک بار هم هواپیمای عراقی برای جاسوسی وارد مرز ما می‌شود که یک فروند هواپیمای اف5 ما آن را به رگبار می‌بندد و مجبور می‌شود در خوزستان بنشیند، که 9 نفر به اسارت گرفته می‌شوند. در کردستان که شهید چمران هم در آنجا فعال بود، نیروی هوایی همچنان عملیات انجام می‌داد، هم با هواپیمای ترابری نیرو و مهمات می‌برد و هم عملیات رزمی انجام می‌داد و در کل نیروی هوایی در این مسیر مدام فعال بود و همواره درگیر مسائل مختلف بود تا اینکه جنگ تحمیلی آغاز شد.

وقتی جنگ شروع شد، نیروی زمینی ما که نیروی رزمی‌اش سرباز است، و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی طبق فرمان امام (ره) پادگان‌ها را خالی کرده بودند هنوز کامل به پادگان‌ها برنگشته بودند که نیروی زمینی ارتش شکل بگیرد، نیروهای مردمی هم مانند بسیج و کمیته هنوز شکل نگرفته بودند، لذا برآورد رژیم عراق مبنی بر نیروی نظامی ایران هنوز شکل نگرفته است و می‌تواند یک هفته‌ای به تهران برسد درست بود؛ اما وقتی که آنها حمله کردند نیروی هوایی به تنهایی مقابلشان ایستاد، که اجازه ندهد پیشروی سریع داشته باشند و ما با هواپیما به جنگ ‌تانک و نفربر و نیروهای زمینی رفتیم، تا اینکه انسجام نیروهای مردمی و نیروی زمینی انجام شد و جبهه‌ها را تثبیت کردند.

علاوه ‌بر این نیروی هوایی یک پاسخ دندان‌شکنی به رژیم بعث عراق داد و پایگاه‌های عراق را زد، تلمبه‌خانه‌های نفتی و پالایشگاه‌های عراق را زد که اقتصاد عراق را دچار مشکل کند و نتواند جنگ را آنگونه که باید و شاید پشتیبانی کنند، که این کار خیلی هم موثر بود، و چون ایران پایگاه‌های عراق را در منطقه شرق این کشور مورد هدف قرار داده بود هواپیماهایشان نمی‌توانستند از آنجا عملیات انجام دهند؛ لذا هواپیماهایشان را بردند در منتها الیه غرب عراق که همان پایگاه‌های اچ3 بود، آنجا هم از دست خلبانان ما در امان نبودند؛ چرا که یک ماموریت بسیار پیچیده طراحی شد و از طریق مرز عراق و ترکیه رفتند نزدیک به مرز سوریه سه پایگاه اچ3 را مورد هدف قرار دادند و حدود 60 فروند هواپیما را در روی زمین نابود کردند.

همچنین باز نگه داشتن شریان اقتصادی خودمان در زمان جنگ از وظایف مهم نیروی هوایی بود که با همکاری نیروی دریایی انجام می‌شد، به این صورت که ما کشتی‌های باربری و نفت‌کش را اسکورت می‌کردیم که از تیررس عراقی‌ها خارج شود و بتوانیم فروش نفت داشته باشیم و شریان اقتصادی جنگ همچنان باز بماند.

* نگاهتان به سرلشکر فلاحی چگونه است؟

در سال 57 من تنها 15 سال داشتم و هنوز هم وارد نیروی هوایی نشده بودم، با این حال مسائل انقلاب را پیگیری می‌کردم، می‌دیدم که شهید فلاحی طی دو سه جلسه در یک مناظره تلویزیونی شرکت کرده و در مقابل سران منافقین صحبت می‌کرد، که از جمله آنها مسعود رجوی بود، و شهید فلاحی به همراه برخی دولتمردان آن زمان در سمت دیگر بودند، او به شدت با نظرات منافقین مقابله می‌کرد و پاسخ‌های محکمی می‌داد.

شهید فلاحی یک افسر و ژنرال انقلابی، بااراده، قوی و ولایتمدار بود. در اوایل انقلاب که هنوز ارتش انسجام خود را به دست نیاورده بود و سربازان به پادگان‌ها برنگشته بودند و وضعیت بسیار آشفته‌ای وجود داشت، شهید فلاحی ارتش را اداره کرد، سر و سامان داد و مسائل کردستان را اداره کرد.

* تعداد ساعات پرواز در دفاع مقدس و شهدایی که تقدیم کرده‌اید چقدر است؟

در طول دفاع مقدس نزدیک به 120 هزار «سورتی» پرواز انجام دادیم، مدت زمانی که یک هواپیما بلند می‌شود، عملیاتی را انجام می‌دهد و می‌نشیند یک سورتی می‌گویند که اخیرا هم معادل فارسی «پرانه» را برایش جایگزین کرده‌اند.

کل شهدای نیروی‌ هوایی 1053 نفر هستند و از این تعداد 218 نفرشان خلبان هستند؛ اما شهدای نیروی هوایی با دیگر شهدا یک فرق اساسی دارند، در واقع خلبان یعنی یک نیروی حرفه‌ای، یعنی وقتی یک خلبان که قابلیت انجام عملیات را دارد و شما او را از دست می‌دهید ده سال طول می‌کشد که جای او را پر کنید، ده سال باید آموزش دهید تا یک نفر برسد به آن موقعیتی که آن خلبان در آن قرار داشته است، برای همین از دست دادن یک خلبان از بعد سرمایه انسانی نیروی هوایی خسران است، به همین دلیل 218 نفر یعنی 218 هزار نفر. همچنین ما 55 نفر مفقودالاثر داشتیم که پیکر پاک برخی از آنها برگشت و 185 نفر اسیر و آزاده داشتیم که 93 نفر آنها خلبان بودند، 993 نفر هم جانباز تقدیم انقلاب کرده‌ایم.

اگر به طور آماری بخواهیم به دفاع مقدس نگاه کنیم، هواپیمای ترابری ما در طول دفاع مقدس 128 هزار تن بار و بیش از 2 میلیون و 220 هزار نفر نیرو و مجروح و شهید را جابه‌جا کرده‌اند.

* جانبازان نیروی هوایی چگونه و از چه ناحیه‌ای مجروح می‌شوند؟

برخی از جانبازان ما مامور به نیروی زمینی شده بودند و به طور داوطلب به جبهه رفته بودند و آنجا مجروح شدند، برخی هم خلبان بودند که هواپیمای آنها مورد هدف قرار می‌گرفت و با صندلی بیرون می‌پرند و در این پریدن آسیب می‌دیدند، ما شخصی را داشتیم که در حین پرش دستش قطع شده یا پایش شکسته، یا دچار سوختگی شده یا فشار هوا در اثر سرعت بالا باعث آسیب جدی به سر و صورتش شده است.

* مختصری در رابطه با شهدای شاخص نیروی هوایی برایمان بگویید.

نیروی هوایی صاحب گنجینه‌ای بی‌مانند از شهدایی است که اسوه‌های اخلاق، سلوک و ولایت‌مداری عاشورایی، مدیریت جهادی، ساده‌زیستی، تخصص توام با تعهد بودند و زندگی شغلی و کاری هر یک از آنها برای ما و نسل جدید درس‌آموز است.

شهیدان ستاری، بابایی، اردستانی و بسیاری دیگر از شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شناسنامه‌های آبرومندی و خوشنامی ما هستند که باید برای حفظ و انتقال این میراث گران‌بها به نسل جوان‌تر بیش از پیش تلاش کنیم

* از خاطرات به‌یاد‌ماندنی خود از دوران دفاع مقدس بگویید.

کشورهای حوزه خلیج‌فارس با عراق همکاری می‌کردند و اینها از کویت به جنوب، حول‌وحوش قطر و امارات به سمت شمال و به سمت کشتی‌های نفت‌کش ما حمله می‌کردند و این تاکتیک را در پیش گرفته بودند که توسط رادارهای ما شناسایی نشوند، لذا در یکی از ماموریت‌هایی که اینها انجام می‌دادند، ما این هواپیماها را هنگامی که با هواپیمای اف14 در منطقه خلیج‌فارس پرواز می‌کردیم، نزدیک به جزیره فارسی در حالی که می‌خواستند یکی از کشتی‌های نفتی ما را بزنند، کشف کردیم، درگیر شدیم و یک فروند میراژ عراقی را زدیم و بقیه هم متواری شدند، خلبان هواپیمای آنها هم پرید بیرون و افتاد روی آب و چون قایق نجات نارنجی داشت ما او را می‌دیدیم، داشتیم اطراف او دور می‌زدیم که بالگرد نیروی دریایی بیاید و او را اسیر کند و ببرد، نزدیک ما یک فروند ناو آمریکایی هم مستقر بود، آنها هم تلاش می‌کردند که این خلبان را نجات بدهند و نگذارند به دست ما بیفتد، ما بعد از مقدار دور زدن سوختمان کاهش یافت و مجبور شدیم برگردیم و یک هواپیمای دیگر را درخواست کردیم که بیاید و مراقبت کند، وقتی که او داشت می‌آمد سمت منطقه، آمریکایی‌ها به او هشدار می‌دادند که شما حق ندارید نزدیک شوید، در واقع می‌خواستند از اینکه ما آن عراقی را دستگیر کنیم ممانعت کنند، دوست ما هم که لحن تندی داشت، خیلی هیجان زده شده بود و می‌خواست به او پاسخ دهد که ما روی آب‌های خودمان هستیم، آنقدر تند حرف زد که آمریکایی به او گفت لطفا آرام صحبت کن، این یکی از خاطرت طنزگونه ما بود. در هر صورت چون آنها به خلبان عراقی نزدیکتر بودند رفتند و زودتر به او رسیدند و نجاتش دادند.

البته خاطره تلخی هم دارم؛ ماجرا از این قرار بود که ما در منطقه مرکزی ایران پرواز می‌کردیم و باید از مناطق حساس و حیاتی‌مان مراقبت می‌کردیم که هواپیماهای عراقی نتوانند آنها را بزنند، ما برای نیم ساعت منطقه را ترک کردیم و به منطقه دیگری برای سوخت‌گیری هوایی رفتیم، تا برگردیم رادار ما مورد حمله هواپیمای عراقی قرار گرفت و تعدادی هم شهید دادیم و این از لحظات تلخ دوران دفاع مقدس بود.

* چگونه نیروها خانواده را آماده می‌کردند؟

وقتی که انسان لباس سربازی را می‌پوشد، می‌داند که در چه راهی قدم گذاشته و آموزش می‌بیند برای روزی که کشور مورد تهاجم قرار می‌گیرد و خانواده‌ها هم این را می‌دانند، یعنی این را پذیرفته اند؛ اما وابستگی به عزیزشان کار را سخت می‌کند.

معمولا فرهنگ نظامی‌گری به این صورت است که در رابطه با جزئیات در خانه صحبت نمی‌کنند، در واقع حیطه‌بندی را رعایت می‌کنند و اینگونه نیست که ما قرار باشد ماموریتی را برویم و در رابطه با آن در خانه صحبت کنیم، فقط می‌دانند که شخص پرواز دارد، ولی نمی‌دانند که کجا می‌رود چه می‌کند، خودم هر وقت می‌خواستم از خانه بروم بیرون همسرم من را از زیر قرآن رد می‌کرد، حتما دعایی می‌خواندیم و با توکل به خدا می‌رفتیم. ما موظف به انجام وظیفه هستیم و مابقی مسائل با خداست، خانواده‌ها هم این را پذیرفته بودند؛ چون می‌دیدند که همکاران ما شهید می‌شوند.

* آیا خانواده‌ها سخت نمی‌گرفتند که نروید، همرزمانتان شهید شده‌اند؟

نه، یک جو انقلابی و روحانی در دوران دفاع مقدس وجود داشت که انصافا همه، هم رزمندگان و هم خانواده‌هایشان در تلاش بودندکه کاری برای انقلاب انجام دهند، من دوست دارم چنین جوی را در فضای کنونی جامعه ببینم؛ چون خیلی جو خوبی بود، همه دور از همه گرایش‌های سیاسی و تمایلات مادی، تجملگرایی و همه مسائل تشریفاتی که جامعه امروز گرفتارش است، به دنبال این بودند که با این دشمن بجنگند، آرزوی شهادت داشتند و خیلی از بسیجی‌های ما امضای پدر و مادرشان را جعل می‌کردند که به جبهه بروند، البته مردم ایران ثابت کرده‌اند که هرگاه مورد تهدید واقع شوند این روحیه و شور شوق مقابله با تهدید را دارند، چرا که ما در مکتب عاشورایی امام حسین(ع) پرورش یافته‌ایم. ما در بخش‌های مختلف دیده ایم که هرگاه نیاز شده مردم به کمک آمده‌اند؛ ولی جو و شرایط حاکم بر دوران دفاع مقدس واقعا ستودنی بود. مقاومت و شهادت بزرگترین سلاح ماست.

* عملکرد نیروی هوایی در پروازهای مردم‌یاری و امدادرسانی چگونه بوده است، در سیل اخیر چطور؟

چون ما از ناوگان ترابری خوبی برخوردار هستیم، هم ظرفیت حمل بار خیلی بالاست و هم سرعت عمل و هرگاه که مشکلی پیش بیاید وظیفه خودمان می‌دانیم که وارد عمل شویم، مانند زلزله رودبار، زلزله بم و اکنون هم امدادرسانی به سیل زدگان.

در مورد اخیر پروازهای ما از همان روزهای اول شروع شد و تا به حال نزدیک به 20 سورتی پرواز انجام داده‌ایم و بالغ بر 300 تن بار را به مناطق سیل زده منتقل کرده‌ایم، تصور کنید اگر این مقدار بار قرار بود با وسایل ترابری زمینی جابه جا شود چقدر طول می‌کشید و چه ناوگان ترابری بزرگی نیاز داشت، در حالی که هواپیمای 747 ما در عرض یک ساعت و با یک پرواز، 70 تن بار را به منطقه می‌رساند و در شرایط بحرانی که همه نیاز به مواد غذایی و بهداشتی و امدادی دارند کمک خوبی می‌توانند بکنند.

همچنین ما 3 سورتی پرواز از فرودگاه آبادان به گرگان انجام دادیم، در واقع یک دستگاه لایروب در آبادان بود که ما آن را سه قسمت کردیم که بتوان با هواپیما حملش کرد و با 3 سورتی پرواز آن را به گرگان منتقل کردیم و رفت به آق قلا، رودخانه را لایروبی کرد و سطح آب را پایین آورد. در کل ما مدام در حال پرواز به فرودگاه‌های اهواز و خرم‌آباد هستیم.

* برنامه آینده نیروی ‌هوایی چیست؟

ما به دنبال این هستیم که به خواست مقام معظم رهبری یک نیروی هوایی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، الان هم وضعیت ما خیلی خوب است؛ اما خود مقام معظم رهبری فرمودند که توقف در یک نقطه خوب نیست، مدام باید در حال پیشرفت و پویایی باشیم، و این به این معنا نیست که نیروی هوایی خوبی نداریم؛ بلکه مدام باید در حال حرکت باشیم و خودمان را در حد استانداردهای روز دنیا نگه داریم.

یک برتری خوبی که نیروی‌هوایی ما نسبت به سایر نیروها در دنیا دارد، خوداتکایی است که در کمتر کشوری دیده می‌شود، همین تحریم‌هایی که به ما تحمیل شده، به ویژه در تجهیزات پیچیده نیروی هوایی، از همان روز اول انقلاب که آمریکایی‌ها کشور ما را ترک کردند وجود داشته است، تحریم برای ما مسئله جدیدی نیست، این تحریم‌ها برای ما نعمت بود و ما تلاش کردیم قطعات پیچیده و بسیار مهم و پیشرفته هواپیما را خودمان بسازیم، امسال هم سال رونق تولید است؛ لذا همه تلاش ما این است که تولیدات‌مان در جهت خودکفایی و قطع وابستگی ادامه بیابد و همه قطعات و به ویژه هواپیما را خودمان تولید کنیم، که در این زمینه هواپیمای کوثر رونمایی شد و در نظر داریم که تولید این هواپیما را افزایش دهیم.

اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد یک نمایش هوایی هم حین رژه، با هواپیمای کوثر خواهیم داشت.

* آیا با مراکز دانش بنیان تعامل دارید؟

ما یک مرکز جهاد خودکفایی و نیز دانشگاه هوایی شهید ستاری را داریم و از طریق این دو مرکز با شرکت‌های دانش بنیان بیرون ارتباط نزدیک داریم و شکر خدا این تعامل‌ها نتایج بسیار خوبی هم داشته است، خیلی از قطعات را شرکت‌های دانش بنیان می‌سازند، در واقع ما نمایشگاهی از قطعات را در معرض دید اینها می‌گذاریم، می‌آیند، می‌بینند و بعد خودشان قطعات را طراحی می‌کنند و اعلام آمادگی می‌کنند و ما با آنها قرارداد می‌بندیم.

ساخت قطعات بحث درون نیرویی نیست، کارگاه‌های متعددی در سطح کشور وجود دارد و دانشگاه‌های متعددی در تحقیقات، پروژه‌های تحقیقاتی و ساخت قطعات با ما همکاری دارند.

* آیا از مخترعین هم حمایت می‌کنید؟

بله، ما کمیته نخبگان فنی داریم که خودم جلساتشان را اداره می‌کنم، کسانی که صاحب ایده و نظر هستند می‌آیند، پیشنهادهایشان را ارائه می‌دهند و خودشان هم جزو پرسنل فنی ما هستند، آنها فناوری‌های جدید را جایگزین می‌کنند، به ویژه در الکترونیک خیلی این موضوع را داریم، آنها بردهای قدیمی را برمی‌دارند و بردهای جدید می‌گذارند.

کمیته فنی ما شناسنامه دارند و شناخته شده‌اند، ما هم اعتبارات را در اختیارشان قرار می‌دهیم و کار را انجام می‌دهند.

از طرفی چون مقام معظم رهبری بیانیه‌ای تحت عنوان بیانیه گام دوم انقلاب داده‌اند و در این بیانیه خطاب اصلیشان با جوانان است، ما یک طرحی را تحت عنوان طرح نجوا تعریف کرده‌ایم، که مخفف عبارت «نیروهای جوان ولایتمدار انقلابی» است و به صورت شبکه‌ای در سطح نیروی هوایی کار انجام می‌دهند. ما جوانان را در این شبکه قرار داده‌ایم و آنها ایده‌های مختلف در حوزه‌های مختلف اعم از فنی، خودکفایی، سطح زندگی و مسائل مختلفی دارند و فعالیت می‌کنند و به صورت شبکه به هم وصل هستند، ان شاالله ما هم بتوانیم از توانمندی‌ها و ابتکارات این جوانان استفاده کنیم و نیروی هوایی را در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رشددهیم.

* لطفا در رابطه با فعالیت‌های علمی نیروی هوایی بیشتر توضیح دهید.

وظیفه نیروی هوایی حراست از مرزهای هوایی، مناطق حساس و حیاتی و مقابله با هر گونه تهدید است؛ ولی این ظرفیت وجود دارد که اگر در زمان صلح هم مشکلاتی پیش بیاید، در راستای خدمات رسانی به مردم وارد عمل شود؛ اما به هر حال وقتی شما یک هواپیما را در حال پرواز می‌بینید، بدانید که مجموعه‌ای از علوم مختلف در آن پنهان است، مثلا گرایش‌های برق، مکانیک، شیمی، آیرودینامیک، هوافضا و هر چه که فکر کنید و لذا دانش‌های متعدد باعث شده که این هواپیما به پرواز دربیاید و وقتی هواپیما به پرواز درمی آید یعنی کارکنار ما باید از تمام این علوم آگاه باشند.

یکی از کارهای مهمی که در درون خود نیروی هوایی انجام می‌شود و به ویژه در دانشگاه شهید ستاری دارد شکل می‌گیرد و بالا می‌آید، بحث ارتقا و بهینه‌سازی سامانه‌هاست که با علم روز پیش بروند و در لبه دانش حرکت کنند، همچنین ساخت تجهیزات جدید، مهمات جدید، سامانه‌ها الکترونیکی و الکترومکانیکی جدید است، همچنین ما در راستای پروژه‌های جدید هم داریم کار می‌کنیم، علاوه‌بر آن خدماتی به بیرون ارائه می‌دهیم که بتوانیم پا به پای سایر نیروهایی هوایی دنیا حرکت کنیم و عقب نمانیم که ساخت هواپیمای کوثر یک نمونه از آن است، ساخت هواپیما کار کمی نیست، در دنیا 8 تا کشور درگیر ساخت یک یورو فایتر هستند و به تنهایی نمی‌توانند آن را بسازند، خود آمریکا هم که دارد هواپیما می‌سازد برخی تجهیزاتش را از کشورهای دیگر می‌خرد، لذا وقتی وارد این قضایا شدید، یعنی از یک دانش بالایی برخوردار هستید.

* در رابطه با توان رزمی و عملیاتی نیروی هوایی توضیح دهید.

کمتر کشوری در دنیا از بُعد آموزش متکی به خودش است، الان 4، 5 تا کشور هستند که آموزش خلبانی را انجام می‌دهند و سایر کشورها دانشجویانشان را اعزام می‌کنند به این کشورها تا آموزش ببیند.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توان رزمی آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز است، که شکر خدا در کشور ما از صفر تا صد آن در حال انجام است، قبل از انقلاب تمام دانشجویان خلبانی و کارکنان فنی‌مان را به آمریکا اعزام می‌کردیم، الان همه اینها در داخل انجام می‌شود و این خیلی مهم است، و یکی از مولفه‌های قدرت هر نیروی نظامی است که در بعد آموزش و یا تامین قطعات به بیرون متکی نباشد، چون ما این کار را خودمان انجام می‌دهیم توان رزمی بالایی داریم، این طور نیست که اگر جنگ شروع شد دیگر به ما آموزش و یا قطعات ندهند. الان ما در بهترین شرایط آمادگی رزمی قرار داریم و در عین اینکه باید این آمادگی را حفظ می‌کنیم آن را توسعه هم بدهیم.

* قدرت نیروی هوایی در مقایسه با سایر نیروهای هم سنخ خود در کشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما همیشه باید تلاش کنیم. غفلت و توقف در بخش نظامی اصلا وجود ندارد و شما باید مدام تمرین کنید. مانند این است که شما یک تیم فوتبال خیلی قوی دارید و بگویید دیگر تمرین نکنم، چرا که بعد از مدتی همان تیم قوی به ضعیف‌ترین تیم تبدیل می‌شود، پرواز هم دقیقا مانند ورزش حرفه‌ای است و مدام باید تمرین کنید، مدام باید تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها و مهمات را ارتقا دهید، لذا جای توقف وجود ندارد؛ اما به چند دلیل می‌گویم که قویترین نیروی هوایی منطقه را داریم و در دنیا هم یکی از قوی‌ترین نیروهای هوایی نظامی هستیم؛ اینکه از بعد تامین قطعات و آموزش به خودمان متکی هستیم، همچنین از بعد تحقیقات، توسعه و ارتقا به خودمان متکی هستیم و اینها مولفه‌های خیلی خوبی است. ما مولفه‌هایی را داریم که سایر نیروها ندارند، مثلا کشورهای حوزه خلیج‌فارس را ببینید، همه متکی به منابع بیرونی هستند، یک هفته آنها را پشتیبانی نکنند و خلبانشان را آموزش ندهند قطعا دچار مشکل می‌شوند ولی ما این مشکل را نداریم.

* تحریم‌ها آسیبی به نیروی هوایی نمی‌زند؟

به هیچ وجه، چهل سال است که نیروی هوایی با تحریم مواجه است و بعد از گذشت این چهل سال ما هنوز داریم پرواز می‌کنیم و توانمان افزایش هم یافته است، اگر متکی به بیرون بودیم به این جایگاه نمی‌رسیدیم.

* چه تعداد هواپیما در رژه به پرواز در می‌آیند؟

اگر هوا مساعد باشد تعدادی از هواپیماهای ما به صورت نمونه که اکثرا هم هواپیمای ساخت داخل هستند و مهم‌ترین آنها صاعقه و کوثر است، در رژه حضور خواهند داشت. این رژه در معاونت عملیات ارتش طرح ریزی می‌شود، به همین دلیل همه ما در آنجا به طور هماهنگ کار انجام می‌دهیم و ترکیبی از یگان‌های مختلف در آن حضور خواهند داشت.

* نظرتان در رابطه با اقدام نابخردانه ترامپ مبنی بر معرفی سپاه پاسداران که یک نهاد مردمی و قانونی است مبنی بر تروریست بودن آن چیست؟

ایالات متحده با اقدام وقیحانه و خارج از عرف و قواعد بین‌الملل خود درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داد علاوه‌بر کمای اقتصادی و مرگ اخلاقی و فرهنگی، به لحاظ عقلانیت سیاسی نیز دچار مرگ مغزی شده و به افول خود نزدیک‌تر گردیده است. بدیهی است نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که ید واحده هستند، در برابر هرگونه تعرض به سپاه که فرزند برومند نظام است، موضع و عکس‌العمل سخت و پشیمان‌کننده‌ای خواهند داشت.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری کیهان،تاریخ انتشار : 28فروردین 98، کد خبر:158293 ،www.kayhan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین