پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۵۴۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید در واکنش به موضع گیری روسیه و چین که اعلام کرده بودند در صورت عدم پیوستن ایران به FATF با ایران معاملات مالی انجام نمی دهند، می گوید: البته چینی که رئیس جمهورش به ایران می آید و وزیر خارجه به استقبالش می رود و رئیس جمهور ما نمی رود، باید هم چنین حرفی بزند. ما خودمان همه چیز را خراب می کنیم بعد می گوییم چرا آنها ‏به ما میدان نمی دهند‎.‎
شعارسال: احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید در واکنش به موضع گیری روسیه و چین که اعلام کرده بودند در صورت عدم پیوستن ایران به FATFبا ایران معاملات مالی انجام نمی دهند، می گوید: البته چینی که رئیس جمهورش به ایران می آید و وزیر خارجه به استقبالش می رود و رئیس جمهور ما نمی رود، باید هم چنین حرفی بزند. ما خودمان همه چیز را خراب می کنیم بعد می گوییم چرا آنها ‏به ما میدان نمی دهند

متن گفت و گو با احمد توکلی به شرح زیر است:

* در رسانه ها خبری مبنی بر انتصاب آقای محمدباقر ذوالقدر به جای آقای محسن رضایی در جایگاه دبیری مجمع ‏منتشر شده. آیا این خبر صحت دارد؟

توکلی: تا جایی که من خبر دارم، خبر نادرست است.

* زمان بررسی دو لایحه مرتبط با FATF در مجمع یعنی CFT و پالرمو چه روزی است؟ آیا زمانی برای آن ‏مشخص شده؟

توکلی: زمان خاصی تعیین نشده است.‏

* شرایط فعلی مجمع را برای تصویب این لوایح چگونه می بینید؟

توکلی: با کاری که آمریکا در تروریستی خواندن سپاه کرده، احساس خطر بیشتر و شرایط بدتر می شود. ‏. FATF‏ هم از طرف آمریکا حمایت می شود ‏و منشأ خباثت هر دو یک جاست.

* انتقاد مخالفان بیشتر به ریاست آمریکا بر FATF معطوف بوده اما این ریاست دوره ای است و قرار است در دوره ‏بعد، ریاست به چین واگذار شود. همین حالا هم معاون رئیس این نهاد چینی است.

توکلی: مسئله را ساده نکنید. نقش آمریکا در این مسئله و سازمان های بین المللی برجسته است.

* آقای لاریجانی پیشتر گفته بودند این موضوع سال 96 در مجلس تصویب و در شورای نگهبان هم تایید شده بود.

توکلی: در آن زمان FATF تصویب نشده بود، بلکه قانون پولشویی تصویب شده بود که یک امر مثبت بود. اما FATF به معنای مجموعه ای که ‏الزاماتی را با خود به همراه می آورد، یک چیز جدید است.

* آقای مصباحی مقدم چند ماه پیش گفته بود ما به FATF کاری نداریم و آنچه بررسی ‏خواهیم کرد، قوانین داخلی است.

توکلی: لایحه مربوط به FATF در مورد مبارزه با تروریسم یک موضوع داخلی است که آنها هم از ما می خواهند. اما پالرمو و CFT این گونه نیست.

* یکی از نگرانی هایی که مخالفان بیان می کنند، در مورد تروریستی عنوان شدن حزب الله است، اما حزب الله در لیست گروه های تروریستی نیست.

توکلی: اینکه نگرانی نیست. آنها در مورد این موضوع صراحت دارند. بیانیه 12 بندی اتحادیه اروپا صراحت دارد که FATF تابع و تسلیم آنها می شوند ‏و تروریستی بودن را آنها تشخیص می دهند.

* اما تروریستی بودن سازمان ها و نهادهای مختلف در FATF بر اساس لیست سازمان ملل است نه فهرست ‏تروریستی کشورها.

توکلی: آنها وقتی به ما می رسند، پرتوقع تر از معمول هستند. اگر سازمان ملل گفته حزب الله تروریستی نیست، اینها به صراحت می گویند که باید ‏مصوبه خود را پس بگیرد. سازمان ملل به صراحت می گوید سازمان هایی که برای تخلیه کشورشان از اشغال تلاش می کنند، تروریستی ‏نیستند. اما آنها با وقاحت می گویند سازمانی که برای تخلیه کشورش از اشغال تلاش می کند، چون حزب الله است، پس تروریست است. آن ‏وقت سردسته اینها کیست؟ آمریکا.

* نگرانی اصلی مخالفان FATF انتقال کمک های مالی به جریان مقاومت بود، اما مگر در سال های قبل به ‏صورت رسمی پول به حزب الله و دیگر نیروها منتقل می شد که حالا اینطور استدلال می شود.

توکلی: بحث انتقال پول مطرح نیست. شاید ما اصلا نخواهیم پولی منتقل کنیم. اما اینکه شما تعهد بدهید که این کار را نمی کنید، این بد است. آنها ‏همکیش ما و مظلوم هستند.

* مسئله ای که براساس پالرمو مطرح است این است که اگر دولت میزبان مثلا دولت بشار اسد یا دولت لبنان ‏معترض ما شود، آنگاه است که ما زیر سوال می رویم؛ اما همه می دانیم که بعید است سوریه و لبنان به دلیل این ‏کمک ها ما را زیر سوال ببرند.

توکلی: باید مسئله را تاریخی ببینیم. با نگاه تاریخی، آنها استفاده خودشان را می کنند. آنها زیاده طلب هستند. تعهدات خود در برجام را رعایت نمی ‏کنند، آن گاه آمده اند در اینستکس برای ما شرط گذاشته اند که موشک های شما نباید نقطه زن باشد. یعنی ما با یک مشت جانور زیاده خواه ‏مواجه هستیم.

* البته شرطی که شما می گویید در اینستکس مطرح نشده. هیچ درخواست و هشداری در کار نبوده. تنها کلمه ‎‎«expect» آمده و برخی رسانه های داخلی به اشتباه آن را ترجمه کرده بودند.

توکلی: من هم اصل متن را خوانده ام نه ترجمه اش را. اگر همه جانبه و تاریخی نگاه کنید، نظرتان عوض می شود. به صراحت می گویم پذیرش، کار ‏ما را سخت تر می کند. زیرا آنها جلوتر می آیند. تعهد داده اند که برجام را اجرا کنند، نکرده اند و آمده اند گفته اند شرکت انحصاری می زنیم ‏که به شما دارو و غذا بفروشیم. اصلا نمی توانند دارو و غذا را جزو محدودیت ها بیاورند.

* پس دلیل شما برای مخالفت این است که تصویب لوایح FATF ممکن است باعث زیاده خواهی آنها شود؟

توکلی: حتما می شود. وقتی سه تا وزیر آمدند و آن مطالب را گفتند، اتحادیه 12 بندش را منتشر کرد و سپاه را هم آمریکا تروریستی اعلام کرد، حتما ‏می شود.

* منظور من، دفاع از اروپا نیست، اما به هر حال اروپایی ها این سازوکار را ترتیب داده اند هرچند که به طور ‏کامل خواسته ما را برآورده نکردند و اجرایی نشده، اما فکر می کنم این اقدام، قدمی برای همکاری و حفظ برجام محسوب می شود.

توکلی: اروپا و انگلیس در دوره های قبل چه کار کردند؟

* بحث تاریخی که شما مطرح می کنید درست است اما به هر حال در حال حاضر آنها قدم هایی برداشته اند.

توکلی: جز حرف چه قدم هایی برداشته اند؟ الان نفت ما را می خرند؟ تعهدی داده اند که نفت ما را بخرند؟

* پس چگونه باید با آنها تعامل کنیم؟

توکلی: تعامل را در حداکثر ممکن، آقای روحانی کرده اند حتی در دوره ای که مسئول مذاکرات بودند هم این کار را انجام دادند و نتیجه اش همینی ‏شد که می بینید.

* در مورد روسیه و چین چه نظری دارید؟ حتی آنها هم گفته اند در صورت عدم پیوستن ایران به FATF با ایران کار ‏نمی کنیم و نمی توانیم تعاملات مالی داشته باشیم.

توکلی: البته چینی که رئیس جمهورش به ایران می آید و وزیر خارجه به استقبالش می رود و رئیس جمهور ما نمی رود، باید هم چنین حرفی بزند اما و ‏چینی که رئیس جمهورش به رهبر انقلاب پیام می دهد، حرف دیگری می زند. ما خودمان همه چیز را خراب می کنیم بعد می گوییم چرا آنها ‏به ما میدان نمی دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 31 فروردین 1398 ، کدخبر: 471925 ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین