پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۸
مصری ها امروز سرنوشت کشورشان را در پای صندوق های رای تعیین می کنند. اما دست آنها در انتخاب بسته است!

شعارسال: مصری ها امروز در همه‌پرسی شرکت می‌کنند که در صورت رای مثبت آنها، قانون اساسی این کشور تغییر کرده و قدرت را بیش از پیش به انحصار عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری این کشور در می‌آورد. گروه‌های مخالف و حقوق بشری می‌گویند این همه‌پرسی آزاد و عادلانه نیست. در تبلیغاتی هم که در قاهره دیده شده، از مردم خواسته شده تا به "ثبات و امنیت" رای مثبت دهند.

طبق تغییراتی که به رای گذاشته شده، دوره حکومت سیسی از ۴ سال به شش سال افزایش پیدا می‌کند و او اجازه پیدا خواهد کرد برای یک دوره دیگر کاندیدای انتخابات باشد که این می‌تواند به معنای ادامه حکومت او بر مصر تا سال ۲۰۳۰ باشد.

سیسی در سال ۲۰۱۳ محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر را در یک کودتا برکنار کرد و یک سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید.

در قانون اساسی اصلاح شده، روسای جمهوری می‌توانند دو بار کاندیدای انتخابات شوند اما برای آقای سیاسی استثنا قائل شده است.

همچنین با اصلاح قانون اساسی، آقای سیسی کنترل بیشتری بر دادگستری می‌یابد و می‌تواند بر انتصاب مقام‌های قضایی مانند دادستان کل و قضات بلندپایه نظارت کند و نقش نظامیان را تقویت کند.

همه‌پرسی مصر سه روز به طول خواهد کشید

سیسی از زمان به قدرت رسیدن، منتقدان و مخالفان خود را سرکوب کرده و گروه‌های مخالف برای این همه‌پرسی امکان حضور جدی نداشته‌اند. آنها هراس خود را از بازگشت مصر به دوران حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری سرنگون شده ابراز کرده‌اند.

همه‌پرسی مصر چند روز پس از آن برگزار می‌شود که مجلس مصر با اکثریت آرا به این تغییرات قانون اساسی رای داد.

سیسی که در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید قرار بود در سال ۲۰۲۲ پس از پایان دوره دوم از قدرت کنار برود.

سیسی در مورد تغییرات جدید قانون اساسی یا همه‌پرسی اظهارنظر نکرده است. حامیان آقای سیسی می‌گویند ماندن او در قدرت برای پیش بردن برنامه اصلاحات اقتصادی ضروری است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 31فروردین1398 ، کدخبر: 1251768: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین