پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۷۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تشکیل ناتوی عربی گفت: شکل گیری ناتوی عربی خیلی جدی نیست به اعتبار اینکه ظرفیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای تشکیل چنین ناتویی هم به لحاظ نظامی و هم به لحاظ انسانی ظرفیت بالایی نیست.
شعارسال: حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل به تشکیل ناتوی عربی اشاره کرد و اظهار داشت: تشکیل ناتوی عربی از مدت ها پیش در دستور کار آمریکا و برخی کشورهای عربی مثل عربستان و امارات قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: شکل گیری این ناتو که قطعاً به یک ناتوی عربی عبری هم تبدیل خواهد شد، خیلی جدی نیست به اعتبار اینکه ظرفیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای تشکیل چنین ناتویی هم به لحاظ نظامی و هم به لحاظ انسانی ظرفیت بالایی نیست.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: کشور مصر اعلام کرده است که تحت هیچ شرایطی وارد این ناتو نخواهد شد و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس هم اعتبار بالایی برای شکل گیری این ناتو ندارند به همین دلیل این مسئله در حد صحبت است.

هانی زاده خاطر نشان کرد: سفر سال گذشته مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به منطقه و فشار به کشورهای عربی در راستای تشکیل ناتوی عربی با هدف مقابله با ایران نیز با شکست مواجه شد.

وی با اعلام این که شمار زیادی از کشورهای عربی رغبتی برای حضور در این ناتو ندارند، تاکید کرد: عربستان سعودی تقبل کرده است که هزینه این ناتو را تامین می کند، اما وجود اختلاف بین کشورهای عربی و مجموعه شورای همکاری خلیج فارس بیانگر این مسئله است که این طرح خیلی جدی نیست و نمی تواند عملیاتی شود هر چند که عربستان سعودی و آمریکا به شدت دنبال این هستند که این ناتو را در مقابل ایران تشکیل دهند و فشارها را علیه ایران از طریق نظامی و سیاسی تشدید کنند.

این کارشناس اشاره کرد: از آن جایی که مصر به عنوان بزرگ ترین کشور عربی و دارای ارتش قدرتمندی است اعلام کرده است که در این ناتو شرکت نمی کند بسیاری از کشورهای عربی خیلی مایل نیستند در این ناتو شرکت کنند.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که "دلیل مخالف مصر برای شرکت در ناتوی عربی چیست؟" گفت: مصر به عنوان بزرگ ترین کشور عربی و دارای ارتش قدرتمندی است؛ این کشور بر اساس قوانین داخلی نمی تواند نیروهای خودش را خارج از منافع ملی خودش به خارج از جغرافیای مصر اعزام کند، مگر یک سری الزامات استراتژیک و امنیتی طلب کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مصری ها از اعزام نیرو به خارج برای ماموریت های مختلف از مصر در طول 70 سال گذشته یعنی از سال 1952 تا کنون، تجربه بسیار شکننده و تلخی از اعزام نیروها داشته است.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: هم در زمان حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر و هم در زمان ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی هیچ گاه دولت مصر رقبتی از خودش نشان نداده است که نیروهای مسلح خودش را برای اجرایی کردن اهداف قدرت های منطقه و فرامنطقه ای به خارج از مصر اعزام کند.

هانی زاده در تشریح بزرگ ترین مانع بر سر راه تشکیل ناتوی عربی بیان داشت: مانع مهم وجود اختلاف میان کشورها است؛ اختلاف میان قطر و عربستان، پادشاهی عمان و عربستان و امارات و وجود اختلاف میان مصر و سودان و همچنین عراق که بخشی از روابط استراتژیک ایران را تشکیل می دهد، همه این ها مانع تشکیل ناتوی عربی خواهد بود.

وی بیان در پایان گفت: ممکن است در شکل گیری این ناتو عربستان و آمریکا عملیاتی انجام دهند و هزینه هایی متحمل شوند و حتی ممکن است این ناتو هم به صورت ظاهری تشکیل شود، اما از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود و کشورهای عربی ارتش های قدرتمندی ندارند که بتوانند ماموریت های فراملی انجام دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 1 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 1478231 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین