پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
سفیر فرانسه در آمریکا در مصاحبه‌ای از جریان مذاکره با آمریکا بر سر برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران خبر داده و گفته این مذاکرات بدون مشورت با اروپایی‌ها ناگهان با تصمیم ترامپ از بین رفت.
شعارسال: ژرارد آرو سفیر فرانسه در آمریکا امروز بازنشسته شده و به همین مناسبت نشریه آمریکایی آتلانتیک با او مصاحبه‌ای کرده است. آرو در این مصاحبه جرارد کوشنر داماد رییس جمهور آمریکا را یک نابغه و خوانده و درباره جان بولتون نیز گفته او آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید بد نیست!

به گزارش رویداد۲۴ ریاست جمهوری ترامپ با شروع ماموریت جرارد آرو در سفارت فرانسه در واشنگتن همزمان بود. مانند بسیاری دیگر از سفرای کشور‌های اروپایی، او به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، خروج ترامپ از توافق پاریس و عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از سوریه واکنش نشان داده، اما به گفته آرو سخت‌ترین موقعیت او در دوران کاریش در واشنگتن، ساعت‌های اولیه نهم نوامبر ۲۰۱۶ یعنی زمانی بوده که ترامپ به عنوان رییس جمهور انتخاب شده است. او بعد از انتخاب ترامپ در توییتر خود نوشت: «بعد از برگزیت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بعد از ترامپ، دنیا به سمت فروپاشی خواهد رفت.»

این توییت تنها دو دقیقه روی خروج اکانت شخصی آرو در توییتر قرار گرفت، اما تاثیر مخربش را گذاشت. به گفته آرو بسیاری از کابران توییتر به او بابت این توییت توهین کردند و هیچکس از اودفاع نکرد.

آرو گفته این موقعیت برای من خیلی سخت بود. همه در پاریس انگار به پشت من خنجر می‌زدند. بخش مهم مصاحبه او زمانی است که خبرنگار آنلانتیک از او درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سوال می‌کند.

آرو لحظه خروج آمریکا را یک سورپرایز خوانده و گفته در مورد توافق هسته‌ای، ما در حال مذاکره با دولت برای یک توافق مکمل توافق هسته‌ای بر سر برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بودیم و حتی به عقد چنین توافقی نیز نزدیک شده بودیم.

او گفته ۹۰% به چنین توافقی نزدیک شده بودیم. مذاکراتی در جریان بود. هیچ بحرانی هم در مذاکرات وجود نداشت، اما ناگهان یک شبه همه چیز تغییر کرد. این تصمیم یک شبه توسط ترامپ گرفته شد. هیچ کس هیچ هشداری درباره آن به ما نداده بود و فردای آن روز هیچ کس نمی‌توانست به ما بگوید این یعنی چه؟!

او درباره تلاش‌های امانوئل ماکرون برای درک و تغییر این تصمیم ترامپ گفت: ترامپ به ماکرون گفته بود ما قرار است از توافق خارج شویم و ماکرون به او گفته بود ما می‌توانیم مذاکرات برای یک توافق جهانی را آغاز کنیم. ماکرون گفته بود ما باید سعی کنیم با هم کار کنیم و ترامپ گفته بود درست است! تصور ما این بود که قرار است چنین مذاکراتی امکان پذیر باشد.

پیش از این نیز ژرارد ارو مذاکرات مجدد با ایران را نشدنی توصیف کرده و گفته بود هر کسی که حتی به صورت سطحی از مذاکرات (هسته‌ای) مطلع بوده، می‌داند که پیشنهاد بازگشایی آن یک بن بست است.

توئیت‌های ژرارد ارو غالبا حاشیه‌ساز هستند و به ابراز احساسات او درباره انتخاب ترامپ ختم نشده است. به گزارش رویداد۲۴ او در اظهاراتی مداخله‌جویانه در توییتر خود نوشت: ایران به اورانیوم نیازی ندارد. «روسیه اورانیوم غنی شده لازم برای نیروگاه برق بوشهر را تامین می‌کند در نتیجه با هیچ دلیل منطقی‌ای ایران نیاز به غنی سازی اروانیوم بعد از برجام ندارد.»

صحبت‌های ارو در حالی مطرح شده بود که مراسم رونمایی از دستاورد‌های هسته‌ای ایران در روز انرژی هسته‌ای برگزار می‌شد و زارعان مشاور رییس سازمان انرژی اتمی از همکاری ایران با کشور‌های اروپایی در حوزه ایمنی هسته‌ای خبر داده و گفته بود: ایران در حال مذاکره با دیگر کشور‌ها برای ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای است.

عراقچی در پاسخ به ارو اینگونه نوشت: «اگر توییت‌های اخیر ژرار آرو، سفیر فرانسه در واشنگتن، موضع دولت این کشور باشد، "ما با نقض جدی هدف و مقصود برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ (شورای امنیت) روبرو هستیم. پاریس باید بلافاصله شفاف‌سازی کند وگرنه ما واکنش متناسب نشان می‌دهیم.»

محمدجواد ظریف در توییتر خود خطاب به شرکای اروپایی برجام نوشت: در متن برجام هیچ بندی ایران را از غنی سازی اورانیوم منع نکرده و بهتر است شرکای اروپایی ما متن سندهایی که امضا کرده‌اند را بهتر مطالعه کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 171939 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
0
0
همه دست به دست هم دادن تا این مداکره لغو بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین