پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
با جمع‌سپاری می‌توان کارهایی که روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول می‌انجامند را در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت انجام داد. کپچا، یک ایده‌ای خارق‌العاده است که شما هنگام ورود به سایت با وارد کردن عبارت امنیتی به صورت رایگان برای کپچا تایپ می‎کنید.

شعارسال: با جمع‌سپاری می‌توان کارهایی که روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول می‌انجامند را در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت انجام داد. کپچا، یک ایده‌ای خارق‌العاده است که شما هنگام ورود به سایت با وارد کردن عبارت امنیتی به صورت رایگان برای کپچا تایپ میکنید.

فرض کنید میخواهید آرشیو بزرگی از اسناد و مدارک چاپی خود را دیجیتالسازی کنید. البته نه به معنای تبدیل به فایلهای عکسی که در فضای ابری ذخیره میشود، بلکه تبدیل اسناد به فایلهای متنی قابل ویرایش و جستوجو ؛ سادهترین و کمهزینهترین راه برای تبدیل انبوهی از اسناد کاغذی به فایلهای متنی چیست؟

راه معمول در ایران، پرداخت هزینه زیاد به یک شرکت بزرگ در حوزه تایپ است که با به کارگیری دهها تایپیست اسناد شما را بعد از گذشت مدت خیلی زیادی دیجیتالسازی میکنند. با این روش هم هزینه زیادی پرداخت کردهاید و هم اسناد خود را به صورت کامل در اختیار یک شرکت خصوصی قرار دادهاید، اما تصور کنید میتوانستید اسناد خود را تا سطح کلمات خورد کنید و در اختیار میلیونها نفر قرار دهید تا این کلمات بیمعنی را برای شما تایپ کنند. بدونه این که از هویت واقعی این کلمات، اسناد و مجموعه شما با خبر باشند. با کمترین هزینه و بیشترین سرعت به اسناد دیجیتال خود دست پیدا میکنید.

پروژه کپچا که برای تشخیص ربات از کاربر حقیقی در اینترنت طراحی شده، این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است. قطعا برای شما هم پیش آمده که هنگام ورود به یک سایت با یک عبارت امنیتی روبه رو شوید. ایده شگفت انگیز کپچا همین است. رمز تصادفی که کاربر با آن مواجه می‌شــود، از دو بخش تشکیل شده‌است. قسمت اول، کلمه‌ایست که توسط نرم‌افزار بصورت تصادفی تولید می‌شــود و همان هدف پیشــگیری از ورود ربات به ســایت، را محقق می‌سازد. قســمت دوم، یک کلمه از اسکن‌شده یک متن اســت که کاربر بایــد آن را تایپ کند. ســؤالی که مطرح می‌شود این اســت که چگونه باید صحت عبارات نوشته‌شــده توســط کاربران را ارزیابی کرد؟ در این مکانیزم فرض بر این اســت که تمامی عبارات واردشده صحیح هستند و پس از واردکردن رمز، هیچ کنترلی اعمال نمی‌شــود و فقط مبتنی بر قسمت اول رمز ربات از کاربر شناسایی میشود اما نکته اینجاســت که هر عبارت ناخوانا در قسمت دوم به «انبوهی از کاربران» ارسال می‌شــود. در نتیجه با جمع‌آوری نظر افراد زیادی و با یک تحلیل آماری ساده می‌توان به عبارت صحیح پیبرد.

نکته دیگر این پروژه این است که این پروژه در صورتی می‌تواند موفق باشد که این ابزار از سوی ســایت‌های زیادی مورد استفاده قرار گیرد. به واسطه اســتفاده از ری‌کپچــا، در بیش از یکصد هزار ســایت، روزانه بیش از 200 میلیون کپچا بازنویسی می‌شود.

روزنامه نیویورک تایمز، با اســتفاده از این ابزار، آرشــیو چاپی روزنامه را از ابتدای سال 2009 تا سپتامبر همان سال، دیجیتال‌سازی کرد. پروژه‌ای که اگر با استفاده از روش‌های معمول سال‌ها طول می‌کشید با استفاده از جمع‌سپاری تنها چند ماه به طول انجامید.

منبع: فصلنامه راهبردی رویش، شماره اول، پاییز 94


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت اندیشکده ایران برای شفافیت ، تاریخ انتشار: 31 فروردین 1398 ، کدخبر:769 www.blog.tp4.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین