پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۸۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
سیلاب‌های مخرب می‌توانست در اراک هم ویرانی‌های بسیار ببار بیاورد اگر تالاب نبود. تالاب میقان اراک با وسعت ۲۵ هزار هکتار و ۱۲ هزار هکتار سطح آبگیری در مرکز حوضه آبریز میقان قرار گرفته و رودخانه‌هایی همچون قره‌کهریز که از مرکز اراک می‌گذرد.
شعار سال : اراک اخیراً در لیست پرباران ترین شهرهای جهان قرار گرفت، این رتبه حاصل بارش‌هایی بود که در بسیاری استان‌های کشور منجر به وقوع سیلاب‌های ویرانگر شد. سیلاب‌های مخرب می‌توانست در اراک هم ویرانی‌های بسیار ببار بیاورد اگر تالاب نبود. تالاب میقان اراک با وسعت ۲۵ هزار هکتار و ۱۲ هزار هکتار سطح آبگیری در مرکز حوضه آبریز میقان قرار گرفته و رودخانه‌هایی همچون قره‌کهریز که از مرکز اراک می‌گذرد و رودخانه‌های امان‌آباد، خیرآباد، شهراب و رودخانه‌هایی از سمت آشتیان، سهل‌آباد و… به داخل آن وارد می‌شوند. میزان بارندگی اراک در سال زراعی ۹۸-۹۷ با هشت برابر رشد به ۵۰۰ میلیمتر رسید، این میزان بارش در ۵۱ سال اخیر در استان مرکزی بی‌سابقه بود، بارش‌هایی که حجم قابل توجهی از سیلاب را راهی رودخانه‌هایی کرد که به تالاب میقان ختم می‌شدند.از طرفی وجود پوشش گیاهی قره داغ که در اصل در راستای بیابانزدایی و ایجاد مانع در برابر ریزگردهای منطقه ایجاد شده بود، در جریان بارش‌های قابل توجه اخیر، مانع از بروز سیل و شسته شدن سطح خاک شد و در مجموع تالاب میقان در زمان بارش‌های سنگین نجات بخش اراک بود.



شعار سال،بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1398، کدخبر:98020100111،www.isna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین